چرم وحید، از تبریز تا سپهسالار

3
1585
وحید روان پرور، مدیرعامل کفش وحید

کارخانه تولیدی چرم وحیدی یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های تولید کفش چرمی در کشور است که قدمتی نزدیک به (یک قرن) 90 سال دارد. رسول روان‌پرور به عنوان بنیانگذار این واحد تولیدی کار خود را از شهر تبریز آغاز کرده است. شهر تبریز از دیرباز پیشگام در صنعت چرم و کفش بوده و به عنوان پایتخت اصلی این صنعت در ایران شناخته شده است. شهرت و نام آوری شهر تبریز بیش از هرچیز مرهون دست هنرمندانی همچون رسول روان‌پرور است که این هنر را آفریده‌اند.

رسول روان‌پرور فعالیت خود را در زمینه تولید کفش از سال ١٣١١ و در شهرتبریز با سفارشی‌دوزی آغاز کرد و در سال ١٣٣٠ با مهاجرت به تهران و افتتاح نخستین فروشگاه در میدان منیریه کارش را ادامه داد. به تدریج و با توسعه مجموعه، تولید از حالت سفارشی‌دوزی خارج شد و به صورت سری‌دوزی و انبوه ادامه پیدا کرد. با انتقال کارگاه به خیابان باغ سپه سالار، اولین فروشگاه در سال ١٣٥٦ در این خیابان گشایش یافت. به پاس این مجموعه میراث‌دار گفت و گویی با وحید روان‌پرور مدیریت چرم وحید داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

دستگاه کارکشی ایتالیایی- نمایی از کارخانه چرم وحید

وحید روان‌پرور در مورد چگونگی آغاز فعالیت خود به شکل کنونی می‌گوید: در سال 1382 سفری به ایتالیا و اسپانیا داشتم و از کارخانه‌های تولید کفش و خط تولید آنها بازدید کردم. در سال 1385 ساختمان تولیدی را بازسازی کردیم و در سال 1388 کارخانه‌ای طبقاتی به شکل کارخانه‌هایی که قبلا در ایتالیا و اسپانیا دیده بودم را افتتاح کردیم. در این کارخانه کلیه دستگاه‌های تولیدی را ارتقا دادیم و شکل جدیدی از تولید را آغاز کردیم. تمام دستگاه‌های خط تولید را از ایتالیا خریداری کردیم البته روند این تحول به دلیل تحریم بانک‌های ایران از سال 1388 به مشکلات بسیاری روبرو شد.

ایتالیایی‌ها فروش مستقیم به ایران نداشتند و ما بعد ازچندین سفر به ترکیه، با کمک شرکت انریکو و با پرداخت پول نقد و البته با قیمتی بالاتر توانستیم دستگاه‌ها را خریداری کنیم. تمام دستگاه‌هایی که در تولید کفش دست دوز زنانه کاربرد دارد از جمله اشبالت‌گیری، کارکشی، گرمکن، سردکن و … را از ایتالیا خریداری کردیم تنها دستگاهی که در ایتالیا بود و ما نداریم دستگاه تزریق مستقیم است که البته در حوزه کاری ما نیست. بعد از انقلاب ما نخستین شرکتی هستیم که تمام دستگاه‌های تولیدی در زمین کفش زنانه را وارد کشور کردیم.

مدیرعامل چرم وحید در مورد نحوه آموزش نیروی انسانی برای کار با دستگاه‌ها گفت: در ابتدا کسی نبود تا با دستگاه‌ها آشنایی کامل داشته باشد به همین دلیل برای متخصصینی که بتوانند آموزش بدهند هزینه کردیم و در نهایت تکنسینی از ترکیه را استخدام کردیم. وی به مدت شش ماه سرپرستی کارگاه را برعهده گرفت و آموزش‌های لازم به کاربران داده شد. 

دستگاه ایتالیایی پاشنه زنی با کاربر مجرب- نمایی ازکارخانه چرم وحید

وحید روان‌پرور سیستم طراحی چرم وحید را قوی و پیشرفته می‌داند و می‌افزاید: ما در سال 4 شوروم برگزار می‌کنیم که در هر شوروم حداقل 180 مدل جدید ارائه می‌شود یعنی هر سال حداقل 700 جفت مدل جدید را برای شوروم‌ها آماده می‌کنیم که به جرات می‌توانم بگویم کمتر تولیدکننده‌ای در سال به این میزان مدل جدید تولید می‌کند.

حدود 2 سال است که تولید کیف‌هایمان را خود بر عهده گرفته‌ایم. پیش از این با دیگر تولیدکنندگان کیف همکاری می‌کردیم. از آنجا که باید کیف‌ها به نوعی با کفش‌های ما ست می‌شد مشکلات فراوانی داشتیم به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا کیف هم تولید کنیم. به همین منظور سرپرستی را استخدام کردیم که مسئولیت بخش فنی و تولید کیف را مستقلا بر عهده بگیرد.

وی در مورد نحوه فروش محصولات چرم وحید می‌گوید: نخستین فروشگاه در سال 1376 در باغ سپهسالار توسط مجموعه تولیدی چرم وحید خریداری شد. تا دو سال پس از آن دو فروشگاه دیگر به آنها افزوده شد. در حال حاضر نیز در مجتمع تجاری اپال، پلاتین، باملند و سمرقند فروشگاهی با مالکیت خریداری کرده‌ایم.

مجموعه چرم وحید در شهرستان‌ها عوامل فروش دارد. ما مالکیتی آنجا نداریم. ما به شخص فروشنده بیشتر از تجارت او یا فروشگاهش اهمیت می‌دهیم. اینکه آن فرد بتواند فروشنده خوب و کارآمدی باشد، برایمان ارزش بیشتری دارد. وقتی برندی در فروشگاهی موفق نمی‌شود، مشکل از فروشنده است، نه از برند یا فروشگاه. فروشگاه‌هایی که در شهرستان تابلوی چرم وحید دارند، ابتدا محصولات ما را کنار دیگر محصولات فروخته‌اند و پس از چندی خواستار تابلوی وحید شدند. ما نیز ازین بابت هزینه‌ای از آنها نگرفته‌ایم. محصولات چرم وحید در حال حاضر در شهرهای کرمان، قم، بندرعباس، همدان، اهواز و زنجان به فروش می‌رسد.

چرم وحید در اینستاگرام صفحه‌ای دارد که فعال است و فروش خوبی دارد. این مجموعه عکاس، مدل، مسئول پاسخگویی به دایرکتها، مسئول بسته بندی و … دارد که فعالیت خود را بصورت کامل انجام می‌دهند.

دستگاه دوخت ایتالیایی- نمایی از کارخانه تولیدی چرم وحید

وحید روان‌پرور در مورد حضور در انتخابات اتحادیه کفاشان می‌‌گوید: بزرگترین ضعفی که من در صنف میبینم، ضعف اطلاعات و آگاهی است. تولیدکننده ما قیمت تمام شده محصول خود را نمی‌داند، توانایی تخمین قیمت فروش را ندارد، حق و حقوق خود در زمینه تولید را نمی‌داند. برخی از فروشنده‌های ما برخورد با مراجعه کننده خانم را بلد نیستند. متاسفانه ما در بخش آموزش تجارت، تنها طراحی و بخش فنی را آموزش می‌دهیم در حالیکه از آموزش نحوه خرید و فروش و محاسبه قیمت تمام شده خبری نیست. رشد برای مجموعه‌های تولیدی واجب است و این رشد به دانش تولیدکننده بستگی دارد. اعتقاد دارم ما می بایست اطلاعات دانشی تولیدکننده را بالا برده تا از هنرش درست و بهینه استفاده کند.

موضوع بعدی که با حضور در اتحادیه به دنبال آن هستم، رشد تکنولوژی در مجموعه‌های تولیدی است. دانش بدون بالا بردن تکنولوژی بی‌فایده است. ما باید به واحدهای تولیدی آموزش دهیم که چه تکنولوژی‌هایی را به کارگاه‌های خود بیافزایند تا کاری با کیفیت و استانداردی درخور تولید کنند. به عقیده من با شرایط سیاسی و اقتصادی امروز اگر ما تولیدکنندگان به شکل رقابتی فعالیت نکنیم، از این زنجیره حذف خواهیم شد.

مدیرعامل چرم وحید در پایان می‌افزاید: از نشریه اخبار صنعت چرم و کفش که با تجربه و دانش بالای مدیر مسئول خود در انتقال آگاهی برای صنف ما از هیچ فعالیتی فروگذار نمی‌کند نیز کمال تشکر را دارم.

3 دیدگاه‌ها

  1. یه مقدار حداقل بابت حقوق شهروندی و مشتری مداری از کارخونه تون برای مشتری هاتون ارزش قایل باشید اقای کفش چرم وحید

  2. سلام
    یه مقدار حداقل بابت حقوق شهروندی و مشتری مداری از کارخونه تون برای مشتری هاتون ارزش قایل باشید اقای کفش چرم وحید
    من به شخصه برای چندین کفش خریداری شده ام و سرپاشنه ای ک از هر کفش گم شد و افتاد و کفی کف کفش باید چقدر وقت بزارم و پیگیر بشم از کفاش ها ک میگن نداریم !!!!!

  3. سلام چه فروشی ؟ چه مشتری مداری ؟؟ شما کفش چرم وحید کفش رو به مبلغ ۲ میلیون و ۳۸۰تومن به مشتری عرضه میکنی درست اما حتی یه ارزش در حد کم برای مشتری ات قایل نمیشی ک یه سرپاشنه و یه کفی برای روزی ک نیاز داره مشتری ات و کل ایران رو سفارش میده یه کفی پیدا نمیشه برای تخت وین ک یه کفاش بزنه ک جلوی سابیدگی کفش رو بگیره !!!! واقعا چطور مشتری مداری داری میکنی اقای صاحب عرضه کفش چرم وحید محترمهر کفش ۲میلیون و ۳۸۰ هزار تومن ؟؟؟؟ !!!!!

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید