ضرورت بهینه‌سازی مصرف آب در صنعت چرم‌

0
426
یک فعال صنعت چرم هشدار داد: ضرورت بهینه‌سازی مصرف آب در صنعت چرم‌
یک فعال صنعت چرم هشدار داد: ضرورت بهینه‌سازی مصرف آب در صنعت چرم‌

یک فعال صنعت چرم هشدار داد: ضرورت بهینه‌سازی مصرف آب در صنعت چرم

یکی از صنایع آب‌بر در کشور، صنعت چرم است که با توجه به بحران آب و خشکسالی در کشور، مدیریت و بهینه‌سازی مصرف آب در این صنعت ضروری و لازم به نظر می‌رسد. این مطالب را محمدمهدی کاردان فعال و کارشناس صنعت چرم در گفت و گو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش مطرح کرد. کاردان که در زمینه چرم دستگاه‌های جدید طراحی می‌کند، هم‌اکنون در خارج از کشور است و فعالیت تولید ماشین آلات چرم‌سازی خود را به‌ پسرش سپرده است.

محمدمهدی کاردان فعال و کارشناس صنعت چرم

راهکارهایی برای کاهش مصرف آب در چرم‌سازی

محمدمهدی کاردان در گفت و گو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد: تولید چرم نیاز به آب بسیاری دارد، در نتیجه با توجه به موضوع خشکسالی در کشور، ما از هم‌اکنون و قبل از اینکه این وضعیت به فاجعه برسد، باید پروژه‌هایی در وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکت شهرک‌ها و انجمن چرم تعریف کنیم و با ابتکاراتی اقداماتی انجام بدهیم که چرم‌سازها در کشور آب کمتری مصرف کنند. برای نمونه در یکی از کارخانه‌های مشهد تصفیه‌خانه‌های مخصوص ایجاد شده که آب محتوی سولفور سدیم و آهک را تصفیه کرده و چربی و مو را از آنها جدا می‌کنند و آب را با سولفور سدیم برمی‌گرداند که در این راستا صرفه‌جویی بسیاری انجام می‌گیرد. روش دیگر نیز بازیافت کروم است، با توجه به نمونه ای که در این کارخانه ساخته شده در تصفیه‌خانه کروم بازیافت می‌شود که به نوبه خود اقداماتراهکارهایی برای کاهش مصرف آب در چرم‌سازی
خوبی به شمار می‌رود. کاردان در ادامه تاکید کرد: باید اقدامات دیگری نیز انجام بدهیم. برای نمونه دانشجوهای این رشته می‌توانند مطالعاتی انجام بدهند و مشاهده و بررسی کنند که کشورهای دیگر، چگونه چرم‌سازی می‌کنند.
وی در ادامه افزود: به یاد دارم یک تکنیسین ایتالیایی زمانی به ایران آمده بود و می‌گفت که شما روی دریایی از آب قرار دارید، باید قدر این آب‌ها را بدانید، زیرا این آب‌ها همیشه نمی‌توانند وجود داشته باشند.

من در آمریکای جنوبی شاهد بودم که در قسمت‌های کوهستانی با تانکر آب جابجا می‌کنند، در نتیجه انواع تکنیک‌ها را به کار می‌برند که آب کمتری مصرف شود. این مسائل باید در دستور کار ارگان‌های ذی‌ربط قرار گیرد و برای کارخانه‌ها باید سیستم‌های تشویقی کاهش مصرف آب در نظر گرفته شود. ما اقدام‌های بسیاری در راستای کاهش مصرف آب می‌توانیم انجام دهیم. از جمله می‌توان به بازیافت آب مواد شیمیایی و بازیافت کروم اشاره کرد، البته از همه مهمتر فناوری‌های تولید است که با آب کمتری چرم‌سازی می‌کنند.

در کشور ما توجیهی ندارد که آب زیادی را برای چرم‌سازی به کار گیریم و مانند کشورهای ترکیه، پاکستان، هندوستان و بنگلادش، مکزیک و حتی مانند ایتالیا آب مصرف کنیم. آب برای ما یک موضوع حیاتی است و ما باید به فناوری دست پیدا کنیم که چرم‌سازی را با آب کمتری تولید کرده و کارخانه‌ها را به این سمت و سو تشویق کنیم. دولت نیز باید در این مسیر به آنها کمک کند و برنامه‌های تشویقی در این زمینه اعمال کند که هر کارخانه‌ای با آب کمتری تولید داشته باشد، پاداشی دریافت کند.
کاردان در ادامه توضیح داد: در زمینه آب در کارخانه‌های چرم‌سازی، مسائل دیگری نیز چون تصفیه و دانه‌گیر و آشغال‌هایی که از کارخانه‌ها به کانال‌های آب وارد شده و در آب رسوب می‌کند، وجود دارد، برای نمونه در چرم‌شهر تهران بسیاری از کانال‌های آب قفل و بسته شده است و آبی رد نمی‌شود که برای این‌ها باید تدابیری اندیشیده شود.

اگر از هم‌اکنون به فکر تامین آب در صنعت چرم نباشیم، زمانی خواهد رسید که دیگر چر‌مسازی در ایران توجیه‌پذیر نخواهد بود یا حتی ممکن است کارخانه‌ها تعطیل شوند که در آن زمان با یک فاجعه بزرگ روبرو می‌شویم. حتی وزارت صنعت، معدن تجارت یا شرکت شهرک‌ها باید به فکر رشته‌های جایگزین باشند تا سرمایه‌گذاری عظیمی که در چرم‌شهرها انجام شده است، به هدر نرود، از این‌رو باید رشته‌هایی را پیدا کنند که به نوعی با چرم هماهنگی داشته باشند یا با محصولاتی مانند مواد پلیمری که در ایران توجیه‌پذیر است، هماهنگی داشته باشند که اگر طی ۱۴ تا ۱۵ سال آینده صنعت چرم با مشکل روبرو شد، به یک بحران تبدیل نشود. در هر صورت شاهد هستیم که قدر آب را در کشور نمی‌دانیم و ممکن است که این موضوع زنگ خطری در کشور باشد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید