کسب و کارمان با سود کم رونق گرفت

0
665
احمد فروزان- ماشین سازی فروزان

احمد فروزان مدیرعامل ماشین سازی فروزان است که از سال ۱۳۷۸ کار خود را آغاز کرده و ماشین‌آلات کفش بسیاری را تولید و در اختیار تولیدکنندگان کفش و زیره قرار داده است. به این بهانه به کارخانه وی رفتیم و گفت وگویی با ایشان انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

پیشنهاد همکاری از شرکت آمای ایتالیا داشتیم
کارم را با یک دستگاه جوش, یک دریل دستی و یک سنگ دستی شروع کردم. سال ۱۳۷۹ ما در شهرک چهاردانگه بودیم که مهندس رضایی به همراه آقای ساندرو از ایتالیا، به کارگاه ما آمدند. در آن موقع ما ۶ دستگاه ساخته بودیم و یکی از دستگاه‌های‌مان نیز در حال تولید دمپایی بود. در آن زمان هِد و تمام موتورآلاتِ دستگاه و لوازم الکترونیکی و برقی را توسط ایشان از شرکت آمای ایتالیا خریداری می‌کردیم. آقای ساندرو وقتی دستگاه‌های ما را دید گفت من نمیدانستم لوازمی که شما به عنوان یدکی از ما خریداری می‌کنید در اینجا تبدیل به یک دستگاه می‌شود تصور من این بود که به عنوان قطعات یدکی استفاده می‌شود. آن روز آقای ساندرو به من پیشنهاد داد که تحت لیسانس شرکت آما برای کشورهایی مانند پاکستان، افغانستان و سوریه دستگاه تولید کنم. اما در آن زمان کشور پاکستان امنیت مناسبی نداشت و اگر من می‌خواستم به همراه یک برقکار به کشورهایی مثل عراق و پاکستان بروم و دستگاه را تحویل دهم و راه‌اندازی کنم ممکن بود به قیمتِ جانمان تمام شود. به همین دلیل پیشنهاد را نپذیرفتم.

۹۰ درصد دستگاه‌های تولیدی ما مربوط به صنعت کفش است
تا مدت‌‍‌ها در حوزه کفش فعالیت ‌می‌کردم. اولین دستگاه را با مهندسی معکوس ساختم و وارد حوزه ساخت ماشین شدم. از همان ابتدا دستگاهی ساختم که برای تولید کفش و دمپایی از آن استفاده می‌کردم بعد از آن تعدادی از دوستان درخواست کردند که برای آنها نیز چنین دستگاهی بسازم.در حال حاضر حدود 20 سال است است که در حوزه ساخت ماشین‌آلات کفش فعالیت می‌کنیم. البته در این کار یک وقفه چندساله برای ما ایجاد شد چون کار تولید کفش زیاد شد و دستگاه‌هایمان را افزایش دادیم و به طور شبانه روز کار می‌کردیم و فرصت ساخت دستگاه را نداشتیم. پس از آن در جاده شهریار کارخانه‌ای گرفتیم و علاوه بر تولید زیره، ساخت دستگاه را نیز مجدداً شروع کردیم. در سال 1392 به محل فعلی که در واقع یک منطقه صنعتی است نقل مکان کردیم. ما ماشین آلات پلی‌یورتان درست می‌کنیم و بیش از ۹۰ درصد دستگاه‌های تولیدی ما مربوط به صنعت کفش است مثل دستگاه‌های رنگ. گاهی مواقع نیز دستگاه‌های اَبر که برای مبل و صندلی ماشین استفاده می‌شود، می‌سازیم. همچنین دستگاه‌هایی که برای دسته صندلی و فرمان ماشین است که کلا در سیستم پلی‌یورتان هستند را با گریدهای مختلف موادی تولید می‌کنیم.

با حضور عراقی‌ها بازار کفش و دمپایی کشور داغ شده است
با توجه به اینکه قیمت دلار در کشور ما بالا رفته و ارزش پول ما نسبت به دلار پایین آمده، تاجران کشورهای عراق و افغانستان از این که هر چیزی را از مملکت ما ببرند بسیار استقبال می‌کنند؛ از میوه‌جات و صیفی‌جات گرفته تا کفش و پوشاک و غیره. چون یک زمانی قیمت دلار 3 هزار تومان بود و خریدار خارجی، یک کفش ۱۵ هزار تومانی را با ۵ دلار خریداری می‌کرد اما الان همان کفش را با ۲ دلار می‌خرد. بنابراین برای خریداران عراق و افغانستان به صرفه است به جای اینکه به ترکیه بروند به ایران بیایند و از اینجا خریداری کنند.
همانطور که می‌دانید سوریه یک زمانی قطب دمپایی و صندل در کل کشورهای عربی بود و حتی در آنجا مواد پلی‌یورتان تولید می‌کردند. در جنگ سوریه تمام کارخانه‌داران سوریه به شهر مرزی سوریه و ترکیه یعنی قاضی‌آنتب نقل مکان کردند و آنجا به کارشان ادامه دادند. آن موقع عراقی‌ها ترجیح می‌دادند بارشان را از سوریه بگیرند چون هم از نظر کیفیتی و هم از نظر قیمتی برایشان به صرفه بود اما الان که وضعیت دلار در ایران به این صورت شده، کفش و دمپایی ایران نصف قیمتِ قاضی‌آنتب برایشان درمی‌آید. به همین دلیل به سمت بازار ایران آمده‌اند و این هجوم باعث شده تحرک خوبی در بازار کفش و دمپایی ایران اتفاق بیفتد. با توجه به اینکه برای تولید کفش و دمپایی هم حتماً باید دستگاه باشد در نتیجه الان زیره پی‌یو مورد خوبی برای کفش و دمپایی برای عراق است که همین امر باعث شده تقاضای خریداران این دستگاه زیاد شود. به همین دلیل الان همه ماشین‌سازان سرگرم هستند در شرایطی که دو سال بود که فروش چندانی در حوزه دستگاه‌ها و ماشین‌آلات صنعت کفش نداشتیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید