یا واردات کفش را آزاد کنید یا اجازه تولید با نام برند خارجی را بدهید

0
283
محمد عرب مدیرعامل کفش شیما

محمد عرب از فعالان صنعت کفش گفت: با واردات کفش مخالفتی ندارم اما مانند دیگر کشورها مسیر آن باید شفاف و مشخص باشد، ‌برای مثال در کشور ازبکستان نمی‌توانیم به راحتی کفش بفروشیم اما تعرفه واردات مواد اولیه صفر است،‌ درصورتی که ما مالیات، ارزش افزوده و بهره بانکی بیشتری را پرداخت می‌کنیم.

اخبار صنعت چرم و کفش – محمد عرب در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: قاچاق مدتی به دلیل گران شدن نرخ دلار کاهش یافته بود و باتوجه به مسائلی که در کشور رخ می‌دهد قیمتهای کالاها به قیمتهای جهانی نزدیک می‌شود. بنابراین قیمتهای اجناس ما افزایش یافته است و این به دلیل افزایش قیمت تمام شده تولید و حقوق کارگر و دیگر موارد است.  

وی ادامه داد: محصولات و تولیدات در هر کشوری بازار مخصوص به خود را دارد که منحصر به مردم آن کشور است و نباید اجازه دهیم که کشورهای دیگر به صورت رایگان و راحت بازارهای داخلی را در دست گیرند. اگر قرار باشد که کشورهای خارجی از بازار داخلی ما استفاده کنند باید ارزش افزوده برای مردم داشته باشد. نباید کالایی که در داخل کشور تولید می‌شود را به راحتی در اختیار تولیدکنندگان خارجی قرار دهیم تا اجناس بی کیفیت و استوک خود را به نام کالای نو و اورجینال به فروش برسانند.

عرب با اشاره به فروش اشباع بازار و کفشهای خارجی در جزیره کیش، گفت: در جزیره کیش چند فروشگاه برند خارجی کفش وجود دارند که اغلب اجناس غیراصل و بی‌کیفیت را به نام کفشهای نو و با کیفیت به مردم عرضه می‌کنند. در صورتی که همین اجناس را در کشورهای دیگر مانند دبی نمی‌توانند بفروشند چرا که جنس غیر اصل است. اما به راحتی در ایران به فروش میرسانند و از نا آگاهی مردم ما سوء استفاده می‌کنند.

وی با تاکید بر لزوم حق انتخاب برای مشتری، گفت: این مسئله در زمانی است که فروشگاههای کفشهای خارجی، کفشهای ایرانی و برندهای ایرانی را نیز به فروش برسانند تا مشتری خود تصمیم بگیرد که چه نوع کفشی را خریداری کند، زمانی که این اتفاق نمی‌افتد ناخواسته مشتری به سوی خرید کفشهایی با برند خارجی سوق داده می‌شود.

عرب با اشاره به لزوم حمایت از صنایع پایین دستی گفت: اگر قرار به حمایتی است باید از صنایع پایین دستی صورت گیرد. کشور ما در موقعیتی قرار دارد که باید حمایتهایی جدی از صنایع پایین دستی صورت گیرد تا از نا امیدی و تعطیلی احتمالی آنها در شرایط فعلی اقتصادی کشور جلوگیری شود. ما به عنوان تولید کننده میتوانیم کارخانه خود را تعطیل نموده و در کیش فقط به واردات کفش بسنده کنیم که سود بهتر و دردسر کمتری دارد اما سرنوشت هزار و 200 کارگر ما چه خواهد شد. این درحالی است که یک فروشگاه در کیش نسبت به فروشگاه تهران فروش بهتری دارند. من با واردات کفش مخالفتی ندارم اما مانند دیگر کشورها مسیر آن باید شفاف و مشخص باشد، ‌برای مثال در کشور ازبکستان نمی‌توانیم به راحتی کفش بفروشیم اما تعرفه واردات مواد اولیه صفر است. درصورتی که ما مالیات، ارزش افزوده و بهره بانکی بیشتری را پرداخت می‌کنیم.

محمد عرب با بیان اینکه اغلب اجناس کفشهای موجود در جزیره کیش غیر اصل و بی کیفیت هستند، گفت: این اجناس با نام جنس برند معتبر به فروش میرسد. درصورتی که ما با واردات اجناس خارجی اما با کیفیت و اصل هیچ مشکلی نداریم. اما اگر قرار باشد اجناس فیک باشد ما نیز میتوانیم کفشهایی با نامهای معتبر خارجی تولید کنیم که با کیفیت‌تر نیز هستند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید