هر چیزی که باید درباره انواع زیره کفش بدانید

0
332
زیره کفش
زیره کفش

هر چیزی که باید درباره انواع زیره کفش بدانید

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نق از چرم تهران، آیا از انواع زیره کفش و اینکه از چه موادی ساخته می‌شود اطلاع دارید؟ تصور کنید که در جاده‌ای ناهموار راه می‌روید بدون اینکه کفش مناسب برای آن مسیر پوشیده باشید! مطمئنا تجربه ناخوشایندی خواهید داشت.

فرض کنید یک جفت کفش با ظاهر بسیار زیبا و شیک خریده‌اید، اما اگر در حین راه رفتن احساس خوبی به شما ندهد و پا‌های شما را اذیت کند، چه؟

اینکه شما هنگام استفاده از کفش‌هایتان تجربه خوب و راحتی داشته باشید به نوع زیره کفش شما بستگی دارد. پس بهتر است که با انواع زیره کفش و ویژگی هر کدام آشنا باشید.

حال این سوال پیش می‌آید که زیره کفش چیست؟

زیره کفش، قسمت پایینی کفش است که مستقیماً با زمین تماس دارد و از مواد مختلفی مانند لاستیک، چرم، پلی اورتان، ترکیبات پی وی سی و غیره می‌تواند ساخته شود. بنابراین بدون اتلاف وقت، بیایید تا با انواع زیره کفش آشنا شویم. به طور عمده ۸ نوع زیره کفش در بازار وجود دارد:

  1. زیره لاستیکی (Rubber)
  2. زیره EVA
  3. زیره EVA/لاستیکی
  4. زیره چرمی
  5. زیره PU
  6. زیره TPU
  7. زیره ترمو
  8. زیره PVC

در ادامه به معرفی ویژگی‌های هر کدام از آنها می‌پردازیم.

۱) زیره لاستیکی (زیره Rubber)

همانطور که از نام خود پیداست، این کفی‌ها از لاستیک ساخته شده‌اند. این نوع یکی از رایج‌ترین انواع زیره کفش است و در بسیاری از کفش‌ها استفاده می‌شود. کفش‌هایی که دارای این زیره هستند معمولاً در ادارات یا برای پوشاک رسمی استفاده می‌شوند. برخی از کفش‌های کوهنوردی نیز حاوی این نوع کفی هستند. این بهترین ماده برای کفش‌های چرمی هستند.

این زیره‌ها بسیار مقاوم هستند و مقاومت خوبی در مقابل نفوذ آب دارند اما به دلیل وزن بالای خود نسبت به زیره‌های دیگر، معمولا در کفش‌های راحتی و اسپرت استفاده نمی‌شوند.

زیره کفش لاستیکی (Rubber)
زیره کفش لاستیکی (Rubber)

۲) زیره کفش EVA

زیره‌های اتیلن وینیل استات سبک ترین هستند و خاصیت جذب ضربه و عایق حرارتی عالی دارند. آنها عمدتا در زیره کفش‌های ورزشی و کفش‌های تابستانی استفاده می‌شوند.

نام این زیره مخفف اتیلن وینیل استاست است و به دلیل ویژگی های خاص خود به طور ويژه در ساخت کفش های ورزشی و کتانی و کفش های تابستانی استفاده میشود. در واقعا زیره EVA، پلیمری پلاستیکی است که وزن بسیار سبکی دارد واز انعطاف پذیری بالایی برخوردار است. به همین دلایل در کفش های ورزشی استفاده میشوند.

مزیت های زیره EVA:

  • انعطاف پذیری: زیره‌ EVA نسبت به زیره Rubber انعطاف پذیری بالاتری دارد.
  • وزن سبک: وزن این زیره نیز از Rubber کمتر است.
  • حفظ گرما: این زیره گرمای کفش را به بیرون منتقل نمی‌کند بنابراین گزینه مناسبی برای استفاده در هوای سرد است.
  • مقاومت در برابر ضربه: این زیره به علت نوع ساختارش خاصیت مقاومت در برابر ضربه را داراست و می‌تواند به خوبی از پای شما محافظت کند.
  • دوام: از دیگر ویژگی‌های مثبت این زیره دوام مناسب آن است و می‌توانید برای مدت طولانی از آنها استفاده کنید.

۳) زیره EVA/لاستیکی

همانطور که از نام این زیره مشخص است، با ترکیبی از زیره لاستیکی و EVA ساخته شده است، بنابراین ویژگی‌های مثبت هر دو نوع زیره را داراست. که باعث میشود از سبک‌ترین انواع زیره کفش به حساب بیاید. همچنین مقاومت بالایی نسب به ضربه و نفوذ آب دارند.

۴) زیره کفش چرمی

زیره و کفی‌های چرمی از زمان‌های بسیار قدیم بسیار محبوب و ماندگار بوده‌اند. آنها برای استفاده رسمی بسیار محبوب هستند. زیره‌های چرمی در صورتی که به درستی نگهداری شوند بسیار قابل اعتماد و بادوام هستند. محبوب‌ترین نکته مثبت برای کاربرانی که از کفش‌هایی با زیره چرمی استفاده می کنند این است که پاهای شما را عرق نمی‌کند، بنابراین از بو گرفتن پا و کفش هم جلوگری می‌شود. از دیگر ویژگی‌های آن قابلیت قالب گیری به هر شکلی از پا است. زیره چرم یکی از رایج‌ترین مواد زیره کفش است که بیشتر در کفش‌های رسمی استفاده می‌شود.

زیره کفش چرمی
زیره کفش چرمی

۵) زیره کفش PU

نام این زیره مخفف عبارت پلی اورتان است. پلی اورتان یک ماده پلاستیکی است که به اشکال مختلف وجود دارد. می توان آن را به گونه ای طراحی کرد که سفت یا انعطاف پذیر باشد. این کفی ها دارای نکات مثبت زیادی هستند که آنها را از سایر انواع کف پا محبوب‌تر می کند.

مزایای زیره پلی اورتان:

  • ضد آب بودن
  • راحتی
  • بادوام بودن
  • قیمت مناسب

کفش‌هایی که این نوع زیره‌ها را دارند عموماً توسط افرادی که حرفه خاصی مانند لوله کشی، برق، مهندس عمران، مهندس مکانیک و غیره دارند استفاده می‌شود. زیرا ویژگی‌هایی دارند که برای این نوع حرفه‌‌ها ها بسیار مناسب است. برخی از این ویژگی‌ها مقاومت در برابر لغزش، چگالی کم، بدنه ضد ضربه، مقاومت در برابر سایش است.

۶) زیره TPU

زیره‌های TPU که مخفف Thermoplastic Polyurethane است، نوعی زیره با مقاومت بالا و قابلیت قالب‌گیری در هر ناحیه‌ای هستند، به همین دلیل است که در صنعت کفش‌های ایمنی کاربرد فراوانی دارند.

پلی یورتان ترموپلاستیک ماده ای‌است که عمدتاً با مقاومت بالا در برابر سایش، اکسیداسیون، پارگی و دماهای پایین شناخته می‌شود که به کفش دوام فوق‌العاده‌ای می‌بخشد.

مزایای زیره TPU:

  • زیره‌های TPU قالب‌پذیری بسیار خوبی دارند و بهتر از سایر مواد با شکل پا منطبق می‌شوند و باعث می‌شود که کف پا به طور کلی راحت باشد.
  • انعطاف پذیری خوب این مواد باعث شده است که در انواع کفش‌ها قابل استفاده باشد.
  • پلی یورتان ترموپلاستیک قابل بازیافت است و کفش‌های TPU را به محصولی سازگار با محیط زیست تبدیل می‌کند.
  • دوام کفش با استفاده از الاستومر در زیره افزایش می یابد و آن را به اولین ماده ای تبدیل می کند که توسط تولید کنندگان چکمه های ایمنی استفاده می شود.

پلی اورتان ترموپلاستیک (TPU) زیر مجموعه ای از PU است. TPU را می‌توان حتی پس از جامد شدن دوباره ذوب و قالب‌گیری کرد، که کار با آن را آسان‌تر می‌کند و مجموعه‌ای از امکانات پردازش را باز می‌کند.

۷) زیره ترمو

یکی دیگر از انواع زیره کفش، زیره ترمو است. کفی های ترمواز نمد پشم فشرده با دمای بالا ساخته می‌شوند. مهمترین ویژگی این نوع زیره، توانایی حفظ گرمای کفش است. به همین دلیل از این زیره بیشتر برای بوت و نیم بوت‌ها استفاده می‌شود.

۸) زیره PVC

زیره PVC نوعی زیره پلاستیکی است که برای کفش‌ها استفاده می‌شود. این زیره‌ها از پلی‌وینیل کلراید ساخته می‌شوند که یک ماده مصنوعی است. زیره PVC به‌دلیل استحکام، دوام و قیمت مناسب، یکی از رایج‌ترین انواع زیره کفش است.

زیره PVC در برابر آب و هوا مقاوم است و می‌تواند در محیط‌های مرطوب یا خشک استفاده شود. این زیره‌ها همچنین در برابر سایش و پارگی مقاوم هستند و می‌توانند مدت طولانی دوام بیاورند.

مزایای زیره PVC:

  • مقاوم در برابر انواع شرایط آب و هوایی
  • دوام و استحکام
  • قیمت مناسب
  • می‌توان آن را در انواع مختلف کفش استفاده کرد

معایب زیره PVC:

  • سنگین‌تر از سایر انواع زیره کفش است.
  • ممکن است در برابر دمای بالا حساس باشد.
  • ممکن است در برابر برخی از مواد شیمیایی حساس باشد.

جمع بندی

هنگام انتخاب کفش، مهم است که نوع زیره کفش را در نظر بگیرید. زیره کفش باید متناسب با نیازهای شما باشد. به‌عنوان‌مثال، اگر در محیط رسمی کار می‌کنید، بهتر است کفشی با زیره چرمی انتخاب کنید. اگر ورزش می‌کنید، باید کفشی با زیره EVA یا PU انتخاب کنید. شناخت انواع زیره کفش به شما کمک می‌کند تا کفشی را انتخاب کنید که برای نیازهای شما مناسب‌تر باشد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید