تنها کارخانه چرم مصنوعی شرق کشور بر مدار رونق تولید و صادرات

قطب تولید چرم مصنوعی شرق کشور بر مدار رونق تولید و صادرات

هنوز یک سالی از بهره برداری تنها کارخانه چرم مصنوعی شرق کشور نگذشته که تولیدات این کارخانه، جای پای خود را در بازار ‌های داخلی و خارجی پیدا کرده است.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از باشگاه خبرنگاران، منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با داشتن مزیت ‌هایی از جمله نزدیکی به بازار افغانستان و معافیت‌ های مالیاتی و گمرکی زمینه سود آوری بیشتری را برای واحد ‌های اقتصادی مستقر در این منطقه ایجاد می‌کند.

تنها کارخانه چرم مصنوعی در شرق کشور نیز با توجه به این مزیت ‌ها در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند راه اندازی شده است.

قطب تولید چرم مصنوعی شرق کشور بر مدار رونق تولید و صادرات

چرم مصنوعی، جایگزینی مناسب برای چرم طبیعی

چرم منصوعی کاملاً از مواد مصنوعی تشکیل شده و به نسبت چرم طبیعی کم هزینه ‌تر است. شاید به همین علت جایگزین مناسبی برای چرم واقعی است. این محصول صفر تا صد در کارخانه ساخته و پرداخته و در ابعاد و اندازه ‌های گوناگون و ضخامت ‌ها و گرماژ‌ های متنوع تولید می‌شود.

چرم مصنوعی را می‌توان بر اساس مدل ‌های ساده و طرح دار از هم تفکیک کرد. هم چنین ازنظر دوام و کیفیت شان کلاس بندی کرد. امروز این مواد بسیار فراگیر شده اند و بخش اعظمی از بازار تولیدات وابسته و یا منسوب به چرم مثل کیف، کفش، لباس و کاپشن ‌های چرمی، مبلمان، اثاثیه منزل و روکش داخل خودرو را در بر گرفته است.

چرم مصنوعی را با نام ‌های چرم اگزما، چرم پلی اورتان و چرم وگان نیز معرفی می‌کنند. زمانی که این چرم از پلاستیک ساخته شود، در تولید پوشاک و پارچه از آن استفاده می‌شود.

قطب تولید چرم مصنوعی شرق کشور بر مدار رونق تولید و صادرات

تولیدات چرم مصنوعی، خوراک هزاران کارخانه دیگر

«بیرجند آماده تکمیل چرخه چرم مصنوعی شرق کشور» خبری که با این تیتر در تیر ماه ۹۸ در خروجی خبرگزاری‌ ها قرار گرفت و نوید به بهره برداری رسیدن کارخانه چرم مصنوعی در بیرجند را می‌داد؛ آن هم در آینده‌ای نزدیک. حالا پس از گذشت حدود یک سال از انتشار این خبر به سراغ مدیر عامل کارخانه رفتیم.

حجتی پور مدیر عامل کارخانه چرم مصنوعی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند گفت: پارسال این واحد صنعتی در زمینی به مساحت ۱۸ هزار و ۵۰۰ مترمربع در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند ساخته شد و برای اولین بار اقدام به تولید چرم مصنوعی در خراسان جنوبی کرد.

او افزود: در این مجموعه انواع چرم را تولید می‌کنیم که خوراک کارخانه ‌هایی نظیر تولید کفش، کیف، مبل و خودرو سازی می ‌شود.


بیشتر بخوانید


صالحی مدیر تولید  کارخانه نیز می‌گوید: مواد اولیه در سه مرحله وارد کوره می‌شود و رنگ و ضخامت و نوع و پارچه مشخص می‌شود.

او افزود: این مواد در انتهای خط تولید به محصولی که مشتری درخواست داده است، تبدیل می‌شود.

قطب تولید چرم مصنوعی شرق کشور بر مدار رونق تولید و صادرات

تولید به سلیقه مشتری

در تنها کارخانه چرم مصنوعی شرق کشور، بیش از ۲۲ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است تا هم سالانه ۳ هزار تن چرم مصنوعی تولید شود و هم ۲۵ نفر از این طریق صاحب شغل و درآمد شوند.

با کارگران کارخانه که هم کلام شدم مشخص بود که از محل و نوع کار خود رضایت دارند.

در این مجموعه محصولات با هر طرح و رنگی که مشتریان سفارش دهند تولید می‌شود. مسئولان این کارخانه می‌گویند: چرم مصنوعی تولیدی در این مجموعه از کیفیت بالایی برخوردار است و معتقدند از لحاظ کیفیت می‌تواند با بسیاری از کارخانه‌های با سابقه کشور رقابت کند.

این کارخانه در همین یک سال، جای پای خود را در بازار‌های مختلف باز کرده است و بخشی از محصولات کارخانه روانه بازار‌های داخلی همچون تهران، قم، اصفهان و همدان و بخشی از آن هم صادر می‌شود.

قطب تولید چرم مصنوعی شرق کشور بر مدار رونق تولید و صادرات

اقبال تاجران خارجی برای خرید چرم مصنوعی کارخانه

زارعی معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: بازار افغانستان و کشور‌های مستقل مشترک المنافع یا همان “سی. آی. اس” از مقصد ‌های اصلی ارسال محصولات چرم مصنوعی استان است که صادرات خیلی خوبی به این کشور‌ها انجام می‌شود.

به نظر می‌رسد این محصول مورد توجه تاجران افغانستانی قرار گرفته است و تجار این کشور از قیمت و کیفیت مناسب آن رضایت دارند.

عبدالهی از تاجران افغان می‌گوید: چرم‌ های مصنوعی تولیدی خراسان جنوبی، بیشتر در تولید مبل و صندلی و روکش صندلی خودرو در افغانستان استفاده می‌شود.

قطب تولید چرم مصنوعی شرق کشور بر مدار رونق تولید و صادرات

افزایش دو برابری تولید در طرح توسعه کارخانه

کیفیت خوب محصولات این کارخانه و استقبال مشتریان داخلی و خارجی باعث شده است تا آینده‌ای روشن پیش روی این واحد صنعتی باشد.

هم اکنون ۴۵ کارخانه تولید چرم مصنوعی در کشور فعال است که در شرق و جنوب شرق کشور و همچنین در کشور افغانستان نظیر این کارخانه وجود ندارد.

در صورت اجرایی شدن طرح توسعه در آینده تولیدات کارخانه، جهشی دو برابری خواهد داشت و ظرفیت تولید سالانه آن به بیش از ۶ هزار تن می‌رسد.

گزارش از فاطمه رضایی 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید