حدود ۱۲۰۰ نفر مهمان خارجی در نمایشگاه قم‌ شوز خواهیم داشت

0
96
نمایشگاه قم‌ شوز
نمایشگاه قم‌ شوز

رئیس انجمن صنایع کفش ماشینی قم:حدود ۱۲۰۰ نفر مهمان خارجی در نمایشگاه قم‌شوز خواهیم داشت

نمایشگاه مترکس قم به همت تولیدکنندگان صنایع وابسته به صنعت کفش به پایان رسیده و هم‌اکنون نوبت برگزاری نمایشگاه قم‌شوز است تا این بار تولیدکنندگان کفش، انواع سبد محصولات خود را به رخ بکشانند.
جواد شعبان‌زاده رئیس انجمن صنایع کفش ماشینی قم در گفت وگو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش درباره نمایشگاه قم‌شور عنوان کرد: در ابتدا از صنعتگران کشور بابت حضور خود در نمایشگاه مترکس قم کمال تشکر را دارم.
پس از افتتاحیه نمایشگاه مترکس همکاران ما در نمایشگاه تمام همت خود را برای برگزاری نمایشگاه کفش ایران – قم (قم‌شوز) به کار گرفتند که هم‌اکنون نیز شاهد حضور مشارکت بسیار بالای تولیدکنندگان کفش در نمایشگاه قم‌شوز هستیم و بابت این موضوع بسیار خوشحالیم. البته از سوی دیگر، متاسفیم که نمی‌توانیم پذیرای تمام تولیدکنندگان در این نمایشگاه باشیم. تاکنون ۷۱۱ شرکت در نمایشگاه قم‌شوز از طریق سایت ثبت‌نام کرده‌اند.
نزدیک به ۶8 هزار مترمربع متقاضی برای دریافت غرفه در سایت نمایشگاه قم‌شوز ثبت‌نام کرده‌اند که با رایزنی‌هایی انجام‌شده، می‌توانیم حدود ۸۰۰۰ متر فضا بگیریم که متاسفانه وسعت دو سالن قم در همین اندازه است. با برخی دوستان رایزنی کرده‌ایم که متراژ خود را کاهش بدهند. در کل تقاضای من این است که تولیدکنندگان روی متراژ چندان حساسیت نداشته باشند. هدف این است که صنعت کفش کشور را به نمایش بگذاریم همین که برند شرکتی در نمایشگاه حضور داشته باشد کافی است.

نمایشگاه قاضی آنتپ

شعبان‌زاده همچنین در ادامه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در نمایشگاه قاضی آنتپ حضور داریم که یکی از نمایشگاه‌هایی است که به معنای واقعی بین‌المللی است و داد و ستد و خرید و فروش در آن انجام می‌گیرد.
ما همه‌ساله در این نمایشگاه حضور داریم و از سال گذشته دستاوردهای خوبی برای کفش ایران در این نمایشگاه به دست آوردیم. در نمایشگاه قاضی آنتپ ۶ نفر در قالب ۴ گروه دو نفره و یک نفره تقسیم‌بندی شدند و پلن نمایشگاه را رصد و لاین‌بندی کردیم و این دوستان در این لاین‌ها مستقر هستند و با دعوت‌نامه‌ها که به ۱۲ زبان موجود است از حاضران برای نمایشگاه قم‌شوز دعوت به عمل می‌آورند و تجاری که از نمایشگاه قاضی آنتپ بازدید می‌کنند با خدماتی از جمله خدمات ترانسفر فرودگاه و هتل به صورت نامحدود دعوت می‌شوند تا در استان قم و نمایشگاه قم‌شوز در خدمت آنها باشیم و بتوانیم ظرفیت‌های صنعت کفش کشور را به آنها معرفی کنیم. دعوت از مهمانان خارجی از قبل از سفرهای سفیر ایران -قم به ترکیه آغاز شده بود.

سفیر ما هم‌اکنون در ترکیه نمایشگاه قاضی آنتپ مستقر است، پس از آن دو روز اقامت در ایران دارد و مجدد سفرها آغاز می‌شود و به روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، یونان، پاکستان و هندوستان و… سفر می‌کند و این سفیر کفش ایران – قم در یک ماه آینده به ۹ کشور سفر خواهد کرد و تجار را دعوت می‌کند که تخمین می‌زنیم حدود ۱۲۰۰ نفر مهمان خارجی داشته باشیم. همچنین از سوی سه تا چهار کفش بنام دنیا تقاضا داشته‌ایم. البته زیرساخت‌ها برای حضور شرکت‌های خارجی در ایران چندان مهیا نیست.
ما حضور خارجی‌ها را از این نظر می‌خواهیم که دستاوردهای صنعت کفش کشور با الگوبرداری از برندهای خاص انجام گیرد یا روی جذب سرمایه‌گذار خارجی که یکی از اهداف اصلی ما در برخی از برندهای مطرح دنیاست، بتوانیم تولید راه‌اندازی کنیم؛ این دعوت‌ها از این‌روست که تجار خارجی بیشتر ظرفیت سرمایه‌گذاری در ایران را مشاهده کنند. البته آنها با دید خود که از موقعیت تجاری ایران بهره ببرند حضور پیدا می‌کنند و ما نیز هدف خود را دنبال می‌کنیم.
امسال چندان در این زمینه برنامه نگذاشته‌ایم، اما تصور من این است که سال آینده ۵ درصد فضای بیشتری به نام تولیدکنندگان کفش دنیا اختصاص دهیم.
امسال سه شرکت تقاضای غرفه داشتند از جمله شرکت اکو بود که تقاضای فضای ۳۰۰ متری از ما داشت که من آنها را مجاب کردم که سال آینده در خدمت آنها باشیم.

برنامه برای صادرات بیشتر نیازمند زیرساخت‌هاست

وی در پاسخ به این پرسش که برای کفش چرمی در نمایشگاه چه برنامه‌ای دارید، گفت: البته سال گذشته نیز چرمی‌ها در نمایشگاه حضور داشتند و هدف ستاد نمایشگاه قم‌شوز این است که سبد انواع تولیدات کفش کشور را به رخ بکشاند.
امسال تعداد واحدهای چرمی که کار فاخر ایرانی تولید می‌کنند، بیشتر شده ‌است، از این‌رو دعوت از مخاطبان تا حدودی به آن سمت و سو خواهد رفت، ولی در حوزه‌ صادرات، دوستان باید برخی از زیرساخت‌ها را رعایت کنند و صادرات باید با ادبیات و مدل‌های صادراتی انجام گیرد.
متاسفانه دیدگاه‌های صادرات در حوزه کفش بسیار سنتی است و بسیاری از شرکت‌ها مقدمات اولیه برای صادرات را فراهم نکرده‌اند و در مراودات قانونی و برگشت ارز حاصل از صادرات مشکل دارند.
همچنان که ما تجار را دعوت کرده و سبد کفش ایران را به نمایش می‌گذاریم انتظار داریم تولیدکنندگان در مسیر قانونی صادرات حرکت کنند. از سوی دیگر صادرات نیازمند صبوری است و تجار باید چند سال حضور داشته باشند تا اعتماد لازم ایجاد شود.

رئیس انجمن صنایع کفش ماشینی قم در پاسخ به این پرسش که برای واحدهای چرمی که گران‌قیمت هستند می‌توانید برنامه‌های صادراتی داشته باشید، عنوان کرد: برنامه‌های صادراتی را به همه دوستان معرفی خواهیم کرد و این وظیفه ماست که این کار را انجام بدهیم که در نهایت سبب رشد و توسعه صنعت کفش در کشور خواهد شد که سبب رشد اشتغالزایی پایدار و ناپایدار بیشتر می‌شود.
بدون شک هر اقدامی که خود ما انجام داده‌ایم در اختیار دوستان نیز قرار می‌دهیم، ولی ساز و کار صادراتی به گونه‌ای شده است که خود واحدها با برند خود باید پیش‌قدم شوند. شرکت‌های بازرگانی نمی‌توانند کالای کارخانه‌ای را صادر کنند. تولیدی باید با برند و کارت بازرگانی و ساز و کار شرکت خود وارد این عرصه شود.
شعبان‌زاده همچنین در پاسخ به این پرسش که واحدهای تولیدکننده کیف نیز در نمایشگاه حضور دارند، گفت: کفش‌های مختلف از جمله ایمنی، چرم و … همه حضور دارند؛ اما با توجه به اینکه عنوان نمایشگاه صنعت کفش ایران است واحدهای تولید کیف نداشتیم، اما با توجه به برنامه‌ریزی که به منظور گسترش فضا در سال آینده داریم، واحدهای تولیدکننده کیف، مد و فشن نیز به فضای نمایشگاه اضافه خواهند شد.

سخن آخر

وی در پایان خاطرنشان کرد: از اینکه دغدغه شما نیز دغدغه صنعت کفش و صادرات آن است و در این راستا با ستاد نمایشگاه ایران – قم (قم شوز) هم‌راستا هستید، سپاسگزاری ویژه دارم و امیدوارم با همفکری دوستان چه در نمایشگاه چه در تشکل‌های کفش کشور بتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید