هدف‌ گذاری برای رشد 12 درصدی صادرات تا افق 1404

0
326
هدف‌ گذاری برای رشد 12 درصدی صادرات تا افق 1404

هفتمین نمایشگاه بین‌المللی چرم، کیف، کفش و صنایع وابسته، امپکس 2021، در حالی از ۲۷ تا ۳۰ بهمن‌ماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد که با استقبال چشمگیر فعالان و صنعتگران حوزه چرم،‌ کیف و کفش روبرو بود.
مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با حضور محمد مهدی برادران، معاون صنایع وزارت صمت، افسانه محرابی، مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت، رسول شجری رئیس اتحادیه صنف کفاشان دست‌دوز تهران، رایزین تجاری بنگلادش، مدیران نمایشگاهی و تولیدکنندگان و فعالان حوزه چرم، کیف و کفش در سالن خلیج فارس و 3سالن دیگر نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.
معاون وزیر صمت پس از بازدید از نمایشگاه امپکس ۲۰۲۱ در گفت‌وگو با خبرنگار مجله اخبار صنعت چرم و کفش گفت: صنعت کفش ایران یکی از قدیمی‌ترین صنایع کشور است و ایران سال‌ها در این حوزه پیشتاز بوده و پیشینه‌ای بسیار قوی در این حوزه داشته است. علاوه بر این که صنعت چرم و کیف و کفش جزو صنایع با اشتغالزایی بالا محسوب می‌شود.


سهم ایران در بازار جهانی چرم و کفش ناچیز است
برادران افزود: متاسفانه طی سال‌های گذشته و به دلیل تصمیمات و سیاست‌گذاری‌‌های نادرست، این صنعت بسیاری از مزیت‌های خود را از دست داده است. برای مثال، سال گذشته حجم صادرات ایران ۳۱میلیون دلار صادرات کفش و ۱۳ میلیون دلار صادرات چرم بود. به عبارت دیگر سهم ایران از بازار چرم و کفش جهان به ترتیب 2هزارم درصد و 4 دهم درصد بوده است که این رقم در مقایسه با توانمندی‌های ایران در حوزه چرم و کفش بسیار ناچیز است.
وی با اشاره به برنامه‌های جدید معاونت صنایع عمومی وزارت صمت در حوزه چرم و کفش گفت: هدفگذاری اصلی این است که تا افق ۱۴۰۴ میزان صادرات کفش را از ۳۰ میلیون دلار به صد میلیون دلار و حجم صادرات چرم را از ۱۳ میلیون دلار به ۲۵ میلیون دلار برسانیم.
به گفته وی برای تحقق این هدف دفتر نساجی و پوشاک و کیف‌و‌کفش معاونت صنایع عمومی وزارت صمت، تفاهم‌نامه‌ای را با اصناف و انجمن صنایع فعال در این حوزه امضا کرده است. همچنین با تجمیع اصناف و صنایع در قالب یک چارت اختصاصی کسب‌وکار چرم و کیف‌ و کفش، بخش ویژه‌ای را برای رفع چالش‌های صنتعگران این حوزه در وزارت صمت اختصاص داده‌ایم.

مشکل تأمین مواد اولیه رفع خواهد شد
معاون صنایع عمومی وزارت صمت ادامه داد: یکی از مشکلات مهم صنعتگران حوزه چرم و کیف و کفش، تأمین مواد اولیه است. تلاش کرده‌ایم تا با توجه به اقدامات اخیر وزارتخانه برای رفع موانع و کمبودهای موجود، مشکل مواد اولیه صنعت را در سال آینده برطرف کنیم.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه سرمایه‌گذاری در صنعت چرم و کیف و کفش افزود: با طراحی و ساخت سه شهرک در تبریز، ورامین و قم به عنوان شهرک‌های صنعتی اختصاصی کفش، تلاش کرده‌ایم فعالیت این صنعت را برای تحقق اهداف چشم‌انداز مسنجم‌تر کنیم. در این راستا قرار است در مشهد نیز با ایجاد شهرک صنعتی کفش، به توسعه این صنعت در استان خراسان کمک کنیم.
برادران وعده داد: تا پایان ۱۴۰۴ در حوزه صادرات چرم، کیف و کفش رشد ۱۲ درصدی محقق خواهد شد.
معاون صنایع عمومی وزارت صمت در پایان تاکید کرد: صنعت چرم و کیف‌و کفش باید یک صنعت پویا و با ثباتی باشد. از صنعتگران می‌خواهم تا علاوه بر توجه به کیفیت محصولات صادراتی، از بازار داخل نیز غافل نباشند و محصولاتی مطابق با نیاز قشر متوسط و کم‌درآمد جامعه تولید کنند. در غیر این صورت محصولات قاچاق و وارداتی بازار ایران را از دست تولیدکنندگان داخلی خارج می‌کند.

رضایت جمعی از نمایشگاه امپکس
فعالان حوزه چرم، کیف و کفش در نمایشگاه امسال، جدیدترین و به‌روز‌ترین دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند. استقبال بازدیدکنندگان داخلی و خارجی از محصولات ارائه شده در نمایشگاه امسال نیز رضایت تولیدکنندگان و صنعتگران را به همراه داشت.
لازم به ذکر است که در طول ۴ روز برگزاری نمایشگاه امپکس 2021،‌ اکثر قریب به اتفاق شرکت‌کنندگان در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار صنعت چرم و کفش، از نحوه برگزاری، میزان بازدید‌ها و دستاوردهایی که به همراه داشته اظهار رضایت کردند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید