گزارش اولین سمینار تخصصی صنعت کفش و صنایع وابسته ایران

0
842
اولین سمینار تخصصی صنعت کفش

اولین سمینار تخصصی صنعت کفش و صنایع وابسته ایران، پنجشنبه دوازدهم دی ماه در مرکز آموزش علمی کاربردی کوشا برگزار گردید.

این سمینار که با همکاری مرکز آموزش علمی کاربردی کوشا و مجله اخبار صنعت چرم و کفش برگزار شد، دکتر محجوب نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و جمعی از متخصصان، اساتید دانشگاه و صنعتگران حضور داشتند.

مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن مجید و سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز گردید. در ابتدا دکتر سمانه سجادی، نایب دبیر سمینار ضمن خوش‌آمدگویی و خیرمقدم به شرکت‌کنندگان، هدف برگزاری سمینار را ارتباط بهتر بین صنعت، دانشگاه و اصناف در جهت ارتقای علمی و کیفی محصول نهایی و همچنین تبلور عرصه دانش در صنعت کفش عنوان کرد و افزود: شناخت مشکلات، معضلات و کمبودهای علمی و عملی در صنعت کفش و صنایع وابسته جزو مهمترین موضوعات مورد بررسی در این سمینار است. همچنین یافتن راه‌حل‌های عملیاتی با توجه به تشکیل کارگروه‌های مدون و علمی با “شعار فکر برتر، تولید برتر”از مسائل قابل پیگیری پس از برگزاری سمینار می‌باشد.

سمانه سجادی تاریخ برگزاری دومین سمینار تخصصی صنعت کفش و صنایع وابسته ایران را بیست و دوم آبان ماه سال 1399 اعلام کرد و افزود: همچنین مرکز آموزش علمی کاربردی کوشا در نظر دارد همزمان با برگزاری دومین سمینار در سال آینده به منظور جذب ایده‌های فناورانه و نوین، اقدام به برگزاری استارتاپ تخصصی صنعت کفش در تاریخ 21 و 22 آبان ماه نماید.

برگزاری استارتاپ در جهت برقراری ارتباط بهتر بین صنعتگران حوزه کفش و صنایع وابسته و ایده‌های خام دانشجویی خواهد بود تا از طریق این رویداد و با پخته کردن این ایده‌ها در مرکز دانشگاه، نوآوری در صنعت میسر شود.

وی همچنین افزود: نخستین سمینار صنایع کفش و صنایع وابسته در مرکز علمی کاربردی کوشا با هدف ارتقاء صنعت و با محورهای صنعت- مد، ایرانی‌سازی قالب، آرگونومی کفش، فناوری‌های نوین در ماشین آلات صنعت تولید، استانداردهای کفش و فناروری‌های نوین در مواد اولیه برگزار گردیده است.

دکتر پیش‌بین، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد غرب استان تهران
دکتر پیش‌بین، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد غرب استان تهران

دکتر پیش‌بین، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد غرب استان تهران نیز تاکید کرد با برنامه‌ریزی دقیق و مدون، می‌توان اهداف بلند بالایی را در رابطه با پیشرفت صنف و صنعت کفش رقم زد.

وی افزود: دانشگاه علمی کاربردی کوشا در رسیدن به این اهداف متعالی، ظرفیت بسیار مناسبی را برای صنعت داراست.

دکتر محجوب نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن یادآوری پیشینه تاریخی صنعت کفش در ایران گفت: صنعت کفش در ایران قدمتی دیرینه دارد. زمانی که رومیان صندل و دمپایی به پا داشتند، ایرانیان کفش می‌پوشیدند.

وی در رابطه با مشکلات صنعت و خلاء‌های قانونی نیز مواردی را مطرح نمودند و از عزم دولتمردان و قانون‌گذاران به منظور رفع تمامی موانع تولید و صنعت خبر دادند.

خانم دکتر بروجردی، معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه
خانم دکتر بروجردی، معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه

خانم دکتر بروجردی، معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه نیز از ضعف پژوهش در کشور گفت و افزود: قرارگرفتن پژوهش‌ها در مسیر نیازهای کشور از مسائل اصلی حال حاضر است و در صورت مسیریابی درست می‌توان به روزهای اوج در صنعت کفش بازگشت.

رسول شجری، رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز تهران
رسول شجری، رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز تهران

در ادامه رسول شجری، رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز تهران خطاب به دکتر محجوب گفت: مجلس شورای اسلامی، مصوبه‌ای جهت رفع موانع تولید را تصویب کرده است ولی تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است حتی مشکلات فراوانی را هم برای ما بوجود آورده‌اند.

دولت طی دو سال که تحریم‌ها لغو شده بود بهترین فرصت طلایی را از تولیدکنندگان گرفت. در این دو سال به جای این که کارخانه‌ها بازسازی و نوسازی شوند متاسفانه برندهای زیادی را در بخش پوشاک و کفش وارد کشور کرد.

کارخانه‌های ما امروز برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود با مشکل روبرو هستند. ارزهایی که با نرخ دولتی برای واردات داده شد به صنعت نرسید و کالاهایی هم که اهالی صنعت با ارز آزاد تهیه کردند، با موانعی که دولت ایجاد کرده بود در گمرک ماند و مورد استفاده صنعتگران قرار نگرفت.

رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز تهران در ادامه افزود: شعار دولت حمایت از تولید است در حالی که تاکنون کدام یک از شهرک‌های صنعتی ما آباد شده است. در هر منطقه از تهران را که نگاه کنید مجتمع‌های تجاری بسیاری ساخته شده است، با کدام جنس و محصول این‌ها فعالیت می‌کنند؟ حتی بعضی از این مجتمع‌های تجاری اصلا جنس ایرانی را راه نمی‌دهند. به نظر می‌رسد مجلس باید مصوبه‌ای داشته باشد تا حداقل نیمی از فضای این مجتمع‌های تجاری در اختیار تولیدات داخلی قرار گیرد. دوستان هنوز در رویای واردات هستند. واردات برای برخی از دوستان از عسل شیرین‌تر است چرا که نه تنها هزینه‌ای ندارد بلکه درآمد کلانی را نیز نصیبشان می‌کند. تولیدکننده اگر بخواهد صحبت کند یکسره مطالبه‌گر است چون می‌خواهد شرایط را برای تولید آماده کند ولی واردکننده خدمات بسیاری را برای کسانی که دست‌اندرکار هستند قائل است.

رسول شجری در ارتباط با مالیات بر ارزش افزوده گفت: درحال حاضر مالیات نیمه دوم سال 1388 را از واحدهای صنفی ما مطالبه می‌کنند در صورتی که این واحدها حتی یک ریال هم دریافت نکرده‌اند و وزارت دارایی هم به این موضوع اذعان دارد. چون ده سال در حال اتمام است متاسفانه به واحدهای صنفی فشار وارد می‌کنند.

مالیات بر ارزش افزوده یکی از موانع تولید است. بارها و بارها این مسئله به مجلس رفته است ولی هنوز تصمیم قطعی در این زمینه گرفته نشده است. یکی دیگر از موانع تولید بیمه است و امیدوارم که به خصوص در صنایع کوچک راهکاری درنظر گرفته شود.

ما امروز در بحث کارگر متخصص به شدت در مضیقه هستیم. واحدهای صنفی ما اگر کسی را بیاورند که بازدهی داشته باشد باید سه چهار سال برای این شخص سرمایه‌گذاری کنند و با توجه به موانع تولید این امر برایشان امکان‌پذیر نیست.

دکتر جهانگیر مجیدی دبیر انجمن صنایع چرم ایران
دکتر جهانگیر مجیدی دبیر انجمن صنایع چرم ایران

دکتر جهانگیر مجیدی دبیر انجمن صنایع چرم ایران نیز سخنان خود را با تعریف توسعه آغاز کرد و گفت: در ادبیات صنعتی برای ایجاد توسعه باید اول محیط رشد فراهم شود و دوم این که زنجیره ارزش تکمیل گردد. در این میان موانع زیادی است که باید حل شود. قرار نیست که ما در حرف یک چیز را بگوییم و در عمل رفتار دیگری داشته باشیم.

صنعت چرم ما با همین بضاعت کم می‌تواند برای 25 میلیون کفش تامین مواد اولیه کند. صنعت چرم ایران که در تبریز، تهران، مشهد و یک کارخانه در همدان تمرکز دارد می‌تواند تا سه برابر این ظرفیت چرم تولید کند اگر مواد اولیه را در اختیارش قرار دهیم.

شما کشور توسعه یافته‌ای را پیدا نخواهید کرد که مراحل گذارش به توسعه از پوشاک  و کفش نگذشته باشد. ما به جای این که این اجازه را بدهیم تا پوست را از کشورهایی که گوشت آنها را وارد می کنیم به کشور بیاوریم، مواد خام گوسفندی خودمان را به صورت سالامبور صادر می‌کنیم. ما سخیف‌ترین کار را برای دشمنان اقتصادی و رقبای اقتصادی انجام دهیم. محیط زیست را خراب می کنیم و بهترین چرم گوسفندی که می‌توانیم تولید کنیم را به صورت خام به کشورهای دیگر صادر می‌کنیم.

بنا به گفته مراجع تقلید، پوست سنگینی که به مرحله وت بلو رسیده مشکل شرعی ندارد ولی دامپزشکی ماه‌هاحتی پوست وارداتی از عراق را پشت مرزها نگه می‌دارد. با این روش‌ها توسعه محقق نمی‌شود.

ما خلاف جهت توسعه در حال حرکت هستیم. با کدام منطقی مواد اولیه خودمان را می‌فروشیم تا افرادی به قیمت فقیر کردن جامعه پولدار شوند.

اگر زنجیره ارزش کامل نشود ما نمی‌توانیم رقابت‌پذیر باشیم.

وی خطاب به نماینده مجلس گفت: اگر ما این مسائل را مطرح می‌کنیم دربرگیرنده حجم قابل توجهی از اشتغال است و به راحتی می‌توان برنامه توسعه تعریف کرد. شما به عنوان قانون‌گذار، موانع قانونی را بردارید و اجازه بدهیم صنعتگران کارشان را راحت انجام دهند.

دکتر روح الله هادوی نیا
دکتر روح الله هادوی نیا، مدیرعامل برند پاندورا

در ادامه دکتر روح الله هادوی نیا به موضع بازاریابی و برندینگ در صنعت مد پرداخت و به نقش بازاریابی در ارتقا تولید و فروش تاکید کرد. وی افزود: رویکرد کسب و کار مناسب برای صنعت کفش رویکرد بازاریابی محور است نه رویکرد محصول محور. امروزه طراحی و تولید باید بر مبنای سلیقه و نیاز مشتری صورت گیرد و این مشتری است که طرح نهایی محصول را به ما می‌دهد.

مهندس حسن‌پور
مهندس حسن‌پور، کارشناس ارشد فروش، تولید و خدمات فنی مواد پلی یورتان کفش

مهندس حسن‌پور هم به بحث تخصصی مواد اولیه زیره بخصوص پلی‌یورتان پرداخت و افزود: زیره پلی‌یورتان به دلیل سبکی وزن، انعطاف پذیری بالا، عایق حرارت در سرما و دوام بالا از بهترین زیره‌ها در صنعت کفش است.

افشین شادی‌مهر مدیرمسئول و صاحب امتیاز مجله اخبار صنعت چرم و کفش
افشین شادی‌مهر مدیرمسئول و صاحب امتیاز مجله اخبار صنعت چرم و کفش

سپس نوبت به افشین شادی‌مهر مدیرمسئول و صاحب امتیاز مجله اخبار صنعت چرم و کفش رسید. ایشان به بحث مهم اخلاق حرفه‌ای در صنعت کفش پرداختند و به لزوم اخلاق مداری و انجام کار تیمی به منظور دستیابی به پیشرفت‌های چشمگیر و رسیدن به هم‌افزایی در جهت نیل به اهداف تاکید کردند.

حمید قبادی مشاور اجرایی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
حمید قبادی مشاور اجرایی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سخنران بعدی حمید قبادی مشاور اجرایی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

حمید قبادی در ابتدا از این که شکاف بین صنعت، طراحی و تولید در حال از بین رفتن است ابراز خرسندی نمود و گفت: خوشبختانه در صنعت کفش با همکاری اتحادیه‌ها و انجمن‌ها اتفاقات خوبی در زمینه طراحی افتاده است. در گذشته ما نگاه عاجزانه و فقیرانه به معنای واقعی در حوزه فکر، اندیشه و خلاقیت در حوزه مد و لباس که یکی از ارکان مهمش صنعت کفش است شاهد بودیم ولی در حال حاضر محل اتکا و محل رجوع واقع شده است.

ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این آمادگی را داریم که کانون‌های مختلف و انجمن‌های مختلف در حوزه فکر و اندیشه به ویژه حوزه‌های طراحی را برای راه‌اندازی حمایت کنیم. پیشاپیش این نوید را می‌دهم که این حمایت را خواهیم کرد. انجمن‌های قابل توجهی در حوزه طراحی مد و لباس در کشور ما شکل گرفته است. انجمن طراحان و تولیدکنندگان محصولات حجات و عفاف، انجمن طراحان لباس مدارس که جزو مهمترین حوزه‌های مصرف است، انجمن موسسات حوزه مد و لباس، انجمن طراحان پارچه و لباس، انجمن حوزه فناوری در بخش مدل و لباس و اخیرا انجمن فعالان آرایه‌ها و یا تزئینات لباس. هر کدام از این انجمن‌ها دارای بخش‌های مختلف فعالیت در حوزه مد و لباس هستند و سهم جدی در حوزه فرهنگ، اقتصاد و تجارت را بر عهده دارند.

صنعت چرم و کفش هم به عنوان یکی از صنایع مهم پیشرو و با ارزش بالای صادراتی در پیش روی ما است. نکته مهم میزان بالای مصرف کفش در کشور است از کفش‌های دست دوز چرمی گرفته تا کفش‌های ماشینی.

وی توجه به ساختار آناتومی پا و ساختار بدن ایرانیان را بسیار مهم دانست و افزود: نسخه‌های تکراری کشورهای دیگر در ایران کم کم جای خودشان را از دست می‌دهند. ایرانیان آناتومی مخصوص به خود را دارند. توجه به طراحی راهگشای چالش‌های مربوط به حوزه ساختار آناتومی است. نظام سایزینگ ایران یک اصل واجب در کشور است. در کشور ما متاسفانه نظام سایزینگ یک جریان تکراری غلط است. توجه به نظام سایزینگ و اصول طراحی در ساختار کفش ایرانی یک اصل است که من از همه اهالی صنعت خواهش می‌کنم به آن توجه ویژه داشته باشند.

 

در ادامه مهندس معتمدی در مورد بسته‌بندی‌های نوین زیست سازگار در صنعت کفش سخن گفت و افزود: در بین انواع پوشاک، بیشترین حجم بسته‌بندی مربوط به کفش است.

دکترمعتمدزاده، مدرس دانشگاه علوم پزشکی همدان
دکترمعتمدزاده، مدرس دانشگاه علوم پزشکی همدان

دکترمعتمدزاده، مدرس دانشگاه علوم پزشکی همدان، از دیگر سخنرانان سمینار بود که به مفهوم آرگونومی در صنعت کفش پرداخت.

دکتر فرهاد علیزاده نیز مطالب بسیار جذابی را در رابطه به برندینگ در صنعت کفش ارائه نمودند.

مهندس حسن نژاد، مهندس اسدی، مهندس تبریزی نیز از دیگر سخنرانان حاضر در این سمینار بودند.

در پایان از کلیه شرکت‌های حامی سمینار و ارائه دهندگان مقالات برتر با تقدیم لوح، قدردانی شد. در شماره های آینده متن سخنرانی ها به صورت کامل به چاپ خواهد رسید.

 

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید