تولید سالانه ۵۰ میلیون جفت کفش در استان تهران

0
471
تولید کفش و پاپوش در ۴ ماهه امسال ۳۱ درصد رشد کرد

در حال حاضر استان تهران تقریباً ۲۰ درصد نیاز کشور در تولید کفش را برآورده می‌کند و با تولید ۵۰ میلیون جُفت کفش بیشترین رتبه تولید را در کشور دارد.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از تهران‌نیوز، تولید کفش در ایران ظرفیت بسیار بالایی دارد و استان‌ تهران به‌عنوان ثقل تولید و فروش کفش در مرکز توجهات قرار دارد.

در حال حاضر تولیدکنندگان کفش در استان تهران با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند، مشکلاتی از قبیل گرانی مواد اولیه، پرداخت اجاره‌بها، افزایش شدید قیمت چرم و پلی اورتان که تولیدکنندگان را به ستوه آورده است، از سویی تولید کفش در مقایسه با برخی صنوف بیشترین سهم کارآفرینی را به خود اختصاص داده است.

به طوری که در سال‌های گذشته صنعت تولید کفش به توسعه اقتصادی، سرمایه‌گذاری و رشد کارآفرینی در کشور کمک شایانی کرده است و استان تهران در این زمینه همراه با تبریز سهم بیشتری در تولید و صادرات کفش و مواد اولیه این صنعت دارند.

در حال حاضر استان تهران تقریباً ۲۰ درصد از نیازهای کشور در تولید کفش را برآورده می‌کند و با تولید ۵۰ میلیون جُفت کفش بیشترین رتبه تولید را در سطح کشور بر عهده دارد.

تولیدکنندگان کفش با افزایش بی‌رویه مواد اولیه مواجه شده‌اند، البته بخشی از مواد اولیه ازجمله چرم و پلی اورتان در داخل تولید می‌شود، اما بخشی دیگر که نیازمند ماشین‌آلات تخصصی است از خارج وارد می‌شود، در حالی که مسئولان می‌توانند تمهیداتی بیندیشند و بخشی از مواد اولیه که وارداتی است را با خرید ماشین‌آلات در کشور تولید کنند تا مجبور نباشیم ارز کشور را صرف خرید مواد اولیه کنیم.

از سویی با پتانسیلی که صنعت کفش در ایران دارد تولیدکنندگان چشم‌انتظار حمایت مسئولان هستند و علاوه بر کاهش قیمت مواد اولیه باید هم از تولیدکنندگان کفش و هم تولیدکنندگان مواد اولیه حمایت لازم را به عمل بیاورند، چراکه با افزایش قیمت مواد اولیه قیمت کفش نیز سر به فلک می‌زند و مردم برای خرید کفش با مشکلات زیادی مواجه خواهند بود.

خبرنگار در راستای بررسی وضعیت بازار تولید و فروش کفش داخلی گفت‌وگویی را با رسول شجری رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کفش استان تهران ترتیب داده است.

یکی از راههای بهبود وضعیت تولیدکنندگان کفش صادرات است
رسول شجری رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز تهران

هزار راه نرفته تولیدکنندگان در تأمین مواد اولیه کفش

شجری با بیان اینکه از بهمن‌ماه سال گذشته در تأمین مواد اولیه دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌ایم، اظهار کرد: به دنبال رقم خوردن شرایط ارزی از سوی بانک مرکزی تجار و واردکنندگان مواد اولیه نتوانستند ارز لازم را دریافت کنند و این مشکل برای اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کفش استان تهران به وجود آمد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر برخی واحدهای تولیدی هنوز موفق نشده‌اند مشغول به کار شوند و دچار مشکلات مرتبط با تأمین مواد اولیه شده‌اند، مشکل دیگر ما گرانی محل تولید است، به طوری که محل کسب و کار افزایش چشمگیری داشته و بیش از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت در این زمینه داشته‌ایم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کفش استان تهران عنوان کرد: این افزایش قیمت مواد اولیه برای واحدهای صنفی قابل قبول نیست و با چنین مشکلاتی مواجه هستیم، امیدواریم شرایط بهتر شود و واحدهای صنفی فعالیت خود را به درستی ادامه دهند.

شجری یادآور شد: بالاخره در جامعه خود نیازمند کفش هستیم و کفاشان در ایران تقریباً نیاز مردم را برآورده می‌کنند، اما اکنون دچار مشکل هستیم و با افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها دست‌مان برای تولید بسته شده است.

وی درباره اینکه اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کفش استان تهران چند درصد تولید کفش در کشور را برعهده دارید؟ متذکر شد: استان‌های تهران، تبریز، مشهد، اصفهان، قم و همدان مراکز اصلی تولیدکنندگان کفش هستند که در حدود ۲۵۰ میلیون جُفت کفش کشور را تأمین می‌کنند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کفش استان تهران در ادامه توضیح داد: در این راستا تولیدکنندگان در استان تهران در بخش زنانه، مردانه و اسپرت بیش از ۵۰ میلیون جُفت کفش در طول سال تولید می‌کنند که در حقیقت اگر ۲۵۰ میلیون جُفت کفش مصرف کشور باشد، ۲۰ درصد آن را تولیدکنندگان استان تهران برعهده دارند.

شجری درباره اینکه آیا مواد اولیه کفش در داخل تولید می‌شود یا وارداتی است؟ بیان کرد: بخش اعظم تولید مواد اولیه مربوط به کارخانجات مولد است و در داخل مواد اولیه کفش تولید می‌کنند است که خود وابسته هستند و نیازمند اینکه ارز در اختیار آنان قرار بگیرد تا کارخانجات مواد اولیه خود را تأمین کنند و به تولیدکنندگان محصول نهایی تسری دهند.

وی تشریح کرد: بنابراین به دلیل کمبود ارز در این زمینه دچار مشکل شده‌ایم و این مترتب بر اختصاص ارز به واحدهای صنفی است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کفش استان تهران در پاسخ به این سوال که وضعیت بازار فروش و تولید چگونه است؟ گفت: با توجه به مشکلاتی که گفتم قیمت کفش افزایش چشمگیری پیدا کرده و بازار هنوز به حالت عادی بازنگشته و شرایط در حال دگرگونی است، اما در مجموع اگر قیمت‌های مطرح شده مورد تصویب قرار بگیرد با مشکلات سر راه قدرت خرید مردم به شدت کاهش خواهد یافت.

شجری درباره اینکه برای توسعه پایدار اقتصاد، سرمایه‌گذاری و رشد کارآفرینی در کشور نیازمند امنیت و آرامش تولیدکنندگان کفش هستیم، فکر می‌کنید با توجه به ظرفیت و پتانسیل استان تهران در صنعت کفش در این زمینه موفق بوده‌اید؟ گفت: در موضوع کارآفرینی قادر هستیم شاغل و تولیدکنندگان کفش را تأمین کنیم تا هیچ‌گونه کمبودی احساس نکنند و اگر گرانی هم به وجود می‌آید مربوط به کارآفرین نیست، بلکه مقصر دستگاه‌های اجرایی کشور هستند که شرایط تأمین مواد اولیه را ندارند.

وی اضافه کرد: از سویی تولیدکنندگان راغب به فعالیت بیشتر هستند تا صنعت کفش را در استان تهران توسعه دهند و ما در برخی مواقع در بخشی از فصول سال تولیدکنندگان کفش از سود حداقلی خود هم به دلیل دوام و بقای تولید خود عبور می‌کنند.

از واردکننده به تولیدکننده «پلی یورتان» تبدیل شده‌ایم

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کفش استان تهران در پاسخ به سوال دیگر که آیا مواد اولیه در کشور تولید می‌شود یا ما در این زمینه واردات داریم؟ خاطرنشان کرد: بخشی از مواد اولیه وارداتی است، به عنوان مثال مواد اولیه مثل «تکسون» وارداتی است و کارخانجات دیگر هم هستند که تولیدکننده مواد اولیه هستند که بخشی از مواد اولیه را از خارج می‌آوردند.

شجری تأکید کرد: زمانی ما وابسته به «پلی یورتان» بودیم و در داخل تولید نمی‌شد، اما با شرایط موجود تبدیل به تولیدکننده مواد اولیه «پلی اورتان» شده‌ایم و در بسیاری از موارد صادرکننده هم هستیم، همچنین در زمینه چرم مصنوعی وابسته صددرصد به بیرون بودیم، اما امروز صادرکننده شده‌ایم.

وی تشریح کرد: ایران در یک زمینه تولید صنعت کفش صادرکننده شده، ترکیه در زمینه‌ای دیگر، ایتالیا در موارد دیگر به توسعه و صادرات رسیده است و اینها همه وابسته به یکدیگر هستند و در بخش از فعالیت خود در تأمین مواد اولیه با کارخانجات تولیدی بعضاً وابسته هستند، چراکه ارز کافی در اختیار آنان قرار داده نمی‌شود و این کارخانجات ماشین‌آلات مواد اولیه ندارند و برای ساخت محصول نهایی مقداری وابستگی داریم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کفش استان تهران درباره اینکه در زمینه محصول نهایی کفش و مواد اولیه به چه کشورهایی صادرات داریم؟ چنین پاسخ داد: در سال ۱۰۰ میلیون دلار صادرات داریم و محصولات نهایی را به عراق، افغانستان و برخی کشورهای منطقه صادر می‌کنیم.

شجری افزود: در زمینه مواد اولیه هم مانند چرم مصنوعی و پلی اورتان صادرات داریم، اما در برخی موارد هم واردات داریم، چراکه آن کشورها کارخانجات پیشرفته‌تری دارند و ما در این زمینه‌ها یکی پس از دیگر موفق شده‌ایم مواد اولیه را تأمین کنیم، مانند چرم مصنوعی که به صادرات برسیم.

وی تصریح کرد: مشکلات اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کفش استان تهران را مرتباً با مسئولان در میان گذاشته‌ایم، امیدواریم شرایط بهتر شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید