وب سایت یا شبکه های اجتماعی

0
339
وب سایت یا شبکه های اجتماعی
  • ایمان شادی مهر

در شماره قبل به اهمیت داشتن وب سایت برای کسب و کارها پرداختیم و در این شماره به این پرسش که داشتن وب سایت مهم‌تر است یا حضور در شبکه‌های اجتماعی خواهیم پرداخت.
هرگاه صحبت از کسب و کار در فضای مجازی می‌شود، این سوال مطرح می‌شود که داشتن یک وب سایت اختصاصی بهتر است یا فعالیت در شبکه‌های اجتماعی؟ آیا واقعاً مجبورید بین این دو فقط یکی را انتخاب کنید؟ آیا مثل انتخاب سیستم عامل موبایل بین اندروید و ios فقط مجبورید یکی از این دو سیستم عامل را انتخاب کنید!؟
برای بهتر روشن شدن موضوع کمی به مزایا و معایب حضور در شبکه‌های اجتماعی نسبت به داشتن وب سایت می‌پردازیم.

مزایای شبکه‌های اجتماعی
یک برند را براحتی و بصورت رایگان می‌توان در یک شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام ثبت کرد و با قرار دادن محصولات و خدمات کسب و کار در آن کسب درآمد کرد. در صورتیکه برای داشتن سایت اختصاصی در همان ابتدا باید هزینه‌هایی برای فضا و ثبت دامنه پرداخت کرد و بعد از آن هزینه‌هایی مثل طراحی و دیگر هزینه‌ها را پرداخت کرد.
در شبکه‌های اجتماعی بازدهی در زمان کوتاهی محقق می‌شود و می‌توان به ‌سرعت به نتایج ثمر بخش رسید ولی در وب سایت باید زمان بیشتری صرف کرد. فعال بودن در شبکه‌های اجتماعی نیازی به دانش فنی ندارد. شبکه‌های اجتماعی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به راحتی می‌توانید بدون نیاز به دانش فنی کاری را که می‌خواهید انجام دهید. به عنوان مثال جایی برای آپلود عکس‌ها طراحی شده و امکان درج مطالب مهمی که می‌خواهید برای برندتان یا کسب و کارتان قرار دهید وجود دارد. در واقع رابط کاربری بسیار خوبی دارند و بدون دانش طراحی و برنامه نویسی می‌توانید از این فضا بهره ببرید. چون توسط برنامه‌نویسان و طراحان ماهری درست شده‌اند که نیاز مخاطب را درک کرده و مدام در حال بروزرسانی آنها هستند در حالیکه کسی که بخواهد وب سایت خودش را فعال کند در ابتدای مسیر قرار دارد و برای رسیدن به آن راهی طولانی پیش رو دارد.
همچنین شبکه‌های اجتماعی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای موتورهای جستجو مانند گوگل بسیار آشنا هستند و زمانی که شخصی بخواهد اطلاعات و محصولات خود را در گوگل جستجو کند، مشاهده می‌کند که اولین نتایج، مربوط به شبکه‌های اجتماعی است که قبلا در آنها اطلاعات یا محصولات را قرار داده است. در صورتیکه در وب سایت خود باید بسیاری از قوانین (seo) که در ایران بیشتر به سئو معروف است را رعایت کند و بصورت مداوم در وب سایتش فعالیت کند تا با گذشت زمان بتواند از رتبه خوبی بهره‌مند شود.
با مواردی که در بالا گفته شد شاید بگویید:«خب پس حضور در شبکه‌های اجتماعی بهتر است و دیگر نیازی نیست که به سراغ داشتن یک وب سایت برویم.» که باید بگویم خیر این‌ها مزیت‌هایی بود که شبکه‌های اجتماعی نسبت به وب سایت اختصاصی دارند و البته معایبی هم دارند که در ادامه می‌خوانید.

معایب شبکه‌های اجتماعی
مالکیت شبکه اجتماعی برای شما نیست شما مهمان یا مستاجر آن شبکه هستید اما وب سایت اختصاصی است و برای شما باقی خواهد ماند. در واقع وب سایت شما برخلاف شبکه‌های اجتماعی پایدار است.
یکی از مشکلات شبکه‌های اجتماعی فیلتر شدن است که متاسفانه در کشورمان زیاد شاهد آن هستیم به شکلی که تا یک شبکه اجتماعی مورد اقبال عمومی قرار می‌گیرد و مخاطبان بیشتری پیدا می‌کند فیلتر می‌شود و باعث محدود شدن دسترسی مخاطبان به آن شبکه اجتماعی می‌شود.
همچنین امکان تعطیل شدن یک شبکه اجتماعی وجود دارد در این صورت امکان تعامل با مشتری‌ها و مخاطبان از بین می‌رود و امکان دسترسی امکان پذیر نمی‌باشد. بعنوان مثال در سال‌های شروع شبکه‌های اجتماعی، یاهو مسنجر از محبوب‌ترین‌ها در این حوزه بود که به تعطیلی انجامید. از دیگر معایب اینکه یک شبکه اجتماعی ممکن است گذرا باشد و زمانی برسد که عمر آن شبکه تمام شود یعنی حتی اگر تعطیل نشود ممکن است محبوبت خود را از دست بدهد.
زمانی که در یک شبکه اجتماعی فعالیت می‌کنید شما محدود به امکانات و سلیقه آن شبکه هستید و تحت تاثیر تصمیمات آن شبکه اجتماعی قرار دارید. ولی زمانیکه صاحب وب سایت خودتان هستید فضای اختصاصی خودتان را دارید و می‌توانید خواسته، نظر و ایده منحصر به فرد خودتان را اعمال کنید.

کلام آخر
اگر بخواهید در انتخاب بین وب سایت و شبکه‌های اجتماعی متعصب برخورد کنید و فقط یکی از این دو را انتخاب کنید قطعا آن دیگری را از دست داده‌اید. داشتن یک وب سایت خوب و حضور در شبکه‌های اجتماعی، در کنار هم می‌توانند به کسب و کار شما در فضای مجازی کمک بسیار زیادی بکنند و به نوعی هر دو مکمل یکدیگرند. صرفا توجه به یکی و بی‌توجهی به دیگری اشتباه است. تمرکز اصلی باید روی وب سایت باشد و از شبکه‌های اجتماعی باید به عنوان یک اهرم اضافه برای فروش استفاده کرد.
اشتراک‌گذاری شبکه‌های اجتماعی در وب سایت و برعکس یعنی اشتراک گذاری وب سایت در شبکه‌های اجتماعی خوشایند مخاطبان شما و باعث اعتماد و آگاهی مشتریان و همچنین بیشتر دیده شدن برند شما می‌شود. وب سایت مرکز اصلی کسب و کار شما و شبکه‌های اجتماعی ابزار بازاریابی برند شما هستند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید