از طراحی تا تولید قالب در قالبسازی نوین

0
582
قالب سازی نوین
قالب سازی نوین

از طراحی تا تولید قالب در قالبسازی نوین

با توجه به این موضوع که قم یکی از قطب‌های تولید کفش به‌شمار می‌رود، از این‌رو پای سرمایه‌گذاران خارجی را نیز به این استان باز کرده است که در این راستا می‌توان به مجموعه قالب‌سازی نوین با مدیریت مسترلی اشاره کرد.

سرمایه گذار چینی که در حال توسعه کار خود در قم است و قالب‌سازان ایرانی نیز به خوبی با این مجموعه در حال همکاری هستند.
علی‌محمد رمضانی مدیر فنی کارخانه قالب‌سازی نوین در گفت و گو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش درباره کار خود و ارتباط با مجموعه مستر لی عنوان کرد: از سال ۱۳۷۰ کار قالب‌سازی خود را با شرکت صنعتی کوشا همراه با زنده یاد سیدقربان حسینی آغاز کردم و تاکنون نیز کار خود را ادامه داده‌ام و در حال حاضر در مجموعه قالبسازی نوین مشغول به کار هستم.

علی‌محمد رمضانی

همکاری با مستر لی

رمضانی در پاسخ به این پرسش که چگونه وارد همکاری با مستر لی شدید، گفت: یکی از دوستان قدیمی من را به مستر لی معرفی کردند، به اتفاق دوستم از کارخانه مستر لی در قم بازدید کردیم. با توجه به اینکه مستر لی امکانات خوبی را در کارخانه خود فراهم کرده بود و همچنین من که به کار قالب‌سازی علاقمند بودم، شروع به همکاری با مستر لی کردم و هم‌اکنون حدود دو سال است که در کنار وی مشغول به فعالیت هستم.
وی در پاسخ به این پرسش که کارخانه قالبسازی نوین را چگونه دیدید، گفت: امکانات قالب‌سازی چه از نظر ابزارآلات و ماشین‌آلات و سخت‌افزار و چه از نظر نرم‌افزار به صورت کامل و بدون نقص است و مسترلی در کنار این امکانات از متخصصان چینی نیز استفاده می‌کند. البته استادکاران ایرانی بسیاری در مجموعه او آموزش دیده‌اند و صفر تا صد کار را می‌توانند در کارخانه اجرا کنند.

از دریافت نمونه تا ارائه ماکت به مشتری

رمضانی درباره نحوه ارتباط‌گیری با کارخانه عنوان کرد: مشتری‌ها با کارخانه تماس می‌گیرند و واحد بازرگانی -که مسئولیت آن برعهده من است – با دوستان وارد مذاکره می‌شوند. در مرحله اول مذاکره به صورت تلفنی است و پس از آنکه نمونه‌ها را دریافت می‌کنیم -که نمونه‌ها هم به صورت عکس و هم به صورت فایل است – هر موردی که مشتری مورد نظر داشته باشد بر آن اساس نمونه و ماکت ارائه می‌کنیم. اگر مشتری کفشی در سایتی مورد نظرش باشد به آنجا مراجعه و اطلاعات آن را دریافت می‌کنیم و نمونه آن را به صورت سه‌بعدی برای مشتری طراحی می‌کنیم.
وی در ادامه توضیح داد: ما تمامی اطلاعاتی که مشتری مورد نیاز داشته باشد را برای طراحی ثبت می‌کنیم و برای تیم طراح ارسال می‌کنیم و آنها طراحی سه‌بعدی را برای ما ارسال می‌کنند و ما این طراحی سه‌بعدی را برای مشتریان خود می‌فرستیم. برخی از مشتری‌ها اطلاعات نرم‌افزاری دارند و طراحی سه‌بعدی را تایید می‌کنند.

برخی از مشتری‌ها که این امکانات را ندارند ما این طراحی سه‌بعدی را برای آنها پرینت می‌گیریم و طرح سه بعدی را به صورت ماکت طراحی می‌کنیم و به آنها ارائه می‌دهیم. برای این منظور ما چهار دستگاه پرینتر سه‌بعدی داریم که دقت و قابلیت بالای بسیاری دارند که به صورت شبانه روزی کار می‌کنند. در نهایت ماکت را با نمونه اصلی که مشتری به ما ارائه داده است، برای آنها ارسال می‌کنیم.

مرحله سری ساخت

رمضانی در پاسخ به این پرسش که مرحله سری ساخت به چه صورت است، توضیح داد: برخی از مدل‌ها لازم است که به صورت مستقیم از طریق نرم‌افزار طراحی شوند، برخی از مدل‌ها نیز لازم است که روی ماکت ریخته‌گری انجام شود که همان روش مهندسی معکوس است که با مواد اولیه سیلیکون و گچ کار می‌شود.

برخی از نمونه‌ها نیاز به مدل‌سازی دارند و برای اینکه مدل‌سازی انجام دهیم نیاز به مهندسی معکوس داریم که با گچ کار می‌کنیم و این مدل گچی را در گرمخانه‌ها به مدت ۲۴ ساعت نگه می‌داریم تا تمامی رطوبت آن کشیده شود و زمانی که خشک شود با مواد مذاب آن را ریخته‌گری می‌کنیم که همان مرحله اولیه قالب می‌شود؛ سپس وارد دستگاه خط و کار آب‌بندی می‌شود و مرحله به مرحله جلو می‌رود.

سایزبندی به درخواست مشتری

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا سایزبندی را نیز خود شما انجام می‌دهید، عنوان کرد: سایز را مشتری به ما می‌دهد که برای نمونه سایز مردانه که از ۴۰ تا ۴۴ است که معمولا سایز وسط که سایز ۴۲ است را به ما می‌دهند و ما گرید می‌کنیم و دو شماره به پایین و دو شماره به بالا را قالب می‌زنیم. ما با یک لنگه کار هر سایزی که مشتری بخواهد، برایش می‌توانیم قالب بزنیم.

سخن آخر

وی در پایان خطاب به مشتریان عنوان کرد: مشتریان در هر نقطه‌ای از ایران باشند، تیمی داریم که می‌توانند به آنها خدمات ارائه بدهند. برای رفاه برخی از مشتریان خود در شهرستان دفتری در تهران دایر کرده‌ایم که این دوستان می‌توانند به این دفتر مراجعه کنند.
برخی‌ها هم نیز می‌توانند به کارخانه در قم مراجعه کنند. احیاناً اگر مشتریان در زمینه تولید با مشکلی روبرو شدند ما کارشناسان خبره‌ای داریم که کاملا با مواد آشنایی دارند که می‌توانند به کارخانه مراجعه کنند و پای دستگاه اشکالات آن را برطرف نمایند و آموزش‌های اولیه را هم ببینند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید