مزایای استفاده از دستگاه کلندر

0
581
مزایای استفاده از دستگاه کلندر

قطعاً تاکنون پارچه‌ها و لباس‌های طرح‌دار بسیاری را مشاهده کرده‌اید و یا حتی به‌طور اختصاصی چاپ یک طرح بر روی پارچه و لباس خود را سفارش داده‌اید. شاید برای شما جالب باشد که بدانید چاپ این طرح‌ها چه گونه بر روی لباس، پارچه و یا انواع سطوح انجام می‌شود. صنعت چاپ دیجیتال پارچه، برای تولید محصولات گوناگون به ابزار و تجهیزات مختلفی نیاز دارد. یکی از ابزارهای مورد استفاده در این صنعت، دستگاه کلندر است. از این دستگاه به‌منظور انجام فرایند چاپ طرح بر روی سطوح گوناگون از طریق انتقال حرارت و گرما به کار می‌رود.

بر روی این دستگاه یک غلتک مخصوص قرار گرفته است که در هر بار گردش بر روی پارچه، حرارت مشخصی را به سطح انتقال می‌دهد. در پس انتقال این حرارت، جوهر موجود در دستگاه گرم شده و به حالت مایع درمی‌آید. با طی‌ شدن این مراحل، طرح مشخص شده بر روی سطح پارچه نقش می‌بندد. دستگاه کلندر از طراحی ویژه و خاصی برخوردار است که امکان چاپ طرح بر روی سطح‌های بزرگ‌تری از پارچه را نیز برای کارخانه‌ها و شرکت‌ها به ارمغان می‌آورد. به دستگاه کلندر، دستگاه ترانسفر پارچه نیز می‌گویند. این دستگاه پس از ورود به بازار، مورد استقبال بسیار خوبی از طرف تولیدکنندگان قرار گرفت.

اجزای دستگاه کلندر

دستگاه کلندر از اجزا و قطعاتی تشکیل شده است که هر یک از آن‌ها نقش مهمی در فرایند کار آن ایفا می‌کنند. ازجمله مهم‌ترین اجزای دستگاه ترانسفر پارچه عبارت‌اند از:

  • به‌طورمعمول در بیشتر این دستگاه‌ها از چند غلتک و یک سیلندر یا همان استوانه فلزی استفاده می‌شود.
  • غلتک و سیلندر دستگاه کلندر به‌وسیله یک الکتروموتور حرکت کرده و به حالت گردش درمی‌آید.
  • در برخی از این دستگاه‌ها در دو طرف غلتک‌ها و سیلندر، یاتاقان و در برخی از آن‌ها بلبرینگ‌های دور کم وجود دارند. قطعات یاتاقان و بلبرینگ‌ها نیاز به گریس‌کاری منظم دارند؛ به‌منظور انجام فرایند گریس‌کاری شما باید گریس نسوز و باکیفیت را مورد استفاده خود قرار دهید.
  • درون سیلندر برخی از این دستگاه‌ها از نوعی روغن حرارتی استفاده می‌شود. این روغن از طریق المنت‌های موجود در دستگاه گرم شده و موجب بالا بردن دمای سیلندر به شکلی یکنواخت می‌شود.
  • درون سیلندر برخی از دستگاه‌های کلندر تک‌فاز و همچنین آماتور با روغن پر نمی‌شود؛ بلکه در مرکز آن یک ردیف المنت قرار گرفته است. این المنت‌ها موجب بروز اختلال‌ها و مشکلات گوناگونی در دستگاه و عدم انتقال دمای یکنواخت می‌شود.
  • یکی از مهم‌ترین اجزاء این دستگاه پارچه، نمد به شمار می‌آید که حاوی ابعاد گوناگونی است. نمد وظیفه دارد تا کاغذ سابلیمیشن و پارچه را با استفاده از فشار بالا بر روی سیلندر کلندر بچسباند. این فرایند موجب بهتر انجام ‌شدن عمل تصفیه می‌شود. نمد از الیاف نسوز ساخته می‌شود و شباهت بسیاری به پتو دارد. به‌طورمعمول این پارچه می‌تواند تا دمای 300 درجه سانتی‌گراد را تحمل کند. پارچه نمد در این دستگاه به شکل یکپارچه، استوانه‌ای و گردباف با ضخامت و ابعاد گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. غلتک‌های این دستگاه در زمان نصب و جای‌گذاری نمد، درون استوانه این پارچه جای می‌گیرند. سیلندر یا درام این دستگاه نیز پشت نمد جای دارد.
دستگاه کلندر

مزیت‌های استفاده از دستگاه کلندر

دستگاه کلندر از مزایای بی‌شماری برخوردار است؛ ازجمله مهم‌ترین مزایای این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

1.     تکنولوژی سابلیمیشن

دستگاه ترانسفر پارچه به تکنولوژی سابلیمیشن مجهز است که موجب شده تا استفاده از این دستگاه آسان‌تر شود. سابلیمیشن نوعی روش چاپ است که در آن جوهر، تبدیل به گاز شده و سپس برای چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین برتری این روش، ماندگاری طرح‌های چاپی است که حتی پس از چندین بار شستشو، طرح پارچه از بین نمی‌رود و یا کم‌رنگ نمی‌شود.

2.     استفاده آسان و راحت

استفاده‌ از این دستگاه بسیار  آسان و راحت است؛ به‌طوری‌که اپراتور مسئول کلندر تنها با چند ساعت آموزش می‌تواند به آن مسلط شود.

3.     چاپ یکپارچه

هنگام انتقال حرارت از طریق غلتک، این دستگاه از روغن داغ استفاده می‌کند که موجب ایجاد یکنواختی انتقال حرارت و درنهایت چاپ یکپارچه طرح می‌شود. در پایان، طرح چاپ‌شده بر روی پارچه با بالاترین کیفیت ظاهر می‌شود.

4.     دارای سیستم حفاظتی پارچه و دستگاه

بر روی دستگاه کلندر یک سیستم حفاظتی به‌منظور محافظت از نمد و پارچه قرار گرفته است. سیستم حفاظتی به‌کار رفته در این دستگاه، موجب حفظ کیفیت نمد و پارچه و همچنین افزایش طول عمر دستگاه می‌شود.

5.     کاهش هزینه چاپ و افزایش سرعت کار

استفاده از دستگاه ترانسفر پارچه به دلیل مزایا و کاربردهایی که دارد موجب کاهش هزینه‌های چاپ و همچنین افزایش سرعت کار می‌شود. تمام این مزایا موجب افزایش محبوبیت دستگاه کلندر در میان صاحبان کارگاه‌ها شده‌اند. درصورتی‌که شما از دستگاهی بی‌کیفیت و یا کم‌کیفیت استفاده کنید، این دستگاه با بروز خطا موجب افزایش هزینه‌های کار، کاهش سرعت فرایند چاپ و همچنین افزایش دورریز می‌شود. در هنگام خرید این دستگاه باید به مدل و کیفیت آن بسیار توجه کنید. کلندرهای موجود در فروشگاه ارگ سیستم به دلیل کیفیت بالایی که دارند، به شما در راه‌اندازی یک کارگاه طراحی پارچه، کمک فراوانی برای کاهش هزینه‌ها می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید