کاهش بنیه مالی مردم باعث رکود صنعت چرم شده است

0
518
چرمسازی

البته متاسفانه کاهش بنیه مالی مردم باعث رکود صنعت چرم شده و اگرچه الان نسبت به ماه های گذشته شرایط بهتر است اما نسبت به سال قبل همین موقع اوضاع بدتر است.

عباس ترکمان، نایب رئیس انجمن صنایع چرم ایران  از جمله بزرگان صنعت چرم است که ضمن اینکه پدر ایشان نیز سالیان سال در این حوزه بودند پسرشان هم الان به این صنعت آمده است و مشغول فعالیت در صنعت چرم کشور است. در گفت و گوی اخبار صنعت چرم و کفش با ایشان جویای احوال وضعیت این صنعت شدیم.

-به عنوان سوال اول بفرمایید در حال حاضر اوضاع و احوال اقتصادی چرمی ها چگونه است؟

متاسفانه بعد از شیوع بیماری کرونا به دلیل اینکه کفش‌هایی که تولید شده بود فروش نرفت، صنعت چرم نیز متاثر از آن شد و آسیب‌های جدی دیدند. به طوری که این صنعت نیز از مشکل چک‌های برگشتی به صورت صد در درصد لطمه دیده است. البته خدا را شکر شرایط نسبت به اسفند و ماه‌های اول سال جاری بهتر شده است .به نظرم به این دلیل است که مردم پذیرفته اند که باید با کرونا کنار بیایند به همین دلیل کار و بار راه افتاده است. 

البته متاسفانه کاهش بنیه مالی مردم باعث رکود صنعت چرم شده است و اگرچه الان نسبت به ماه های گذشته شرایط بهتر است اما نسبت به سال قبل همین موقع اوضاع بدتر است.

-با این تفاسیر در حال حاضر چند درصد شهرک چرم ورامین باز است و فعالیت می کنند؟

متاسفانه صنعت چرم با سیاست‌های اشتباهی که باعث شد محصول از خارج وارد شود، ضرر بسیاری دید و به مرور زمان صنعت ضعیف شده است. البته گرانی ارز به صنعت کمک کرد چون دیگر نتوانستند کالای خارجی وارد کنند و همین امر باعث شده شرایط صنعتی کمی بهتر شود. با این وجود در حال حاضر نهایتا 30 درصد فعال هستند البته باید بدانیم که بازار هم کشش بیشتر از این را ندارد چون همانطور که گفتم بنیه اقتصادی مردم کاهش یافته است. از سوی دیگر شاهد هستیم که کارهای خدماتی و درآمدها  از بین رفته و چرم تبدیل به یک کالای لوکس شده است.

-قیمت چرم نسبت به گذشته چه تغییراتی کرده است؟

وقتی همه چیز از جمله دستمزد، هزینه حمل و نقل و غیره افزایش یافته قطعا قیمت چرم هم روند افزایشی داشته است. اما به دلیل اینکه بازار کشش چندانی نداشته است در نتیجه این افزایش قیمت چندان زیاد نبوده است. به طوری که قیمت چرم 5 تا 10درصد افزایش داشته که این افزایش قیمت امسال با توجه به افزایش هزنیه‌ها، یک افزایش جزئی محسوب می‌شود.

-آیا صادرات هم دارید؟

همانطور که میدانید فعلا بازار سراسر دنیا آسیب دیده و بعید می‌دانم در ایران هم کسی صادرات داشته باشد بخصوص اینکه مرزها تا چند وقت اخیر هم بسته بوده است.

-به نظر شما نمایشگاه چرم امسال چگونه خواهد بود؟

من معتقدم که در شرایط فعلی باید خارج از نمایشگاه کار کرد. به عبارت دیگر اگر بتوانیم در فضای مجازی کار کنیم بهتر از نمایشگاه‌ها باشد بخصوص اینکه نمایشگاه‌های مختلف سراسر دنیا به دلیل کرونا بی رمق شده است.

– الان اگر تولیدکنندگان قصد تهیه جنس داشته باشند آیا با مشکلی روبه رو خواهند شد یا خیر؟

ما امروز محدودیتی در تحویل جنس نداریم؛ یعنی تمام کارخانجات چرم آمادگی دارند که محصول مورد نظر را به مشتریان خود ارائه بدهند و تنها بحث‌شان، در واقع بحث تحویل وجه است وگرنه فروشندگان محصولات چرمی به هیچ وجه مشکل تامین ندارند.

-به عنوان صحبت نهایی اگر مطلبی مد نظرتان است بفرمایید.

همانطور که میدانید الان همکاران و تولیدکنندگان ما با تمام ناملایمات و تغییرات می سازند و به طوری که هیچ تولیدکننده‌ای نمی تواند حتی برای یک ماه برنامه ریزی کند. ما سعی می کنیم انشالله مسئولین هم همت داشته باشند که حداقل ما را از کاری که می کنیم دلسرد نکنند. امروز بیشترین صدمه ای که صنعت و محصولات چرمی خورد از اینجاست که بنیه خرید مردم تحلیل رفته است. به همین دلیل تا لباس و کفش های موجود فروش نرود کار ما راه نمی‌افتد. از سوی دیگر شنیده‌ها حاکی است

افرادی که در اثر این رکود صنعت چرم بیکار می‌شوند تنها 41 درصد حقوق خود را از طریق بیمه بیکاری دریافت می کنند. به همین دلیل به نظر من سیاست درست این است که دولت به جای ضرف بودجه برای دادن بیمه بیکاری افراد بیکار شده، این پول را به جامعه تزریق کنند که این اشتغال از بین نرود و نیروها بیکار نشوند چون صدمات آن بیشتر است. درواقع بهتر است که همان کاری که در دنیا انجام شد اینجا هم صورت بگیرد و قدرت خرید مردم را بالا ببرند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید