محصول استراتژیکی جدید جایگزین کفش گنجه رودبار می‌شود؟

0
89
کفش گنجه

مسوولان صندوق بازنشستگی کشوری قصد احیای مجموعه کفش و چرم گنجه را دارند اما اینکه در این مجموعه چه محصولی تولید شود، طرح‌های مطالعاتی نظیر راه‌اندازی خط تولید البسه نظامی و پوتین را در دست دارند.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از خبرگزاری فارس از رشت، حمیدرضا دنیادیده؛ شرکت کفش و چرم گنجه رودبار در سال ۱۳۵۲ با مالکیت گروه صنعتی بلا و با بیش از ۵۰۰ کارگر تأسیس و به بهره‌برداری رسید.

تعطیلی دو دهه‌ای کفش و چرم گنجه

پس از تقریباً ۳۰ سال از آغاز فعالیت صنعتی، کفش و چرم گنجه رودبار حداقل دو دهه است که تمامی تجهیزات و خطوط تولید آن از طریق مزایده به فروش رسیده و به اذعان آمار و ارقام رسمی، تمامی مطالبات کارگران این کارخانه نیز پرداخت شده است.

در حال حاضر از کارخانه کفش و چرم گنجه در شهرستان رودبار تنها چند سوله در زمینی به مساحت حدود ۴.۵ هکتاری و زیربنای ۱۰ هزار و ۶۲۰ متر باقی‌مانده است.

کفش گنجه چرا واگذار شد؟

قدمت بالای ساختمان، نداشتن امکانات و خطوط تولید، نبود سرمایه‌گذار، تحریم‌های اقتصادی از مهم‌ترین عوامل تعطیلی کارخانه کفش و چرم گنجه بود که اکنون در پس گذر از پیچ‌وخم‌ها به سازمان بازنشستگی کشوری واگذارشده است.

چرا باید کفش و چرم گنجه فعال شود؟

مزین شدن نام سال به رشد تولید و مهار تورم، وجود ظرفیت و منابع انسانی جوان و فعال در منطقه رودبار و شهرهای هم‌جوار، بیکاری و ضرورت توسعه اشتغال ازجمله مواردی است که اهالی و جوانان جویای کار منطقه روستایی گنجه در شهرستان رودبار خواستار احیا و بازگشایی برند قدیمی کفش و چرم گنجه هستند.

مردمانی که مشتاق احیا کفش گنجه هستند

رضا مبین، یکی از اهالی روستای گنجه رودبار می‌گوید: «شرکت کفش و چرم گنجه بزرگ‌ترین کارخانه و یکی از معروف‌ترین برند تولید کفش‌های مردانه، ورزشی و پوتین‌های ارتشی بود که سال‌هاست فعالیت این کارخانه به دلیل مشکلات اقتصادی و مالی با حدود ۳۰۰ کارگر، متوقف شده است».

به گفته بهنام شرف‌الدین، یکی دیگر از اهالی روستای گنجه رودبار، «تعداد زیادی از کارگران کارخانه کفش و چرم گنجه بعد از متوقف شدن فعالیت تولیدی طی چند مرحله تعدیل، بازنشسته و بازخرید شده‌اند و آینده شغلی آن‌ها با چالش عدیده مواجه شد».

یکی از مُطلعان روستای گنجه که خود نیز روزی در شرکت کفش و چرم گنجه مشغول به کار بود نیز می‌گفت: « این سوله‌های خالی که به تلی از خاک و خاکستر تبدیل‌شده روزگاری بیش از چهار هزار نفر نیرو در آن مشغول به فعالیت بودند و حتی از مرکز استان و استان‌های هم‌جوار نیز در این مجموعه بزرگ صنعتی کار می‌کردند.»

حال اینکه اساساً و حقیقتاً چگونه و به چه علت شرکت کفش و چرم گنجه تعطیل و ماشین‌آلات و خطوط تولید آن به یغما برده شد بماند اما اینکه اکنون چه برنامه‌ای برای احیا کفش و چرم گنجه تدوین‌شده، موضوعی است که مدت‌ها بسیاری از دلسوزان و دغدغه‌مندان به‌ویژه اهالی منطقه رودبار را به‌شدت مشتت و دل‌نگران کرده است.

وعده استاندار گیلان بر چه اساسی بود؟

اسدالله عباسی استاندار گیلان نیز در در مراسم بزرگداشت قیام خونین پانزدهم خرداد و یادبود شهید حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید یونس رودباری در مصلی شهرستان رودبار با اشاره به احیای کارخانه کفش ملی در شهرستان رودبار گفته بود که «کارخانه کفش ملی در گنجه رودبار افتخاری برای کشور بوده و برند جهانی محسوب می‌شد که در چندسال گذشته تعطیل شده بود ولی تا چند ماه آینده به بهره برداری رسیده و به رشد اقصتادی استان کمک می‌کند.»

صمت گیلان برنامه‌ای برای احیا کفش گنجه ندارد!

تیمور پور حیدری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان در نشست خبری که امسال در مردادماه برگزارشده بود، پیرامون احیای کفش و چرم گنجه رودبار، گفته بود که با توجه به شرایط موجود، «این سازمان هیچ برنامه‌ای برای احیای کفش گنجه رودبار پیش‌بینی نکرده است!»

کفش گنجه با سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری احیا می‌شود

این در حالی است که پیش از مدیرکل صمت گیلان، استاندار هشتم خردادماه امسال در جلسه شورای عالی اشتغال که با حضور وبیناری ریاست جمهوری برگزارشده بود، گفته بود «کارخانه کفش گنجه رودبار به‌زودی توسط صندوق بازنشستگی کشوری، احیاء می‌شود».

خط تولید محصولی استراتژیک در مجموعه کفش و چرم گنجه راه‌اندازی می‌شود

اما اکنون، علی‌اصغر محمد پور، مدیرعامل گروه صنعتی ملی صندوق بازنشستگی کشوری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به نشست مشترک اخیر ترکی، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با استاندار گیلان و توافق طرفین بر احیا کفش و چرم گنجه، می‌گوید: «قرار شد این مجموعه در گنجه رودبار احیا شود اما اینکه چه محصولی در آن تولید شود، هنوز در دست مطالعه است.»

وی با بیان اینکه قرار بود ابتدا مجموعه کفش و چرم گنجه خط تولید کارتون، راه‌اندازی شود، افزود: این تصمیم در مطالعات اولیه رد شده و اکنون راه‌اندازی خط تولید البسه نظامی و پوتین در دست مطالعه قرار دارد.

مدیرعامل گروه صنعتی ملی صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه هم‌اکنون طرح و سطح مطالعاتی راه‌اندازی خط تولید البسه و پوتین نظامی در دستور کار قرار دارد، گفته است که بدون شک خط تولید محصول استراتژیکی در کفش گنجه رودبار راه‌اندازی خواهد شد.

در حال حاضر، مالکیت کارخانه کفش و چرم گنجه رودبار به سازمان بازنشستگی کشوری تعلق دارد و با توجه به اینکه فضای این کارخانه برای سرمایه‌گذاری آماده است و درعین‌حال امکان تغییر کاربری نیز وجود دارد، لازم است مسئولان و متولیان امر همت کرده و احیای این کارخانه را که می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال جوانان بیکار و جویای کار منطقه باشد، رقم بزنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید