گلوب ولو چیست؟ مشخصات فنی +  انواع شیر کروی

0
1337
گلوب ولو چیست؟ مشخصات فنی +  انواع شیر کروی

در دنیای پیشرفته و صنعتی امروز زیرساخت ‌های درست مبنای زندگی و فعالیت هستند، مجموعه‌ای گسترده از ابزارآلات و تجهیزات صنعتی که زندگی شهرنشینی به‌شدت وابسته به آن‌ها است. در صنایع پتروشیمی و نفت و گاز ابزارهایی وجود دارند که بسیار حائز اهمیت هستند؛ یکی از این وسایل حیاتی شیرآلات صنعتی است که از پرکاربردترین آن شیر گلوب ولو یا همان شیر کروی است.

 این نوع از شیرآلات در تمامی خطوط انتقال مواد در حجم بالا از مایع، گاز و سیالات حامل ذرات معلق جامد کاربرد دارد و در زیرساخت ‌های شهری برای آب و فاضلاب نیز از استفاده زیادی می‌شود. ساختار گلوب ولو ها به این شکل است که از یک دیسک متحرک و یک سیت‌رینگ ساکن داخل یک بدنه کروی به وجود آمده ‌اند و دارای حرکت خطی هستند. در داخل بدنه این شیر ها یک پلاگ متحرک تعبیه ‌شده که با چرخش آن شیر باز و بسته می‌شود. از این شیرها استفاده‌ های زیادی می‌شود و در شبکه ‌های مختلفی مانند تأسیسات ساختمانی، موتورخانه ‌ها، خروجی ‏پمپ‌ ها، پالایشگاه‌ های نفت، نیروگاه‌ ها، پتروشیمی ‌ها، صنایع آب، صنایع غذایی، نساجی و هرجایی که نیاز به ‏تنظیم میزان دبی عبوری جریان باشد، کاربرد دارند.

ساخت شیر گلوب ولو

دریچه‌ هایی که شیر گلوب ولو دارند نیز متفاوت است و به شکل ساقه بالارونده هستند و اندازه‌ای بزرگ‌تر از ساختار بیرونی دارند. شاید اجزای ساخته ‌شده شیر گلوب مشابه شیر دروازه ‌ای به نظر برسد ولی این نوع شیر دارای نشیمنگاه‌ هایی در سطحی موازی یا متمایل به خط جریان است که آن‌ ها را متمایز می‌سازد.

اگر از تعمیر و نگهداری گلوب ولو ها اطلاعاتی بخواهید تقریباً آسان و بی‌دردسر است زیرا دیسک ‌ها و صندلی ‌های شیر به‌راحتی تعمیر و یا تعویض می‌شوند و همین باعث می‌شود که شیرهای گلوب برای خدماتی که نیاز به تعمیر و نگهداری مکرر دریچه دارند بسیار کاربردی باشد.

در شیرهای گلوب چدنی، حلقه‌ های دیسکی و نشیمنگاهی معمولاً از برنز هستند و در شیرهای فولادی گلوب برای دمای تا ۷۵۰ درجه فارنهایت (۳۹۹ درجه سانتی گراد)، تریم به‌طورکلی از فولاد ضدزنگ ساخته می‌شود تا کیفیت محصول در حین کار حفظ شود.

مهم‌ترین اجزای سازنده این شیرها، بدنه، بونت، دیسک، مهره دیسک و استم و رینگ نشیمنگاه بدنه به‌حساب می‌آید.

گلوب ولو به‌طور گسترده برای کنترل جریانات مختلف می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. محدوده کنترل جریان، افت فشار و وظیفه در طراحی باید مدنظر قرار گیرد تا از خرابی زود درس جلوگیری شود. این سوپاپ ‌هایی که تحت سرویس فشار دیفرانسیل بالا قرار گیرند، نیاز به تزئینات ویژه دریچه‌ ها دارند تا عملکرد خود را حفظ کنند.

انواع شیرهای گلوب ولو ازنظر بدنه و ساختار

انواع شیرهای گلوب ولو ازنظر بدنه و ساختار

شیرهای گلوب ولو که به شیر سوزنی نیز معروف هستند در انواع مختلفی تولید می‌شود؛ این شیرها از لحاظ شکل بدنه در چند دسته قابل ‌بررسی هستند:

Z Type

این نوع از شیر های گلوب رایج‌ترین آن‌هاست و درعین حال ساده ‌ترین نوع از گلوب ولو ها هستند که دارای دیافراگم به شکل z هستند. طراحی این نوع از شیر ها به‌گونه ‌ای است که سیالات در آن ۱۸۰ درجه می‌چرخد. اما هنگام ورود سیال به انحنای اول تا دیسک موردنظر ۹۰ درجه چرخش دارد و تا دیسک دوم هم ۹۰ درجه می‌چرخد. ازآنجایی‌که چرخش آن ۱۸۰ درجه است و این باعث افت شدید در سیالات می‌شود؛ بنابراین برای خطوط بای پس دار و شرایطی که فشار موردتوجه نباشد، می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. مزیتی که این شیرهای پرکاربرد دارد این است که نصب و تعمیر آن‌ها بسیار آسان است. از این شیرها در مناطقی استفاده می‌شود که افت فشار خیلی مهم نیست و نمی‌تواند مشکلی را ایجاد کند.

Y Type

بدنه این نوع از مدل‌ ها برای رفع افت فشار مدل قبلی طراحی‌ شده است. این شیر ها برای مواقعی کاربرد دارد که سیالات متلاطم باشند. گلوب ولو نوعY  به دلیل فرم خاصی که دارد، هزینه‌ی بیشتر برای تولید آن نیاز است، به همین دلیل دارای قیمت بیشتری نسبت به نوع Z است. این نوع از شیر ها نشیمنگاه و ساقه تقریباً ۴۵ درجه زاویه ‌دارند که مسیر جریان مستقیم‌تری را در باز شدن کامل ایجاد می‌کند و همچنین کمترین مقاومت را در برابر جریانات دارند و به همین دلیل برای سیالات با فشار بالا بسیار مناسب هستند. ساختار و نوع آن‌ ها به‌گونه ‌ای است که اگر رسوبی ایجاد شود، عملیات تمیزکاری آن به‌راحتی انجام می‌شود.

Angle Type

اگر در فعالیت ‌های صنعتی خود به دنبال شیرهایی هستید که خطوط جریان لوله را بدون نیاز به زانویی یا جوشکاری اضافی، 90 درجه تغییر بدهد، Angle Type  یا سری آنجل ولو می‌تواند بهترین انتخاب برای شما و حرفه‌تان باشد. همچنین این شیرها قدرت تحمل بالایی در برابر ضربه سیالات دارند. از مزایای دیگر آن این است که می‌تواند در شرایط نوسان دار بودن جریان نیز کارایی لازم را داشته باشد. کاربرد این مدل بیشتر زمان‌های است که جریان سیال به‌صورت موقتی یا پالسی از شیر عبور می‌کنند.

گلوب ولو از لحاظ جنس به چند نوع تقسیم می‌شود؟

گلوب ولو ها در جنس‌ های مختلفی ساخته و به بازار عرضه می‌شوند و مقاومت و کاربرد آن ‌ها باهم متفاوت است:

  1. گلوب ولو استیل
  2. گلوب ولو فولادی
  3. گلوب ولو چدنی
  4. گلوب ولو برقی
  5. گلوب ولو ابزار دقیق

کاربردهای شیرگلوب ولو چیست؟

 برای تخلیه گاز در فشار بالا و تخلیه مایعاتی که در فشار پایین و زمانی  که به آب ‌بندی و ایمنی موردنیاز باشد، استفاده می‌شود.

  • این شیر می‌تواند در سرویس‌ های آب آشامیدنی، شیمیایی، هوا، روغن‌کاری و تقریباً همه سرویس ‌هایی که افت فشار در آن‌ها مهم نباشد گزینه مناسبی برای انتخاب باشند.
  • از این شیرها می‌توان به‌عنوان شیرهای کنترلی اتوماتیک مورداستفاده قرارداد.
  • در سیستم‌ های سوختی و سیالاتی که باید از نشتی آن جلوگیری شود مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • خط‌های انتقال کارخانه‌های مواد غذایی  مکان‌های مناسبی برای استفاده این شیرها هستند.
  • کارخانه ‌های انتقال مواد شیمیایی
  • شرکت ‌های تولید مواد دارویی
  • نیروگاه ‌ها و صنایع پتروشیمی
  • جایگاه ‌های توزیع آب

مزایای شیر های گلوب ولو

  • در مقایسه با شیرهای دروازه ‌ای (Gate Valve) کارکرد ساده ‌تری دارند و باز و بسته کردن آن ‌ها راحت‌تر است.
  • این شیرها برای باز و بسته کردن مکرر مناسب هستند و مشکلی برای ساییده شدن سیت و دیسک در آن‌ها وجود ندارد.
  • تعمیر این شیرها بسیار آسان است به صورتی که می‌توان از قسمت بالای شیر به سیت و دیسک دسترسی داشت و تغییرات لازم را اعمال کرد.
  • دارای سرعت عملکرد بالاتری نسبت به شیرهای دروازه‌ ای هستند و شاید به همین علت عمر آن‌ها کوتاه‌ تر است.

معایب شیرهای گلوب ولو

  • مقاومت‌ ها و اختلالات در مسیر جریان باعث ایجاد افت فشار می‌شود و کارایی این شیرها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
  • افت فشار ایجاد شده از دو یا تعداد بیشتری Right Angle Valve بسیار زیاد است. دلیل آن تغییر زاویه ‌های متعدد است.
  • در فشارهای بالا در خطوط لوله ضربات سیالات می‌تواند باعث تخریب آن شود.
  • شیرهای بزرگ به‌آسانی باز نمی‌شوند و به نیروی کمکی نیاز دارند و صدای بسیار بلندی را ایجاد می‌کنند.
  • معمولاً شیرهای کروی یا گلوب ولو از دیگر شیرها سنگین‌تر است.

قیمت و خرید شیر گلوب ولو

شرکت پایپینو به عنوان یکی از معتبرترین فروشندگان و تامین کنندگان انواع شیرآلات صنعتی در ایران آماده تامین شیر گلوب مورد نظر شما می باشد. لطفا جهت خرید شیرآلات مورد نظر خود وارد وب سایت (pipeino.com) شوید و یا با شماره 02155690451 تماس حاصل فرمایید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید