ریل‌ گذاری برای حرکت تولیدکنندگان جوان

0
365
جواد شعبان‌زاده، رئیس هیات مدیره انجمن تخصصی صنفی صنایع کفش ماشینی استان قم

نگاهی به تولیدی‌های کفش در استان قم گواهی‌ می‌دهد که صنعت کفش قم، رو به جوان‌گرایی گذاشته است. جوان‌گرایی تولیدکنندگان و پوست‌اندازی و انتقال نسل در تولیدی‌ها، نوید بخش تحول سبک و نوع تولید است که می‌تواند منجر به کاهش فاصله با سلیقه‌های مصرف‌کنندگان جهانی شود.
صنعت کفش قم، ماه به ماه رشد‌ می‌کند و دچار سرخوردگی و کم‌کاری نمی‌شود. صنعت کفش از نظر سبک تولید، ورود ماشین‌آلات جدید، استخدام نیروهای متخصص، آموزش نیروهای ضمن خدمت و ارائه سبک بازرگانی و صادرات در حال رشد و توسعه است.
از سوی دیگر، صنف و صنعت کفش از تولید صنعتی گرفته تا تولیدات دست دوز، عمده فروشی، فروشگاه‌داری و تجارت بین‌الملل امروز مورد توجه دولت و اقتصاددانان است و در زمان تصمیم‌گیری‌های مهم برای ارز آوری، یا حتی برگزاری نمایشگاه‌ها‌ و فروش‌های فوق العاده مناسبتی، روی صنف و صنعت کفش حساب‌ می‌کنند. در مباحث مربوط به مسئولیت‌های اجتماعی و طرح‌های خیرخواهانه نیز همواره یک سر ماجرا، محصول مورد تولید ما، یعنی کفش است.
پس همگان بر اهمیت تولید، فروش داخلی و تجارت کفش شهادت‌ می‌دهند و این فرصت بسیار خوبی است که شاید برخی دیگر از اصناف و صنایع نداشته باشند. به طور مثال آن قدر که بر صنعت کفش تاکید‌ می‌شود، بر صنعت ظروف یک بار مصرف، تجهیزات آتش نشانی یا حتی لوازم‌التحریر که بسیار پر مصرف است، تاکید نمی‌شود.
یک موضوع مهم دیگر وجود ظرفیت‌های تولید، خرده‌فروشی و ترانزیت بین‌المللی در استان‌های مختلف است که به واقع هر صنف و صنعتی از آن بهره نمی‎‌برد و امروز هر کدام از استان‌های ما روی محصولی خاص، متمرکز شده و به نوعی برند شده‌اند.
پس چه صنف، چه صنعت کفش از ظرفیت‌های ویژه‌ای برخوردارند. اما حلقه مفقوده در صنعت کفش، تعامل بین استانی است. با وجود ظرفیت‌های بسیار خوبی که در تولید، عرضه و تجارت بین‌الملل داریم، با هم یک صدا نیستیم و نقشه راه مدونی نداریم. به عبارت دیگر، جوانان و تولیدکنندگان تمام قد پای کار ایستاده‌اند و مسیری پویا را طی‌ می‌کنند اما تشکل‌ها‌ و برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها‌ هم باید هوشمندانه‌تر تلاش کنند.
چرا نباید نگاهی ملی به صنعت کفش داشته باشیم؟ در برگزاری نمایشگاه‌ها‌ دچار تعدد و گاها موازی‌کاری شده‌ایم. رقابت بین استانی خوب است اما وقتی ظرفیت صادراتی ایجاد می‌شود و مثلا در استان قم، 400، 500 تاجر خارجی حضور‌ می‌یابند، باید نگاه ملی داشته باشیم. در نمایشگاه قم سیاست‌گذاری‌هایی کرده‌ایم که فرقی بین استان‌ها‌ نباشد اما نیاز داریم که تجربیات نمایشگاه‌های سراسر کشور را گردآوری کنیم و به اشتراک بگذاریم تا صنعت کفش ایران را به تجار خارجی که وارد ایران‌ می‌شوند به درستی معرفی کنیم.
باید سبد کالای کامل را معرفی کنیم. کفش پیاده‌روی، پرسنلی، نظامی، بهداشتی، کشاورزی، اسپرت و دمپایی‌ها‌ و صندل‌های طبی و بهداشتی را در کنار هم به تاجران خارجی معرفی کنیم که آن‌ها بدانند ایران در همه این انواع، چه سطحی از تولید را دارد. ‌
امروز فرصت آزمون و خطا تمام شده است و عدم تعامل با یکدیگر منجر می‌شود که سرمایه‌های زیادی را از دست دهیم. سرمایه زمانی، سرمایه مالی، سرمایه‌های روانی، انگیزه‌ها و امیدها را از دست می‌دهیم. ما فرصتی برای آزمون و خطا نداریم، نمایشگاه‌های امپکس و نمایشگاه تبریز و … چندین دوره است که برگزار می‌شوند. باید با اشتراک تجربیات، خدمات ویژه‌ای به مشارکت کنندگان بدهیم و انگیزه‌هایی را برای شرکت‌های خارجی ایجاد کنیم که برای بازدید از نمایشگاه ایران لحظه شماری کنند.
تشکل‌های ما باید ارتباطات قوی با تجار خارجی برقرار کنند و ما امیدواریم در استان قم و درست در زمانی که صنعتگران جوان وارد عرصه تولید کفش و صندل شده‌اند، ریل‎‌گذاری‌هایی کنیم که این جوانان تا 30 سال آینده خود را ببینند و بتوانند با کمترین دغدغه‌ها‌ و مشکلات برای تولید، صادرات، ارز آوری و برندسازی‌های جهانی اقدام کنند. در این مسیر دست یاری تمام همکاران را می‌فشاریم و به عنوان یک شعار که به دنبال تحقق آن هستیم، معتقدیم باید «با هم رشد کنیم».


جواد شعبان‌زاده، رئیس هیات مدیره انجمن تخصصی صنفی
صنایع کفش ماشینی استان قم

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید