ارتباط شرکت اپل و چرم شکسته شد

0
118
اپل
اپل

ارتباط شرکت اپل و چرم شکسته شد

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش، شرکت فناوری اپل مدعی است که تعهد دیرینه و ثابت شده‌ای دارد که نه تنها بخشی از مبارزه با تغییرات آب و هوایی است بلکه به رهبری آن نیز می‌پردازد. این تعهد شامل عدم تولید کربن در کل زنجیره ارزش خود تا سال 2023 است چنانچه اولین محصولات بدون کربن خود، سری 9 اپل واچ را سپتامبر سال جاری وارد بازار کرد.
شرکت اپل می‌گوید این ساعت‌ها فقط «تمیز» مصرف می‌کند. این سازمان می‌گوید برای تولید این ساعت‌ها فقط از الکتریسیته پاک و 30 درصد مواد بازیافتی استفاده می‌کند. اپل می‌گوید اقداماتی که با سری 9 اپل واچ انجام داده است منجر به کاهش 75 درصدی انتشار کربن برای هر مدل نسبت به نسخه‌های قبلی آن شده است. اپل در اعلامیه ماه سپتامبر خود تاکید کرد که 50 درصد از حمل و نقل مربوط به ساخت و جابجایی ساعت‌های جدید در سراسر زنجیره تامین از طریقی انجام می‌شود که کربن تولید نمی‌کنند. این مسلما نشان می‌دهد پروتکل‌های زیادی برای جبران 50 درصد دیگر حمل و نقل انجام می‌شود.
تا اینجا اپل با فضیلت‌های سازمانی سال 2023 هماهنگ بوده است. آنچه که این اطلاعیه را مورد توجه صنعت جهانی چرم قرار داد بخشی از بیانیه بود که توضیح می‌داد به عنوان بخشی از تعهد سال 2030 و تلاش‌های زیست محیطی گسترده‌تر، اپل به استفاده از چرم در تمام خطوط تولید خود پایان می‌دهد. تا پیش از این اپل، بندهای چرمی برای ساعت‌ها و قاب‌های چرمی برای آیفون‌های خود ارائه می‌کرد و مجموعه همکاری‌های گسترده‌ای با برند کالاهای لوکس چرمی هرمس داشت.
اپل اعلام کرد که در حال جایگزینی چرم با منسوجات جدیدی به نام FineWoven است و آن را به عنوان یک پارچه ظریف و بادوام ساخته شده از 68٪ مواد بازیافتی توصیف کرد و افزود که FineWoven درخشندگی ظریف و نرمی مانند جیر را ارائه می‌دهد.

فراتر از یک برند

در اظهار نظر در این مورد خبرنامه Leatherbiz Market Intelligence گفت که اپل به دلیل اینکه همیشه فراتر از یک برند برای هوادارانش بوده است در نتیجه کاربران فناوری، آن را خاص و منحصر به فرد می‌دانند که شایسته تبریک است. در این خبرنامه آمده است: هیچ برند دیگری نتوانسته است این روحیه را در مشتریان خود به این میزان باورنکردنی ایجاد کند و موفقیت اقتصادی باورنکردنی را از آن کسب کند. این خبرنامه اضافه کرد که تصمیم اپل برای توقف استفاده از چرم نشان می‌دهد که چرم خارج از قلمرو معنای خاص بودن است. خواندن این خبر برای دوستداران چرم دردناک است. کسانی که در بین اصول اصلی خود اعتقاد مشترک دارند که طبیعی بودن، حس داشتن، زیبایی چرم و زیباتر شدن چرم در طول زمان آن را به محصولی خاص تبدیل می‌کند، همانطور که Market Intelligence اشاره کرد به نظر می رسید اپل نیز تا به حال این باور را داشته است.

عمیقا از اپل ناامید شدیم

شرکت اپل پس از چند روز از بیانیه عمومی خود پاسخی رسمی از شورای بین‌المللی دباغی ICT دریافت کرد. در این بیانیه ICT عنوان کرد که عمیقاً از تصمیم شرکت اپل ناامید شده است. شورای بین‌المللی دباغی اشاره کرد که اپل هیچ مدرکی مبنی بر اینکه FineWoven گزینه زیست محیطی بهتری نسبت به چرم است ارائه نکرده است. از آنجایی که شرکت فناوری اپل به هیچ وجه جزئیاتی از اینکه ماده جدید از چه موادی ساخته می‌شود ارائه نکرده است، ارزیابی اعتبار این ادعا دشوار است. ICT گفت شواهد نشان می‌دهد که آنها در بهترین حالت گمراه هستند.
این استدلال که بخش بزرگی از ردپای محیط زیستی چرم با پرورش دام‌هایی مرتبط است که پوست از آن تهیه می‌شود، تصمیم اپل هیچ کمکی به کاهش این امر نمی‌کند زیرا دام‌ها برای گوشت و لبنیات پرورش می‌یابند و پوست بدون شک محصولات جانبی این صنایع هستند. تحقیقات دانشگاه مونتانا که نشان می‌دهد تولید چرم بر تعداد حیوانات پرورش یافته و ذبح شده تأثیری ندارد و اشاره کرد که تقریبا نیمی از پوست تولید شده سالانه در سراسر جهان دور ریخته می‌شود. ICT گفت: این مهم است. جایگزینی چرم با مواد دیگر هیچ تغییری در تعداد حیوانات پرورش یافته توسط صنایع غذایی ایجاد نمی‌کند و تاثیرآنها را بر آب و هوا کاهش نمی‌دهد. اپل به وضوح در استفاده از هر ماده‌ای که انتخاب می‌کند آزاد است اما نباید به طور غیرمنصفانه چرم را برای منافع بازاریابی خود بی‌اعتبار کند. صنعت چرم با درخواست رسمی از اپل می‌خواهد تمام ادعاهایی را که در بیانیه خود در مورد پایداری چرم مطرح کرده بود پس بگیرد.

به طرز عجیبی زمخت

شورای چرم و پوست آمریکا LHCA نیز خاطرنشان کرد که ارزیابی‌های اولیه مشتریان از FineWoven مایوس کننده‌تر از آنچه اپل انتظار داشت به نظر می‌رسد. LHCA اشاره کرد که اعلام در مورد چرم و FineWoven نیز با عرضه نسخه جدید آیفون نسخه 15 همزمان شده است. این مقاله به نقل از رسانه تجاری بلومبرگ می‌گوید FineWoven بزرگترین شکست سال 2023 اپل است. گفته می‌شود یک قاب آیفون ساخته شده از FineWoven که به قیمت 59 دلار به فروش می‌رسد به طرز عجیبی زمخت است اما وقتی روی آن فشار می‌دهید مخملی است و اضافه کرد: کناره‌ها براق به نظر می‌رسند اما با یک حرکت اشتباه ممکن است فورا خراشیده شوند. بلومبرگ احساس مواد جدید هیجان انگیز را با یک جوراب شلواری خشن مقایسه کرد.
نکته‌ای که خبرنامه Market intelligence در مورد اپل مطرح کرد “فراتر از یک برند” برای میلیون‌ها طرفدار آن در سراسر جهان به این معنی است که راه‌اندازی محصولات آن همیشه مورد بررسی جدی خبرنگاران حرفه‌ای فناوری و طرفدارانش در بلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرد. وب سایتی که در سال 2007 فقط برای پوشش اخبار اپل راه‌اندازی شده است گفت که FineWoven تاکنون با شکست مواجه شده است و تاکید کرد که مصرف کنندگان سریعاً مخالفت خود را به نمایندگان اپل اعلام کرده‌اند.

آسیب واقعی

شرکت اپل در پاسخ اعلام کرد که اطلاعات تکمیلی را برای فروشندگان خود در فروشگاه‌های سراسری ارسال کرده است تا از آنها برای پاسخگویی به شکایات و نظرات مشتریان در مورد مواد استفاده کنند و به کارکنان فروشگاه پیشنهاد داده است با استفاده از “میکروتل لوکس” به دفاع از بند ساعت و قاب آیفون جدید بپردازند. نتیجه‌گیری وب سایت این بودکه «اپل می‌داند که همه از FineWoven متنفرند و کارمندان خرده فروشی بیشترین شکایات را متحمل می‌شوند.». با این حال هیچ کمکی به صنعت چرم نخواهد شد و همانطور که LHCA اشاره کرد شکایات در مورد FineWoven بر کیفیت پایین مواد و گران بودن آن متمرکز است نه توانایی محافظت از محصولات فناوری گران قیمت یا استفاده از آن برای جایگزینی چرم.
در نهایت شورای چرم و پوست آمریکا LHCA اظهار تاسف کرد زیرا به نظر می‌رسد مفسران، ادعای شرکت فناوری اپل مبنی بر این که FineWoven ماده‌ای پایدارتر از چرم است را درست می‌دانند.


ترجمه: شادی کدخدازاده
world footwear 2023

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید