نکات کاربردی درباره انواع ورق میکا

0
425
نکات کاربردی درباره انواع ورق میکا

ورق های میکا در انواع مختلف خود دارای ویژگی های خاصی هستند. خواص شیمیایی و قدرت عایق بندی حرارتی و الکتریکی منحصر به فرد ورق میکا باعث می شود از آن در بخش های مختلفی از صنعت استفاده شود. ورق میکا از آنچه که ممکن است به ذهن خطور کند مرسوم تر است. از این ورق ها حتی در لوازم خانگی مانند تستر و سشوار نیز استفاده می شود.

برای ذکر مثال از کاربرد های صنعتی ورق میکا نیز باید به استفاده از این ورق در عایق بندی کوره های صنعتی حرارتی و القایی پیشرفته اشاره کرد. ورق میکا به دلیل خواص مواد تشکیل دهنده خود عایق بندی بسیار مناسبی به حساب می آید. با استفاده از ورق میکا در عایق بندی می توان اطمینان داشت که دستگاه در بهترین و امن ترین حالت خود قرار دارد.

لازم است در ابتدا آشنایی با ورق میکا به این نکته اشاره کنیم که میکا در واقع نام یک محصول خاص نیست میکا نامی است که به مجموعه ای از مواد معدنی مانند اکسید سیلسیوم، منگنز، پتاسیم، آهن، سیلیکات آلومینیوم و غیره اطلاق می‌شود. هر کدام از این مواد معدنی نقش مهمی در ایجاد ویژگی های منحصر به فرد میکا دارند. تحمل بالای حرارت، استحکام و انعطاف پذیری از جمله ویزگی های ورق میکا است.

تحقیقات پژوهشگران در کشور های مختلف نشانگر این است که دو حدود 28 نوع میکای مختلف در طبیعت دیده می شود. امکان دسترسی به همه این 28 نوع وجود ندارد و تنها 6 نوع از میکا های یافت شده قابل استخراج هستند. این 6 نوع را به ترتیب فراوانی در طبیعت در ادامه مشاهده می نمایید:

  • مسکوویت با رنگ روشن
  • بیوتیت با رنگ تیره یا مشکی
  • فلوگوپیت با رنگ قهوه‌ای
  • پاراگونیت که بسیار شبیه مسکوویت است و تفاوت این دو میکا با چشم غیر مسلح قابل رویت نیست. برای درک تفاوت های این دو نوع میکا باید حتما از میکروسکوپ استفاده شود.
  • لپیدولیت با رنگ صورتی
  • گلوکونیت با رنگ سبز

محدودیت استفاده از میکا ها به غیر قابل استخراج بودن تعداد زیادی از ان ها خلاصه نمی شود. نکته بعدی این است که از همان 6 نوع میکای قابل استخراج از طبیعت تنها دو نوع میکای مسکوویت و فلوگوپیت را می توان در صنعت استفاده کرد.

در حال حاضر بیشترین استخراج کنندگان میکا کانادا، ایالات متحده امریکا، هند، روسیه و ماداگاسکار هستند. باید در نظر داشت استخراج میکا کاری دشوار است و برای دست یابی به میکا باید اقدام به ایجاد انفجار و حفاری در معادن کرد. به دلیل سختی دستیابی به ورق میکا قیمت آن زیاد است و ممکن است در ابتدا استفاده از آن مقرون به صرفه به نظر نرسد.

نکات کاربردی درباره انواع ورق میکا

خواص ورق میکا

از آنجا که میکا ترکیبی از مواد معدنی مختلف است و از دل طبیعت بدون هیچ فرآیند اضافه و کاملا طبیعی استخراج می شود، ویژگی ها و کیفیت میکای استخراج شده ارتباط مستقیمی با عوامل طبیعی و زمین شناسی مکان های استخراج میکا دارد. با وجود برخی تفاوت ها در انواع میکاهای استخراج شده، ویژگی های مشترکی در ورق میکا وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم:

  • همه انواع میکا کاملا غیر قابل اشتعال هستند. ورق میکا قابلیت تحمل دماهای بالا حتی تا 1000 درجه سانتی گراد را دارد. البته اگر بخواهیم مقدار دقیق این مقاومت را بیان کنیم باید نوع و میزان مواد معدنی ورق میکا مشخص باشد.
  • به علت وجود مواد معدنی مانند لیتیوم، منیزیم، پتاسیم، آهن و غیره در ساختار میکا، ورق میکا دارای مقاومت شیمیایی مطلوب در برابر اغلب مواد اسیدی ( به غیر از هیدرو فلوئور و گوگرد غلیظ) و باز ها است. علاوه بر موارد ذکر شده، میکا در برابر آب، روغن و بیشترحلال‌ های معمولی هم از خود مقاومت نشان می دهد.
  • میکا دارای مقاومت الکتریکی بالا و خواص دی الکتریکی بارزی است. به دلایل ذکر شده، میکت یک عایق با عملکردی خیره کننده است. شاید جالب باشد که بدانید میکا حتی عایق مقاومی در برابر کرونا است. مقاومت بی نظیر ورق میکا باعث شده از بلوک و ورق میکا برای عایق بندی الکتریکی تجهیزاتی مانند موتورهای الکتریکی و ژنراتورها استفاده می‌شود.
  • خواص مکانیکی خاص و مطلوب میکا باعث شده که علاوه بر مقاومت الکتریکی، مقاومت بی نظیری در برابر کشش نیز داشته باشد. در کنار همه خواص ذکر شده ورق میکا دارای خاصیت الاستیسیته است. این خاصیت باعث می شود انعطاف ورق میکا زیاد باشد و به همین دلیل هندلینگ و نصب میکا بسیار آسان است.

کاربرد انواع ورق میکا

قبلا اشاره کردیم که تنها دو نوع میکا قابل استفاده در صنعت هستند. با بررسی ویژگی های هر کدام از این میکا ها نتیجه های جالبی درباره کارایی و مزایای آن ها به دست آمده که در ادامه به جزئیات آن ها می پردازیم:

  • میکای موسکوویت فراوان ترین میکای موجود در طبیعت است. این میکا پتاسیم زیاد و در نتیجه خواص در الکتریکی بهتری دارد.
  • میکای فلوگوییت دارای منیزیوم بالاتری است. وجود منیزیوم زیاد به این میکا کمک می کند که دماهای بسیار زیاد را نیز به آسانی تحمل کند. به همین دلیل این نوع میکا عایق حرارتی بسیار مناسبی است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید