پتروشیمی‌ مواد اولیه به تولیدکنندگان کفش نمی‌ دهد

0
232
پتروشیمی‌ مواد اولیه به تولیدکنندگان کفش نمی‌ دهد

بازار لوازم جانبی کفش از ابتدای سال‌جاری تاکنون در دو مرحله با افزایش قیمت روبه‌رو شده و این در حالی است که رئيس اتحاديه فروشندگان چرم و لوازم کفش تهران معتقد است، با توجه به مواد اولیه‌ای که در گمرک در حال ترخیص شدن است و با نرخ جدید ارز محاسبه می‌شود، به‌زودی شاهد موج سوم گرانی‌ها خواهیم بود. مشکل دیگری که این روزها تولیدکنندگان لوازم جانبی کفش با آن روبه‌رو هستند، نحوه محاسبات مالیات با دستگاه پوز است.
سعید حیاتی، رئيس اتحاديه فروشندگان چرم و لوازم کفش تهران در گفت‌وگو با «مجله اخبار صنعت چرم و کفش» به تشریح این مشکلات پرداخت.

موج سوم گرانی
سعید حیاتی، رئيس اتحاديه فروشندگان چرم و لوازم کفش تهران به خبرنگار مجله اخبار صنعت چرم و کفش، گفت: بخشی از افزایش قیمت لوازم جانبی کفش از جمله زیپ، چسب و یراق‌آلات به عوارض گمرکی و آزاد شدن قیمت ارز باز می‌گردد. البته صنف ما تاکنون هیچ‌گونه کالایی را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد نکرده،‌ اما نحوه محاسبات گمرکی عوارض تمام کالاها را افزایش داده است و در این میان، موج سوم گرانی یک ماه دیگر خود را نشان می‌دهد.
وی افزود: به‌عنوان نمونه، اگر بهای یک کانتینر مواد اولیه پلی‌یورتان یا استون ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان تمام می‌شد، هم‌اکنون هزینه آن بالای ۷۰۰ میلیون تومان است. این تنها عوارض گمرکی است و علاوه بر آن، ۹ درصد مالیات ارزش‌افزوده باید بپردازیم. بنابراین پس از ورود مواد اولیه که طی فرآیندی تبدیل به محصول نهایی می‌شود، شاهد یک موج گرانی دیگر خواهیم بود و قیمت واردات مواد اولیه مانند چرم و چسب و… همه با ارز ۲۶ هزار تومانی محاسبه خواهد شد.

روند صدور مجوز عامل ناامیدی و نارضایتی کارآفرینان
سعید حیاتی، رئيس اتحاديه فروشندگان چرم و لوازم کفش تهران

تداوم افزایش قیمت‌ها
رئيس اتحاديه فروشندگان چرم و لوازم کفش تهران در ادامه با اشاره به وضعیت مواد اولیه‌ای که در داخل تهیه می‌شود، عنوان کرد: به‌عنوان مثال، پتروشیمی کارون به تولیدکنندگان داخلی مواد اولیه برای تولید زیره نمی‌دهد و این‌گونه عنوان می‌کند که بانک مرکزی تیک ارزی به ما نمی‌دهد و باید در صف طولانی تیک ارزی برای صادرات قرار بگیرم؛ بنابراین ترجیح می‌دهم محصولات خود را صادر کنم. در صنعت پتروشیمی دستگاه‌ها باید به صورت ۲۴ ساعته کار کنند و نباید خاموش شوند؛ از این‌رو خط تولید نباید متوقف شود و چون برای دریافت ارز باید در نوبت قرار بگیرند و این نوبت طولانی ممکن است دستگاه‌های آنها را از کار بیندازد، ترجیح می‌دهند به‌طور مستقیم صادرات داشته باشند.
حیاتی ادامه داد: با توجه به این شرایط، بسیاری از کارخانه‌ها از جمله کارخانه‌های قم، مواد اولیه برای تولید ندارند. بنابراین بخشی از افزایش قیمت‌ها به این دلیل است که پتروشیمی کارون به ما مواد اولیه نمی‌دهد.
وی افزود: بخش دیگری از افزایش قیمت‌ها به‌دلیل مبنا قرار دادن دلار ۲۶ هزار تومانی در ارزشیابی گمرکی است. بخش سوم گرانی‌ها نیز به هزینه‌های سربار، قیمت انرژی و افزایش دستمزد نیروی انسانی باز می‌گردد؛ از همین‌رو بسیاری از شرکت‌ها در حالت تعدیل نیرو هستند.

دستگاه پوز ملاک خوبی برای محاسبه مالیات نیست
رئيس اتحاديه فروشندگان چرم و لوازم کفش تهران با اشاره به تصمیم مالیاتی وزارت امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: موضوع مهم‌تر این است که وزارت اقتصاد با نادیده گرفتن هزینه‌های تولیدکنندگان به یکباره مالیات از طریق دستگاه‌های پوز را اعلام کرده و سازمان امور مالیاتی قرار است کل تراکنش‌های سال ۱۴۰۰ را بررسی کند، در حالی‌که تولیدکنندگان فقط دو ماه فرصت سازماندهی آن را داشته‌اند. تا پیش از این، اگر دستگاه پوز کسی کم کار کرده بود، سازمان امور مالیاتی عنوان می‌کرد این دستگاه را می‌گیرد و برای اینکه دستگاه از ما گرفته نشود، انتقال‌های صوری انجام می‌دادیم. حال اگر قرار بود دستگاه‌های پوز ملاک قرار گیرد باید زیرساخت‌های آن نیز آماده و کار کارشناسی انجام می‌شد تا حداقل ما انتقال‌های صوری انجام نمی‌دادیم.
حیاتی در ادامه توضیح داد: مالیات براساس نقل و انتقال ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای یک واحد صنفی در نظر گرفته شده، در حالی که نقل و انتقال واقعی این واحدهای صنفی به ۲ میلیارد و ۸۰۰ تومان نیز نمی‌رسد، چراکه بخشی از انتقال‌های آنها صوری بوده است. باید روی این مسائل کار کارشناسی انجام می‌شد و هزینه‌های ما را در نظر می‌گرفتند.
وی در پاسخ به این پرسش که اتحادیه در این راستا چه اقدامی می‌تواند انجام بدهد، گفت: در این زمینه جلسات گوناگونی با دست‌اندرکاران و مسئولان برگزار کرده‌ایم تا مشکلات خود را در زمینه مالیات از طریق دستگاه پوز به سازمان امور مالیاتی انتقال دهیم. وگرنه با تداوم این شرایط، بسیاری از واحدهای تولیدی بر اثر تورم و مالیات از طریق دستگاه پوز، ممکن است به تعطیلی کشیده شوند.

تلاش برای زیباسازی و ایمن‌سازی بازار
رئيس اتحاديه فروشندگان چرم و لوازم کفش تهران درباره اقدامات مربوط به زیباسازی بازار نیز گفت: با توجه به اینکه منطقه بازار ۱۱۲ هکتار است، اکثر ورودی‌های بازار مانند بازار طلافروش‌ها، آهنگران و سبزه میدان به خاطر تردد چرخی‌ها و موتوری‌ها بسته شده و تنها دو مسیر یعنی بازار پاچنار و حضرتی باز است که چرخی‌ها، دوچرخه و موتوری‌ها وارد این بازار‌ها می‌شوند. به شهرداری پیشنهاد دادیم این بازارها را ساماندهی کند تا ما نیز با شهرداری همکاری لازم را داشته باشیم و فشار بار حمل‌ونقل کمتر شود. خیابان خیام بار ترافیکی بالایی دارد، زیرا تمام مسیرها و ۱۵ خرداد را بسته‌اند. تقاضای ما از شهرداری این بود که به ما کمک کند، چراکه بار ترافیکی پاچنار و خیام بسیار زیاد شده و همچنین شاهد افزایش توریست‌ها در این منطقه هستیم و باید این منطقه را سازماندهی کنیم. سال‌ها پیش در این منطقه اقداماتی انجام شد و بازار را به صورت سنتی بازسازی کردند، اما به‌دلیل اینکه شهردار عوض شد و هزینه‌های بازسازی نیز افزایش یافت، این طرح رها شد.
حیاتی افزود: ما در حد توان خود اقداماتی انجام داده‌ و برخی بندکشی‌ها را مرمت و مقاوم‌سازی کرده‌ایم، همچنین برخی را ساماندهی می‌کنیم. برای حدود ۴۰ مغازه این کار را انجام داده‌ایم که بسیار زیبا شده‌اند و چون خود کسبه به تدریج پول این کار را داده‌اند، از این کار استقبال کردند و بخش‌های دیگر بازار نیز خواستند این کار را انجام بدهند. دو بخش این کار انجام شده، یک بخش آن نیز در حال انجام است. همچنین سقف‌ها را ایزوگام کرده‌ایم و ۲ تا ۳ مرحله زیباسازی انجام شده است. پس از آن قصد داریم وارد موضوع ایمنی برق شویم، زیرا سیم‌کشی‌ها فرسوده شده و مربوط به ۳۰ سال پیش است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در بازار پاچنار حجم تردد از جمله مردم و ماشین بالاست قصد ساماندهی ایمنی، اطفای حریق و زیباسازی این بازار را داریم، چرا که آتش‌نشانی بارها به جهت ایمنی این منطقه به ما اخطار داده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید