گزارش میدانی صمت از برگزاری ۳ نمایشگاه صنعت نساجی، پوشاک و چرم

0
132
نمایشگاه چرم
نمایشگاه چرم

گزارش میدانی صمت از برگزاری ۳ نمایشگاه صنعت نساجی، پوشاک و چرم حـضـوری از جـنـس تــعامـل

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش، بیلبوردهای نصب‌شده در خیابان سئول، اعلامی برای برگزاری نمایشگاهی جدید است. تنوع بیلبوردها نیز خبر از برگزاری چند نمایشگاه به‌طورهمزمان می‌دهد که البته این نخستین‌باری نیست که شاهد برگزاری چند نمایشگاه به‌صورت همزمان هستیم.
امیدواریم پشت‌پرده برگزاری همزمان چند نمایشگاه، هدفی برای بهبود شرایط صنعت باشد. درست پس از ورود به نمایشگاه، توجه شما به حضور پررنگ شرکت‌ها و فعالان اقتصادی چین در فضای نمایشگاه جلب می‌شود. سالن‌های ابتدایی یا به‌قول معروف «گل جای نمایشگاه» به صنعت نساجی اختصاص دارد. همهمه و جمعیت حاضر که همان ابتدا به چشم‌تان می‌خورد نیز، نشان از استقبال خوب بازدیدکنندگان از این نمایشگاه‌ها دارد؛ هرچند حضور نمایشگاهی مربوط به صنعت خودرو آن هم همزمان با نمایشگاه‌هایی که هیچ ارتباطی به آنها ندارد، چندان عادی و دلچسب به‌نظر نمی‌رسد. اینجا نمایشگاه بین‌المللی و نمایشگاه‌های برگزارشده شامل بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات، مواد اولیه، منسوجات‌خانگی و ماشین‌های گلدوزی و محصولات نساجی، یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک ایران، دهمین نمایشگاه بین‌المللی کفش، کیف، چرم و صنایع وابسته و سومین نمایشگاه بین‌المللی خدمات خودرو تقویت، تزئین و تجهیزات وابسته است که از ۲۳ مهر آغاز به کار کرده و بازدیدکنندگان می‌توانند از ساعت ۸ الی ۱۵ از این نمایشگاه‌ها بازدید کنند.

برگزاری همزمان ۳ نمایشگاه صنعت نساجی، پوشاک و چرم

در این نمایشگاه ۳۴۰ شرکت داخلی و خارجی گردهم می‌آیند و ضمن ارائه توانمندی‌های خود، زمینه‌های سرمایه‌گذاری، مبادلات تجاری و بازرگانی را فراهم می‌کنند و با یکدیگر به گفت‌وگو و تبادل اطلاعات نوین این صنعت می‌پردازند. حضور و استقبال کشورهای خارجی از بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نساجی ایران IRANTEX به‌حدی بود که برخی کشورها به‌صورت سالن اختصاصی در نمایشگاه حضور دارند که چین با ۱۰۰ شرکت، هند با ۱۸ شرکت و ترکیه با ۱۲ شرکت در نمایشگاه حضور دارند. در بیست‌ونهمین نمایشگاه صنعت نساجی، حدود ۱۶۰ شرکت داخلی و ۱۸۰ شرکت خارجی از ۱۱ کشور آلمان، ایتالیا، تایوان، ازبکستان، تاجیکستان، کره‌جنوبی، ترکیه، هند، ژاپن، اسپانیا و چین جدیدترین تولیدات و خدمات خود در حوزه صنعت نساجی را ارائه می‌کنند.

یازدهمین نمایشگاه پوشاک ایران:

 برای نخستین‌بار به‌صورت بین‌المللی و با حضور و مشارکت ده‌ها شرکت طراحی و تولیدی، نمایشگاه پوشاک در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا شده است و در این نمایشگاه، ۸۴ شرکت‌کننده تولیدی حضور خواهند داشت. شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه با برترین تولیدات پوشاک شامل انواع پوشاک مردانه، زنانه و بچگانه در قالب طرح‌ها و رنگ‌های گوناگون و همچنین دستگاه‌ها و تجهیزات تولید پوشاک و نوین‌ترین طرح‌ها و مدل‌های طراحی و تولید پوشاک آشنا می‌شوند. دهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت چرم، کیف، کفش و صنایع وابسته: این نمایشگاه با حضور بیش از ۱۶۰ شرکت و واحد تولیدی داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال برگزاری است. در این نمایشگاه، علاوه بر تولیدکنندگان داخلی، شرکت‌ها و تولیدکنندگان برخی کشورها، از جمله کشورهای ایتالیا، ترکیه، هند و چین حضور و مشارکت دارند و جدیدترین تولیدات صنعت چرم و صنایع مرتبط با این هنرصنعت را به نمایش عموم می‌گذارند.

نمایشگاهی با حضور فعال چینی‌ها

سالن ۸ و ۹؛ سر در آن بنری نصب شده که مشخص می‌کند این سالن مربوط به صنعت نساجی می‌شود. بلافاصله پس از ورود توجه شما به تعداد زیادی از دوک‌های سفید و بزرگ نخ و دستگاه‌های بزرگ جلب می‌شود. اگر چند غرفه را ندیده بگیریم، حضور چینی‌ها در این نمایشگاه به‌گونه‌ای ‌است که گویی میدان را از ایرانی‌ها گرفته‌اند و یکه‌تازی می‌کنند. کافی است نگاه کوتاهی به غرفه‌های این نمایشگاه بیندازید تا حس کنید در نمایشگاهی در کشور چین حضور دارید؛ آن‌هم با غرفه‌های خوب و ماشین‌های دوخت جذاب! البته این همراهی و حضور پررنگ، امتیاز خوبی برای نمایشگاه نساجی محسوب خواهد شد. اغلب شرکت‌های حاضر در نمایشگاه واردکننده هستند و تمام تلاش خود را به کارگرفته‌اند تا محصولات خود را معرفی کنند.
آیلار عریف، کارشناس روابط‌عمومی یکی از شرکت‌های تولیدکننده فعال در صنعت نساجی در رابطه با چالش‌های موجود برای حضور در نمایشگاه اظهار کرد: شرکت ما می‌تواند صفر تا صد یک کارخانه نساجی را تامین کند و دهمین سال است که به‌طورمتوالی در ایرانتکس و حتی نمایشگاه‌های استانی حضور فعال داریم. اما به‌دلیل اینکه ایرانتکس، نمایشگاهی بین‌المللی است و شرکت ما نمایندگی ۶ شرکت خارجی را دارد، بی‌شک با چالش‌هایی بیش از شرکت‌هایی که تنها تولید داخل دارند، روبه‌رو هستیم. یکی از اصلی‌ترین چالش‌های موجود، پیدا کردن سالن و غرفه مناسب است؛ در حالی که هر سال در این نمایشگاه شرکت می‌کنیم و برندی نام‌آشنا نیز هستیم. همچنین، در چیدمان سالن‌ها همیشه شاهد بی‌نظمی‌هایی هستیم، به‌طوری‌که تا ۲ سال اخیر، غرفه‌های غیرمرتبط را از سایر غرفه‌ها جدا می‌کردند، اما متاسفانه درحال‌حاضر شاهد حضور غرفه‌هایی با فیلد کاری متفاوت هستیم. از سوی دیگر، باتوجه به هزینه سنگینی که از طرف شرکت‌ها به‌ویژه برای غرفه‌های خارجی که هزینه آنها به یورو است، پرداخت می‌شود، شاهد خدمات مناسبی از خدمات کوچک تا نظم و برنامه‌ریزی نیستیم. باتوجه به اینکه تیم بزرگی در برگزاری نمایشگاه‌ها نقش دارند، امیدواریم بی‌نظمی موجود کنترل و برای شرکت‌های باسابقه و بزرگ جایگاه‌های مناسب‌تری را در نمایشگاه در نظر بگیرند.
مهدی عباسی، کارشناس روابط‌عمومی یکی دیگر از شرکت‌های فعال در حوزه صنعت نساجی نیز در رابطه با چالش‌های موجود برای شرکت در نمایشگاه گفت: در کل، نمایشگاه خوبی است و شاهد استقبال خوبی از سوی بازدیدکنندگان و حضور پررنگ شرکت‌های خارجی هستیم، اما متاسفانه روند آماده‌سازی غرفه‌ها بسیار طولانی بود و تا روزهای پایانی، امیدی به تحویل غرفه در زمان مقرر نداشتیم که این موضوع اضطرابی را به مسئول غرفه وارد می‌کند.
از سوی دیگر، نظافت یکی از مهم‌ترین نکات برای شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان است که در این نمایشگاه امتیاز خوبی به آن نمی‌دهیم. از سوی دیگر، نبودامنیت یکی از مواردی است که در نمایشگاه نادیده گرفته شده، در صورتی‌که نبود امنیت، از نظر شرکت‌کنندگان و مهمانان خارجی، گزینه‌ای منفی برای کشور محسوب می‌شود. متاسفانه شاهد سرقت برخی اقلام غرفه‌ها هستیم.
امیراسعد پورآباده، مدیر R&D یکی دیگر از شرکت‌های فعال در حوزه صنعت نساجی نیز در رابطه با نمایشگاه برگزارشده و چالش‌های موجود، گفت: نمایشگاه نساجی سال به سال رونق بیشتری پیدا می‌کند. امسال نسبت به سال‌های گذشته، شاهد پیشرفت در رابطه با تعداد شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان هستیم. البته حضور در نمایشگاه بیشتر جنبه دیدوبازدید با مشتری‌های قدیمی را دارد و کمتر منجر به فروش خواهد شد. اما با این حال، همزمانی برگزاری ۴ نمایشگاه با یکدیگر، با نقدهایی از سوی شرکت‌کنندگان همراه است، چراکه از حالت تخصصی خارج می‌شود و بارها نیز شاهد این اتفاق بوده‌ایم. این در حالی است که سال گذشته در مدت زمان برگزاری نمایشگاه نساجی، شاهد برگزاری نمایشگاه برق و امسال نیز شاهد برگزاری نمایشگاه خودرو هستیم. متاسفانه باوجود غرفه‌های بزرگ و زیاد این صنعت در سالن‌های نمایشگاه بین‌المللی، شاهد غرفه‌هایی با دکورهای خاص و جذاب برای بازدیدکننده نبودیم و شاید تنها جذابیت؛ دوک‌های نخ رنگی باشند که در بسیاری از غرفه‌ها از آنها استفاده شده و برخی با استفاده از دوک‌های رنگی، فضای زیباتری را برای بازدیدکننده ایجاد کرده‌اند. البته نباید از جذابیت پارچه‌های رنگی و طرحدار موجود در برخی غرفه‌ها نیز غافل شد. همچنین، باتوجه به بررسی غرفه‌ها و سایر نمایشگاه‌های برگزارشده در این تاریخ، حضور پررنگ چینی‌ها را تنها در سالن‌های مربوط به صنعت نساجی می‌بینید.

تامین امنیت، شرط اول است

سالن ۴۰؛ اینجا یکی از سالن‌های مربوط به برگزاری دهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت چرم، کیف، کفش و صنایع وابسته است. دکور غرفه‌ها ساده، اما شیک است و چرم‌های باکیفیت در محصولات به‌کار برده شده؛ از این‌رو کیف و کفش‌ها شما را جذب خواهد کرد. حمید آزادبخت، مدیرعامل یکی از شرکت‌های فعال در صنعت کفش در رابطه با چالش‌های حضور در نمایشگاه گفت: یکی از چالش‌ها مربوط به زمان اولیه شروع نمایشگاه است که در عمل، ۳ ساعت از زمان بازدید نمایشگاه را از دست می‌دهیم. حتی پرسنل نیز ۸ صبح به محل نمایشگاه نمی‌رسند، در نتیجه نمی‌توان توقعی از خریدار داشت.

متاسفانه، استانداردهای نمایشگاه با گذشت سال‌ها ارتقا پیدا نکرده است و در مقابل هزینه سنگینی که گرفته می‌شود، شاهد ارائه خدمات خوبی نیستیم. عباس شهرابی، عضو هیات‌مدیره یکی دیگر از شرکت‌های فعال در صنعت کیف و کفش نیز در رابطه با چالش‌های شرکت در نمایشگاه گفت: متاسفانه همان جای غرفه سال گذشته را امسال هم به ما دادند. شرکت‌ها در نمایشگاه تنها حضور دارند و بازدهی خوبی را از آنها شاهد نیستیم. اگر تاثیری هم باشد، مربوط به مشتریانی است که از گذشته با آنها همکاری داشته‌ایم. اما با این حال، کمترین انتظاری که داریم، امنیت است.

متاسفانه در نمایشگاه هیچ‌گونه امنیتی وجود ندارد و به‌دلیل سرقت محصولات در سال‌های گذشته، امسال بیشتر شرکت‌کنندگان محصولات خود را محصور کرده‌اند؛ این در حالی است که امروز یک تاج گل بزرگ را از مقابل غرفه ما دزدیدند، کاش مسئولان نمایشگاه، فکری به حال این موضوع کنند. متاسفانه به‌دلیل کوچک بودن بسیاری از اجناس در این قسمت، شاهد شکایت بسیاری از شرکت‌کنندگان بابت سرقت اموال هستیم. اما با این حال، امسال نیز از میزان بازدیدها نسبت به سال‌های گذشته رضایت بیشتری دارند؛ البته نباید از تاثیر کاهش آمار خطرناک مربوط به کرونا در سال‌های گذشته نیز غافل شد.

بازدیدها هدفمند بود

از بنرهای نصب‌شده در اطراف سالن پیداست که این سالن مربوط به صنعت پوشاک است، اما به‌محض ورود، نورپردازی کم سالن، فضایی دل‌مرده را برای شما ایجاد می‌کند. اما با این حال همهمه و تنوع بسیاری را در غرفه‌ها شاهد هستید. همچنین، دکور جذاب بسیاری از غرفه‌ها توجه هر بازدیدکننده‌ای را به خود جلب می‌کند و یکنواختی غرفه‌های سالن صنعت نساجی را از بین می‌برد.

پگاه راد، مدیر فروش یک شرکت فعال در صنعت پوشاک در رابطه با تاثیرات حضور در نمایشگاه گفت: حضور در نمایشگاه موجب افزایش ارتباطات و تعاملات با سایر برندها و مشتریان می‌شود که در نتیجه افزایش فروش را به‌همراه خواهد داشت. در کل، بازدیدکنندگان نسبت به سال‌های گذشته هدفمندتر بودند. اما ساعت شروع نمایشگاه چالشی برای شرکت‌کنندگان است، چراکه تا قبل از ساعت ۱۱ صبح، شاهد حضور تعداد کمی از بازدیدکنندگان هستیم.

سخن پایانی

به ۳ نمایشگاه که به‌صورت همزمان برگزار شده بود، سر زدیم و امیدواریم هدفی سازنده در پس این همزمانی باشد. در این بین، نقدهای بسیاری را شنیدیم؛ از زمان برگزاری تا نبود امنیت که فکر می‌کنم کمترین انتظار در قبال پرداخت هزینه‌های سنگین است.

همچنین، جای سوال دارد که چرا باوجود تیم بزرگی که در پشت‌صحنه برگزاری نمایشگاه‌ها حضور دارند، کمتر شاهد ارزیابی دقیقی در رابطه با نمایشگاه‌های برگزارشده شامل آمار بازدیدکنندگان، قراردادهای امضاشده و میزان فروش هستیم. در نهایت، امیدواریم باتوجه به هزینه و تجربیاتی که طی سال‌های گذشته حاصل شده است، شاهد برگزاری نمایشگاه‌هایی مطلوب و باکیفیت باشیم.


نویسنده: کیمیا ملکی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید