از فلوکسر ترکیه تامرداس ایرانیان

0
192
مرداس
مرداس

از فلوکسر ترکیه تا مرداس ایرانیان

با تولیدات باکیفیت پلی‌یورتان:از فلوکسر ترکیه تا مرداس ایرانیان

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش، صنایع شیمی مرداس ایرانیان با سرمایه‌گذاری شرکت ترکیه‌ای به عنوان یک شرکت پیشرو در صنعت تولید مواد پلی‌یورتان در راستای تامین مواد اولیه صنایعی از جمله صنعت ساختمان، کفش، لوازم خانگی، مبلمان، خودرو و … فعالیت خود را از سال ۱۳۹۸ آغاز کرده است.
این شرکت فعالیت خود را با ظرفیت حدود ۵۰ هزار تن در سال با هدف تأمین نیاز صنایع داخلی و صادرات به کشورهای دیگر آغاز کرده است.

چگونه مرداس ایرانیان شکل گرفت؟

رمضان حسن‌پور مدیر بخش کفش شرکت صنایع شیمی مرداس ایرانیان درباره چگونگی شکل‌گیری این شرکت در ایران، در گفت و گو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش گفت عنوان کرد: شرکت صنایع شیمی مرداس یک شرکت پلی‌یورتانی است که تمام سیستم‌های پلی‌یورتان، از جمله پلی‌یورتان زیره کفش را تولید می‌کند. پایه این شرکت در کشور ترکیه سرمایه‌گذاری شده است و صددرصد سرمایه‌گذار خارجی دارد. یک شرکت ترکیه‌ای به نام «فلوکسر» سرمایه‌گذار آن است، فلوکسر در ترکیه شامل سه شرکت است یک شرکت پارچه مبل، یک شرکت چرم مصنوعی برای کفش و صندل، خودرو و مبل خانگی و یک شرکت نیز پلی‌یورتان که پلی‌یورتان کفشی نیز تولید می‌کند. «یاسین توکک» صاحب بخش پلی‌‌یورتان فلوکسر است که از حدود ۴ یا ۵ سال پیش تصمیم گرفت که در ایران نیز چنین شرکتی را راه‌اندازی کند؛ بنابراین از سال ۱۳۹۸ زمین آن را در فضای ۶ هزار مترمربع در شهرک صنعتی اشتهارد خریداری و شروع به تجهیز آن کرد، این واحد ۴ هزار مترمربع زیربنا دارد و حدود ۹۰ درصد از دستگاه‌ها و ابزارآلات آن از ترکیه به این کارخانه آورده شده و برخی موارد که در ایران قابل تهیه بود، از ایران تهیه شده است.
حسن‌پور در ادامه یادآور شد: من نیز ابتدا با آنها کار کرده بودم. قبل از آنکه ما در ایران بتوانیم محصولات مرداس ایرانیان را به فروش برسانیم از ترکیه با برند فلوکسر مواد اولیه وارد می‌کردیم همچنان نیز همان کار را ادامه می‌دهیم. در حال حاضر در مرداس ایرانیان مشغول به کار هستم و فروش بخش پلی‌یورتان کفش را انجام می‌دهم. البته ما نماینده فروش فلوکسر ترکیه در ایران نیز هستیم و مواد اولیه می‌فروشیم و سیستم پلی‌یورتان کفش را هم از طریق مرداس و هم از طریق فلوکسر به فروش می‌رسانیم. در مورد مرداس ما یک رآکتور ۲۲ مترمکعب برای تولید پلی‌استر (ماده اولیه پی‌یو) داریم که تحت لیسانس فلوکسر ترکیه تولید می‌شود که همان مواد اولیه خام زیره کفش است. به عبارتی صفر تا صد را ما در داخل کشور تولید می‌کنیم. برخی مواد اولیه از جمله الکل‌ها را از بورس کالای ایران خریداری می‌کنیم، البته برخی مواد اولیه زیره کفش وارداتی است و ۳۵ تا ۴۰ درصد مواد اولیه پلی‌یورتان وارداتی است برخی مواد اولیه را پتروشیمی کارون تولید می‌کند، ولی ظرفیت پایینی دارد از این‌رو مجبور هستیم واردات داشته باشیم.

کیفیت بالای محصولات مرداس

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما سیستم پلی‌یورتان زیره کفش را با فناوری فلوکسر در اینجا تولید می‌کنیم، بنابراین کیفیت محصولات ما از کیفیت بالایی برخوردار است. یکی از مواردی که در فروش مواد زیره پلی‌یورتان با آن درگیر هستیم، آن است که به صورت غیررسمی قادر به فروش نیستیم و با توجه به اینکه این شرکت صد درصد سرمایه‌گذاری خارجی دارد، همواره زیر ذره بین مالیات قرار داریم، از همین‌رو حتماً باید به صورت رسمی فروش داشته باشیم. این موضوع تا حدی دست و پای ما را در فروش بسته است، البته ما راضی هستیم، چراکه در مقابل حسابرسی‌های ما شفاف و مشخص هستند.
قیمت بالاتر در ازای محصول باکیفیت‌تر
مدیر بخش کفش مرداس ایرانیان در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت محصولات شما متفاوت است، توضیح داد قیمت محصولات ما کمی بالاتر است با توجه به این موضوع که سعی می‌کنیم تمام مواد اولیه خود را از بهترین برندهای اروپایی و آسیایی از جمله کره‌جنوبی و ژاپن تهیه کنیم. معمولا در زمینه افزودنی‌ها که حجم پایینی دارند، اما در زمینه کیفیت زیره کفش بسیار موثر هستند، سعی می‌کنیم از آلمان آن را وارد کنیم. بنابراین کیفیت مواد اولیه ما یک سر و گردن نسبت به رقبا بالاتر است به همین دلیل قیمت محصولات ما نیز کمی بالاتر است. شعار ما همواره این است که ما تکنولوژی می‌فروشیم. هرچند که پلی‌یورتان زیره کفش یک محصولی است که همه می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند، اما بالا نگه داشتن کیفیت امری علی‌الحده است که ما سعی می‌کنیم آن را حفظ کنیم.

گریدهای تولیدشده در مرداس

حسن‌پور در پاسخ به این پرسش که چه گریدهایی تولید می‌کنید، گفت: با توجه به گریدهایی که در بازار ایران مورد نیاز است و درخواست مشتریان که تولیدکنندگان زیره و کفش هستند، توان تولید سافت یا نرم داریم. ما کفی کفشی سرد و گرم طبی، زیره کفش مردانه، زیره کفش ایمنی، زیره کفش کوهستان، زیره صندل زنانه، زیره صندل مردانه نرم با کیفیت خوب را تولید می‌کنیم. محصولات ما بیشتر به شرکت‌های ایرانی که صادرات دارند فروخته می‌شود، چراکه کیفیت محصولات ما بالاست.
وی در پاسخ به اين پرسش که ساختار سازمانی شرکت چگونه است، گفت: فلوکسر سرمایه‌گذار شرکت مرداس ایرانیان است و این شرکت صد درصد سرمایه‌گذار خارجی دارد و شریک ایرانی ندارد.
با این حال مرداس یک شرکت مستقل است، البته مدیرعامل شرکت فرد ترکیه‌ای با نام «هاکان‌زنگین» است، مدیر فروش آقای کریمی هستند و بنده نیز فروش پلی‌یورتان کفش را انجام می‌دهم. آقای مهندس «گران پاشا» فروش فلکسیبل، سیستم‌های خودرویی، صندلی و مبلمان اداری و خانگی را انجام می‌دهد و آقای مهندس سیدحسینی که‌ از نظر فنی کمک بنده در فروش کفش هستند.
همه کارکنان فروش ما زمینه فنی دارند و همه شیمی پلی‌یورتان را بلد هستند.

مرداس از بخش تحقیق و توسعه فلوکسر برخوردار است

مدیر بخش کفش مرداس ایرانیان در پاسخ به این پرسش که آیا در مرداس بخش تحقیق و توسعه (R&D) دارید، گفت: بخش تحقیق و توسعه مرداس چندان قوی نیست، چرا که ما از بخش تحقیق و توسعه فلوکسر در ترکیه بهره می‌گیریم، البته در مرداس آزمایشگاه و واحد کنترل کیفیت داریم و بخشی از تحقیق و توسعه را انجام می‌دهیم اما بخش اعظم کار در ترکیه اتفاق می‌افتد. در ترکیه بخش پلی‌یورتان فلوکسر حدود ۵۰ نفر مشغول به کار هستند این بخش در ترکیه از یک دانشگاه هم مجهزتر است و این بخش ارتباطات وسیعی با دانشگاه‌های فنی در ترکیه دارند. آقای یاسین که نفر اول این شرکت هستند، اعتقاد دارند که مرداس در ایران باید ارتباط خوبی با دانشگاه‌ها داشته باشد و بخش تحقیق و توسعه خود را تقویت کند که در حال پیش رفتن به آن سمت هستیم.
حسن‌پور در پاسخ به این پرسش که آیا در شهرهای ایران نمایندگی دارید، گفت: در تبریز یک نمایندگی پلی‌یورتان کفش داریم، در تهران نیز یک نمایندگی داریم که در امپکس با این نمایندگی غرفه گرفته‌ایم. در قم نیز درصدد هستیم یک نماینده فروش داشته باشیم، ولی باید این موضوع را در نظر داشته باشیم کسی که نماینده ماست باید خرید رسمی انجام دهد. خود ما نیز به صورت رسمی فروش داریم. قیمت ما به نماینده فروش پایین‌تر است.

سخن آخر

وی در پایان خاطرنشان کرد: مرداس با پشتوانه ترکیه در زمینه تخصص و کیفیت کار می‌کند و مدیر ارشد شرکت روی این موضوع تاکید بسیار دارد و محصولات آن براساس دانش تولید می‌شود. شرکت نوپایی مانند مرداس افرادی که در BASF سابقه بالا داشته‌اند به خدمت گرفته است تا بتواند بر اساس دانش کار کنند.
حسن‌پور همچنین از نشریه اخبار صنعت چرم و کفش در راستای این موضوع که هم برای صنعت کفش و هم صنعت پلی‌یورتان زحمت بسیار می‌کشد، تشکر و قدردانی کرد. صنعت کفش و پلی‌یورتان به این گونه رسانه‌ها نیاز دارد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید