گازرانی: ظرفیت و توان اصناف را به نمایش خواهیم گذاشت

0
514
گازرانی: ظرفیت و توان اصناف را به نمایش خواهیم گذاشت

انتخابات اصناف سراسری کشور در راه است. استان همدان یکی از استان‌هایی به‌شمار می‌رود که اصناف مختلفی در آن مشغول به کار هستند. در میان این اصناف، صنف کیف و کفش همدان قادر شده است که این استان را در رده یکی از قطب‌های کفش‌سازی در ایران مطرح کند. مجله اخبار صنعت چرم و کفش با احمد گازرانی، رئیس اتاق اصناف استان همدان درباره انتخابات اتاق اصناف در همدان به گفت‌وگو نشسته است.

از فعالیت در صنعت کیف و کفش تا حضور در اتاق اصناف
رئیس اتاق اصناف استان همدان در گفت‌وگو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش درباره برگزاری رای‌گیری اتاق اصناف عنوان کرد: انتخابات اتاق اصناف در کشور به صورت چهار سال یکبار و سراسری برگزار می‌شود که استان همدان نیز مستثنی از دیگر استان‌ها و شهرهای ایران نیست، از این‌رو قرار شده است که در تاریخ اول تیر ۱۴۰۱ ثبت‌نام‌ها انجام گیرد و پس از استعلام در دوم مرداد ۱۴۰۱ انتخابات کل اصناف سراسری کشور برگزار شود.
احمد گازرانی در ادامه خاطرنشان کرد: برخی از دوستان به دلایل مختلف از اتاق انصراف داد‌ه و کناره‌گیری کردند. با توجه به اینکه اعضای علی‌البدل جانشین آنها شدند، اعضای جدید مرا به عنوان رئیس اتاق اصناف مرکز استان همدان انتخاب کردند. این اعضا بنده را با توجه به فعالیت‌های قبلی انتخاب کردند، چراکه قبلا هم رئیس اتاق اصناف همدان بوده‌ام، دوستان این بار نیز به من اعتماد کرده و این مسئولیت خطیر را به من سپرده‌اند. امیدوارم که در مقام این مسئول بتوانم به مردم استان همدان خدمت کنم.
گازرانی در ادامه با اشاره به تجربه‌هایی که از سر گذارنده است، خاطرنشان کرد: بنده از سال ۱۳۷۰ فعالیت خود را آغاز کردم، هرچند طی این سال‌ها در کسوت مدیر فعالیت کرده‌ام، اما لزوماً به‌تنهایی کار نکرده‌ام و به عنوان هیات مدیره فعالیت داشته‌ام و همواره از همکاران و اعضای هیات مدیره نظرخواهی و مشورت می‌گرفتم، من این مسیر را ادامه داده تا اینکه وارد اتحادیه‌ها شدم. به مدت ۱۶ سال در اتحادیه‌های کیف، کفش و چرم به مردم خدمت کرده‌ام و در این مدت نیز تمام تلاشم این بوده که کارها را به صورت هیات امنایی به پیش ببریم. پس از عبور از اتحادیه‌ها وارد اتاق اصناف شدم.
وی با تاکید بر کار جمعی افزود: طی این سال‌های فعالیت خود یاد گرفته‌ام که هر زمان به صورت تیمی کار را جلو برد‌ه‌ایم، موفق‌تر عمل کرده‌ایم، بنابراین سیاست من همواره بر این بوده که از کارمندان، همکاران و اعضای انجمن‌ها، راهکار و مشورت گرفته‌ام؛ این روش سبب ایجاد انگیزه برای همکاران می‌شود.
در طول دوران کاری‌ام هیچگاه مربی نداشته یا دوره آموزشی خاصی نگذرانده‌ام. اما با همین نظرسنجی‌های انجام‌شده مشاهده می‌کنم که مسیر را درست رفته‌ام.

تشکیل هیات امناها
رئیس اتاق اصناف استان همدان در ادامه با اشاره به تشکیل هیات امنا عنوان کرد: در سال ۱۳۹۵ تشکیل هیات امناها در راسته بازارها را آغاز کردیم. ما امروز در تمام پاساژها، مجتمع‌ها، گاراژها، راسته‌بازارها و خیابان‌های اصلی و در کوچه‌هایی که واحدهای صنفی وجود دارد هیات امنا ایجاد کرده‌ایم که تعداد آنها به ۳۸۰ در کل شهرستان همدان رسیده است. گازرانی با اشاره به فعالیت این هیات امناها خاطرنشان کرد: اگر مشکلاتی وجود داشته باشد، با هیات امنا در میان می‌گذاریم یا برای رفع مشکلات اعضای هیات امنایی که در بازارها یا راسته بازارها هستند را دعوت می‌کنیم. در کنار این ظرفیتی که ایجاد شده، دیگر دستگاه‌های مختلف نظامی یا انتظامی، دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت صنعت معدن تجارت یا جهاد کشاورزی و شهرداری و… نیازی به این مسئله ندارند که همه بازار را دعوت کنند، بلکه هیات امنا را دعوت کرده و مشکلات را با آنها در میان می‌گذارند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا تشکیل این هیات امنا برای شما مشکل ایجاد نکرده، گفت: از دو منظر می‌توان به این موضوع نگاه کرد، ممکن است که پس از ایجاد هیات امنا، خواسته‌ها و توقعاتی برای آنها ایجاد شده باشد، اما ما به عنوان نماینده اصناف وظیفه داشتیم این هیات امنا را ایجاد کنیم تا مشکلات را برطرف کنند. اعضای این هیات امنا دارای حکم هستند و اساسنامه دارند.

اهداف اتاق اصناف
رئیس اتاق اصناف استان همدان در پاسخ به این پرسش که اهداف شما در این اتاق چیست، عنوان کرد: در حال حاضر به مدت دو ماه مسئولیت اتاق را به من محول کرده‌اند، اما بنده برنامه‌های بلندمدت‌تری برای اتاق در نظر گرفته‌ام. البته انتخابات اصناف در گذشته بیشتر به صورت کدخدامنشی بوده و کمتر بر حسب توانایی افراد انجام می‌گرفته است.
گازرانی در ادامه یادآور شد: اگر قرار باشد نماینده صنفی بشوید باید در آن زمینه اطلاعات لازم را کسب کنید. این روزها مسائل اقتصادی از قبیل آزادسازی قیمت ارز مطرح است یا نوساناتی در بازار وجود دارد، یا موضوع تورم را داریم که باید بتوانیم برای حل این مسائل در زمینه صنف خود در اتاق برنامه‌ریزی داشته باشیم. باید در زمینه ساماندهی این مسائل نیز برنامه‌ریزی انجام بدهیم و به تدریج کارها را پیش ببریم، برنامه من در وهله نخست این است که آرامش نسبی را در اتاق برقرار کنم و تعاملات خود را که از قبل با دستگاه‌ها داشته‌ام، بیشتر کنم. برنامه‌ریزی برای بازرسی داشته باشیم که کارمندان اتاق هیچ نگرانی نداشته باشند. بزرگترین هدف من این است که ظرفیت اصناف را برای سایر دستگاه‌ها مشخص کنیم.
برخی دستگاه‌ها اصناف را نادیده می‌گرفتند، درحالی‌که همین اصناف کسانی هستند که در بدترین شرایط اقتصادی کشور در صف نخست بوده‌اند. ما در استان همدان هشت هزار شهید داریم که ۹۵۰ هزار نفر آنها جزو شهدای صنفی و اقتصادی هستند. در بحث یارانه‌ها و اجناس کوپنی نیز همین اصناف پا پیش گذاشته و کمک کردند، در رویدادهایی همچون جنگ، سیل، زلزله و کرونا اصناف پیش‌قدم بودند که موضوعات نشان‌دهنده آن است که اصناف تا چه اندازه فعال بوده‌اند، این در حالی است که اگر یک رسته از این اصناف نتواند فعالیت کند، بازار با مشکل روبرو می‌شود.
گازرانی ادامه داد: ما وزیر صنعت، معدن و تجارت آقای دکتر فاطمی‌امین را دعوت کردیم، زمانی که وی تشریف آورد، یادواره شهدا را برگزار کردیم و وزیر را از طرف اتاق اصناف، دعوت به سخنرانی کردیم. در این مراسم پیکر یک شهید را نیز تشییع کردیم. آقای فاطمی‌امین بعدها از نمایندگان استان همدان به خاطر این برنامه تشکر کرده بود.

نامگذاری روزی به‌نام اصناف
رئیس اتاق اصناف استان همدان در ادامه با تاکید بر این موضوع که ما باید ظرفیت خود را در اتاق اصناف نشان بدهیم، خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک ما روزی به نام اصناف را در تقویم‌ها به ثبت خواهیم رساند.
اصناف طی سال‌های گذشته هر دستگاه یا شغلی که روز آنها فرا می‌رسید، پیشقدم برای تبریک گفتن می‌شد و برای تمام دستگاه‌ها دسته گل و بنر می‌فرستاد.
گازرانی افزود: امروز یک سوم جمعیت استانی را اصناف تشکیل می‌دهند. در این راستا قصد داریم، ظرفیت خود را به نمایش بگذاریم تا دستگاه‌های دیگر نیز متوجه شوند، روزی به نام اصناف نیز وجود دارد و این یک الگو برای سایر دستگاه‌ها شود تا آنها نیز به ما روز اصناف را تبریک بگویند، در این روز از ما دلجویی کنند و در روز اصناف مشکلات ما را حل کنند. این اقدامات نوعی ارتباط و تعامل به‌شمار می‌رود که اصناف می‌توانند با دولتی‌ها و بخش دولتی داشته باشد و این الگوی بسیار خوبی می‌تواند برای سایر اتحادیه و دیگر اتاق‌های اصناف‌ به شمار رود.
وی در ادامه یادآور شد: ما نیاز داریم افراد توانمند و باسواد و افرادی که تعصبی برای فعالان اقتصادی دارند، وارد اتاق اصناف ایران شوند، اگر این افراد در رسته شغلی خود فعالیت کنند باعث پیشرفت کشور خواهد شد.

صادرات ۸۰۰ میلیون جفت کفش
رئیس اتاق اصناف استان همدان با اشاره به برنامه صادراتی صنعت کفش عنوان کرد:‌ در زمینه کفش برنامه‌ریزی شده که سالانه حدود ۸۰۰ میلیون جفت کفش صادرات داشته باشیم و این میزان ارزآوری، می‌تواند بخشی از اقتصاد کشور را در دست بگیرد و ارزآوری بسیار خوبی برای کشور ایجاد کند. هرچند این موضوع نیاز به برنامه‌ریزی دارد و درخواست من از صنعتگران این است که صنعت کیف و کفش را در اولویت قرار دهند و کسانی که در این صنعت مشغول هستند، وارد اصناف شهرستان‌ها و استان خود شوند و علاوه بر آن، یک نماینده نیز در اتاق اصناف ایران داشته باشند. اگر کسی از صنعتگران کیف و کفش و چرم وارد اتاق اصناف ایران شود می‌تواند از ارتباطاتی که اتاق اصناف با سایر دستگاه‌ها دارد، بهره بگیرد بنابراین می‌توان زیرساخت‌های لازم را برای صادرات ۸۰۰ میلیون جفت کفش مهیا کرد؛ البته این یک پیشنهاد است و امکان دارد برخی رسته‌ها آن را نپسندند، هرچند این میزان صادرات، تنها به نفع صنعت کفش نخواهد بود، بلکه به نفع کل کشور خواهد بود، چراکه با اشتغال‌زایی و ارزآوری است که می‌توان پرچم جمهوری اسلامی را بالا نگه داشت. یکی از مشکلات امروز ما مشکل معیشتی مردم و اشتغالزایی است که صنعت کفش می‌تواند بخشی از اشتغال‌زایی در کشور را پوشش بدهد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید