تاریخچه کیف دستی بانوان

0
122
کیف
کیف

تاریخچه کیف دستی بانوان

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از آخرین خبر، به داستان تولد کيف دستي به قرن 16 ميلادي باز مي گردد. از آن زمان تا کنون شکل و شمايل کيف هاي دستي تغييرات زيادي را به خود ديده است.

نمايشگاهي در آلمان کيف هايي از قرن 16 تا 21 ميلادي را به نمايش گذاشته است.

شرکت فرانسوي “هرمس”، يکي از توليدکنندگان نامدار کالاهاي لوکس، شهرت کيف هاي دستي اش را بدون ترديد مديون گريس کلي است. هنرپيشه هاليوود که بعدها به همسري پادشاه موناکو درآمد، چنان به اين مدل کيف علاقه داشت که در سال 1956 هرمس اين مدل را به نام “کلي” نام گذاري کرد. موزه ملي بايرن هم اينک نمايشگاهي را از کيف هاي دستي متعلق به قرن 16 تا 21 ميلادي برگزار کرده است. داستان تولد کيف دستي به قرن 16 ميلادي باز مي گردد.

در آن زمان کيف هاي کوچک پارچه اي جزو جدايي ناپذير کيف هاي دستي بودند که براي نگهداري جداگانه پول در نظر گرفته شده بود. زنان در آن دوران وسايل شخصي يا ابزار دوخت و دوز خود را در کيف هاي “کار” نگه داري مي کردند. اين کيف ها از جنس ابريشم بودند و سبد چوبي کوچکي در پايين آن ها دوخته شده بود.

به گفته يوهانس پيچ، محقق و برگزارکننده اين نمايشگاه، تحقيق روي تاريخچه کيف هاي دستي کار ساده اي نيست. البته کار پژوهش روي کيف هاي کاري مردانه راحت تر بوده است، زيرا در آن زمان اشراف عمدتا نام خود را روي کيف هايشان حک مي کردند. تا زمان انقلاب فرانسه مردان نيز همانند زنان کيف دستي با خود حمل مي کردند، پس از آن اما مد مردانه روي به سادگي گذاشت و کيف تنها به وسيله اي زنانه تبديل شد.

يوهانس پيچ معتقد است که در آينده مردان سواي ساک هاي ورزشي يا کيف هاي لپ تاپ، دوباره به سوي دست گرفتن کيف روي مي آورند و کيف جزوي از مد مردانه خواهد شد. پيشرفت هاي اجتماعي و صنعتي روي مد تأثير گذار بوده اند. براي مثال در قرن 17 ميلادي پس از به راه افتادن پست، کيف هاي دستي مسطح با جيب هاي متعدد توليد شدند که از جنس چرم يا ابريشم بودند. روي اين کيف ها اغلب با نقش و نگار تزيين مي شدند.

در قرن بيستم کيف هاي کوچک بدون دسته مد شدند. در سال هاي اخير اين کيف ها دوباره مورد توجه قرار گرفته اند. کاترين دوشس کمبريج يکي از کساني است که اغلب در مراسم رسمي از اين کيف ها استفاده مي کند. کيف هاي روستايي که در قرن 18 و 19 ميلادي رواج داشتند، امروزه نيز از نظر برخي کارشناسان بسيار مدرن تلقي مي شوند. در آن دوران يکي از مدل هاي محبوب کيف در ميان بانوان، کيسه هاي پارچه اي کوچکي بود که با يک زنجير به دور مچ دست انداخته مي شد.

اختراع قطار و آغاز سفر با اين وسيله نقليه در قرن 19 ميلادي موجب توليد ساک هاي دستي کوچک شد. از آنجايي که چمدان ها در واگن هاي جداگانه انبار مي شدند، زنان به ساک هاي دستي کوچکي نياز داشتند تا وسايل مورد نيازشان را در طول سفر به همراه داشته باشند.

مارلن ديتريش، هنرپيشه مشهور آلماني يکي از طرفداران اين کيف هاي دستي بود. در اين نمايشگاه بسياري از کيف هاي به جا مانده از وي را مي توان تماشا کرد. در دهه 1970 حمل کيف هاي دستي شبيه روزنامه لوله شده البته با دسته، مد شدند. يوهانس پيچ مي گويد: «اين کيف ها خيلي طرفدار داشتند. وقتي خانم هاي بازديدکننده اين کيف ها را مي بينند، اغلب به ياد مي آورند که خودشان هم زماني صاحب چنين کيف هايي بودند.» ويژگي مهم کيف هاي دستي، راحت حمل کردن آن هاست. با اين همه طراحان سرشناس گاهي کيف هايي با مدل هايي نه چندان معمول را در شمار اندک به بازار روانه مي کنند.

کيفي از جنس ابريشم، طرحي از کريستيان لاکروا در فوريه سال 1955 کوکو شانل کيفي را طراحي کرد که تا به امروز نيز از جذابيت آن کاسته نشده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید