کفش بیرجندی را احیاء می کنم

0
698
چپت بافی، هنرِ دستان کفش دوزان بیرجندی

دو جوان بیرجندی با بهره گیری از آموزش های فرا گرفته شده، رونقی دوباره به بازار کفش های بیرجند داده اند.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، هنر‌ها و صنایع قدیمی از جمله میراثی هستند که باید به آن‌ها توجه داشت و در جهت حفظ و احیای آن‌ها قدم برداشت.

کفش بیرجندی یکی از دست ساخته‌های مردمان این دیار است که چند وقتی بود به دست فراموشی سپرده شده بود و کسی سراغی از آن را نمی‌گرفت.

دو جوان خلاق و با استعداد بیرجندی با هدف احیای هنر دوخت کفش بیرجندی پا به عرصه تولید گذاشته اند و می‌خواهند علاوه بر درآمد زایی برای خودشان، برای بقیه نیز شغل ایجاد کنند.

از جلب توجه مشتریان تا بهبود درد پا

احمدی هنرمند کفش دوز بیرجندی می‌گوید: بسیار علاقه‌مند بودم که بتوانم هنر کفش بیرجندی را احیاء کنم و توجه مشتریان را به این سمت و سو بکشانم.

او ادامه می‌دهد: در کارگاهی که در آن به همراه دوستم مشغول به کار هستم، انواع پوتین‌ها را تولید می‌کنیم و حتی نیرو‌های نظامی نیز از این پوتین‌ها خریداری می‌کنند.

در میانه گفتگو، یکی از نیرو‌های ارتشی به قصد خرید پوتین وارد مغازه شد و پس از انتخاب کفش مورد نظر خود به خبرنگار ما گفت: چند وقتی بود که درد پا و کمر امانم را بریده بود و پزشکان نیز بد بودن نوع پوتین را عامل آن می‌دانستند.

او افزود: از زمانی که از پوتین‌های تولید شده در این کارگاه که از چرم خالص است استفاده می‌کنم، تا حد زیادی درد پا و کمرم بهبود پیدا کرده است.

مشتری پسند بودن کفش های بیرجندی

دوباره با هنرمند بیرجندی به گفتگو نشستیم.

احمدی در خصوص ارسال محصولاتشان به شهر‌های دیگر کشور می‌گوید: در شهر‌های شاهرود، یزد، اهواز، همدان و بوشهر مشتریانی داریم که از کفش‌های تولیدی ما استفاده می‌کنند.

او بیان می‌کند: این هنر را در تهران آموزش دیده ام و شعار کاری ام نیز این است که کفش بیرجندی را احیاء می‌کنم.

احمدی عنوان می‌کند: مسلما ظرافت و کیفیت کفش دست دوز در مقابل کفش‌های صنعتی بسیار بهتر و بیشتر است و خوشحالیم که می‌توانیم به مردم محصولی مرغوب بدهیم.

کفش دوزی سنتی در بیرجند، هنری است ۳۰۰ ساله که روزگاری آوای رونق از آن به گوش می‌رسیده و حالا باید به جوانانی کمک کرد که می‌خواهند در راه تولید و احیای دوباره این هنر قدم بردارند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید