گروه صنعتی نامی؛ در مسير موفقيت‌هايي منحصر بفرد

0
752
گروه صنعتی نامی

اخبار صنعت چرم و کفشگروه صنعتي نامی از جمله شرکت‌هاي نامدار صنعت کفش کشور است که در مراحل مختلف توليد و فروش زيره پي.يو، گرانول پي.وي.سي و مواد پي.يو به صورت انحصاري و مختص شرکت‌هاي خواهان خدمات فعال بوده و است. «سامان نامي» يکي از جوانان خانواده نامي است که از سال 1390 بخش فروش شرکت را مديريت مي‌کند. آنچه در ادامه مي‌خوانيد حاصل گفت و گوي ما با وي است.

نحوه ورود به حرفه پدري

کار کفش در واقع حرفه پدر و پدربزرگم بود و از سال 1390 من نيز فعاليت خود را در اين حرفه آغاز کردم. در آن زمان گروه صنعتی نامی زيره پي.يو و گرانول پي.وي.سي توليد و مواد پي.يو را وارد مي‌کرد.

پدربزرگم ابتدا در بخش توليد کفش در تبريز فعاليت داشت و بعد از آن به همراه پدر و عموهايم به بنکداري کفش و لوازم کفش سوق پيدا کرد. از آنجا که زيره يکي از لوازم کفش محسوب مي‌شود توليد زيره پي.وي.سي نامي را در اوايل دهه 70 آغاز کردند. بعد از آن توليد گرانول پي.وي.سي را آغاز کردند. تا دهه 90 که کل توليدات زيره پي.يو، گرانول پي.وي.سي و واردات مواد پي.يو بود که به عنوان نماينده انحصاري يک شرکت ترک فعاليت داشتند.

بعد از اتمام دانشگاه در مقطع کارشناسي عمران به گروه صنعتی نامی پيوستم و در بخش فروش محصولات مشغول به کار شدم. در آن زمان فروش نسبتا خوبي در زمينه گرانول پي.وي.سي در تهران داشتيم اما فروش زيره‌مان فقط منحصر به تبريز بود. با ورود من به گروه قرار بر اين شد فروش زيره در تهران را هم شروع کنيم.

ابتدا در بازار تهران مستقر شديم و در همان زمان دفتر نمايشگاه زيره و مدل کفش در خيابان سعدي را تجهيز کرديم. در پايان سال 1393 که توليد زيره را متوقف کرديم، ميزان توليد ما حدود سه برابر توليد سال 1390 بود که بيش از نيمي از آن درتهران و مابقي در تبريز به فروش مي‌رسيد.

استفاده از پتانسيل و دانش گروه صنعتي نامي در شهرهاي مختلف

زماني که وارد گروه صنعتی نامی شدم، دانش توليد زيره پي.يو و کار با مواد پي.يو را به طور کامل داشتيم و اين پتانسيل بود که کيفيت‌هاي مختلف را چه از لحاظ نوع مواد و رنگ روي زيره و غيره را براي مشتري توليد کنيم.

به عنوان مثال شايد آن موقع در تبريز تقاضاي زيره پوليشي وجود نداشت ولي در تهران اين نياز مطرح بود، بنابراين تا پايان توليد زيره در سال 1393 اکثر برندهاي معروف کفش با ما کار مي‌کردند و ما نيز قالب‌هاي انحصاري با کيفيت رنگ زيره بالا، چسبندگي بالا و شرايط مورد درخواست مشتري را با بسته بندي استاندارد به آنها ارائه مي‌داديم.

در سال 1394 بنا به تصميم اتخاذ شده، توليد زيره پي.يو را متوقف کرديم و دستگاه‌ها و ماشين‌آلات را فروختيم چرا که برنامه‌ريزي ما براي اهداف ديگري بود و با آن حجم توليد زيره و گرانول نمي‌شد آن اهداف را جلو برد. در نتيجه در ابتدا توليد زيره و به فاصله دو سال بعد توليد گرانول را قطع کرديم.

اولين توليد انبوه مواد پي.يو نامي در سال 1397

تا سال 1397 گروه صنعتی نامی واردات پلي‌يورتان را ادامه داد. بخش بزرگاني مواد را وارد مي‌کرد و بخش فروش که در تهران، قم و اصفهان بر عهده من بود به فروش مي‌رساند. حدودا در يک سال پاياني به طور همزمان بخشي ديگر از گروه نام فقط روي موضوع توليد پي.يو متمرکز شده بود که در سال 1397 ماشين‌آلات رسيد و پروسه نصب ماشين آلات آغاز گرديد و اواخر سال 1397 اولين مواد پي.يو ما به توليد انبوه رسيد.

قبل از اين که توليدات خودمان را انبوه‌سازي کنيم مواد وارداتي مي‌فروختيم و آن چه مايه افتخار من بوده و هست مشترياني بودند که در آن لحظه به کيفيت ما اعتماد کردند و اولين مواد پي.يو توليدي ما را خريداري کردند. من هنوز هم قدردان اين عزيزان هستم چون بحث پذيرش مواد داخلي در حالي که توليد آن تبديل به يک غول در ذهن مشتريان بود و هم ترس اين را داشتند که توليد داخل ممکن است کيفيت لازم را نداشته باشد مسئله مهمي براي ما بود.

از سوي ديگر در اولين توليدات هر کارخانه‌اي احتمال خطا وجود دارد به همين دليل دوستاني که به ما اطمينان کردند و خريدار مواد ما بودند را قدردانيم.

تا جنسي مورد تاييد بخش کنترل کيفيت قرار نگيرد براي مشتري ارسال نمي‌گردد

براي جلب رضايت مشتري و اطمينان از کيفيت محصولات قبل از اين که محصول به دست مشتري برسد کنترل کيفيت انجام مي‌گيرد و اگر بخش کنترل کيفيت طبق استانداردهاي موجود مواد را تاييد نکند مطمئنا جنس دست مشتري نمي‌رسد. به اين ترتيب چون کنترل‌ها انجام مي‌شود احتمال مشکلات بر روي زيره از قبيل شکستگي بسيار پايين مي‌آيد. اما بايد بپذيريم که محصول مواد شيميايي است و احتمال هرگونه خطا در هر مرحله از توليد چه در محصول ما و چه در محصول مشتري وجود دارد و اين ذات توليد است.

از سوي ديگر جنسي که دست مشتري مي‌دهيم با تمامي خدمات پس از فروش است و شعار ما اين است: مشتري هر موادي را که کار ‌کرد و از مواد ما بهتر بود يا برابري مي‌کرد مواد ما را برگرداند.

وقتي توليد پي.يو را شروع کرديم روي چهار گريد کار مي‌کرديم، اما کار به جايي رسيد که خواسته‌هاي مشتري‌هايمان مستلزم تنوع در گريد مواد بود. در حال حاضر R&D توليد مواد مورد نياز مشتري را در صورت وجود مواد اوليه در چهار روز تحويل مي‌دهد در کل طبق نياز مشتريان پيش مي‌رويم و حتي دوستاني داريم که به طور انحصاري مواد خاص خودشان را با کد خاص برايشان توليد مي‌کنيم.

از نظر حجم سفارشات نيز حداقل بايد دو کانتينر سفارش بدهند که به صورت انحصاري برايشان مواد توليد کنيم.

توليد پي.يو سرد با قابليت انعطاف پذيري بالا

پي.يو سرد جزو آخرين مواردي است که در صنعت کفش توليد کرديم. به طور کلي چند گريد مختلف پي.يو سرد وجود دارد.

يک گريد به صورت عمومي در ايران استفاده مي‌شود که مشکلات خاص خودش را دارد. به طور مثال بعد از مدتي استفاده کفي کفش انعطاف قبلي را ندارد و اصطلاحا مي‌خوابد. اما ما گريدي را توليد کرديم که به هيچ عنوان نمي‌خوابد و کار کاملا گوشتي و در عين حال سبک است.

علاوه بر اين وقتي پا روي آن قرار مي‌گيرد فرم پا را به خود مي‌گيرد و با برداشتن مجدد پا به حالت اول برمي‌گردد. اين خاصيت براي مصرف‌کننده نهايي احساس بسيار خوب و راحت‌تري را مي دهد و پا اذيت نمي‌شود. طبيعتا اين موردي است که از نظر قيمتي بالاتر مي‌باشد اما باز خريداران خاص خود را دارد. با اين وجود اگر مشتريان کار خاص‌تري هم بخواهند ما مي‌توانيم انجام دهيم و دستمان کاملا باز است چون کار را به صورت علمي مي‌دانيم.

حضور نامي در نمايشگاه‌هاي مختلف با هدف ديد و بازديد با مشتريان و ارائه مواد جديد

چون ما اکثرا با توليدکنندگان مستقيما وارد تعاملات کاري مي‌شويم، مشتريان زيادي داريم که همين امر باعث مي‌شود نتوانيم مرتب به اين دوستان سر بزنيم. بنابراين در نمايشگاه‌هاي شهرهاي مختلف حضور مي‌يابيم تا بتوانيم ديد و بازديد مستقيم داشته باشيم. از سوي ديگر در هر نمايشگاه هميشه يک يا دو نوع مواد جديد رونمايي مي‌کنيم. بنابراين نمايشگاه محلي براي رونمايي از مواد جديدمان است. مثلا موادهايي با قدم زني بالا، آنتي باکتريال و غيره در نمايشگاه امپکس پارسال رونمايي شد.

توليد مواد تخصصي‌تر؛ برنامه آتي شرکت نامي

برنامه ما براي صنعت کفش ايران توليد مواد تخصصي‌تر است و ما برنامه‌ريزي‌هايش را هم انجام داده‌ايم. درحقيقت مي‌خواهيم مواد خاصي براي کفش توليد کنيم که برخي از اين مواد به مرحله توليد هم رسيده‌اند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید