لباس کار چیست؟ 6 دلیل ضرورت استفاده از لباس کار

0
249
لباس کار چیست؟ 6 دلیل ضرورت استفاده از لباس کار

بسیاری از مشاغل از “لباس کار” برای نیروی کار خود استفاده می کنند. این لباس ها می تواند برای داشتن فرم یکسان سازمانی و یا برای ایمنی و حفظ سلامت فرد باشد. بهرحال آنچه امروزه در میان مشاغل مختلف رواج دارد استفاده از “لباس کار” با طرح و رنگ های مختلف می باشد. در این مقاله سعی داریم شما را با دلایل ضرورت استفاده از این لباس ها برای نیروی کاری آشنا کنیم.

لباس کار چیست؟

لباس کار چیست؟

ایجاد ایمنی در محیط کار علاوه بر استفاده از تجهیزات مختلف می تواند شامل لباس کار افراد نیز باشد. به ویژه آنکه محیط کار در معرض آسیب های مختلفی مانند حریق، مواد شیمیایی، برق و… باشد. در چنین شرایطی استفاده از لباس هایی که امنیت افراد را تامین می کند امری ضروری است. این کار علاوه بر افزایش راندمان کاری از بروز حوادثی که می تواند سلامت و ایمنی آن ها را به خطر بیندازد پیشگیری می کند.

لباس های مختلفی را می توان برای ایمنی محیط کار انتخاب کرد که مهمترین آن ها شامل جلیقه، روپوش، ژاکت، شلوارهای مخصوص، کاور، تی شرت، لباس های دوتکه، لباس یکسره، آستین های حفاظتی، پیشبند و…. می باشد.

از مهمترین عواملی که استفاده از لباس کار را برای نیروی کار الزامی می کند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیشگیری از حوادث
  • تفکیک جایگاه شغلی افراد
  • محافظت از سلامت افراد
  • ایجاد نظم و هماهنگی در محیط کار

شاید برای شما جالب باشد که بدانید از متریال مختلفی برای تولید لباس مخصوص هر کاری استفاده می شود. پلی استر پنبه، ویسکوز، کتان، فیلامنت و… از جمله مواردی است که با آن لباس های کار خاص تولید می شود. از این متریال برای تولید لباس های عایق آتش، عایق برق، ضد آب و رطوبت، مقاوم در برابر مواد شیمیایی و رادیواکتیو و.. تولید می شود تا کسانی که در این محیط ها فعالیت دارند، از ایمنی کافی برخوردار باشند. البته در برخی از محیط های ایمن و اداری نیز از لباس های کاری مخصوص و یکسان برای ایجاد نظم و هماهنگی استفاده می شود.

 6دلیل ضرورت استفاده از لباس کار

 6دلیل ضرورت استفاده از لباس کار

مهمترین عاملی که استفاده از لباس های مخصوص کار را ضروری می کند، دلایلی است که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

مورد اول: مراقبت از لباس های خود

یکی از مهمترین ضرورت های استفاده از لباس کار، پیشگیری از آسیب به لباس های خود و نیز کثیف شدن آن است. اگر از لباس های خود در زمان کار استفاده کنید، علاوه بر آسیب های احتمالی باعث فرسودگی سریع تر آن نیز می شوید. از همین رو با لباس کار می توانید تمام تمرکز خود را صرف کارتان کنید و دیگر نگران خراب یا کثیف شدن لباس خود نباشید. پس از پایان کار نیز می توانید با خیال راحت لباس های خود را بپوشید.

مورد دوم: پیشگیری از بروز خطر

لباس های کاری که برای مشاغل مختلف طراحی و تولید می شود به تناسب محیط کار می تواند سطح ایمنی را افزایش دهد. به طور مثال لباس های ضدحریق، لباس های شبرنگ، لباس های عایق برق و… از جمله لباس های کاری است که افراد می توانند با پوشیدن آن تا حد زیادی از بروز خطرات جانی به خود پیشگیری کنند. در مشاغل پرخطر پوشید لباس مخصوص کار می تواند به اندازه استفاده از کلاه ایمنی تا حد زیادی امنیت و سلامت فرد را تامین و تضمین کند. از همین رو در بسیاری از مشاغل استفاده از لباس کار مخصوص ضروری و حتی الزامی است و بی توجهی به این موضوع می تواند منجر به جریمه کارفرما نیز شود.

مورد سوم: حرفه ای تر بودن

بسیاری از مشاغل از لباس کارهای مشخصی برای محیط کار استفاده می کنند و این لباس ها معرف هویت و شغل فرد است. مانند لباس پرستاران، لباس آتش نشانی، لباس کارگران ساختمانی و…. که علاوه بر اینکه نشان دهنده شغل و حرفه فرد است، تا حد زیادی بر ایمنی و داشتن امنیت آنها نیز موثر است. لباس های کاری که برای مشاغل مختلف مورد استفاده قرار می گیرد نشان دهنده موقعیت کاری افراد است از همین رو به راحتی می توان از آن به جای لباس های مختلف و غیر ایمن استفاده کرد.

مورد چهارم: تمرکز بیشتر بر کار

اگر افراد از لباس های معمولی برای محیط کار استفاده کنند، علاوه بر نگرانی بابت خراب شدن لباس، باید دائما به تیپ و ظاهر خود توجه کنند. این موضوع تمرکز افراد را از کار پرت می کند. از مهمترین دلایلی که امروزه حتی مشاغل اداری نیز استفاده از لباس کار و فرم مخصوص را مورد توجه قرار می دهند، افزایش تمرکز بیشتر کارکنان بر کار است. این موضوع تا حد زیادی بر راندمان کاری و بهره وری نیروی کار کمک می کند.

مورد پنجم: نشان دادن موقعیت های شغلی

یکی از مهمترین مواردی که باعث ضرورت استفاده از انواع لباس های مخصوص کار می شود، نشان دادن موقعیت های شغلی مختلف است. به طور مثال در لباس پرستاری تفاوت رنگ ها می تواند موقعیت شغلی و رده سازمانی پرستار را نشان دهد. این موضوع در لباس های آتش نشانی، کارگران ساختمانی و کارخانه ها و… نیز مشاهده می شود. این موضوع برای کمک به معرفی افراد و شناسایی آن ها کمک می کند.

مورد ششم: حرفه ای بودن

هر کسب و کاری برای اینکه وجهه ای حرفه ای داشته باشد، الزاما باید از یکدست بودن لباس فرم برای کارکنان خود استفاده کند. امروزه اکثر کسب و کارهای فنی، عمرانی و حتی اداری از پوشش یکسان برای کارکنان و کارگران خود استفاده می کند. این موضوع علاوه بر داشتن وجهه حرفه ای به تمرکز بیشتر کارکنان و نیز ساماندهی و مدیریت آن ها کمک می کند.

 نتیجه گیری

لباس کار

یکی از مهمترین لوازمی که بسیاری از کسب و کارها برای کارکنان و کارگران خود استفاده می کنند، استفاده از لباس های مخصوص برای مشاغل مختلف است. این لباس ها می تواند به صورت فرم یکسان و با پارچه های معمولی باشد، برخی نیز علاوه بر داشتن شکل و ظاهر متفاوت، طراحی و تولید ویژه ای نیز برای آن لحاظ می شود. این لباس ها در واقع بیشتر از آنکه فرم یکسان سازمانی باشد، با هدف تامین ایمنی نیروی کار می باشد. به طور مثال لباس های ضد حریق، عایق رطوبت، شبرنگ و… از جمله این موارد است. این لباس های کار به ویژه برای مشاغل پر خطر باید دارای استانداردهای مشخصی باشد که بتواند فرد را در برابر آسیب های مختلف حفظ کند. فروشگاه تجهیزات ایمنی هترمن عرضه کننده انواع لباس کار حرفه ای و استاندارد برای مشاغل مختلف است که می توانید محصولات مورد نظر خود را با مراجعه به فروشگاه اینترنتی این شرکت انتخاب و خریداری کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید