طراحان بايد يک طرف را انتخاب کنند

0
267
طراحان

به گفته کيارا ماستروتو، رهبر صنعت چرم، جوانان مستعدي که وارد طراحي مد مي‌شوند، گزينه‌اي براي انتخاب دارند. آنها در حين ايجاد مجموعه‌هاي کفش، لباس و لوازم جانبي، بايد در مورد موادي که مي‌خواهند با آنها کار کنند موضع روشني اتخاذ کنند. آيا کاربرد مواد مشتق از سوخت‌هاي فسيلي يا مواد تجديدپذير را ترجيح مي‌دهند؟ او فکر مي‌کند اکثر طراحان گزينه تجديدپذير را برمي‌گزينند و اين کار باعث مي‌شود او پيشنهاد کند چرم بايد رقيبي اصلي براي گنجاندن در ميان موادي باشد که آنها فراهم مي‌کنند. او نظراتش را به برگزارکنندگان پريمير ويژن در ساخت آخرين نسخه اين رويداد در فوريه امسال ارائه کرد.

خانم ماستروتو با افراد علاقه‌مند به اين سياره در جهان همدردي مي‌کند زيرا او در اين علاقه سهم دارد. او در اوقات فراغتش کوهنوردي مي‌کند. يکي از قهرمانانش، ماجراجو و نويسنده و سياستمدار سابق حزب سبز، رينهولد مسنر، متولد در جنوب تيرول است (اولين فردي که سنگنوردي انفرادي به قله اورست را انجام داد) و او اصرار دارد هر روز از طبيعت الهام بگيرد.

به باور وي، اين کاملاً مطابق با کار وي در رهبري گروه جهاني توليد چرم است که بيش از 2000 تن را استخدام مي‌کند، کارخانه‌هايي در زادگاهش ونتو در توسکاني ايتاليا و نيز در برزيل، مکزيک، اندونزي و تونس دارد. در مرکز تدارکاتي که گروپو ماستروتو اکسپرس ناميده مي‌شود، اين شرکت انباري از چرم پرداخت شده را در 1500 رنگ براي تحويل دادن سريع به مشتريان در 120 کشور در سراسر جهان دارد.

تجارت خانوادگي

گروپو ماستروتو از سال 1958 به ساخت چرم مشغول شده است. اين شرکت را آقاي ارکيسو ماستروتو تاسيس کرد و سپس پسرانش برونو و سانتو آن را گسترش دادند. اين شرکت را اينک نسل جديدي رهبري مي‌کنند:کيارا و گرازيانو ماستروتو که به ترتيب، رئيس و نايب رئيس گروه هستند.

تجارت خانوادگي

 خانم ماستروتو مي‌گويد توسعه پايدار از ابتدا هسته اصلي راهبرد او بوده است. ثمرات اين امر تا کنون شامل صنعت چرم سبز براي پروژه محيط زيست (زندگي سبز) است که در سال 2014 بعنوان ابتکار مشترک با ديگر گروه چرم‌سازي مستقر در آرتزينيانو، گروپو داني و سه شرکت فني همکار راه‌اندازي شد. اين پروژه بودجه‌اي نسبي را از اتحاديه اروپا دريافت کرد و تا سه سال اجرا شد و پايداري در صنعت گسترده‌تر چرم‌سازي را ارتقا داد.

در سال 2021، گروپو ماستروتو اولين گزارش پايداري اختصاصي خود را انتشار داد و اعلام کرد کل برقي که از اين پس به‌کار ميبرد از 100٪ از منابع تجديدپذير تامين خواهد شد. سال گذشته، اين شرکت اعلام کرد توانسته است آلايندگي‌هايش را کاهش دهد يا متعادل‌ کند و سپس چرم تمام شده خود را در  مقوله کربن خنثي قرار دهد.

اين شرکت اين کار را پي گرفت و اعلام کرد بايد در پيمان جهاني سازمان ملل متحد شرکت کند که سازمان ملل از آن به‌عنوان بزرگترين ابتکار پايداري شرکتي در جهان ياد مي‌کند. بيش از 15000 شرکت در سراسر جهان و 4000 سازمان غيرتجاري در برنامه‌اي مشارکت دارند که سازمان ملل در آغاز هزاره جديد آن را راه اندازي کرد. شرکت‌هاي مشارکت‌کننده بايد به ده اصل کاملاً تعريف‌شده براي حمايت از پايداري شرکت‌ها متعهد شوند که اين اصول از معاهدات تثبيت‌شده سازمان ملل در مورد حقوق بشر، کار، مسائل زيست‌محيطي و مبارزه با فساد ناشي مي‌شوند. رهبران شرکت‌ها بايد متعهد شوند اين اصول را در تمام جنبه‌هاي تجارت مطرح کنند، پيشرفت را به‌طور شفاف به اشتراک بگذارند و پشتيبان طرح‌هاي گسترده‌تر سازمان ملل، از جمله 17 هدف توسعه پايدار باشند.

برچسبهايي که توانمند ميسازند

نقطه عطف ديگري که کيارا ماستروتو به آن مي‌بالد آن است که اين گروه توانست سه مجموعه از مجموعه‌هايي را که در سال 2022 معرفي کرد به‌عنوان گواهي مبتني بر زيست با استفاده از سيستم طبقه‌بندي تعيين شده توسط وزارت کشاورزي ايالات متحده امريکا ارائه کند.

 او باور دارد اين گروه در ابتدا صنعت چرم را با اين کار تضمين کرد. ساير برنامه‌هاي صدور گواهينامه که شرکت با آنها درگير بوده است عبارتند از فرشته آبي(فرشته آبي يک برچسب زيست محيطي در آلمان است که از سال 1978 به محصولات و خدمات سازگار با محيط زيست اعطا مي‌شود. مالک اين برچسب وزارت فدرال محيط زيست، حفاظت از طبيعت، ساختمان و ايمني هسته‌اي است.)، گروه کاري چرم و اکوتکس. براي خانم ماسترتو، آنچه ارزش دارد اين است که اين برچسب‌ها بايد بر اساس «روش پژوهش علمي قوي، عيني و قابل تأييد» و بر اساس داده‌ها باشد. او اصرار دارد اين بهترين راه براي اجتناب ورزيدن از رقابت ناعادلانه است. اما او باور دارد برچسب‌ها بايد اين امکان را براي خريداران فراهم کنند که اطلاعاتي درباره ويژگي‌هاي محيطي و اجتماعي هر محصول داشته باشند. او در مورد تمايل به تمرکز صرف بر گازهاي گلخانه‌اي و اعداد مربوط به آن تعجب مي‌کند و مي‌گويد: «بدون تمايل به درک آنچه در وراي اين اعداد وجود دارد».

ارزش اسقاطي

در پايان سال گذشته، اين گروه با معرفي رويوا، اعتبار اقتصاد چرخشي خود را بيشتر افزايش داد. اين ماده نتيجه پروژه‌اي است که از اسقاط و برش‌هاي چرمي تمام شده‌اي استفاده مي‌کند که معمولاً ضايعات محسوب مي‌شوند. مدير اجرايي مي‌گويد، اين راهکاري عالي براي چالش استفاده مفيد از مواد پسمانده است.

او توضيح مي‌دهد: «چرم را دوست داريم زيرا محصولي طبيعي و بخشي از اقتصاد چرخشي است و مهم است که به توضيح دادن اين موضوع ادامه دهيم. چرم محصول جانبي صنايع غذايي است که با ايجاد مواد زيبا آن را فرآوري و توانمند مي‌کنيم. کارمان را با پوست خام شروع و موادي را ايجاد مي‌کنيم که مشتريان ما بتوانند از آن براي ايجاد کيف، کفش، مواد خانه و فضاي داخلي خودرو استفاده کنند».

عرصه شمول

او در ادامه مي‌گويد مد پايدار بايد به معناي تنوع و نيز چرخشي بودن و خنثي بودن کربن باشد. در اينجا نيز گروپو ماستروتو اقدام کرده است. افرادي از 36 کشور، نيروي کار آن را تشکيل مي‌دهند، درصد زنان بالاي 30 درصد است و چيزي دارد که کيارا ماستروتو آن را «50-50 عالي» در اتاق هيات مديره مي‌خواند. تعهد آن به گنجاندن تا پروژه ويژه‌اي در داخل گروه گسترش مي‌يابد که در آن تيمي متشکل از پنج کارمند که همگي داراي معلوليت هستند، نمودارهايي رنگي را ايجاد مي‌کنند که به سراغ مشتريان در سراسر جهان مي‌روند تا خدمات گروپو ماستروتو اکسپرس را تبليغ کنند. در سال 2023، او مي‌خواهد به اجراي برنامه‌هاي پايداري گروه با آهنگي سريع ادامه دهد و براي اين کار، نتايجي را که مي‌خواهد به دست آورد، ارائه کند.

نيازي به انقلاب نيست

 هدف ديگر، کمک به بهبود بخشيدن نحوه ارتباط صنعت با دنياي خارج در مورد چرم است. او مي‌گويد: «زيبايي، طبيعي بودن، دوام و راحتي چرم است که آن را به ماده‌اي بي‌نظير و نمونه‌اي عالي از اقتصاد چرخشي تبديل مي‌کند. کل زنجيره ارزش بايد بکوشد اين ويژگي را براي مصرف‌کننده نهايي توضيح دهد. بايد به اهميت اقتصادي، زيست محيطي و اجتماعي‌مان به‌عنوان يک بخش بباليم و بايد بهترين راه را براي کارآمدتر کردن ارتباطاتمان بيابيم».

او مي‌گويد به توانايي بخش مد براي کمک به ارتقاي توسعه پايدار باور دارد. به گفته کيارا ماستروتو، اين کار نيازي به انقلاب ندارد. آنچه او «تکامل ساختاري» مي‌نامد بايد براي ايجاد مدل کسب‌وکاري کفايت کند که محيط را در تصميم‌گيري و عمليات راهبردي آن در نظر بگيرد. او اصرار دارد اين کار بايد عميقاً در شرکت‌ها و در سراسر زنجيره ارزش اجرا شود. و او فکر مي‌کند چرم به‌عنوان بخش، مي‌تواند نقشي راهبردي داشته باشد.

 او توضيح مي‌دهد: «مي‌توانيم سهم عظيمي داشته باشيم زيرا محصول جانبي از صنايع غذايي را بازآفريني و ماده بادوامي را ايجاد مي‌کنيم که طراحان مي‌توانند از آن براي ايجاد محصولاتشان استفاده کنند».

اين جايي است که انتخاب واضح براي طراحان مطرح مي‌شود. آنها بايد يک طرف را انتخاب کنند.

 منبع: World Leather

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید