کیفیت برند درسا را در دوران تحریم‌ ارتقا دادیم

0
321
کیفیت برند درسا را در دوران تحریم‌ ارتقا دادیم

گروه برندهای درسا در سال ١٣٧٠ تولید خود را با «محصولات چرم طبیعی» در تهران آغاز کرد. این برند صاحب‌نام در کشور پس از سه دهه تلاش و تفکر خلاق، ریشه‌های درسا را با خلق برندهایی برای سبک زندگی امروز محکم کرده و با پیوند دانش، بینش و هنر در مسیر خلق سبک زندگی ایرانی گام برداشته است. درسا در آغاز چهارمین دهه از حیاتش مأموریت خود را با توسعه ادامه می‌دهد تا جلوه‌های تمدن ایرانی را از طریق سبک زندگی، محصولات و اندیشه اصیل ایرانی به دنیای مدرن معرفی‌کند. برند‌های درسا با نام‌های درسا، خانه درسا، جواهرات درسا و کافه درسا در حال فعالیت هستند.

تهدیدهایی که برای صنعت چرم فرصت شده‌اند
امیرکاظم نورمحمدی رئیس هیات‌مدیره گروه برندهای درسا در گفت‌وگو با مجله «اخبار صنعت چرم و کفش» درباره وضعیت برند درسا در کشور عنوان کرد:‌ در سال‌های اخیر وضعیت برندها و فروشگاه‌های چرم داخلی به‌واسطه تحریم‌ها و به‌دنبال آن منع واردات حال و روز خوبی دارند. به‌هر حال تحریم‌ها به نوعی یک فرصت به شمار می‌آیند که ما می‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم و در عین حال استانداردهای خود را افزایش بدهیم، چراکه در صورت برداشته شدن تحریم‌ها و باز شدن درهای جهانی، می‌توانیم در بازار رقابت کنیم و اگر خارجی‌ها وارد شدند و با کالای خوب و باکیفیت ایرانی روبه‌رو شوند، آن روز قدرت رقابت‌پذیری با آنها را پیدا خواهیم کرد. اما اگر سوءاستفاده کرده و خود را ارتقا نداده باشیم، بدون شک آنها می‌توانند بازار را از دست ما خارج کنند.
نورمحمدی در ادامه خاطرنشان کرد: ما شاهد هستیم که برندهای خوب در حوزه پوشاک، کیف و کفش قادر شده‌اند که فروشگاه‌های خود را گسترش بدهند و موقعیت‌های خوبی را به‌دست بیاورند. در حال حاضر بیش از 100 برند ایرانی در حوزه پوشاک، کیف و کفش ایجاد شده‌اند و مشتری پذیرفته است که از این برندها خرید کند. البته بخشی از تقاضای بازار به این دلیل است که نیاز مشتری باید برطرف شود و بخشی نیز اجبار مشتری به خرید داخلی است که اگر تولیدکننده داخلی سوءاستفاده نکند، در صورت باز شدن درهای کشور می‌تواند در بازار باقی بماند.
وی در پاسخ یه این پرسش که «درسا» از این موقعیت استفاده کرده است، گفت: برند درسا تمام تلاش خود را در این موقعیت به کار گرفته و در این زمینه نیز موفق عمل کرده است. البته نگرانی‌هایی در زمینه تامین مواد اولیه وجود دارد، هرچند در زمینه چرم شاهد رشد خوبی در این حوزه بوده‌ایم، اما به صد درصد نرسیده‌ایم. اگر به صنعت چرم ایران امتیاز بدهیم، البته در مقایسه با کشوری همانند ترکیه شاید از ۱۰۰ امتیاز ۷۰ بدهیم و ۳۰ درصد باقیمانده هم تنها به موضوع کیفیت باز نمی‌گردد و می‌توان به تنوع نیز اشاره کرد که از آنها عقب مانده‌ایم.

جای را برای جوان‌ترها باید باز کرد
رئیس هیات‌مدیره گروه برندهای درسا در ادامه یادآور شد:‌ اگر تفکر سنتی تا حدی کنار گذاشته شود و جای برای افراد جوان‌تر با دانش جدید باز شود، راه‌های جدیدتری نیز باز می‌شوند. صنعت ما دچار عارضه مدیریت سنتی است، از این رو باید کار را به جوان‌ترها با نگرش جدید و نوین سپرد، چراکه با تفکر قدیم مسیر پیش نمی‌رود، جوان‌ها با راه‌های ارتباطی بیشتر با دنیای بیرون سبب رشد این صنعت می‌شوند. برای نمونه چرا صنایع غذایی در کشور موفق عمل کرده، چون این صنعت راه‌های ارتباطی را پیدا کرده‌ است، همچنین کار را به مهندسان جوان واگذار کرده و آنها نیز ایده‌ها و روش‌های جدیدی را وارد کرده‌اند.
نورمحمدی در ادامه با اشاره به این موضوع که در صنعت ما به‌ویژه در حوزه چرم نیز باید این اتفاق روی دهد، تاکید کرد:‌ از همین رو باید در وهله نخست بتوانیم خودمان را تغییر بدهیم و به جوان‌ترها فرصت بدهیم تا این صنعت بتواند رشد کند و به استاندارد مورد نظر برسد، استاندارد تنها کیفیت محصول نیست بلکه استاندارد باید در تمام ارکان سازمان یکسان باشد.

قیمت محصولات
رئیس هیات‌مدیره گروه برندهای درسا همچنین درباره قیمت‌ها در این برند عنوان کرد: اگر کیفیت در تمام نقاط ارتقا پیدا کند از محصول تا خدمات پس از فروش به طبع قیمت نیز افزایش پیدا خواهد کرد. مهم رعایت استانداردهای لازم است.


صنعت یراق‌آلات نیاز به رشد بیشتری دارد
نورمحمدی در زمینه یراق‌آلات نیز عنوان کرد: صنعت یراق‌آلات در این مدت چندان رشد نکرده‌ است و حتی برندهای خوب داخلی از یراق‌آلات ایرانی یا استفاده نمی‌کنند یا به صورت محدود استفاده می‌کنند. بنابراین اگر صنعت یراق‌آلات به استاندارد مورد نظر نرسند، دوباره بازار را به چینی‌ها و ترک‌ها می‌سپارد و این می‌تواند یک تهدید به‌شمار ‌رود، در حالی که باوجود نبود رقیب می‌توانستند از این فرصت استفاده کنند. بنابراین می‌طلبد که این صنعت با جدیت بیشتری تلاش کرده تا به استاندارد مورد نظر برسند.

فضای فروشگاهی درسا
رئیس هیات‌مدیره گروه برندهای درسا با اشاره به فضایی که درسا در اختیار دارد، عنوان کرد: فضای فروشگاهی ما حدود ۱۳هزار متر است. ما یک استاندارد فروشگاهی در درسا و خانه درسا داریم که در درسا بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ متر و در خانه درسا بین هزار تا ۲ هزار متر است. ۴ فروشگاه خانه درسا در شهرهای مختلف دایر هستند که یکی از آنها در تهران با حدود ۲ هزار متر، دیگری در مشهد با حدود ۲ هزار متر، یک واحد در سیتی‌سنتر اصفهان با فضای ۱۵۰۰ متر و دیگری نیز در شیراز که حدود هزار متر است. فروشگاه‌های درسا نیز حدود ۳۰ فروشگاه در بیشتر شهرستان‌های بزرگ کشور دایر هستند. البته ما به تعداد فروشگاه چندان اعتقاد نداریم و به بیشتر به استانداردهای لازم تمرکز داریم.

همکاری با شرکت بین المللی سواروسکی
نورمحمدی درباره نحوه همکاری درسا با شرکت سرشناس اتریشی سواروسکی گفت: درسا همچنان با سواروسکی همکاری مشترک دارد. سوارسکی استراتژی و موقعیت خود را تغییر داد و به سمت برندهایی همانند تیفانی در دنیا حرکت کرد و این حرکت باعث شد به سمت گروه مشتریان سطح A- حرکت کند.
نورمحمدی در ادامه توضیح داد: این برند در گذشته ۱۲۰۰ لایسنس در سطح دنیا داده بود، (البته فرق نمایندگی با لایسنس آن است که در لایسنس حق استفاده از آن برند را در کنار برند خودت خواهید داشت، اما در نمایندگی تنها می‌توانید فروشنده آن برند باشید) که پس از استراتژی جدید، هزار لایسنس را حذف کردند و تنها تعداد کمی بیشتر از ۲۰۰ لایسنس را برای خود نگه داشتند که درسا نیز جزو همین ۲۰۰ تاست. بدون شک براساس یک شاخص‌هایی این انتخاب را انجام داده‌اند و متوجه شده‌اند که درسا این توان را دارد که به سمت مشتری‌های لوکس برود.

نوع ارتباط با مشتریان و پیمانکاران
رئیس هیات‌مدیره گروه برندهای درسا در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در بازار، برندهای جدیدی در حال شکل‌گیری و به‌دنبال بازار خود هستند، نوع ارتباطات تا حدی تغییر کرده است. برندهایی مانند ما که ۳۰ سال سابقه دارند، کماکان مشتریان و پیمانکاران خود را دارند و با آنها به یک نقطه مشترک رسیده‌اند. وی افزود: اگر کسانی تمایل به ارتباط با ما هستند، می‌توانند با سازمان ما تماس حاصل نمایند.

ورود گروه برندهای درسا به حوزه‌های دیگر
نورمحمدی در پاسخ به این پرسش که در حوزه‌های دیگر نیز فعالیت دارید، عنوان کرد: گروه درسا در سال 1394 برند جدید خود را با نام خانه درسا در حوزه مبلمان و فرنیچر با توجه به نیاز روز بازار آغاز کرده است. در سال 1395 متوجه شدیم که تحریم‌ها رو به افرایش است و تصمیم بر این شد تمام تولیدات محصولات فرنیچر که شامل رنگ و رویه کوبی و … است، در کارخانه خودمان تولید شود. اسکلت مبلمان و فرنیچر نیز توسط پیمانکاران بیرونی انجام شود. ما قابلیت‌های این صنعت را شناسایی کردیم. زمینه‌ای که در آن ضعف وجود داشت، موضوع مهندسی بود که در این راستا واحد مهندسی ایجاد کردیم و سپس روی طراحی متمرکز شدیم. در پایان سال ۱۳۹۶ قادر شدیم که کالای خانه درسا را در زمینه مبل و میز ناهارخوری و … به صورت صددرصد داخلی کنیم، از چرم گرفته تا بخش‌های دیگر را بومی‌سازی کردیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید