انتظار یک ماهه اصناف برای«تعیین سمت» هیات رئیسه جدید

0
275
اتاق اصناف

انتخابات هشتمین دوره هیات رئیسه اتاق اصناف ایران، ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در محل هتل بزرگ فردوسی تهران برگزار شد اما هنوز پس از گذشت بیش از یک ماه، این هیات رئیسه تعیین سمت نشده و رئیس آن مشخص نیست.
به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش، انتخابات دوره هشتم اتاق اصناف ایران در اجرای تبصره ۲ ماده ۴۳ قانون نظام صنفی، برگزار شد.
بدین ترتیب، نمایندگان منتخب اتاق اصناف استان‏ها در اتاق اصناف ایران (اعضای اجلاس) در محل برگزاری انتخابات حضور یافته و داوطلبان مورد نظر خود را (۳ نفر از صنوف تولیدی – خدمات فنی و ۳ نفر از صنوف توزیعی -خدماتی) از بین کاندیداها، انتخاب کردند.


با پایان یافتن این انتخابات، اسامی هیات رئیسه منتخب دوره هشتم اتاق اصناف ایران به تفکیک صنوف «تولیدی- خدمات فنی» و «توزیعی- خدماتی» به ترتیب آرا بدین شرح اعلام شد:
منتخبان صنوف توزیعی- خدماتی:
حسین طاهرمحمدی رئیس اتاق اصناف شمیرانات و نماینده استان تهران با ۶۸ رای
علی توسطی رئیس اتاق اصناف تهران و نماینده استان تهران با ۶۸ رای
علیرضا رعنایی رئیس اتاق اصناف شیراز و نماینده استان فارس با ۶۷ رای
منتخبان صنوف تولیدی- خدمات فنی:
مجتبی صفایی، نائب رئیس اتاق اصناف کرمانشاه و نماینده استان کرمانشاه با ۸۰ رای
مهدی امیدوار رئیس اتاق اصناف بجنورد و نماینده استان خراسان شمالی با ۶۸ رای
عبدالله توانگر رئیس اتاق اصناف فریدونکنار و نماینده استان مازندران با ۵۷ رای
بدین ترتیب تکلیف منتخبان سه میلیون واحد صنفی که با برگزاری انتخابات مرحله به مرحله (انتخابات اتحادیه‌ها، انتخابات اتاق‌های اصناف، انتخابات اعضای اجلاس و هیات نمایندگان اصناف و سرانجام انتخابات هیات رئیسه دوره هشتم اتاق اصناف ایران) انتخاب شده‌اند، مشخص شد تا هر چه سریع‌تر نسبت به پیگیری مطالبات اصناف اقدام کنند. بر اساس این گزارش و طبق قانون نظام صنفی، هیات رئیسه اتاق اصناف ایران پس از حضور نماینده وزارت صمت به عنوان عضو هفتم این هیات رئیسه شکل کامل و قانونی به خود می‌گیرد و این در حالی است که وزیر پیشین وزارت صمت درست هم‌زمان با برگزاری انتخابات اصناف، استیضاح شد و به کار خود پایان داد.
حالا این وزارت‌خانه، وزیری ندارد که نماینده‌ای داشته باشد و از سوی دیگر، قاسم نوده فراهانی که در دوره هفتم اتاق اصناف، به نمایندگی از وزارتخانه عضو این هیات رئیسه شده و در انتخابات داخلی رئیس شده بود همچنان بر کرسی ریاست نشسته است منتظر تا بلکه سرپرست وزارتخانه، نماینده وزارتخانه صمت در دوره هشتم را تعیین کند.
لازم به ذکر است؛ روز 31 اردیبهشت 1402 اعضای منتخب به علاوه قاسم نوده فراهانی به وزارت صمت رفته و به امید اینکه نوده فراهانی به عنوان نماینده وزارتخانه ابقا شود، انتخابات داخلی را برگزار و حسین طاهر محمدی به عنوان رئیس انتخاب شد.
با این حال، روابط عمومی اتاق اصناف ایران این خبر را تایید یا تکذیب نکرد. بدین جهت به نظر می‌رسد سید مهدی نیازی سرپرست وزارتخانه، قصد ندارد نوده فراهانی را به عنوان نماینده وزارت صمت در هیات رئیسه اتاق اصناف ایران ابقا کند. برخی نیز بر این عقیده‌اند که این یک وقت کشی علیه حسین طاهرمحمدی است. شخصی که به موجب قانونی معروف به «دو دوره، چهار دوره» -تبصره یک ماده ۲۲ قانون نظام صنفی- تنها چند ماهی برای ریاست یا حتی عضویتی در هیات رئیسه اتاق ایران فرصت دارد.
البته این شرایط تنها مشمول طاهرمحمدی نیست و اتاق اصناف ایران طی چهار سال آینده هیات رئیسه باثباتی نخواهد داشت. موضوعی که به موجب تصویب یک قانون، گناه آن بر دوش مجلس است. این وضعیت بی‌ثبات، چنان است که گاها به طنز گفته می‌شود تمامی کاندیدهای انتخابات دوره هشتم اتاق اصناف ایران، روزی از روزهای چهارسال آتی، بر کرسی عضویت در این هیات رئیسه خواهند نشست!
با تمام این احوال، آنچه امروز مهم است اینکه اگرچه انتخابات هشتمین دوره هیات رئیسه اتاق اصناف ایران، ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در محل هتل بزرگ فردوسی تهران برگزار شد، حالا پس از طی مدتی بیش از یک ماه، هنوز سه میلیون واحد صنفی نتیجه انتخاب نمایندگان خود را نمی‌دانند. البته طبق قانون، نوده فراهانی همچنان تا استقرار هیات رئیسه جدید امورات اصناف را پیش می‌برد.
شراره کدخدازاده

مجله اخبار صنعت چرم و کفش

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید