پیگیر مسائل داخلی تا صادرات کفش هستیم

0
548
پیگیر مسائل داخلی تا صادرات کفش هستیم

یکی از انجمن‌های فعال در حوزه کفش، انجمن کفش تبریز است که به‌صورت فعالانه در مهمترین قطب صنعت کفش کشور، اهداف بلندی را برای ارتقای این صنعت ترسیم کرده است. مجله اخبار صنعت چرم و کفش با رئیس انجمن کفش تبریز درباره این انجمن گفت‌وگویی انجام داده است.

از شغل پدری تا ورود به انجمن کفش تبریز
«مهدی آقانژاد» متولد سال ۱۳۵۸ است که از کودکی راه و شغل پدر را ادامه داده است. وی هم‌اکنون مدیرعامل شرکت ارسان صنعت کفش آقانژاد، رئیس انجمن کفش تبریز و عضو هیات مدیره شهرک کیف و کفش تبریز است.
مهدی آقانژاد در گفت وگو با مجله اخبار چرم و کفش گفت: تولیدات ما در زمینه کفش‌های مردانه تمام چرم و پوتین‌های ایمنی و نظامی با زیره لاستیک، پی‌یو لاستیک و… است.
آقانژاد در پاسخ به این پرسش که با توجه به مشغله کاری با چه انگیزه‌ای وارد انجمن کفش تبریز شدید و هم‌اکنون نیز رئیس این انجمن هستید، گفت: علایق وافری به رشد و توسعه استان آذربایجان‌شرقی و همچنین تعصب خاصی به صنعت کفش و چرم در این استان دارم، به علاوه با توجه به لطفی که همکاران در این صنعت به بنده دارند، وظیفه خود دانستم که وارد این عرصه شوم. در انتخابات نیز بالاترین رای را کسب کردم و در انتخابات داخلی نیز با عنایت دوستان به عنوان رئیس انتخاب شدم.
عضو هیات مدیره شهرک کیف و کفش تبریز در پاسخ به این پرسش که وظیفه انجمن چیست و چه تفاوتی با اتحادیه دارد، خاطرنشان کرد: انجمن در حقیقت صدای یک صنعت است. انجمن زیرمجموعه یک صنعت، کارخانه و تولیدکنندگان آن محسوب می‌شود و سخنگوی آن صنعت در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت به‌شمار می‌رود؛ اما اتحادیه امور مربوط به یک صنف را انجام می‌دهد.

«مهدی آقانژاد» رئیس انجمن کفش تبریز

اهداف و برنامه‌های انجمن کفش تبریز
رئیس انجمن کفش تبریز در ادامه با اشاره به تعداد اعضای این انجمن گفت: ۱۵۰ نفر عضو این انجمن هستند، به عبارت دیگر ۱۵۰ واحد صنعتی کفش در این استان وجود دارد که همگی عضو انجمن شده‌اند.
آقانژاد در ادامه با اشاره به برنامه‌های انجمن عنوان کرد: در انجمن برنامه‌های عملیاتی برای سال ۱۴۰۱ تدوین شده است. یکی از برنامه‌های ما حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی است. موضوع دیگر پیگیری یارانه‌های دولتی برای توسعه ماشین‌آلات و نوسازی خطوط تولید در صنعت کفش است. همچنین برنامه‌هایی در جهت توسعه صادرات و تعامل بیشتر با بانک‌ها در دست اقدام است. پیگیر امور مالیاتی و بیمه‌ای نیز هستیم. در تمام این موارد برنامه‌هایی تدوین شده که گام به گام به سمت عملیاتی شدن آنها پیش می‌رویم.

در تعامل با سایر بخش‌ها حرکت می‌کنیم
وی در پاسخ به این پرسش که برنامه شما برای تعامل با سایر بخش‌ها چیست، عنوان کرد: نخستین هدف ما ایجاد همدلی بین تشکل‌ها است و قصد داریم که تعامل بیشتری بین انجمن‌ها و اتحادیه‌های کفش و چرم ایجاد کنیم.
همچنین سبب انتقال خواسته‌های اعضای انجمن و اتحادیه‌ها به وزارت صنعت، معدن و تجارت و مجلس شورای اسلامی شویم. با سایر اعضای انجمن‌های دیگر در کشور نیز در تعامل هستیم تا مشکلات خود را به صورت یک‌دست و یک صدا به گوش وزارتخانه برسانیم.
رئیس انجمن کفش تبریز در پاسخ به این پرسش که در زمینه موضوع مالیات در جلسات انجمن‌ها حضور دارید، گفت: بله ما نیز حضور داریم و امیدواریم با برگزاری جلسات و پیگیری‌های لازم این افزایش مالیاتی که برای اصناف در نظر گرفته‌اند را کاهش دهیم.
آقانژاد در ادامه تاکید کرد: ما با سایر تشکل‌ها تعامل و همدلی داریم، چراکه اگر این همدلی ایجاد نشود، زنجیره تامین صنعت با مشکل روبرو می‌شود. اقدامات ما از تامین مواد اولیه تا تولید چرم و کفش، اگر در یک مسیر و روی یک ریل قرار نگیرد، نمی‌توانیم به مقصد نهایی خود برسیم. واقعیت این است که ما باید با همدلی بتوانیم بر مشکلات فائق آییم و خواسته‌های خود را یک‌صدا از دولت مطالبه کنیم.

اقداماتی برای ایجاد شهرک صنعتی
عضو هیات مدیره شهرک کیف و کفش تبریز در پاسخ به این پرسش که برای ایجاد شهرک‌های صنعتی چه اقداماتی انجام داده‌اید، عنوان کرد: یکی از مشکلات صنعت کفش، ایجاد شهرک صنعتی بود.
پیش از این واحدهای تولیدی و صنعتی در شهرها به صورت پراکنده بودند تعدادی در جاده‌ها، برخی دور از نقاط شهری و برخی نیز در شهرها بودند. در سال ۱۳۹۶ زمینی به مساحت ۳۵ هکتار ایجاد شد که در آن ۱۷۴ قطعه صنعتی کاملاً واگذار شدند. در حال حاضر نزدیک ۷۰ یا ۸۰ واحد تجاری در این شهرک در حال احداث هستند.
۸۰ درصد زیرساخت‌های شهرک آماده شده که شامل تامین برق، آب و گاز، جدول‌کشی و قطعات تفکیک شده است. حصارکشی این شهرک به اتمام رسیده و چند واحد تولید کفش و کارتن‌سازی نیز به بهره‌برداری رسیده‌اند و برخی نیز در حال ساخت واحدهای خود هستند. همچنین سایر بخش‌ها همانند هتل و پاساژ نیز در حال تکمیل شدن هستند.
آقانژاد ادامه داد: طی جلسه‌ای که با وزارت صنعت، معدن و تجارت و اداره کار داشته‌ایم در مورد ارائه تسهیلاتی مانند وام جلساتی برگزار کرده‌ایم که امیدواریم به نتیجه مطلوب برسد. وی افزود: هر واحد در شهرک صنعتی یک سند شش دانگ تفکیک‌شده با کاربری صنعتی دارد که دارندگان آن با این سند قادر به دریافت وام نیز هستند.

حضور فعال در نمایشگاه‌ها
رئیس انجمن کفش تبریز همچنین در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی در راستای حضور در نمایشگاه‌ها دارید و انجمن چه نقشی در راستای برگزاری نمایشگاه تبریز دارد، گفت: برگزاری نمایشگاه تبریز به صورت قانونی برعهده انجمن کفش تبریز است. در سال‌جاری از ۲۲ تا ۲۴ تیرماه ۱۴۰۱ نمایشگاه کفش تبریز را در سالن‌های مختلف برگزار می‌کنیم.
آقانژاد همچنین با اشاره به برنامه‌های نمایشگاهی خارج از کشور عنوان کرد: برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی از دولت و شهرک‌های صنعتی درخواست کمک کرده‌ایم و یکی دو نمایشگاه در دست اقدام داریم. برای حضور در نمایشگاه آیسف نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم. وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به نرخ ارز هم‌اکنون بهترین زمان برای صادرات است و با توجه به جنگ اوکراین و روسیه فضا برای کفش‌های ایرانی نیز بیشتر شده است.

برنامه‌های آموزشی انجمن
رئیس انجمن کفش تبریز همچنین با اشاره به برنامه‌های آموزشی این انجمن اظهار کرد: مدرسه عالی مهارتی چرم و کفش را با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و اتحادیه انجمن کفش تبریز راه‌اندازی کرده‌ایم تا کارآموزان بتوانند در چندین رشته در این صنعت تحصیل کرده و گواهینامه دریافت نمایند. در بخش طراحی نیز کارگاه‌هایی را راه‌اندازی کرده‌ایم‌. همچنین با بزرگان صنعت کفش تبریز یک همیاری جهت توسعه ماشین‌آلات این صنعت انجام داده‌ایم که امیدواریم به مرحله جذب دانشجو برسد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید