تقاضا، راهنمای ما در تولید است

0
144
چاپ سه بعدی کفش ورزشی
چاپ سه بعدی کفش ورزشی

تقاضا، راهنمای ما در تولید است

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش، تیمی متشکل از چندین طراح، سازنده و مهندس ذینفع گرد هم آمدند تا مدل‌های کفش ورزشی چاپ سه‌بعدی را درست در زمان نمایشگاه انجمن بین‌المللی نساجی ماشین‌آلات بازنگری کنند.
از میان راهروهای نمایشگاهی که جدیدترین نوآوری ماشین‌آلات نساجی را از 1709 کارپرداز بین‌المللی در نمایشگاه تجاری صنعت چهارگانه انجمن بین‌المللی نساجی ماشین‌آلات در ماه ژوئن نشان می‌دهد، مفهوم جدید و جذاب کفش‌های ورزشی چاپ سه‌بعدی، توجه گروه تولیدکنندگان پایپوش را به خود جلب کرد. کوشش مشترک بین خرده‌فروش فرانسوی کفش ورزشی، دی‌کاتلون؛ سازنده فناوری‌های چاپ در ایالات متحده امریکا، اچ‌پی؛ و سازنده دستگاه‌های بافندگی ایتالیایی لوناتی وجود دارد و این همکاران ادعا می‌کنند اولین روش دیجیتال، بدون چسب و بدون قالب، نوید تغییر شکل چشم‌انداز پایپوش‌های پایدار را می‌دهد. این امر از طریق بهبود سفارشی‌سازی و قابلیت تعمیر، تولید محلی‌تر، جداسازی سریع‌تر و بازیافت ساده‌تر قطعات در پایان عمر مفید تحقق می‌یابد.

گام رو به جلو در تولید

دان آلبرت مستقر در بارسلون، رئیس بخش پایپوش برای کسب و کار شخصی‌سازی و چاپ سه‌بعدی اچ‌پی، می‌گوید کار در زمینه این پروژه در اوایل سال جاری آغاز شد. او تعاملات تیمش با همکاران دو شرکت دیگر را به‌صورت استثنایی شرح می‌‌دهد و به «تعهد مشترک آنان نسبت به نوآوری و پیش بردن مرزهای فناوری در صنعت کفش ورزشی» اشاره می‌کند. در طول روند ساخت، تماس‌های ‌هفتگی بین دی‌کاتلون و اچ‌پی برقرار شد که چاپگر جت فیوژن 5200 را برای تولید زیره میانی و زیره بیرونی کفش به کار گرفتند و در طی آن، درباره ایده‌های تحقیق و توسعه، ساخت مواد و به‌روز‌رسانی‌های پایداری بحث و تبادل نظر کردند.
بطور جداگانه، سیستم‌های XT-machine و E153OXS دو سیلندری شرکت لوناتی، رویه براق جوراب مانند کفش ورزشی تمام مشکی رویه، ساخته شده از پارچه‌های بافتنی تک‌لایه یا دولایه قابل تنظیم به صورت دیجیتال دربرگیرنده پا را تولید کردند. این جوراب بافتنی دارای سطحی تقریباً با نقش چاپ شده جانوران است. به گفته همکاران، همراه با قطعه متشکله بالشتک چاپ شده اچ‌پی، این قطعات به آسانی جدا شده با یکدیگر ترکیب می‌شوند تا راحتی، سبک وزنی، عملکرد و کیفیت بی‌نظیری را فراهم آورند. لوناتی در سال 1989، شرکت سانتونی را بدست آورد که تولیدکننده ماشین‌آلات بافندگی داخلی مسئول اختراع کردن XT-machine بود.
آلبرت فناوری پرینت سه‌بعدی آماده برای صنعت اچ‌پی را به صورت گام مهم رو به جلو برای این بخش مطرح می‌کند. معمولاً به جای مونتاژ پیچیده‌تر شامل 12 ماده مختلف برای کفش‌های ورزشی، هر چاپگر جت فیوژن 5200 با اتکا بر انتخاب مواد، ظرفیت انجام دادن سه کار در یک روز را دارد. هر کار نمایانگر ده جفت کفش ورزشی است. او پیشنهاد می‌کند این که چاپگر در کجا نصب ‌شده باشد اهمیت ندارد، چاپگر به تنهایی از نظر تجاری عملیات قابل دوام را اجرا می‌کند. او می‌گوید: کفش نمایش داده شده در نمایشگاه بین‌المللی فناوری نساجی و پوشاک از پیش قابلیت تجاری این محصول را حفظ می‌کند. آلبرت می‌ افزاید از نظر عملکرد، اچ‌پی به ویژه بر ساخت پایپوش مناسب برای دوندگان تمرکز یافته است. دانش‌آموختگان ریباک و آدیداس موجب پیشرفت حالاتی می‌شوند که برخی از مواد کفش به ویژه با چاپگرها خوب کار نمی‌کنند و به ایجاد چیزی می‌انجامند که او آن را بالشتک سازی و بازگشت انرژی ممتاز برای ورزشکاران می‌نامد اگر چه او توضیح نمی‌دهد این مورد به کدام مواد اشاره دارد. در بخش پایداری، مدل تقاضا شده موجب ایجاد ضایعات ذاتاً کمتر و روند تولید با مصرف اندک انرژی می‌شود.

مواد در مقابل ماشین‌آلات

آلبرت توضیح می‌دهد: «انتخاب ماشین‌ها و مواد ویژه در چاپ سه‌بعدی با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند.» ملاحظات فنی مختلفی دست اندر کار هستند. از محدوده دما گرفته تا سازگاری سیستم که به ناگزیر بر انتخاب مواد تأثیر می‌گذارد. به نوبه خود، عملکرد و کارآمدی محصول نهایی در نهایت، انتخاب مواد برای طراحان را محدود می‌کند که سپس به تصمیماتی می‌انجامد که چه ماشین‌هایی می‌توان به کار برد. او خاطر نشان می‌کند درخصوص مفهوم کفش ورزشی دی‌کاتلون، تطبیق‌پذیری جت فیوژن 5200 در چاپ چندین ماده، رهگشا بود. این مجموعه، اولین چاپگر سه‌بعدی با گرید صنعتی بود. این مجموعه که برای اولین بار در سال 2019 انتشار یافت، برای مقیاس‌پذیری مقرون به‌صرفه و افزایش دقت، تکرار‌پذیری و انعطاف‌پذیری در سطح کارخانه بر اساس سیستم‌های جدید، هوش داده، نرم‌افزار، خدمات و نوآوری‌های مواد ساخته شده است.
علاوه بر این، فناوری دیجیتال موجب سفارشی‌سازی کامل پایپوش می‌شود، بی‌آن که هزینه‌های مازاد دربرداشته باشد. به گفته آلبرت، بی‌آن‌که به قالب سنتی نیازی باشد، سازنده آزاد است هر کفش ورزشی را با سفارش‌های تک‌تک مشتریان دی‌کاتلون به سرعت تطبیق دهد و با دقت بسازد. این کار فراتر از رنگ و طراحی است و تا متناسب‌سازی، پشتیبانی و دیگر تنظیمات فنی گسترش می‌یابد. از دیدگاه رهبر کاوشگر دی‌کاتلون، فیلیپ سیله، عصر جدیدی از تولید پایدار و نوآورانه در انتظار کسانی است که از چاپ سه‌بعدی اچ پی پیروی می‌کنند. از نظر مواد، Ultrasint TPU01 را برگزید که ‌پودر ترموپلاستیک پلی‌اورتان تولید شده توسط ب‌آاس‌اف، طراحی شده‌ به ویژه‌ برای مجموعه‌ چندگانه جت فیوژن شرکت اچ‌پی است که چاپگر جت فیوژن 5200، بخشی از آن است. پودر داخل دستگاه به لایه میانی و زیره در داخل دستگاه تبدیل می‌شود.
قابلیت بازیافت یکی از دو عامل تصمیم‌گیری بود که به ایجاد Ultrasint TPU01 انجامید. این ماده دارای میزان کاربرد مجدد80 درصدی پس از مصرف است. دوم، آنچه آلبرت آن را خاصیت‌ راحتی عالی می‌نامد، موجب شد بسیار متناسب برای کفش‌های ورزشی شود. دیگر ویژگی‌ها شامل سطح shore A 88 است. ب‌آاس‌اف که مقر آن در آلمان است از سال 2010 که اولین کفش کانسپت خود را راه‌اندازی کرد تاکنون کفش‌های کانسپت مشابه را می‌ساخته است. اولین کفش کانسپت، پیور 10 فقط از پلی‌یورتان ساخته شده بود اما شامل پلی‌یورتان ترموپلاستیک برای بندها در لایه بالایی، شاسی، بالشتک پاشنه، زیره بیرونی و کار گذاشتن لوگو می‌شد. پلی‌یورتان برای کفی پایینی، رویه و پاشنه استفاده شد.
در آن روزها. اهمیت این مفهوم برای ب‌آاس‌اف این بود که نسخه اولیه محصول با بازیافت آسان‌تر را به مشتریان ارائه دهد، پیش از آن‌که بدانند به آن نیاز دارند.

رابطه سازنده

آلبرت می‌گوید تیمش خوشحال بود که بازخورد مکرر سازنده از دی‌کاتلون و لوناتی دریافت می‌کند که اطلاعات ارزشمندی را در دسترس اچ‌پی می‌گذارد، اطلاعاتی که پیش از این برای بهبود تنظیم دقیق سیستم‌ها و روندهای چاپ کمک کرده است. شرکا برای آماده کردن جت فیوژن 5200 برای تولید در مقیاس بزرگ‌تر با یکدیگر همکاری می‌کنند و در ابتدا به بررسی چگونگی سازگارتر کردن آن با محیط زیست و حتی کارآمدتر کردن آن می‌پردازند. او در پایان می‌گوید: «این روند تکراری همکاری و اصلاح، سرانجام در ساخت فناوری‌های چاپ سه‌بعدی پیشرفته که نیازهای صنعت کفش‌های ورزشی را برآورده می‌کند، سهم خواهد داشت».


world footwear 2023

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید