چینی‌ها کفش ایرانی را دوست دارند

0
770
آرش خادم- چرم سی سی

آرش خادم تولید‌کننده صنایع چرم سی‌سی تبریز است، تولیدی که ۷۰ سال سابقه دارد. خود او کارشناس ارشد کامپیوتر است اما کار پدر را ادامه می‌دهد. او نخستین کسی است که کفش ایرانی را به چین برده و نتیجه خوبی از این کار گرفته است. در ادامه با تجربه او در چین همراه می‌شویم.

ماجرای رفتن شما به چین چه بود؟
مدتی پیش، نمایشگاه صنایع کوچک ایران در چین برگزار شد و از این ‌رو من توانستم کفش ایرانی را به چین ببرم. در سفری که به چین داشتم توانستم ۲۵۰ کیلو جنس به چین ببرم و آنجا با استقبال چینی‌ها از کفش ایرانی مواجه شدم. مردم روس دید مثبتی نسبت به چرم ایرانی ندارند اما چینی‌ها از کفش چرم ایران استقبال کردند. به‌عنوان نمونه کفشی که در ایران کمتر از ۴۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود را توانستیم ۲ میلیون تومان بفروشیم. این در حالی بود که برندسازی و تبلیغاتی نکرده بودیم اما چینی‌‌ها جنس ایرانی را پذیرفتند و دوست داشتند.
ما فکر می‌کنیم رفتن به چین خیلی سخت است اما این‌طور نیست. ضمن اینکه چین یک‌پنجم جمعیت جهان را دارد و ازاین‌رو بازار خوبی برای ایران است. در ابتدای سفر خیلی نگران بودم اما رفتن ما به چین موجب تابوشکنی شد و حالا سایر کفاشان هم می‌توانند به چین بروند. چین یکی از اصلی‌ترین وارد‌کنندگان کفش ایتالیاست و کفش‌های خاص و دست‌دوز ایتالیا به چین می‌رود. تجربه ایتالیا ازیک‌طرف و از طرف دیگر تجربه سه سال قبل خودم که به کنیا رفته بودم موجب شد تا تصمیم بگیرم که به چین بروم و بازخورد خوبی گرفتم.


رفتن به چین به همین راحتی است که می‌گویید؟! یا سختی‌هایی هم دارد؟
مسلم است که سختی‌هایی هم دارد. درحال‌حاضر محصولاتی مثل زعفران از ایران به چین می‌رود اما این نیازمند دورزدن‌هایی است. در واقع بهتر است که کالاهای ایرانی از تایلند به چین بروند چراکه هزینه گمرک از تایلند برایمان پایین‌تر در می‌آید. تعرفه‌ها برای جنس ایرانی آنجا بالاست.


خب در این صورت نمی‌توانیم با برند ایرانی در چین فروش داشته باشیم
درست است اما تعرفه‌ها بسیار بالاست و شاید بهترین راه‌حل همین باشد. راه‌حل بهتری که وجود دارد این است که شریکی تجاری در چین پیدا کنیم. جالب است بدانیم که از ایران چرم زیادی به چین برده می‌شود.


منظورتان محصولات چرمی است؟
خیر. چرم ایران به چین برده می‌شود. چون تعرفه ندارد و به همین علت چرم زیادی به چین فرستاده می‌شود.

موضوع کنسرسیوم صادراتی تبریز چیست؟
در نمایشگاه شهر نایروبی در کشور کنیا، آفریقای جنوبی، نمایشگاه مس‌شوز روسیه و نمایشگاه امپکس تهران در قالب کنسرسیوم صادراتی استان شرکت کردیم اما در کشور خودمان به دلیل قوانین سخت مثل مالیات بر ارزش افزوده نتوانستیم کار زیادی از پیش ببریم.


چند فروشگاه دارید؟
۳‌ فروشگاه در تبریز داریم که یکی از آن‌ها قدمتی ۷۰ ساله دارد و هنوز فعال است. برای فروش آنلاین هم کارهای خوبی انجام داده‌ایم و به‌طور مثال با دیجی کالا همکاری می‌کنیم و روزی بیش از ۲۰ جفت به صورت آنلاین می‌فروشیم و بهترین اتفاقی که افتاده است این است که ارسال‌های بین‌المللی داریم. هفته‌ای یک سفارش از خارج از کشور داریم و این خیلی خوب است که برای آلمان، کانادا یک جفت می‌فرستیم یا سفارش عمده انجام می‌شود. به‌عنوان‌ مثال یک مشتری عمده در استرالیا داریم که برای آن‌ها کارهایمان را ارسال می‌کنیم. جالب است برایتان که بگویم تبریزی‌ها در آلمان سایتی راه انداخته‌اند به نام Pershiangifts.online که محصولات ما را آنجا خوب می‌فروشد.


افزایش نرخ دلار چه تأثیری در کار شما گذاشت؟
این شرایط خوبی نیست اما برای صادرات خیلی خوب شد. حتی چین که به ارزانی کالاهایش معروف است نرخ عمده‌فروشی کفش‌هایش از ایران گران‌تر بود یا شاید هم نزدیک به ایران بود. البته ما نیازمند مواد اولیه هستیم که باید مشکلات تأمین آن رفع شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید