سایه مرگ بر سر بنای کفش ملی

0
445
ساختمان کفش ملی

ساختمان قدیمی کفش ملی در میدان قیام  این روزها حال و روز خوشی ندارد ودر حال فرو ریختن است و متاسفانه مرگ بر سر بنای قدیمی کفش ملی سایه انداخته است.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از فارس، ساختمان کفش ملی مربوط به دوره پهلوی اول است. بخش های مختلف این بنا تخریب شده است. مالکانش آن را رها کرده‌اند و شهردار منطقه 12 می گوید: حال ساختمان کفش ملی خوب نیست و هر لحظه امکان ریزش آن وجود دارد.

این ساختمان جزو اولین فروشگاه‌های کفش ملی ایران است و قرار بود صاحبان آن بازسازی این سازه قدیمی را در دستورکار قرار دهند ولی تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

سایه مرگ بر سر بنای کفش ملی

ساختمان‌های قدیمی هویت شهر هستند و باید حفظ شوند. بخش های زیادی از ساختمان کفش ملی  تخریب شده و باید هر چه سریع‌تر ایمن‌سازی‌های لازم صورت گیرد. این ساختمان در بافتی قرار دارد که انبوهی از ساختمان‌های تاریخی صفوی و قاجاری در آن است و اگر به  گفته مسئولین شهری، ساختمان‌های این‌چنینی مقاوم‌سازی نشوند، شاهد تخریب تک‌تک آنها هستیم. 

ریزش نمای بیرونی و خطرات فراوان برای عابرین پیاده

مدتی قبل بخش‌های بیرونی این ساختمان در حال ریزش بود و امکان داشت سلامت عابرین پیاده را به خطر بیندازد. شهرداری اخطارهای زیادی به مالکان ساختمان داد و تأکید کرد که ساختمان باید مقاوم‌سازی شود، در غیر این صورت، خطرات زیادی برای مردم و ساختمان‌های کناری دارد، اما مالکان جدی نگرفتند تا اینکه بالاخره شهرداری بخش‌های بیرونی آن را تا حدودی مقاوم‌سازی کرد تا برای عابرین پیاده مشکلی ایجاد نشود.

وضعیت سازه کفش ملی خوب نیست

 وضعیت ساختمان کفش ملی خوب نیست و مالکانش هم این ساختمان را رها کرده‌اند. علی‌محمد سعادتی شهردار منطقه 12 در این باره امروز به خبرنگار فارس گفت:‌ متأسفانه وضعیت ساختمان کفش ملی خوب نیست و مالکانش با بی‌تفاوتی آن را رها کرده‌اند. این ساختمان در وهله اول میراث خود کفش ملی است، چرا که اولین ساختمان کفش ملی بوده است و این روزها این ساختمان حال و روز خوبی ندارد. 

شهردار منطقه 12 تهران

شهردار منطقه 12 با بیان اینکه شهرداری تهران ایمن‌سازی‌هایی برای این ساختمان در قسمت بیرونی انجام داده است، گفت: این ایمن‌سازی در حدی بود که برای عابرین پیاده خطری ایجاد نشود. 

وی با تاکید بر این موضوع که براساس قوانین ضمانت سلامت شهروندان در هنگام تردد در معابر برعهده شهرداری تهران است، گفت: این ساختمان باید مقاوم‌سازی‌ شود، اما متأسفانه تا به امروز کار جدی در این زمینه انجام نشده است و ما فقط برای بخش بیرونی یک سری کارها انجام دادیم.

هر لحظه امکان ریزش ساختمان کفش ملی وجود دارد

سعادتی با تأکید بر اینکه امکان دارد هر لحظه این ساختمان در دل خود فرو ریزد گفت:‌ مالکانش آن را با بی‌مسئولیتی رها کرده‌اند. 

سایه مرگ بر سر بنای کفش ملی

ساختمان قدیمی کفش ملی جزو ساختمان‌هایی است که در حال تخریب است و مدتهاست که مسوولان شهرداری درباره آن هشدار می‌دهند.

برخی اعلام کردند علت تخریب این ساختمان تونلی است که در مجاورت آن برای مترو در حال حفاری است. زهرا نژادبهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران در این باره قبلا اعلام کرد:‌ این ساختمان در پی اقدامات انجام شده در خصوص ایجاد تونل برای خط 7 مترو شکاف‌های سنگینی دیده است. در پی خسارت‌های جدی این بنا، شهرداری منطقه از دادستان تهران درخواست کرد دستورات لازم برای رفع خرابی این بنا با حکم قضایی صادر شود. حتی نامه‌نگاری‌هایی هم در این زمینه با مسئولین میراث صورت گرفت. 

شورای اسلامی شهر تهران

با توجه به شرایط ساختمان کفش ملی،‌ هر لحظه امکان ریزش این ساختمان وجود دارد و باید هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف صورت گیرد. 

علی امام مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران هم گفت:‌ بخشی از خط 7 مترو از زیر خیابان مولوی عبور می‌ کند که به دلیل وجود ساختمان‌های قدیمی در این منطقه  حفاری مترو برای ساختمان‌ها مشکل و ناپایداری ایجاد می‌‌کند. 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ساختمان‌های فرسوده در زلزله‌های متوسط دچار آسیب می‌شوند گفت: احداث تونل در اندازه کوچکتر ممکن است برای این ساختمان‌ها مشکل ایجاد کند. 

براساس این گزارش، ساختمان کفش ملی  مدتهاست رها شده است. مسئولان شهری به دلیل نمونه‌برداری خاک این ساختمان  ابتدا قصد تخریب آن داشتند.

محسنی شهردار وقت منطقه 12 در این باره گفته بود:ساختمان کفش ملی پس از چندین بار اخطار، براساس مصوبه کمیته رفع خطر و به دلیل نداشتن ایمنی، تخلیه شد.

وی در ادامه گفته بود: ساختمان مشهور به کفش ملی، یکی از ساختمان های خطرساز منطقه 12 در ضلع شمال شرقی میدان قیام است.طرحی برای مقاوم سازی این ساختمان از سوی مالکان به شهرداری ارائه نشده است.
شهردار وقت منطقه 12  تأکید کرده بود: از نظر شهرداری منطقه 12 امکان مقاوم سازی این بنا وجود ندارد و از سوی دیگر هزینه مقاوم سازی ساختمان معادل هزینه برای بازسازی است که می توان پس از بازسازی، نمای ساختمان را (که دارای ارزش است) با استفاده از مصالح قبلی به شکل اولیه احداث کرد.
محسنی گفته بود: مساله دیگر اتصال ساختمان کفش ملی به یک ساختمان عمومی مجاور است و با وجود آنکه بار روی ساختمان برداشته شده و کسی داخل آن نیست اما در صورتی که این ساختمان نشست کند، ساختمان مجاور نیز با تهدید جدی مواجه می شود.

مسئولین شهری ابتدا اصرار داشتند که این بنا باید تخریب شود. اما به دلایل مختلف، شهرداری از این اقدام صرفنظر کرد و مسوولان تأکید کرد بخشی از این بنا نگه داشته خواهد شد و بخش‌هایی با توجه به حجم تخریب یا میزان ارزشی که در بافت معماری آن وجود دارد، ممکن است نیازمند نوسازی کامل شود.جداره ساختمان، نوع آجرکاری، تزئیات و رخ بام آن ارزش‌هایی را در این محدوده بازنمایی می‌کند که باید حفظ شود. 

ساختمان قدیمی کفش ملی

براساس این گزارش، ساختمان کفش ملی در ضلع شمال غربی میدان قیام در سال 1312 ساخته شده است که ابتدا در مجاور یک رستوران بخش خصوصی قرار دارد. مدیران شهری ابتدا اعلام کردند در صورت تخریب این ساختمان بنای رستوران هم تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت، اما درنهایت از تخریب خودداری کرده و تصمیم گرفتند که بنا را بازسازی کنند اما در حال حاضر مالکان این ساختمان را رها کرده و هر لحظه امکان دارد ساختمان فروبریزد.


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید