صنعت کفش ایران یک تیم است

0
215
جواد شعبان زاده

انجمن صنایع کفش ماشینی استان قم امسال در نمایشگاه کفش تبریز حضور پررنگی داشت و استاندار قم نیز از این نمایشگاه بازدید به عمل آورد. انجمن کفش ماشینی استان قم در تلاش است تا صنعت کفش قم را که یکی از قطب‌های تولید کفش در کشور به‌شمار می‌رود، به درستی به کشور و حتی خارج از مرزهای ایران بشناساند و از این‌رو درصدد است که نمایشگاه‌های تخصصی کفش و صنایع وابسته به آن را به‌صورت جداگانه برگزار کند.

حضور پررنگ در نمایشگاه تبریز
جواد شعبان‌زاده، رئیس انجمن صنایع کفش ماشینی قم در گفت و گو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد: امسال نمایشگاه تبریز نسبت به سال‌های گذشته بهتر، به‌روزتر و اثربخش‌تر برگزار شد.


وی ادامه داد: از زمانی که وارد هیات مدیره انجمن کفش ماشینی قم شده‌ام، دوستان هیات مدیره بسیار پرتلاش و با ایده‌های جدید پیش رفته‌اند و در تلاش هستند که جایگاه صنعت کفش در کشور به معنای واقعی آن رشد بیشتری داشته باشد و صنعت کفش استان قم نیز به درستی شناخته شود. بنابراین با این دیدگاه تصمیم گرفتیم در نمایشگاه تبریز غرفه‌ای به نام صنایع کفش‌های ماشینی استان قم داشته باشیم تا قابلیت‌ها و ظرفیت‌های استان قم را به دیگر استان‌های کشور معرفی کنیم.
از سوی دیگر تجدید دیداری با دوستان خود در این حوزه داشته باشیم و فراتر از آن، هدف اولی‌تری داریم. هم‌اندیشی بیشتر بین استان‌ها و تشکل‌ها لازم و ضروری است و شروع آن هم از نمایشگاه‌ها است.این موضوع که چه کنیم تا صنعت کفش ایران به خوبی در دنیا معرفی شود. به اعتقاد من تنها راه این است که تشکل‌ها با یکدیگر همکاری داشته باشند و با صدای واحد مبلغ صنعت کفش کشورمان باشند.
حضور استاندار قم در نمایشگاه تبریز
رئیس انجمن صنایع کفش ماشینی قم در پاسخ به این پرسش که چگونه استاندار قم برای بازدید از نمایشگاه تبریز آمدند و هدف شما از این اقدام چه بوده است، گفت: با توجه به این که صنعت کفش در استان قم یکی از صنایع شاخص به شمار می‌رود و پیشکسوتان بسیاری در این حوزه فعالیت دارند و این صنعت جزو صنایع اشتغالزا، پاک و کم آب‌بر شناخته شده است و هر سال که پیش‌ می‌رویم اثربخشی این صنعت در اقتصاد و رشد اشتغال استان و به ویژه اشتغال مشاغل خانگی خودش را بیشتر نشان می‌دهد، بنابراین دیدگاهی که استاندار قم نسبت به صنعت کفش و صنایع پیرامون صنعت کفش و زنجیره تامین صنعت کفش دارند دیدگاه ویژه‌ای است. حمایت‌های ایشان از صنعت کفش از روز اولی که سکانداری استانداری را در دست گرفتند جزو دغدغه‌های شخصی ایشان بوده است که زمینه‌ساز اشتغال خانگی نیز بوده است و از همین‌رو همواره ارتباط نزدیکی با صنعتگران این حوزه داشته‌اند. همچنین حمایت‌های وی از نمایشگاه قم نیز بر کسی پوشیده نیست.


برای بازدید از نمایشگاه از ایشان دعوت کردیم. این دعوت از چند جهت اهمیت داشت. یکی آنکه صنعت کفش جزو دغدغه‌های وی به شمار می‌رود و هدف‌گذاری و ریل‌گذاری که برای صنعت کفش در استان قم دارند، مهم است، چراکه حجم قابل‌توجهی از مشاغل خانگی را سال آینده درگیر خواهیم کرد. هم‌اکنون ما در استان قم در حال تدوین کارگروه مشاغل خانگی هستیم که فاز مطالعاتی آن را انجام داده‌ایم و در این راستا مشاوره‌های بسیاری از اهل فن گرفته‌ایم، بنابراین نیازمند آن بودیم که استاندار در جریان این نشست‌ها و مسائل آن قرار گیرند و برای آشنایی بیشتر وی با صنعت کفش، دعوت را انجام دادیم. دوم این که در نمایشگاه قم ایشان میزبان بودند و نتوانستند نگاه تخصصی به این صنعت داشته باشند، ولی نمایشگاه تبریز فرصت بهتری بود که بتوانند صنعت را بیشتر رصد کنند. البته ایشان به صراحت اعلام کردند که تمایل دارند تفاوت‌ها را ببینند تا نمایشگاه قم را بهتر از سال گذشته برگزار کنیم. در حقیقت این بازدید یک جایگاه سنجی نیز بود. موضوع دیگری که برایشان اهمیت دارد به‌روزرسانی ماشین‌آلات صنعت کفش است که با توجه به رصدی که در نمایشگاه داشتند، این موضوع را پیگیری کردند. ماشین‌آلات ما طی ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته آنچنان به‌روزرسانی نشده است و در این زمینه از دنیا عقب هستیم. با رایزنی‌هایی که استاندار به صورت جدی با وزارتخانه داشته‌اند، امیدواریم بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات را انجام دهیم. البته این کار در فاز مقدماتی است و چنانچه عملیاتی شود شاهد تحولی در زمینه ماشین‌آلات کفش هستیم. از سوی دیگر در صنعت پایدار با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم، صنعت کفش نیز از این امر مستثنا نیست.
وی در ادامه یادآور شد: در نمایشگاه تبریز جهت برگزاری نمایشگاه قم دوستان بسیار به ما لطف داشتند. حضور استاندارد قم در نمایشگاه تبریز باعث شد که استاندار نگاه خاص و ویژه‌تری به صنعت کفش استان قم داشته باشند. البته با وجود مشغله‌های زیاد استاندار قم، این سفر به تبریز یک سفر از پیش تعیین نشده بود.

در تدارک برگزاری نخستین نمایشگاه صنایع وابسته کفش
رئیس انجمن صنایع کفش ماشینی استان قم همچنین در پاسخ به این پرسش که اولین نمایشگاه مواد اولیه و لوازم جانبی صنعت کفش برگزار خواهد شد یا خیر، عنوان کرد: ما تقریباً صحبت‌های نهایی را با مسئولان نمایشگاه قم انجام داده‌ایم و توافقات لازم انجام شده است. بعد از تعطیلات تاسوعا و عاشورا از پوستر اولین نمایشگاه تخصصی مواد اولیه، ملزومات و یراق‌آلات و چرم صنایع وابسته کفش رونمایی خواهیم کرد. این نمایشگاه کاملاً نگاه ویژه به صنایع وابسته به کفش دارد. ما به این نتیجه رسیده‌ایم که صنعت کفش به رشد و بالندگی خود رسیده است از این رو نیازمند نمایشگاه‌های تخصصی‌تر است تا بتوانیم شرکت‌های زنجیره صنعت کفش و حتی شرکت‌های خارجی صاحب صنایع را به ایران دعوت کنیم و در قم پذیرای آنها باشیم و آخرین دستاوردها و فناوری‌های این حوزه را به صنعتگران کشور معرفی کنیم. خبرهای بسیار خوبی برای نمایشگاه صنایع وابسته و دوستانی که تامین‌کننده زنجیره صنعت کفش هستند، داریم. در این نمایشگاه قطعاً اتفاقات خاصی خواهد افتاد. دیدگاه‌ها در زمینه برگزاری این نمایشگاه مطلوب است، البته ما هیچ ادعایی نداریم و آنچه که می‌خواهیم اجرا کنیم برگرفته از مشورت‌ها و دیدگاه‌های دوستان در این حوزه است. هدف ما تنها این است که زنجیره تامین صنعت کفش را به گونه‌ای به خودکفایی برسانیم که دیگر نیازی به واردات نداشته باشیم. برای نمایشگاه اقداماتی انجام داده‌ایم و از شرکت‌های خارجی دعوت به عمل آورده‌ایم و پذیرای مهمان‌های خارجی هستیم. غرفه‌داران صاحبان کارخانه‌ها و صاحبان فناوری در زمینه تامین صنعت کفش هستند. صنایعی که قابلیت صادراتی دارند مانند چرم مصنوعی که قادر به صادرات نشدند می‌‌توانند در این نمایشگاه حضور داشته باشند که امیدواریم شاهد برگزاری نمایشگاه قابلی در این حوزه باشیم.
شعبان‌زاده در ادامه با اشاره به زمان برگزاری این نمایشگاه عنوان کرد: تاریخ برگزاری نمایشگاه ۳۰ آبان تا سوم آذر سال‌جاری خواهد بود و روی این زمان‌بندی بسیار مشورت شده است و در این راستا نظر اجمال صنعتگران این حوزه را گرفته‌ایم. سایر جزئیات نمایشگاه را نیز اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
رئیس انجمن صنایع کفش ماشینی قم در ادامه تاکید کرد: ما در نمایشگاه قم در زمینه صنعت کفش دو نمایشگاه برگزار می‌کنیم، یکی نمایشگاه کفش و دیگری نمایشگاه صنایع وابسته به کفش که در نمایشگاه کفش صنایع وابسته را پذیرا نیستیم و در نمایشگاه صنایع وابسته صنعتگران کفش را پذیرا نیستیم.

سخن آخر
شعبان‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: ما همواره به این موضوع می‌اندیشیم که چگونه می‌توانیم صنعت کفش کشور را ملی کنیم و در این راستا معتقد نیستیم که این صنعت حتما باید به فینال برسد، اما حداقل به یک هشتم در یک هدف‌گذاری ۴ ساله نیز برسد، راضی هستیم و این موضوع دور از دسترس نیست. با پشتوانه نیروی جوانی که در این صنعت حضور دارد و با اعتباری که پیشکسوتان به این صنعت بخشیده‌اند فکر می‌کنم که در یک بازه ۴ ساله به یک هشتم جام جهانی دست پیدا کنیم. تنها کافی است که باور کنیم همگی در یک تیم قرار داریم.

مجله اخبار صنعت چرم و کفش

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید