طراحی اولین کفش ورزشی استوک فوتبال با قابلیت پیشگیری از آسیب های ورزشی

0
1704
طراحی اولین کفش ورزشی استوک فوتبال با قابلیت پیشگیری از آسیب های ورزشی

پژوهشگران دانشگاه محقق اردبیلی موفق به طراحی اولین کفش ورزشی استوک فوتبال با قابلیت پیشگیری از آسیب های ورزشی در سطح بین المللی شده اند.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از خبرگزاری علم و فناوری از اردبیل؛ پژوهشگران دانشگاه محقق اردبیلی موفق به طراحی اولین کفش ورزشی استوک فوتبال با قابلیت پیشگیری از آسیب های ورزشی در سطح بین المللی شده اند.

فوتبال پرطرفدارترین ورزش دنیاست و بسیاری از مردم دنیا در رده های سنی مختلف، این ورزش مهیج را به صورت حرفه ای دنبال میکنند.

به راحتی میتوان دریافت که مهمترین ابزار برای این ورزش، کفش مناسب آن است، به همین منظور است که تمامی ستاره های فوتبال در دنیا با دقت بالایی به تهیه کفش فوتبال یا همان استوک می پردازند.

یکی از رایج ترین آسیبها که طی دویدن های طولانی مدت در زمین فوتبال که در نتیجه ضربات و نیروهای وارده به ناحیه کف پا ایجاد می شود. و منجر به از بین رفتن قوس های طبیعی در ناحیه کف پای ورزشکاران این رشته ورزشی می شود پای پرونیت یا صافی کف پا است.

در نتیجه پای پرونیت یا صافی کف پا منجر به افزایش چرخش داخلی ساق و ران و در نهایت تیلت قدامی لگن طی دویدن می شود. این تغییر مکانیک بدن طی دویدن که در نتیجه صافی کف پا ایجاد می شود می تواند منجر به وقوع آسیب هایی همچون استرس فرکچر استخوان ساق پا، شین اسپلینت، زانو درد،کمردرد وغیره شود.

به همین دلیل باید کفشهای استوک ورزش فوتبال طوری طراحی شود که بتوانند از آسیبهای ناشی از پای پرونیت جلوگیری نماید به همین منظور کفش های استوک تولید شده در سراسر دنیا تا به حال این قابلیت را ندارند.

احسان فخری میرزانق فوق لیسانس رشته بیومکانیک ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: این اختراع با مطالعات فراوان در مورد علل آسیبهای ورزشی در ورزش فوتبال و در نهایت با اتکا به دانش علمی و تخصصی تیم پژوهشی دریافتیم که کفش های استوک ورزش فوتبال باید طوری طراحی شوند که بتوانند از آسیبهای ناشی از پای پرونیت جلوگیری نمایند.

وی افزود: در نهایت دریافتیم که تنظیم ناحیه میدسول زیره کفش ورزشی استوک فوتبال از نیروها و ضربه های وارده شده به پای ورزشکاران فوتبال طی دویدن های طولانی مدت را به حداقل می رساند، در نتیجه می تواند از پای پرونیت و چرخش داخلی ساق پا که منجر به ایجاد آسیبهای جبران ناپذیر مانند شین اسپلینت و استرس فرکچر، زانو درد و حتی کمردرد مزمن میشود،  پیشگیری نماید.

کفشهای ورزشی استوک مورد استفاده توسط ورزشکاران فوتبالیست که از گذشته تاکنون در طی تمرینات و مسابقات از آن، به عنوان یک کفش ورزشی تخصصی نیز یاد میکند. شرکتهای نایک،ساکونی،آدیداس و…. که یکی از کمپانیهای بزرگ و معروف که اقدام به تولید این کفشها ورزشی می کنند و بازارهای جهانی را تحت کنترل خود قرار داده ند. اما با این وجود تاکنون موفق نشده اند که این کفش ها را طوری طراحی کنند، که بتواند از پای پرونیت و آسیب های ناشی از آن بتواند جلوگیری کنند.

فخری گفت: تیم پژوهشی ما سابقه طراحی اولین کفش ورزشی میخی  رشته دوومیدانی با قابلیت پیشگیری از آسیبهای ورزشی را دارد  و نتایج طرح مربوطه مورد تایید و دارای مجوز از فدراسیون دو و میدانی جمهوری اسلامی ایران بوده و مقالات ان در مجلات بین المللی و داخلی معتبر منتشر شده است و دارای تاییدیه و گواهی ثبت اختراع بوده و در آستانه اخذ مجوز از فدراسیون جهانی دو ومیدانی نیز میباشد.

وی تصریح کرد: به سراغ آسیب های ورزشی در ورزش فوتبال پرداختیم و موفق شدیم وارد عرصه همکاری با فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران در زمینه انجام کار پژوهشی بیشتر و در نهایت در صورت امکان تولید انبوه این محصول و پیگیری جهت اخذ مجوز و تاییدیه از فدراسیون بین المللی فوتبال FIFA شویم.

فخری تصریح کرد: در نهایت به حول قوه اللهی و با حمایت مسولین سعی بر آن داریم با طراحی و تولید اولین کفش ورزشی استوک دبل دنسیتی در سطح جهان علاوه بر قابلیت های مطرح شده بتوانیم به عنوان اولین تولید کننده برتر کفش های ورزشی استوک ورزش فوتبال و کفش های ورزشی میخی دبل دنسیتی ورزش دوومیدانی در سطح بین الملل شناخته شویم تا انشالله بتوانیم در آینده گام بزرگی در عرصه صنعت ورزش ایران برداریم. انجام این کار نیاز به حمایت از کارهای پژوهشی بیشتر بر روی این کفش ها دارد تا تمامی جوانب و اثرات علمی این کفش ها بر مکانیک بدن طی حرکات ورزشی مورد ارزیابی و به لحاظ علمی مورد تایید قرار گیرد.

کفش ورزشی جدید استوک دبل دنسیتی فوتبال توسط جناب آقای دکتر امیر علی جعفر نژاد گرو عضو هیت علمی گروه بیومکانیک ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی و احسان فخری میرزانق فوق لیسانس رشته بیومکانیک ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی طراحی و ساخته شد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید