تولید کفش مشهد با کیفیت بهتر و قیمت ارزان‌ تر

0
110
کفش فالکن
کفش فالکن

مدیر عامل کفش فالکن عنوان کرد: تولید کفش مشهد با کیفیت بهتر و قیمت ارزان‌تر

چندی پیش همایشی با محوریت کفش در مشهد برگزار شد تا تولیدکنندگان این صنف را دور هم جمع کند.
در این راستا اویس موسوی مدیر کفش فالکن در گفت و گو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد: همایش مشهد به دلیل اینکه نخستین‌بار برگزار شد، اهمیت بسیار داشت. موضوع مهم دیگر این بود که از بزرگان صنف تقدیر به عمل آمد.
موسوی در ادامه خاطرنشان کرد: کارهای جدی بسیاری در مشهد در دست اقدام است، برای نمونه سومین سالی است که پس از کرونا نمایشگاه مشهد برگزار می‌شود، گمان می‌کنم تمام شرکت‌های بزرگ و قوی در آن حضور داشتند که این حضور نتیجه چند دوره قبلی بود.
همایش نیز در راستای معرفی صنعت کفش مشهد بود تا تولیدکنندگان کفش بتوانند دور هم جمع شوند و حرکت‌های جدید شکل بگیرد.
از مسئولان نیز نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حضور داشتند. هرچند مباحث همایش تا حدی رسانه‌ای بود و خبری از کارهای عملی نبود، اما تا حدی این موضوع را نشان می‌داد که این صنعت نیاز به واردات در زمینه مواد اولیه و جنبه‌های هنری ندارد و اگر در همین مسیر در زمینه مواد اولیه تسهیلاتی ارائه شود، سبب رشد تولیدکنندگان این صنف می‌شود.

نسل بعدی نیاز به تربیت دارد
موسوی در ادامه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون یکی از مشکلاتی که صنف ما با آن روبروست، آن است که تولیدکنندگان این صنف، نسل بعد از خود و فرزندان خود را وارد این حوزه نمی‌کنند.
باتوجه به این موضوع که این نسل عمری در این صنعت زحمت کشیده‌اند اما به نتیجه دلخواه نرسیده‌اند، فرزندان خود را تشویق به این کار نمی‌کنند، بنابراین اگر تسهیلاتی ارائه و امکانات بیشتری به این صنعت داده شود، زمینه رشد آن فراهم می‌شود.
این صنف در پایین‌دست از نظر سطح تجاری در سطح پایینی قرار دارد، از این‌رو اگر تولیدکنندگان، نسل بعد از خود را وارد این کار کنند، زنجیره تولید رشد خواهد کرد و اجازه نمی‌دهند که این صنعت در ایران پیر شود.
وی در پاسخ به این پرسش که وضع فالکن چگونه است، گفت: وضع فالکن بسیار خوب است و در مسیر رشد خود قرار گرفته است. برخی مواقع در مسیر رشد باید جایگاه خود را مستحکم کرد به عبارتی باید زیرساخت‌ها را محکم کرد و ما همواره تلاش کردیم این زیرساخت‌ها را محکم کنیم و به هیچ عنوان در مسیر رشد خود توقفی نداشته‌ایم و در اکثر شهرهای بزرگ نماینده داریم. نماینده دوباره به‌دنبال کالای ما می‌آید و این موضوع باعث افتخار ماست. برخی کارهای دیگر نیز انجام داده‌ایم که این هم برای اطمینان‌بخشی مشتری مفید است و هم نوعی تبلیغ برای ما به‌شمار می‌رود.
موسوی در ادامه تصریح کرد: ما به مشتری احترام می‌گذاریم، برای نمونه ما اعلام کرده‌ایم که هر کفشی ایراد داشت، ما معادل آن را به او خواهیم داد و موضوعی به عنوان تعمیر نخواهیم داشت. اگر وجه آن را بخواهند پس می‌دهیم اگر هم معادل بخواهند به آنها می‌دهیم. این کار ما بسیار تاثیرگذار بود و به نوعی برای ما تبلیغ به شمار می‌رود، چراکه در صنف ما این‌گونه عرف است که برای کاری که ایراد دارد، تعمیر انجام می‌دهند، ولی ما چنین کاری نمی‌کنیم.

تولیدات فالکن، روی راحتی تمرکز دارد
این فعال حوزه کفش درباره تولیدات فالکن عنوان کرد: ما جدای از مدل، زیره و مدل‌های جدید، روی راحتی کفش و قالب‌ ماهیچه‌های بهتر کار می‌کنیم.
در تهران سه نقطه و در سایر شهرها در شیراز، اصفهان و تبریز نیز نمایندگی داریم. تولید ما در حقیقت کفش کارمندی و راحتی زنانه به صورت صددرصد است و روی محصولات مصنوعی کار می‌کنیم، البته محصول طبیعی نیز در کنار کار خود داریم در زمینه مردانه نیز کار می‌کنیم اما صددرصد تولید خود ما نیست و ما مواد اولیه را تامین می‌کنیم و با تولیدکننده قرارداد می‌بندیم که برای ما تولید کند که در این راستا ۷۰ درصد تولید را ما انجام می‌دهیم.
در برخی شهرها تعداد فروشگاه‌های ما بیشتر است مانند یزد که در آنجا ۵ فروشگاه بزرگ به عنوان نماینده داریم، تعدادی از ما تابلو خواستند و نام فالکن را در فروشگاه انتخاب کردند، اما ما تابلوی خود را به آن شکل بالا نبرده‌ایم، چراکه در برخی شهرها نماینده و بنکدار داریم که کفش‌های ما را پخش می‌کنند و این موضوع برای ما تعارض‌هایی را به وجود می‌آورد.
موسوی ادامه داد: محصول ما کفش مردانه با چرم طبیعی و مصنوعی است و کفش زنانه مصنوعی هم تولید می‌کنیم و کمتر روی چرم کار می‌کنیم؛ چراکه بازار هدف ما طبقه متوسط جامعه است تا این طبقه بتواند یک کفش مناسب و بادوام بپوشد و هزینه بسیاری پرداخت نکند. میانگین قیمت ما در کارهای زنانه از سایز ۳۷ تا ۴۰ بین ۲۸۰ تا ۳۵۰ هزار تومان است، البته روی بزرگ‌پای زنانه سایز ۴۱ تا ۴۳ نیز کار می‌کنیم.
موسوی در پاسخ به این پرسش که فالکن به چه معناست، گفت: فالکن به معنای شاهین است.

وضعیت کفش مشهد
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که وضعیت و حال کفش مشهد چگونه است، خاطرنشان کرد: صنعت کفش مشهد رو به رشد است و شاهد حضور بسیاری از صنعتگران مشهدی در نمایشگاه‌های مختلف هستیم و می‌بینیم که تا چه اندازه تلاش می‌کنند.
برخی تولیدکنندگان دست از کپی‌کاری برداشته‌اند و به سمت نوآوری پیش رفته‌اند و این موضوع مهمی است. البته در همه جا کپی‌کاری وجود دارد حتی در استانبول. زمانی که حرکت جدیدی آغاز می‌شود و طرفدارانی دارد طبیعی است که دیگران نیز دوست دارند از این حرکت کپی‌برداری کنند و این موضوع جهانی است و حتی ممکن است که ایتالیایی‌ها نیز کپی ‌کنند.
در کل مشهدی‌ها انگیزه بسیاری در صنعت کفش پیدا کرده‌اند، حتی پیش‌ترها مشهدی‌ها از تهران کفش می‌آورند، اما امروز مشهدی‌ها کفش به تهران می‌فرستند. خود من محصولات شرکت را در تیراژ بالا به تهران می‌فرستم؛ البته در تهران ممکن است که محصولات ما را در کل کشور پخش کنند؛ یا حتی ما محصولات خود را به تبریز می‌فروشیم؛ در ارومیه نیز هم تک‌فروش و هم بنکدار داریم.

تولید کفش مشهد با کیفیت بهتر و قیمت ارزان‌تر
این تولیدکننده کفش در ادامه عنوان کرد: عضو اتحادیه مشهد هستم، اما سمت خاصی ندارم. پیش از این همیشه اتحادیه جایی برای صدور پروانه بود، اما هم‌اکنون این‌گونه نیست و اتحادیه جدید، اقدامات بسیار خوبی انجام می‌دهد تا کل صنف کفش شهر مشهد پیشرفت کند.
هم‌اکنون مشتری‌ها برای جور شدن جنس به مشهد نمی‌آیند، بلکه جنس خود را از مشهد می‌گیرند و برای جور شدن مابقی آن به سایر شهرها می‌روند. البته باید به این موضوع توجه کرد که نیروی کارگر در مشهد ارزان‌تر از تهران است؛ دوم اینکه برخی شهرهای دیگر که قطب تولید کفش بودند، تا حدی طی ۴ تا ۵ سال در جا زده‌اند به این دلیل که وارد کار ماشینی شده‌اند؛ زمانی که کار کفش از دست خارج و وارد ماشین می‌شود، تنوع آن کاهش پیدا می‌کند و وقتی تنوع پایین بیاید، نوآوری نیز کاهش پیدا می‌کند، چون می‌خواهند دستگاه را زنده نگه دارند و به کفش نگاه نمی‌کنند، اما در تهران موضوع متفاوت است و با کیفیتی مشابه کفش ترکیه کفش در حال تولید شدن است و این موضوع باعث افتخار است. در تهران عده‌ای پیشرو و آگاهانه صنعت را جلو می‌برند.
در مشهد اتفاق دیگری روی داده است، نیروی کار در مشهد بسیار ارزان‌تر از تهران است، کارگاه‌های کوچک رشد کرده‌اند و اجاره‌ها پایین است، اما امروز در تهران اجاره‌ کارگاه‌ها بسیار بالاست و سایر هزینه‌ها مانند نیروی کارگر و ایاب ذهاب حدود ۴۰ درصد تفاوت قیمت ایجاد می‌کند.
مشهد تا حدی از نظر کیفیت و قیمت خود را به سطح تهران رسانده است، البته قیمت مشهد پایین‌تر است، مشتری به قیمت‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی آگاه است و موضوع قیمت می‌تواند برای مشتری ایجاد انگیزه کند که این موضوع برای مشهد نتیجه‌بخش بوده است.
خود مشتری‌ها اذعان دارند که کارهای مشهد بین۳۰ تا ۵۰ درصد ارزان‌تر از تهران هستند، البته هزینه‌ها در تهران بالاست، بدون شک یک کارگر در تهران با قیمت‌های کارگر در مشهد نمی‌تواند زندگی کند. در نتیجه تمام این عوامل سبب شده که کفش مشهد خود را بالا بکشد. به نظر من، پول در هر کاری و هر صنعتی وارد شود، ایجاد انگیزه می‌کند. این پول به مشهد آمده و طعم تولید و درآمدافزایی را تولیدکنندگان در مشهد چشیده‌اند.
تولیدکننده، فروشنده و چه بنکدار، زمانی که این اتفاق می‌افتد ترغیب می‌شوند و انگیزه بیشتری برای کار کردن پیدا می‌کنند.
موسوی در پایان خاطرنشان کرد: نکته دیگر در زمینه کفش مشهد، این است که تولیدکنندگان مدام در حال جستجوی مدل‌های جدید هستند، البته هنوز به‌روز نشده‌اند که باید این موضوع زودتر اتفاق بیفتد، زیرا هر اندازه زودتر این اتفاق بیفتد، سرعت کار بالا می‌رود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید