کسب بازارهاي جديد، لازمه توسعه و رونق کفش ایران است

0
292
چرم مصنوعی تولید شده در کشور کفاف نیاز بازار را نمی دهد

تنها راهکار برون رفت از مشکلات فعلي اقتصاد کشور و توسعه و رونق کفش ايران به ويژه کفش اصفهان، توجه به امر صادرات و کسب بازارهاي جديد جهاني است. انتظار ما از دولت و دستگاه‌هاي مرتبط با صنعت کفش ايجاد بسترهاي لازم براي صادرات بوده چرا که تنها راهکار برون رفت از مشکلات فعلي اقتصاد کشور و به ويژه صنعت کفش صادرات است.

صنعت کفش به عنوان يکي از صنايع قديمي و اشتغال‌زايي بسيار بالا در کشور عزيزمان ايران است. در دوران نه چندان دور کفش‌هاي ايراني به کشورهاي مختلف اروپائي صادر مي‌شد و مشتريان خاص خودش را داشت. دستان استادکاران مجرب ايراني کفش‌هايي بسيار زيبا و آميزه‌اي از عشق و هنر را خلق مي‌کردند که زبانزد خاص و عام بودند و در ويترين‌هاي کشورهاي مختلف قرار داشتند.

اصفهان از ديرباز به عنوان يکي از شهرهاي بزرگ صنعتي مطرح بوده است. اين شهر در بسياري از صنايع و هنرها سرآمد بوده و صنعت کفش نيز در ميان اين صنايع جايگاه ويژه‌اي داشته است. اصفهان ديرزماني به عنوان مرکز توليد کفش‌هاي باکيفيت و مدل‌هاي مشتري پسند مطرح بوده و طراحان به نام و توانمندي در صنعت کفش اصفهان به طراحي پرداخته‌اند و توليدات اصفهان به اکثر شهرهاي کشور و همچنين کشورهاي خارجي عرضه مي‌شده است. صنعت کفش اصفهان بعد از تهران در رده دوم قرار داشت ولي متاسفانه در سال‌هاي اخير به دلايل بروز مشکلات اقتصادي، تحريم‌ها و عدم حمايت‌هاي عملي در اين صنعت، از روزهاي اوج خود فاصله گرفته است.

در شرايط کنوني، تنها راهکار برون رفت از مشکلات فعلي اقتصاد کشور و توسعه و رونق کفش ايران به ويژه کفش اصفهان، توجه به امر صادرات و کسب بازارهاي جديد جهاني است. انتظار ما از دولت و دستگاه‌هاي مرتبط با صنعت کفش ايجاد بسترهاي لازم براي صادرات بوده چرا که تنها راهکار برون رفت از مشکلات فعلي اقتصاد کشور و به ويژه صنعت کفش صادرات است.

با توجه به افزايش قيمت ارزهاي خارجي و همچنين ارتقاي کيفيت توليدات و نوآوري و رقابت پذيري توليدات کفش، آينده صنعت کفش بسيار خوب خواهد بود و قطع يقين توليدکنندگاني که دست به نوآوري و ارتقاي کيفيت زده‌اند به راحتي در امر کسب بازار و فروش توليدات موفق خواهند شد.

در شرايط فعلي هم توليدکنندگاني که با قيمت مناسب و با مدل‌هاي مشتري پسند، کفش را توليد و عرضه مي‌کنند، کمترين مشکل را در قسمت فروش داشته‌اند و به صورت فعالانه در حال توليد هستند.

اما وضعيت بازار داخلي با توجه به شيوع ويروس کرونا چندان مناسب نيست و بسياري از واحدهاي توليدي با کمترين ظرفيت توليد فعال هستند. ميزان توليد تا 70 درصد کاهش يافته و ميزان فروش هم 85 درصد کاهش داشته است ولي بعد از دوران کرونا قطع يقين با رونق بازار مواجه خواهيم شد چون بسياري از مردم خريد پوشاک به ويژه کفش و کيف را براي بعد از پايان کرونا نگه داشته‌اند.

در حال حاضر تنها توليدکنندگان کفش‌هاي ايمني و کارگري فعال هستند و بقيه توليدکنندگان در رکود نسبي قرار دارند و از طرفي قيمت مواد اوليه کفش هم افزايش چشمگيري داشته و در ميزان توليد و وضعيت بازار داخلي تاثيرگذار بوده است.

ويروس کرونا تغييرات زيادي روي اجزاي زندگي اقشار مختلف ايجاد کرد که مهم‌ترين وجه آن تغيير در شرايط اقتصادي مردم بود. صنوف مختلفي تاکنون دچار آسيب‌هاي جدي مالي شده‌اند که در انتظار تسهيلات و حمايت‌هاي مالي دولت هستند. توليدکنندگان در اصفهان از زمان شيوع کرونا با مشکلات بسيار روبرو شده‌اند و ضمن تعديل نيرو با 30 درصد ظرفيت توليد خود  فعاليت مي‌کنند و فروشندگان کفش هم در وضعيت خوبي قرار ندارند.

تبعات اقتصادي کرونا بر اقشار مختلف تاثيرات شگرفي گذاشته و موحب شده تا قدرت خريد مردم بسيار کاهش يابد و بسياري از خانواده‌هاي قشر متوسط اين روزها به جاي خريد کفش به فکر ترميم کفش‌هاي مستعمل و استفاده شده خود افتاده‌اند.

نگاهي به واحدهاي کفاشي اين موضوع را به سادگي اثبات مي‌کند که گرايش خانواده‌ها در اين روزهاي خاص با هدف صرفه‌جويي اقتصادي و مديريت دخل و خرج به سمت بهره‌گيري از داشته‌هاي موجود است و اين امر موجب کاهش ميزان فروش کفش و متزلزل شدن واحدهاي فروش کفش شده است.

در واقع از يک سو کاهش درآمدها در 2 ماه اخير و از سوي ديگر افزايش قيمت‌ها سبب شده که توان خريد اقشار مختلف جامعه کاهش يابد و فروشگاه‌هاي کفش پس از يک دوره تعطيلي طولاني و زيان سنگيني که از شيوع کرونا ديده‌اند، اين روزها خلوت‌ترين دوران کاري خود را مي‌گذارنند.

متاسفانه تاکنون وعده‌هاي حمايتي‌ دولت تحقق نيافته است. اين در حالي است که مسئولان گفته‌اند از صنوف آسيب‌ديده حمايت مي‌شود و صنف کيف و کفش نيز در بين 10 دسته صنوف زيان‌ديده قرار دارد، اما هيچ حمايتي نشده و بانک‌ها هم بدون توجه به وضعيت درآمدي اصناف اقساط خود را از حساب‌شان کسر مي‌کنند و متاسفانه فقط شاهد شعار حمايت هستيم.

بايد از فعالان صنعت کفش اصفهان حمايت عملي گردد زيرا حجم خسارت وارد شده به صنعت کيف و کفش اصفهان بسيار زياد است و با توجه به شرايط اقتصادي موجود قطعا بيشتر هم خواهد شد و مطالبه و خواسته اتحاديه نيز حمايت جدي و عملي از آنان است.

صنعت کفش امروز نيازمند تحريک تقاضا است چراکه حجم زياد چک‌هاي برگشتي فعاليت را براي ساير زنجيره سخت کرده و بايد براي رفع آن تحريک تقاضا در بازار به وجود آيد. دولت اين روزها از تزريق ارقامي به واحدهاي توليدي براي تأمين نقدينگي صحبت مي‌کند اما بايد گفت اين ارقام نسبت به ضرر اين صنعت بسيار کوچک است و بايد براي گردش نقدينگي بازار، فروش ايجاد شود و اگر خرده فروشي‌ها رونق پيدا کنند چک‌هاي توليدکنندگان نقد و گردش فعاليت براي واحدهاي تامين کننده مواد اوليه هم فراهم خواهد شد.

در پايان ضمن عرض خسته نباشيد به همه فعالان صنعت کفش اصفهان که در جهت توليد کالاي ايراني تلاش و مشکلات بسياري را تحمل مي‌کنند، اميدوارم با تعامل بيشتر با کشورها و يافتن بازارهاي جديد صادراتي و رونق توليد، صنعت کفش اصفهان بتواند به جايگاه واقعي خودش برسد.

اکبر زاهدي رئيس اتحاديه کفش اصفهان

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید