جادوی افزایش کاریزما

0
153
کاریزماتیک
کاریزماتیک

جادوی افزایش کاریزما

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش، آیا تا کنون دیده‌اید که برخی از افراد در برقراری ارتباط و جذب دیگران از برخی دیگر موفق‌ترند یا به عبارتی بعضی از افراد به آسانی توانایی هیپنوتیزم دیگران را دارند و قادرند بر آنها تأثیر بگذارند.
این اشخاص به محض ورود به مکانی توجه همه افراد پیرامون خود را جلب می‌کنند. به نظر می‌رسد این افراد به راحتی به آن چه می‌خواهند دست پیدا می‌کنند. آنها دارای نیرو و انرژی خاصی هستند که این نیرو همان کاریزما یا جذبه است.

خصوصیات و ویژگی های درونی شخصیت کاریزماتیک

1- انضباط فردی:
انضباط فردی یک مهارت ضروری در زندگی است، که برای داشتن کاریزما و تأثیرگذاری دراز مدت بر دیگران به آن نیاز داریم. انضباط و اراده، قدرت درونی ما هستند. این قدرت درونی به ما انگیزه و اشتیاق داده و ما را به سمت موفقیت واقعی سوق می‌دهد.
همچنین موجب شهامت و استقامت در ما می‌گردد. اما در مقابل بی‌انضباطی و بی‌نظمی پیامدهایی همچون افسردگی و کسالت را به همراه می آورد و این احساسات در تضاد با فردی است که دارای کاریزما می باشد. انضباط فردی انتخابی است برای رسیدن به آینده‌ای بهتر، کاریزمایی بیشتر و قله‌های موفقیت.
2- شایستگی و صلاحیت
یکی از صفات لازم برای داشتن کاریزما و افزایش توانایی تأثیرگذاری بر دیگران، صلاحیت، شایستگی، دانش و تخصص در موضوعی است که دیگران انتظار دارند فرد در آن صاحب آگاهی باشد.
چنان چه مردم تصور کنند شما درباره موضوعی که صحبت می‌کنید توانایی و دانش کافی ندارید، صحبت‌های شما را نپذیرفته، در نتیجه الگوی خوبی برای آنها نخواهید بود. دانش و توانایی‌های شما در حوزه تخصص مورد نظر، باعث افزایش صلاحیت می‌شود که این صلاحیت طی یادگیری مستمر و تجربه به دست می‌آید.
فراموش نکنید صلاحیت و شایستگی واقعی تنها زمانی حاصل می‌شود، که شما بتوانید توانایی‌ها و مهارت‌های خود را باهم ترکیب کنید، و در نتیجه منجر به افزایش کاریزما در شما می‌شود.
3- ندای درون
افرادی که دارای کاریزما هستند به ندا و الهامات درونی خود گوش می‌دهند. با به کارگیری ندای درون توانایی فرد برای تأثیرگذاری بر دیگران افزایش می‌یابد .ندای درونی کمک می‌کند تا دیگران را درک کرده و شناخت کاملی از رفتارها و حرکات آنها به دست آورید.
در حقیقت ندای درون ما ترکیبی از احساسات، عقل و تجربیات ماست. افرادی که بتوانند بین افکار تصادفی و ندای درونی خود تمایز قایل شوند در زندگی و کار خود موفق‌تر هستند.
4- شرافت
بدون شک یکی از ارکان کاریزما، شرافت و شریف بودن است. در حقیقت مهم‌ترین خصوصیت برای متقاعد کردن افراد شرافت است.
مردم باید بدانند و احساس کنند آنچه می‌گویید را باور دارید و انجام می‌دهید .غالباً مردم از بودن در کنار اشخاص شریف و با صداقت لذت می برند. اولین قدم برای تبدیل شدن به فردی شریف، خودشناسی است.
5- هدف
افرادی که دارای کاریزمای بالا هستند همواره برای خود اهداف جدید ترسیم می‌کنند. داشتن یک هدف واقعی و با ارزش نه تنها افراد بیشتری را جذب شما می‌کند بلکه باعث افزایش تأثیرگذاری بر دیگران خواهد شد.
برخی از افراد بر این باورند که تکرار عبارات تأکیدی روزانه، هدفشان را به جهان تحمیل می‌کند و باعث می‌شود آرزوهای آنها تحقق یابد.
6- شهامت
شهامت مهم‌ترین فضیلت انسانی است، زیرا امکان داشتن بقیه فضایل را هم ممکن می‌سازد. شهامت ویژگی است که برای تأثیر گذاشتن بر دیگران و تقویت جذبه در افراد همواره به آن نیاز است. مردم باید بدانند که شما حتی در موقعیت‌های سخت و دشوار هم شهامت و جسارت چیزهایی را که می‌گویید دارید.
افرادی که کاریزما دارند شجاع و جسورند. آنها خود را درگیر چالش می‌کنند. یادتان باشد شهامت و شجاعت به این معنی نیست که احساس ترس از بین می‌رود بلکه نشان می‌دهد افراد جرأت و روحیه مقابله با ترس، مشکلات و مسائل را دارند و همچنین در سخت‌ترین شرایط بهترین تصمیمات را اتخاذ می‌کنند. در حقیقت شجاعت به شما کمک می‌کند تا به خودشناسی برسید.
7- خلاقیت
خلاقیت یعنی درایت و نوآوری در تولید ایده‌های جدید برای حل مشکلات که یکی از صفات لازم برای یک فرد کاریزماتیک است. با استفاده از خلاقیت شور و اشتیاق تازه‌ای نسبت به اهداف و آینده ایجاد خواهید کرد. خلاقیت مانند جرقه‌ای است که آتشی را روشن می‌کند. نترسیدن از اشتباه، علاقه به کسب تجربه و شهامت و قبول شکست از صفات کاریزماتیک بودن است.
8- تمرکز
هر فردی که بخواهد صفات کاریزماتیک را در خود افزایش دهد، نیاز اساسی به تمرکز روی کارها و اهداف خود دارد. افراد موفق روزشان را با برنامه ریزی مکتوب به روی کاغذ آغاز می‌کنند و همیشه به روی اهداف خود تمرکز می‌کنند. برای زمان و وقت خود ارزش قائل هستند و مدیریت زمان دارند. این افراد به خوبی قادرند افکار خود را از مسائل پوچ و حاشیه‌ای دور نگه داشته و تمرکز و فکر خود را بر روی مسائل مهم بگذارند.

خصوصیات و ویژگی‌های بیرونی شخصیت کاریزماتیک

در ادامه به 8 مورد از خصوصیات و ویژگی‌های درونی شخصیت‌های کارزماتیک می‌پردازیم:
1- شور و شوق
شور و اشتیاق برای اثرگذاری و انتقال جذبه روی دیگران ضروری است افرادی که دارای کاریزما هستند شور و اشتیاق قلبی از خود نشان می‌دهند، که این عمل موجب کاهش شدت ترس، نگرانی و اضطراب می‌شود، این افراد با کسب دانش و معلومات درباره موضوع مورد نظر شور و حرارت بیشتری ایجاد می‌کنند و به کاری که انجام می‌دهند اعتقاد و ایمان راسخ دارند. باور به عملکرد خود باعث ایجاد هیجان در کارها می‌شود.
2-اعتماد به نفس
اعتماد به نفس ویژگی است که باعث افزایش کاریزما می‌شود. مردم افرادی را که دارای اعتماد به نفس کافی هستند و به توانایی‌های خود ایمان دارند را الگوی مناسبی برای خود می‌دانند. اما اعتماد به نفس با خودپسندی و تکبر و خودخواهی متفاوت است. مردم از افراد متکبر دوری می کنند. مردم اعتماد به نفس شما را از نحوه برخوردتان با مسائل، حرکات بدن، لحن صدا و تصمیماتی که در شرایط سخت می‌گیرید درک می‌کنند. افرادی که دارای کاریزما هستند با نشان دادن اعتماد به نفس در حیطه کار، فعالیت و زندگی باعث جلب اعتماد دیگران می‌شوند.
3-هم خوانی و مناسب بودن
هر فرد برای ایجاد کاریزما در بین مردم به توافق و هم خوانی میان آن چه می‌گوید و آن چه انجام می‌دهد بسیار نیاز دارد. هرچه بیشتر در تمام جنبه‌های پیام خود تداوم و هم خوانی داشته باشد صادق‌تر و واقعی‌تر به نظر خواهد آمد و اگر فرد به پیام خود باور نداشته باشد، دیگران هم آن را باور نخواهند کرد. همخوانی (عمل و نیت) باعث ایجاد اعتماد و در نهایت افزایش کاریزما خواهد شد و این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که حرکات بدن، کلمات و لحن شما در یک مسیر هماهنگ قرار گیرند و پیام کلامی و غیر کلامی شما یکی شود.
4-خوش بینی
برای ایجاد یک شخصیت کاریزماتیک، خوش بینی نقش مهمی دارد. مردم به کسانی که نگاه و نگرش مثبت به زندگی دارند بیشتر گرایش و علاقه دارند. اما خوش بینی فقط داشتن یک نگرش مثبت یا دائما حرف‌های امیدوار کننده زدن نیست. خوش بینی یعنی داشتن این دیدگاه و تفکر که همه چیز در نهایت خوب و درست خواهد شد، ایمان به این که اهداف در دسترس خواهند بود. خوش بینی یعنی در هر موقعیتی مثبت‌نگر بوده و به دنبال راه‌هایی برای حرکت رو به جلو باشید، افراد کاریزماتیک شکست‌ها را موقتی و ناکامی‌ها را به عنوان فرصت می‌بینند.
5-قدرت مثبت
افرادی که کاریزما دارند ذاتا می‌دانند چگونه از اشکال مختلف قدرت مثبت استفاده کنند. قدرت زمانی می‌تواند به فرد کمک کند که از راه مثبت آن استفاده کند تا به نیازهای خود دست پیدا کند. یادتان باشد قدرت با اعمال زور و فشار فرق دارد. قدرت باعث به وجود آمدن اعتماد و افزایش کارایی می‌شود. افراد کاریزماتیک نیازی به تحمیل کردن خود بر دیگران یا وادار کردن افراد به کارهای مبتذل ندارند آنها خوب می‌دانند چگونه از قدرت برای اهداف اخلاقی استفاده کنند.
6-انرژی و تعادل
افرادی که کاریزماتیک دارند، در بدو ورود به هر مکانی جلب توجه می‌کنند، انرژی و جذبه آن‌ها به همه منتقل می‌شود. آن‌ها در گفتار و رفتار خود پر از شور، شوق و اشتیاق هستند. افراد موفق انرژی خود را با تعادل و یکپارچگی افزایش می‌دهند. بدون تعادل و بدون انرژی کاریزمایی وجود نخواهد داشت. عدم تعادل باعث از بین رفتن انگیزه و کاهش انرژی می‌شود. در زندگی خود تعادل را در شش حوزه حفظ کنید: مالی، سلامتی و جسمی، روحی و عاطفی، فکری و ذهنی، معنوی و اجتماعی.
7-شوخ طبعی و خوشبختی
افرادی که کاریزما دارند شاد، سرزنده و شوخ طبع هستند. شادی وشوخ طبعی با کاریزما رابطه مستقیم دارد، شادی واقعی از افکار، احساسات و کارهایی که برای دیگران و خود انجام می‌دهیم نشأت می‌گیرد. شوخ طبعی باعث می‌شود مردم پذیرای فرد شوند و ارتباط بهتری برقرار کنند. مردم اغلب جذب افرادی می‌شوند که شاد و شوخ طبع هستند چرا که باعث ایجاد احساس خوب و خشنودی در آنها می شود. اغلب افراد خوشبختی را در قالب ثروت، شهرت، موفقیت و شانس می‌بینند، اما توجه کنید این منابع خارجی هستند و از بیرون به دست می‌آیند، آن چه درون فرد اتفاق می‌افتد بزرگترین معیار اندازه‌گیری خوشبختی است. در حقیقت خوشبختی پایدار در زمان حال است نه آینده.
نقش مهارت های ارتباطی در افزایش کاریزما
روانشناسی به نام آلبرت محرابیان در طی تحقیقاتی که بر روی ارتباطات موثر انجام داد به نتایج جالبی دست یافت که بیانگر این موضوع است که 55درصد ارتباطات موثر به وضعیت ظاهری و زبان بدن افراد، 38درصد به نوع گفتار و فن بیان و 7درصد به محتوای کلام و واژه بستگی دارد. بنابراین بیشترین عامل اثرگذاری به روی مخاطب به وضعیت هر فرد و کمترین میزان تأثیرگذاری به مخاطب به محتوای اصلی پیام بستگی دارد.

وضعیت ظاهری

تحقیق دکتر محرابیان نشان می‌دهد که ظاهر افراد تأثیر زیادی بر قضاوت مخاطب می‌گذارد. ما همواره در نگاه اول از روی ظاهر افراد، ذهنیتی در خود ایجاد می‌کنیم که مبین شخصیت وی است. ظاهر نه تنها به جذابیت فرد بستگی دارد، بلکه به سایر عواملی مثل: نوع پوشش، آرایش مو و صورت، بهداشت فردی، زبان بدن، نحوه راه رفتن و ایستادن، دست دادن و حتی جزئیاتی هم چون برند ساعت و زیورآلات در اولین ارتباطات حضوری با مخاطب بسیار اهمیت دارد. سه ثانیه اول ارتباطات از سه ساعت بعدی مهم‌تر است. اگر در اولین ملاقات نتوانید به روی مخاطب اثر بگذارید بسیار دشوار خواهد بود تا در ادامه ارتباط یا ارتباطات بعدی موفق شوید.

زبان بدن

زبان بدن ابزاری است برای برقراری ارتباط با مخاطب بدون استفاده از کلام و واژگان به عبارتی دیگر زبان بدن مجموعه‌ای است از حرکات و رفتارهای ما هنگام ایجاد ارتباط با مخاطب، افرادی که کاریزما دارند از ارتباطات غیر کلامی مثبت یا زبان بدنی مناسب (هماهنگی بین اعضاء بدن و حرکات) استفاده می‌کنند تا بر روی مخاطب خود اثر بگذارند و او را شیفته خود بکنند.
تسلط بر مهارت‌های غیرکلامی باعث می‌شود علاوه بر ایجاد و افزایش جذابیت‌ها در نگاه مخاطب و همچنین انتقال درست پیام‌ها، افکار و اندیشه مخاطب را تا حدودی حدس زده و بهتر بشناسیم تا در نهایت ما را در ایجاد یک ارتباط موثر یاری کند. زبان بدن در ارتباطات حضوری و حتی تلفنی اهمیت زیادی دارد.


ادامه دارد…

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید