پای بی تدبیری در کفش هیدج

0
991
پای بی تدبیری در کفش هیدج

کفش هیدج سومین تولیدکننده کفش در کشور؛ به عنوان نمونه عینی و واقعی از یک مجموعه اشتغال خودجوش و صنعتی پایدار برای بقا و حفظ جایگاه خود نیازمند حمایت مسئولین است.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از خبرگزاری صدا وسیما؛ حساس سازی و اعتماد سازی، توسعه مهارت منابع انسانی- بهبود طراحی محصول، بازار و شبکه سازی و رفع حلقه‌های مفقوده در زنجیره ارزش از اقدامات خوشه کفش هیدج است این‌ها صحبت‌های جعفری معاون شرکت شهرک‌های صنعتی است.
او می‌گوید: خوشه کفش هیدج در راستای ارتقای جایگاه کفش هیدج اقدام به برگزاری تورهای بازدید داخلی و خارجی ، راه‌اندازی سامانه جامع تحت وب خوشه کفش هیدج، برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی در رابطه با توسعه مهارت، ایجاد مرکزآموزش جوارکارگاهی فنی حرفه‌ای کفش هیدج برای آموزش منابع انسانی، ایجاد و تجهیز مرکز طراحی و مدلسازی در رابطه با بهبود طراحی محصول و برگزاری دوره‌های آموزشی توسط اساتید زبده کشور کرده است.
جعفری می‌افزاید: اخیراً این خوشه موفق شد برای اولین بار محصولات خود را به صورت مشارکتی به کشور عراق، افغانستان، مصر، تونس و آذربایجان صادر کند.
جعفری می‌گوید:در رابطه با شبکه سازی می‌توان به شبکه تامین ماده اولیه PU، ایجاد واحد تیغه سازی، لمینت سازی، افزایش تعداد واحد‌های ماشینی از دو واحد به ۱۲ واحد، ایجاد سایت کارگاهی تخصصی کفش هیدج با جانمایی برای استقرار ۹۰ واحد تولیدی از دیگر اقدامت انجام شده در راستایی افزایش کیفیت محصولات واحد‌های تولیدی است.

او ادامه می‌دهد:افزایش اشتغال از ۹۰۰ نفر به حدود ۱۳۰۰ نفر به صورت مستقیم، افزایش تعداد واحد‌های فعال از ۱۴۲ واحد به ۱۶۲ واحد تولیدی و افزایش حجم تولید از ۵.۵ میلیون جفت به ۷.۵ جفت از اقدامات این خوشه در جهت ارتقای این ظرفیت است.

اینجا کفش یعنی اقتصاد
کیلومتر ۷۰ و المانی که کلی کفش پشت آن چفت شده و شهر هیدج را از یک دهه پیش به کانون تولید کنندگان صنعتی و حتی خانگی بدل کرده است.
صنعت کفش در شهر هیدج برای اولین بار با همت مرحوم رمضانعلی دهقانی در سال ۱۳۵۷ و با ایجاد یک کارگاه تولیدی کفش فعالیت خود را آغاز کرد..
حالا بیش از ۴۰ سال از آن روز‌ها می‌گذرد و در این سال‌ها این صنعت توانسته چندین هزار نفر را به اشتغال برساند و حتی بسیاری از خانه‌ها در این شهر به کارگاه‌های کوچک تولید کفش تبدیل شده است.

۴۰ درصد کفش‌های بچه‌گانه کشور در هیدج تولید می‌شود
شهره صنعتش به کشور بسنده نکرد و رد کفشهایش به کشور‌های همچون ترکیه عراق سوریه و تاکستان هم باز شد.
کوچه و پس کوچه هایش پر بود از همهمه کار و تلاش بیش از ۱۵۰۰ نفر که در ۱۶۰ واحد صنعتی یا سنتی مشغول فعالیت بودند.
شهر هیدج به عنوان قطب تولید کفش‌های ورزشی بچه گانه در کشور شناخته شده و کارگاه‌های تولیدی کفش و صنایع وابسته آن از جمله طراحی- فوم سازی- زیره سازی – چاپ و داغی- مقوا سازی – گلدوزی و … در اغلب نقاط این شهر پراکنده بودند.
عمده تولیدات این شهر به همت کارفرمایان این واحد‌ها به شهر‌های بزرگ نظیر تهران – تبریز- اصفهان- مشهد – یزد و … ارسال می‌شود.

حال ناخوش صنعت چرم هیدج
کفش اساس و پایه اقتصاد هیدجی هاست، ولی این روز‌ها این صنعت حال ناخوشی دارد و در سایه بیتدبیری‌های مسئولان استانی امروزه با مشکلات عدید‌های دست وپنجه نرم می کند.
کوچه به کوچه و خانه به خانه این شهر دستی در این صنعت دارند .
اما اگر مسئولان استان این روز‌ها رگ حمایتشان به جوش نیاید سرنوشت همچون کفش ملی در انتظار کفش هیدج است. به هیدج که میرسی، تابلو‌های مختلفی از تولیدکنندگان کفش میبنی که تو را به سمت شهرک صنعتی هدایت می‌کنند.
راهم را به سوی یکی از کارگاه‌های که تا سال گذشته جزو شاگرد اولی‌های این صنعت بود کج می‌کنم.
سکوت کارگاهی که همین یک سال گذشته پر از هیاهوی کارگران بود؛ حالا می‌رفت غبار تعطیلی به خود بگیرد.
وارد گارگاه می‌شوم در گوشه‌ای کارگری با دستگاه غبار گرفته‌ای خود را مشغول کرده است.
پای صحبت‌های و درد دل‌های اقای فومژی صاحب کارگاه می‌نشینم


بیکاری کارگران
اقای فومژی می‌گوید: رنج آورترین قسمت موضوع برایم دیدن بیکاری کارگرانی است که روزی از این کارگاه نان بر سر سفره هایشان می‌گذارند.
وی می‌افزاید:کارگاهی که توان فعالیت ۵۰ تا ۶۰ نفر کارگر را دارد حالا فقط با دو سه نفر به پا ست. این یعنی درد بر روی درد‌های این کارگاه.
مدیر این کارگاه می‌گوید:افزایش ۲۰۰ در صدی در قیمت مواد اولیه بلای جان این صنعت شده است.
فومژی می‌افزاید: مواد اولیه محصولات تولیدی ما از خارج وارد می‌شوند و واردکننده به خاطر سود زیاد آن ترجیح می‌دهد این مواد را بیشتر احتکار کند تا بفروش برساند.

دولت با اعطای وام کم بهره و مدت دار حمایت کند

فومژی با بیان اینکه تولیدکنندگان در میان این همه مشکل توان مقاومت ندارند، گفت: از جمله مشکلات مهم تولیدکنندگان، فشار اداره دارایی برای پرداخت به موقع مالیات است در حالی که الان تولیدی نداریم که فروش کنیم و تعداد محدود تولید نیز با شرایط مدت دار و برخی اوقات یکساله می‌باشد.
وی می‌گوید: هیچ حمایت مالی از ما نمی‌شود حدود ۴۰ سال است که مالیات پرداخت می‌کنم در حال حاضر انتظار دارم در شرایط سخت دولت به دادمان برسد و مشوق‌های مالیاتی و تامین اجتماعی شامل حال ما شود تا بتوانیم از این دوران گذر کنیم.
فومژی ادامه می‌دهد:با هزینه خود این کارگاه را پایه ریزی کردم بدون دریافت هیچ وامی، ولی الان انتظار دارم از وام‌های کم بهره بهره‌مند شوم تا بتوانم کارخانه را سرپا نگه دارم.
وی اقدامات خوشه کفش را به عنوان چراغ سبزی می‌داند که تولید کنندگان را به سمت خود جذب می‌کند، ولی تولید کننده که تما می‌سرمایه خود را وارد اینکار می‌کند تازه می‌بیند این اقدامات سرابی بیش برای راهی شدن سرمایه به این سمت نبوده و پس از داخل شدن به این حوزه؛ تولید کننده می‌ماند و هزار مشکل ریز و درشت.

پای درد دل علی آقا یکی از کارگران این کارخانه می‌نشینم می‌گوید: سال‌های گذشته کفش هیدج روز‌های پر رونقی را سپری می‌کرد؛ و نزدیک به ۴۰ نفر در این کارخانه کار می‌کردند.
علی آقا ادامه می‌دهد: تولید این کارگاه تقریبا به صفر رسیده و در حال حاضر حتی یک سوم حقوقم را دریافت نمی‌کنم خیلی از همکارانم بیکار شدند وچند کارگری هم که اینجا هستیم شاید در ماه بیشتر از چند روز برایمان کار نیست.

حسن آقا یکی دیگر از تولید کنندگان کفش است او هم همچون هم صنفی هایش از گرانی مواد اولیه شاکیست می‌گوید: وقت فروش محصولاتمان به جای نقد چک چند ماهه می‌گیریم تا این چک به پول تبدیل شود دیگر قدرت خرید مواد اولیه را نداریم.
این تولید کننده می‌افزاید:در حال حاضر قیمت مواد اولیه کفش در بازار همچون بازار طلا پلکانی شده امروز که قیمت می‌کنی مطمئن هستی فردا به قیمت امروز هم نمی‌توانی این مواد را تهیه کنی دلیلی که باعث شده حالا تولید ما از ۲۵۰ جفت به کمتر از ۵۰ تقلیل یابد این بهانه‌ای شد برای بیکاری حدود ۲۰ نفر کارگر.
وی ادامه می‌دهد: در حالی که فروش ما مدت دار بوده و بسیاری از اوقات در نقدکردن چک‌های مشتریان نیز به مشکل می‌خوریم، فشار آوردن به تولیدکننده‌ها برای پرداخت به موقع مالیات نیز درد‌ی است بر روی درد‌های این صنعت .
حسن اقا با گله مندی از وضعیت بازار می‌گوید: با وجود آنکه فروش در این صنعت مدت دار و گاهی اوقات یک ساله است، مجبوریم هزینه‌های تولید و حقوق کارگران را ماهانه پرداخت کنیم که این موضوع ما را با کمبود نقدینگی مواجه کرده است.
وی ادامه می‌دهد با وجود گرانی مواد اولیه، ولی تولید کننده همچنان باید برای جلب رضایت مشتریان و فروش تولیدات خود، قیمت‌ها را ثابت نگهدارد.
این تولید کننده کفش ورود بی رویه و قاچاق کفش‌های خارجی به ویژه چینی، را  نیز در پیش آمدن شرایط سخت برای واحدهای تولیدی بی تاثیر نمی‌داند.
رییس هییت مدیره تعاونی تلاشگران کفش هیدج می‌گوید :کفش هیدج سومین تولید کننده کفش در کشور به شمار می‌رود، و این شهر به عنوان اولین تولید کفش بچه در کشور بوده و با اشتغالزایی بیش از ۳۵۰۰ نفر در قالب ۱۲ واحد تولیدی ماشینی و ۱۲۰ واحد تولیدی دستی درصد بالایی اشتغال نیروی کار این شهر را به خود اختصاص داده است.
عسگری می‌گوید: تعداد زیادی نیز از شهرستان‌های دیگر استان در این واحد‌های تولیدی شاغل بودند، ولی متاسفانه امسال گرانی مواد اولیه نفس تولید کنندگان هیدجی را به شماره انداخته است.

وی می‌گوید:خواهشا مسئولین به داد تولیدکنندگان برسند و اقتصاد هیدج را نجات دهند گرانی مواد اولیه داد همه تولید کنند گان را در آورده چسبی که در ابتدای سال ۲۰۰ هزار تومان خریداری می‌شد الان با قیت ۷۰۰ تومان به فروش می‌رسد.
عسگری با بیان اینکه این حجم از اشتغالزایی باید مورد توجه مسولان قرار گیرد، افزود: ۹۰ درصد کارگاه‌ها به سمت تعطیلی و نیمه تعطیل کشانده شده و این یعنی خالی شدن سفره ۳۵۰۰ کارگر.

مسولین به داد برسید/اندکی حمایت
عسگری که چشمانش خود راوی حدیثی است که بر شانه هایش سنگینی می‌کند ادامه می‌دهد مسئولین اگر به داد نرسند نامی از صنعت کفش هیدج باقی نخواهد ماند اگر فقط دستگاه‌های ذیر ربط حدود ۱۰ میلیارد به کل واحد‌های تولیدی تزریق کنند یعنی هر واحد در حدود ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون وام کم بهره دریافت کند شاید این واحد‌ها دوباره قد علم کنند.
رییس هییت مدیره تعاونی تلاشگران با گلایه از مسئولین استانی می‌افزاید: متاسفانه مسئولین هیچ اقدامی برای حل مشکلات این واحد‌های تولیدی نکردند و اگر همین روال ادامه یابد باید فاتحه کفش هیدج را خواند و شاهد بیکاری صد‌ها نفر شد.

گویا حکایت این تولید کنندگان و کارگران این گوشه از استانم حکایت مثنوی هفتاد من است که تمامی برای آن نیست. هر چقدر با کارگران و تولید کنندگان این صنعت صحبت می‌کنم بیشتر به عمق مشکلات آن‌ها پی می‌برم و می‌اندیشم پس مسئولین و دستگاه‌های ذیر بط در کدام ضلع این مشکلات جای گرفته اند آیا منتتظریم تولیدکنندگان این صنعت عطایش را به لقایش بخشند و فعالین این حوزه به جمع بیکاران استان اضافه شوند تا پس از ان کاسه چه کنم چه کنم در دست گیرند

توپ درزمین دیگران
اوضاع تولیدکنندگان و صحبت هایشان مهر تاییدی می‌شود بر صحبت‌های که با جعفری معاون شرکت شهرک‌های صنعتی که در جواب سوالم که حالا در این اوضاع نابسامان خوشه کفش هیدج چه اقداماتی برای بهبود وضعیت تولید کنندگان انجام می‌دهد گفته بود:پس از اتمام دوره توسعه خوشه‌ای و حسب دستورالعمل‌های ابلاغی در سال آخر برنامه، عامل توسعه ادامه فعالیت توسعه یافتگی را به شبکه‌ای فراگیر متشکل از ذینفعان خوشه که در این خوشه تعاونی تلاشگران کفش هیدج تعریف شده تحویل داده و خود از پروژه خارج می‌شود. به طوریکه در پایان خوشه ذینفعان باید به درجه‌ای از توسعه یافتگی رسیده باشند تا خود بتوانند برای توسعه کسب و کار‌ها و نیز در جهت حل مشکلاتشان گام بردارند.


مسئولین سازمان صمت استان شرکت شهرک‌های صنعتی استان و خوشه کفش هیدج را مسئول رسیدگی به مشکلات تولید کنندگان کفش هیدج می‌داند در حالیکه آنطور که از صحبت‌های آقای جعفری معاون این سازمان پیدا بود آن‌ها فقط مسئول فراهم سازی زیر ساخت‌ها برای تولید کنندگان این صنعت هستند.
فغفوری رییس سازمان صمت استان می‌گوید:نبود نقدینگی و نیاز به سرمایه در گردش با توجه به شرایط اقتصادی و بیماری کرونا از مشکلات اساسی صنعتگران این حوزه است.
وی بر تاثیر آموزش و تربیت نیروی ماهر در جهت افزایش کیفیت محصولات تولیدی و بقا در بازار رقابت را مورد تاکید قرار می‌دهد و می‌افزاید: در همین زمینه واحد تولیدی یکتا گام هیدج با هماهنگی فنی و حرفه‌ای قصد راه اندازی مجموعه آموزشی دارد.
فغفوری می‌گوید:به علت شرایط کرونایی بازرگانان کشور افغانستان مشتتاق به تهیه کفش از شهر هیدج شده اند و لی به لحاظ نبود سیاست فروش واحد بین تولید کنندگان معمولا با قیمت نازل محصولات به فروش می‌رسند.
رییس سازمان صمت زنجان می‌گوید:چرم مصنوعی در کنار زیره کفش از دیگر مواد اولیه مهم است که از طریق تولید کنندگان چرم مصنوعی تهیه می‌شود به گونه‌ای که واحد‌های الماس چرم، چرم علیاری و به فرزام در شهر هیدج نمایندگی فروش دایر کرده اند که در اینباره بازگشت هر چه سریعتر به چرخه تولید شرکت چرم مصنوعی زنجان مورد توجه قرار دارد. 
رئیس اداره طرح‌ها وبرنامه ریزی سازمان صمت استان  نیز می‌گوید:وزارت صنعت، معدن وتجارت در راستای تداوم حمایت و تامین نقدینگی مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی وتکمیل و راه اندازی طرح‌های نیمه تمام دستورالعمل اجرایی تامین مالی بنگاه‌های کوچک ومتوسط در سال ۱۳۹۹ را باهماهنگی بانک مرکزی در مورخ ۲۱ مهر ماه امسال به سازمان‌های استانی و کلیه بانک‌ها دولتی و خصوصی ابلاغ کرده است.
عباسی می‌افزاید: براساس این طرح واحد‌های تولیدی استان که نیازمند تامین مالی برای تهیه مواد اولیه و سرمایه در گردش و یا تکمیل طرح نیمه تمام و همچنین برای بازسازی و نوسازی ماشین الات فرسوده خطوط تولید م یتوانند جهت اخذ این تسهیلات در سایت بهین یاب ثبت نام کنند؛ لذا فعالین خوشه کفش نیز براساس این دستورالعمل می توانند از این منابع بهره‌مند شوند.

وی ادامه می‌دهد: واحد‌های تولیدی کفش که دارای مجوز صنفی باشند می توانند برای بازسازی ونوسازی و واحد‌هایی که دارای جواز تاسیس با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد باشند ویا دارای پروانه بهره برداری باشند م یتوانند برای تامین سرمایه در گردش و خرید ماشن الات وتکمیل طرح از این تسهیلات استفاده کنند. 

عباسی می‌گوید: سود این تسهیلات ۱۸ درصد می‌باشد وباز پرداخت این تسهیلات برای بازسازی و نوسازی و همچنین تکمیل طرح‌های نیمه تمام ۵ ساله است و برای سرمایه در گردش یکسال می‌باشد.

۲۵۷ نفر از فعالین کفش هیدج تحت پوشش بیمه
مدیرکل تامین اجتماعی استان زنجان می‌گوید:تعداد کارگاه‌های صنعت کفش هیدج تحت پوشش بیمه ۷۸ کارگاه است و در مجموع ۲۵۷ نفر در این حوزه زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند.
علیاری افزود: در حال حاضر طبق بخشنامه ۱۴۰ سازمان از مشمولیت کمک دولت به میزان ۵ نفر با تداوم شرایط بخشنامه ۳/۱۴۰ سازمان بهره‌مند و کماکان می‌توانند از مشمولیت سهم کار فرما به میزان ۲۰ درصد حق بیمه استفاده کنند.
امسال هیچ واحد تولیدی به دلیل بدهی مالیاتی تعطیل نشده است
مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان می گوید:باعنایت به مصوبات ستاد ملی کرونا ودستورالعملهای ارسالی سازمان تمامی واحدهای تولیدی از تسهیلات مربوطه که شامل تعدیل مالیاتی ،بخشودگی جرایم مالیاتی ،تقسیط و معافیتهای مالیاتی به شرط رعایت تکالیف مالیاتی پیش بینی شده ازجمله ارائه به موقع اظهار نامه مالیاتی بهرمند خواهند شد.  رضوی در پاسخ به تعطیلی واحد‌های تولیدی به دلیل عدم پرداخت مالیات می‌گوید: امسال واحدی که به دلیل عدم پرداخت مالیات از سوی اداره امور مالیاتی بسته و یا تعطیل شده باشد نداشته ایم. 
علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد
در سایه بی مسئولیتی مسئولین به نظر می‌رس فعالین صنعت کفش هیدج که در پی برند سازی این محصول بودند قبل از رسیدن به کام خود نا کام شدند و اگر مسئولین به خود نجبند این ظرفیت اقتصادی استان اندک اندک می‌رود تا به کامش نرسیده در جمع برند‌های مرده قرار بگیرد.
امید است تا اندکی از بی تدبیری‌های مسئولان استانی کاسته شود و دست از سخنان شعاری خود بردارند و با استفاده از رهنمود‌های مقام معظم رهبری که همواره بر تولید تاکید دارند، صنعت کفش هیدج را به جایگاه عالی خود در استان و در سطح کشور به تثبیت برسانند.و رد پاهایش را در کشورهای مقصد صادراتی خود محکمتر کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید