دفتر همکاری بین دانشگاه صنعتی سهند و شرکت چرم خاوران افتتاح شد

0
1632
دفتر همکاری بین دانشگاه صنعتی سهند و شرکت چرم خاوران افتتاح شد

دفتر همکاری مابین دانشگاه صنعتی سهند و شرکت چرم خاوران جهت افزایش ارتباط بین صنعت و دانشگاه برای رفع مشکلات افتتاح شد.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از ایسنا، احمدرضا مصطفی قره باغی، رئیس دانشگاه صنعتی سهند در این مراسم با بیان این‌که تنها بحث آموزش در این دانشگاه مطرح نیست، اظهار کرد: دانشگاه صنعتی سهند علاوه بر آموزش، پژوهش محور نیز بوده است و برهمین اساس تاکنون با صنایع مختلف ارتباط بسیار خوبی برقرار کرده است و برای تحقق این امر دفاتری را برای صنایع در داخل دانشگاه راه اندازی کرده‌ایم تا هر زمانی که نیاز بود صنایع بتوانند از طریق این دفاتر به راحتی با دانشگاه ارتباط برقرار کنند.

وی با تاکید بر همکاری اساتید مجرب دانشگاه با صنایع برای رفع مشکلات، افزود: اکنون همکاران دانشگاهی ما کلینیک صنعتی سیّار را نیز راه‌اندازی کرده‌اند تا با مراجعه به مراکز صنعتی، مسائل را شناسایی کرده و در صورن تیاز، در جهت رفع مشکلات ، مشاوره و کارهای تحقیقاتی تکمیلی را انجام دهند.

وی با اشاره به افتتاح دفتر همکاری مابین دانشگاه صنعتی سهند با شرکت چرم خاوران نیز گفت: صنعت چرم در استان ما جایگاه ویژه‌ای دارد به طوریکه حدود 90 سال پیش اولین شرکت چرم خسروی ایجاد شد و از قدمت بالایی برخوردار است.

مصطفی قره‌باغی با بیان این‌که کیف و کفش از صنایع شناخته شده‌ی استان است، گفت: قطعا اگر بتوانیم هزینه‌ها و کیفیت تولید صنعت چرم را بهینه کنیم، به نفع صنعتگران نیز خواهد بود.

مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی سهند نیز در این مراسم با بیان اینکه صاحبان صنعت خود را جزوی از دانشگاه بدانند، گفت: بهتر است با تشکیل کمیته‌های راهبردی در دانشگاه، اساتید و فعالان صنعتی جهت سیاست‌گذاری برای کرسی‌های تحصیلی دانشگاه مستقر شوند.

امین رضوانی مقدم با اشاره به اهمیت صنعت و ارتباط آن با دانشگاه صنعتی سهند، خاطرنشان کرد: بحث محوریت عرضه و تقاضا یک مسیر کلی در دانشگاه سهند است و ما ماموریت داریم طرح‌هایی را به‌عنوان پایان‌نامه‌ برای دانشجویان تعریف کنیم که بعدها بتوانیم این طرح‌ها را به صنعت عرضه کنیم.

وی با بیان این‌که بحث تقاضا محور در حوزه‌ی پایان‌نامه‌ها و خارج از پایان نامه‌ها نیز مطرح است، گفت: بحث احصای فناوری توسط دانشگاه صنعتی سهند انجام می‌شود که می‌توان در این زمینه نیز به صنعت کمک زیادی کرد.

وی با تاکید بر پتانسیل‌های دانشگاه صنعتی سهند برای برقراری ارتباط بین صنعت و فناور، تاکید کرد: دانشگاه می‌تواند به‌عنوان پلی بین فناور و صنعت قرار گیرد و ما حتی از تسهیل‌گرهای حاکمیتی نیز استفاده می‌کنیم تا صنایع بتوانند با استفاده از سیستم‌های حاکمیتی یک‌سری از ارتباطات تسهیل شود.

مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی سهند با اشاره به راه اندازی کلینیک‌های سیار دانشگاه صنعتی سهند، افزود: همکاران با استفاده از کلینیک‌های سیّار توانایی و آمادگی لازم را دارند تا در قالب اکیپ‌هایی برای ارائه‌ی مشاوره‌های صنعتی به صنایع اعزام شوند.

 معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند نیز در این مراسم با بیان این‌که دانشگاه صنعتی سهند در تمامی مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا دانشجو می پذیرد، گفت: ۱۷ مرکز تحقیقاتی در دانشگاه وجود دارد همچنین بخش‌های مختلف در این دانشگاه فعال هستند.

علی برادر خوش فطرت با تاکید بر اینکه فعالیت و ارتباط دانشگاه صنعتی سهند با بخش صنعت بسیار گسترده است، افزود: این دانشگاه بزرگ‌ترین دانشگاه صنعتی شمالغرب کشور است که در حال حاضر ۹۳ طرح پژوهشی فعال را در زمینه‌های مختلف انجام می‌هد.

وی ادامه داد: دانشگاه از نظر رنکینگ بین المللی نیز پیشرفت خوبی داشته است در حال حاضر دانشگاه سهند در رده بندی تایمز، بین ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که چرخه‌ی فناوری و زیست بوم در داخل دانشگاه صنعتی سهند وجود دارد، گفت: دانشگاه صنعتی سهند همواره در استان و کشور حائز رتبه در زمینه پژوهش و فناوری شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند افزود: دانشگاه صنعتی سهند از لحاظ رتبه بندی وضعیت بسیار مناسبی دارد و در جذب قراردادهای در ارتباط با صنعت نیز در بین دانشگاه‌های کشور دارای رتبه‌ی سوم بوده و همواره در حال گسترش فعالیت‌های خود در ارتباط با صنعت است.

وی یاد آور شد: با توجه ایبنکه براساس ماموریت‌های جدید دانشگاه‌ها نسل جدید دانشگاه‌ها کارآفرین هستند، دانشگاه سهند نیز همواره در این راستا گام برمی‌دارد و با توجه به اینکه صنعت چرم نیز صنعتی قدیمی و بومی استان است، آمادگی لازم را برای ورود به این صنعت را داریم.

وی ادامه داد: سعی می‌کنیم بخش‌های مربوط به صنعت چرم و کفش در دانشگاه را گسترش دهیم و در حال حاضر پژوهشکده‌ی پلیمر دانشگاه در ارتباط با زیره‌ی کفش فعالیت می‌کند و راه اندازی دفترهمکاری مشترک با شرکت چرم نیز، ایده ی بسیار خوبی برای ارتباط با صنعت است به طوریکه نیازها به طور واقعی بررسی و همکاران صنعتی با همکاران علمی به طور مستقیم وارد ارتباط می‌شوند.

وی بیان کرد: دانشگاه صنعتی سهند به دنبال این بود تا رشته ی چرم سازی را فعال کند چرا که حدود ۲۰ سال قبل افرادی نیز در این راستا تربیت شدند، سعی می‌کنیم چنین رشته ای را به دلیل اهمیت موضوع صنعت چرم در دانشگاه ایجاد کنیم.

مدیرعامل شرکت چرم خاوران و رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان چرم استان نیز با بیان این‌که صنعت چرم سازی قدیمی ترین صنعت بشر است، اظهار کرد: این صنعت جزو قدیمی ترین صنعت محسوب می‌شود که حتی در زمان مولانا نیز محله ای به نام دباغی وجود داشت.

مسعود بناییان ادامه داد: حدود ۶ هزار نفر در زمینه‌ی صنعت چرم در کشور اشتغال دارند و بعد از سال ۱۳۱۶ به صنعت چرم به حالت صنعتی پرداخته شده است.

وی با بیان این‌که چینی‌ها قبل از برنامه‌ی توسعه‌ی خود در کل دنیا به اندازه‌ی هر انسان سه جفت کفش در سال تولید کرده و می‌فروختند، گفت: اکنون بعد از اجرای برنامه توسعه چینی‌ها ۱۲ میلیارد جفت کفش تنها یک ایالات در سال را تولید می‌کنند.

مدیرعامل شرکت چرم خاوران ادامه داد: در کشور ما با توجه به ابعاد صنعت چرم، به۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر دانش آموخته‌ی چرم نیاز است و پیشنهاد کردیم این رشته در مقطع کارشناسی ارشد ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر احساس نیاز می‌کنیم تا روش سنتی در صنعت چرم را دگرگون و از آخرین تکنولوژی صنعت چرم استفاده کنیم.

وی با اشاره به استقرار دفتر چرم شرکت خاوران در کشور ترکیه، گفت: هدف از ایجاد این دفتر در ترکیه، علاوه بر فروش، ارتباط با آخرین فناوری‌ها و آشنایی بیشتر با مدل‌های کفش چرم است.

بناییان ادامه داد: معتقدم امروز هر تجارتی برای کسب سود بیشتر نیاز به دانش و تکنیک روز دارد و ما در چندین حوزه می‌خواهیم با دانشگاه صنعتی سهند همکاری کنیم که یکی از اصلی‌ترین‌ و حساس‌ترین مسائل ما مربوط به مسائل زیست محیطی است و تصفیه‌ی آب و بازگرداندن آن به چرخه برای ما بسیار مهم است.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۱۶۰ نوع ماده‌ی شیمیایی بستگی به کیفیت و نوع چرم استفاده می شود، در زمینه‌ی تهیه‌ی برخی از مواد شیمیایی که خارج از کشور تهیه می‌شود نیز خواستار همکاری با دانشگاه هستیم. 

به گزارش ایسنا، مدیرعامل شرکت چرم خاوران با بیان این‌که با کمبود نیروی انسانی حتی در خط تولید مواجه هستیم، افزود: همچنین در بحث بازیافت ضایعات و تولید ژلاتین نیز خواستار مشارکت با دانشگاه هستیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید