گیاهانی که جایگزین چرم حیوانی شده‌اند

0
357
چرم طبیعی

در سال‌های گذشته حمایت از حیوانات و محیط زیست برای بسیاری از فعالان صنعت مد دغدغه مهمی شده است. بسیاری از برندهای مطرح دنیا این روزها دیگر از چرم طبیعی استفاده نمی‌کنند و گیاهانی که جایگزین چرم حیوانی شده‌اند را جایگزین چرم حیوانات کرده‌اند.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از ایلنا، با اینکه در دهه‌های اخیر چرم‌های مصنوعی بسیار محبوب شده‌اند، اما مواد جدیدتر هم در حال ظهور و جلب توجه هستند. این چرم‌ها کاملا گیاهی هستند و از هیچ مواد شیمیایی برای ساخت آنها استفاده نشده است. خوب است بدانید که این چرم‌ها با چرم ویگن یا چرم مصنوعی فرق دارند. چرم مصنوعی بیشتر از پلیمر، پلی‌اورتان و گاهی با مخلوط برگ آناناس، چوب‌پنبه بلوط، پوست سیب و ضایعات میوه‌های دیگر ساخته می‌شود و برای محیط زیست هم خیلی مناسب نیست.

  • چرم آناناس

چرم آناناس یا پیناتکس (Pinatex)  تحولی در صنعت چرم است. این ماده طبیعی از فیبر برگ آناناس ساخته شده است. پارچه چرمی ساخته‌شده از این گیاه پایداری و ماندگاری زیادی دارد و بافت آن کاملاً منحصر به فرد اما شبیه به چرم پوست حیوانات است. چرم پیناتکس نرم و انعطاف‌پذیر است و جریان هوا را از خودش عبور می‌دهد.

Ananas anam نام شرکتی است که چرم پیناکس را تولید می‌کند. یک قسمت از گیاه به فروشگاه موادغذایی می‌رود و بخش دیگر به جای دور ریختن به چرم تبدیل می‌شود.

دو کارآفرین مکزیکی آدریان لوپز و مارت کازارز چرمی با استفاده از کاکتوس تولید کرده‌اند. ایده تولید چرم از کاکتوس از آنجا به فکر آنها رسید که تعداد بسیار زیادی از این گیاه در سراسر مکزیک وجود دارد.

این چرم گیاهی “Desserto” نام دارد و از کاکتوس‌هایی که در مزارع ایالت زاکاتکاس مکزیک رشد می‌کنند، ساخته شده است. این نوع کاکتوس به پوست زمخت و ضخیم خود مشهور است که سبب شده بسیار شبیه به پوست حیوانات باشد.

برای تولید آن ابتدا برگ‌های بالغ کاکتوس‌ها را پیدا کرده و قطع می‌کنند، آن را تمیز و مخلوط می‌کنند و ۳ روز زیر آفتاب خشک می‌کنند. سپس پودرش می‌کنند و بعد از ۳ روز به آن رنگ اضافه می‌کنند.

چرم کاکتوس از لحاظ قیمت نیز از چرم‌های حیوانی ارزان‌تر است.

چرم دسرتو که بر پایه گیاه بسیار پایدار کاکتوس ساخته می‌شود بسیار نرم و باکیفیت و انعطاف‌پذیر است. ظاهر دسرتو فرقی با چرم حیوانی ندارد. این ایده برای حفظ حقوق حیوانات و آسیب کمتر به محیط زیست شکل گرفت. دسرتو مصرف آب را ۲۰ درصد کاهش می‌دهد و ماده‌ای تجزیه‌پذیر است.

  • چرم تولیدشده از قهوه

چرم تولیدشده از قهوه توسط آلیس جنبرگ فارغ‌التحصیل مرکزی سنت مارتینز و کارآفرین مد سبز ساخته شده است. از این قهوه در تایوان برای تولید لباس استفاده می‌شود. یک شرکت تایوانی توانست از قهوه فیبرهایی را با کیفیت عالی ضدبو، محافظ در برابر اشعه ماورای بنفش و خشک شدن سریع تولید کند. 

  • چرم تولیدشده از چوب‌پنبه

چرم چوب‌پنبه Leather cork با توجه به ویژگی‌هایی که دارد مانند ضدآب و مقاوم بودن در برابر سایش و راحتی نگهداری، یکی از بهترین جایگزین‌ها برای چرم حیوانی است. این چرم یک ماده طبیعی و سازگار با محیط زیست است که از پوست درخت بلوط ساخته می‌شود.

برای ساخت چرم چوب‌پنبه نیاز به صبر و زمان بسیار زیادی دارد. اول از همه، نیاز به چوب بلوط (چوب‌پنبه‌ای) است که ۲۵ سال سن دارد. برای تولید چوب‌پنبه لازم نیست درختی قطع شود، بلکه لایه‌های بیرونی درخت تراشیده می‌شود. به همین دلیل تولید محصولات چوب‌پنبه به طبیعت آسیبی نمی‌زند.

چوب‌پنبه  به‌راحتی قابل بازیافت است. کاملا طبیعی است و باعث جلوگیری از بیابان‌زایی و جنگل‌زدایی می‌شود. به طور عمده از جنوب اروپا گرفته شده است.

امروزه برخی از تولیدکنندگان مطرح دنیا از چوب‌پنبه برای تهیه چرم مورد مصرف در کفش‌ها و کمربندها استفاده می‌کنند.  

  • چرم تولیدشده از قارچ

قارچ یک گیاه بسیار مناسب و جایگزینی عالی برای چرم حیوانی است. این چرم از نوعی قارچ بزرگ ساخته می‌شود که به طور طبیعی و خودجوش در طبیعت رشد می‌کند. دوام این ماده ارگانیک به اندازه‌ای بالاست که می‌تواند در ساخت مبلمان و حتی در مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار گیرد. مقاومت در برابر آب، کربن خنثی، ارگانیک، بدون مواد شیمیایی و زیست‌ تجزیه‌پذیر از دیگر ویژگی‌های آن است.

در بالای کلاهک این قارچ یک ماده طبیعی وجود دارد که تجزیه‌پذیر است و طی فرایندهایی این ماده طبیعی به چرمی نرم و ضدآب تبدیل می‌شود. از این چرم برای تولید کیف کفش کمربند و غیره استفاده می‌شود.

  • چرم تولیدشده از پوست موز

چرم موز از الیاف ساقه گیاه موز ساخته شده است که معمولا دور ریخته می‌شوند. طی فرایندهایی الیاف موز به یک خمیر قابل استفاده تبدیل می‌شود و آنگاه به صورت یک ماده چرمی بادوام و تجزیه‌پذیر و ضدآب درمی‌آید.

این الیاف می‌توانند برای اهداف مختلفی مانند صنایع نساجی کاغذ یا صنایع دستی مورد استفاده قرار گیرند. کاغذ به‌دست‌آمده از لیف موز استفاده‌های فراوانی دارد زیرا ضدآب است و از کاغذ خمیر چوب مقاوم‌تر است.

  • چرم تولیدشده از انگور

یک شرکت ایتالیایی به نام vegea تفاله انگور را بدون افزودن هیچ گونه ماده شیمیایی به چرم تبدیل می‌کند. ادعا شده است این چرم دارای همان ویژگی‌های چرم معمولی است و قابلیت به‌کارگیری در صنایع خودروسازی، کفش‌سازی و .. را داراست.

این شرکت با همکاری شرکت منتلی  Bently اقدام به تولید چرم گیاهی برای فضای داخلی خودروها کرده است.

نزدیک به یک‌پنجم از شراب مصرف‌شده در جهان در ایتالیا تولید می‌شود و تفاله انگور بسیاری زیادی از این فرایند تولید می‌شود بنابراین ماده اولیه فراوان برای این محصول در ایتالیا در اختیار خواهد بود و چرم تولیدی آن هم قیمت پایینی دارد.

  • تولید چرم از برگ درخت توت 

Mulbtex ماده جدیدی است که از خمیر کردن برگ‌های درخت توت تولید شده است که با مخلوط کردن آن با شیره درخت موجب ضدآب شدن آن می‌شود. برند آمریکایی Gunas در حال حاضر تمام کیف‌های مجموعه خود را با این روش تولید می‌کند.

انواع دیگر چرم تولیدشده از گیاهان عبارتند از چرم سیب، چرم برگ درخت ساج، چرم کاغذ، چرم چوب، چرم بطری پلاستیکی، چرم آب نارگیل، چرم کاکتوس گلابی، چرم گیاهان و میوه های کشور پرو، چرم چای کمبوچا (Kombucha Tea Leather)، چرم سویا و چرم ضایعات میوه.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید