فیلم| نمی‌گذارم “ملِکی” به فراموشی سپرده شود

0
184

آیین تجلیل از هنرمندان صنایع دستی استان فارس یک حاشیه زیبا داشت و آن پویایی چشم‌نوازی بود که هنرمند ۷۰ ساله کازرونی به صحنه‌آرایی مراسم بخشیده بود.

به گزارش مجله اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از ایرنا، صدرالله قربانی بافنده پیشکسوت “ملکی”‌های سنتی قشقایی در همه لحظه‌های برپایی آیین تجلیل از فعالان حوزه صنایع دستی که امروز در سالن بوستان سعدیه برگزار شد، به آرامی مشغول دوخت و آفرینش این دست بافته بود و تنها هنگامی که برای تجلیل و اهدای تندیس نام او خوانده شد دست از کار کشید.

وجود او در گوشه صحنه توجه همه دوستداران صنایع دستی را به خود جلب کرده بود؛ پیش از آغاز مراسم فرصتی فراهم شد تا با او به گفت‌وگو کنیم.

این پیشکسوت صنایع دستی استان فارس با بیان اینکه از ۱۴ سالگی در تولید ملکی سرآمد شده، گفت: از آن هنگام با همه‌گیر شدن خرید کفش‌های وارداتی، تولید گیوه و ملکی منسوخ شد و به حاشیه رفت و من نیز به ناچار دست از کار کشیدم.

قربانی افزود: اکنون ۶ سال است که ملکی بافی رونقی دوباره گرفته و هرچند متقاضی آن از قشر خاصی از جامعه است اما فروش رضایت‌بخشی دارد.

ملکی بافی عشق می‌خواهد

او اضافه کرد: بسیار دوست دارم بافت و دوخت ملکی را به نسل جوان دوستدار صنایع دستی اموزش دهم تا این هنر از میان نرود و دوباره احیا شود.

این پیشکسوت صنایع دستی استان فارس اظهار کرد: بسیاری از جوان‌ها امروز، به دنبال کارهای آسان و پر درآمد م‌گردند و دوخت ملکی اینگونه نیست.

قربانی با اشاره به دشواری‌های تولید ملکی و گیوه، ادامه داد: فعالیت در این زمینه عشق می‌خواهد و تنها در صورت علاقمند بودن می‌توان آن را فراگرفت و کار کرد.

او گفت: اما با این وجود همه تلاش خود را می‌کنم تا نگذارم بار دیگر ساخت ملکی به حاشیه برود و این مهارت را به فرزند خود نیز آموزش داده‌ام.

قربانی اذعان کرد: دوخت ملکی سخت است و مواد اولیه آن یعنی رووار نخی و چرم گاو نیز بسیار گران است بنابراین تنها افرادی که به صنایع دستی و احیا آنها علاقمند باشند حاضرند آن را بخرند.

ملکی از خانواده گیوه است، از نخ، چرم گاو و لاستیک ساخته می‌شود و دوام بسیار بالایی دارد طوریکه به گفته صدرالله قربانی یک عمر دوام دارد.

صدرالله قربانی امروز به عنوان پیشکسوت این هنر صنعت در استان فارس مورد تجلیل قرار گرفت.

منبع: ایرنا

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید