نمایشگاهی در شأن صنعت کفش کشور برگزار می‌کنیم

0
1344
نمایشگاهی در شأن صنعت کفش کشور برگزار می‌کنیم

اخبار صنعت چرم و کفش -صنعت کفش استان قم به عنوان قطب صنعت کفش ماشینی در کشور شناخته شده است و سالانه بخش قابل توجهی از نیاز کشور به انواع کفش با رویه چرم مصنوعی، انواع صندل، انواع دمپایی، چکمه‌های ایمنی و بهداشتی و کفش‌های ورزشی توسط صنعتگران استان قم تأمین و به بازار عرضه می‌شود. طبق آمار موجود حدود ۷۰ درصد از پاپوش‌های صنعتی کشور در استان قم تولید و ۸۰ درصد تولیدات این صنعت به کشورهای مختلف صادر می‌شود. صنعتگران استان قم در سال‌های اخیر با تجهیز کارخانه‌ها و کارگاه‌های خود و تولید انواع کفش‌ها و پایپوش‌ها، گوی سبقت را در حوزه تولید کفش ماشینی از سایر استان‌‌ها ربوده‌اند. اگر چه شیوع ویروس کرونا در دو سال اخیر، صنعت کفش استان قم را نیز تحت‌الشعاع قرار داده، اما همچنان صنعت کفش ماشینی قم یکه‌تاز صنعت کفش ماشینی در کشور است. برای آگاهی از وضعیت صنعت کفش در قم با جواد شعبان‌زاده، رئیس انجمن کفش ماشینی قم گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

وضعیت صنعت کفش در استان قم چطور است؟

به طور کلی و با توجه به شرایط اقتصادی موجود در کشور و وضعیت اقتصادی خانوارها که موجب شده سبد کالایی آنها روز به روز کوچک‌تر شود،کفش هم که یکی از اقلام عمده و اصلی سبد کالایی محسوب می‌شود، از این موضوع مستثنی نیست. تا چند سال گذشته که سطح درآمد خانواده‌‌ها مطلوب و نرخ تورم پایین بود، معمولا افراد هر زمان که تمایل به خرید کفش نو داشتند، می‌‌توانستند کفش مورد نظر خود را تهیه کنند و نیاز نبود تا کفشی، کهنه و پاره شود تا صاحب آن مجبور به خرید کفش نو شود. اما در سال‌های اخیر و با افزایش نرخ تورم و کاهش سطح درآمدی خانواده‌ها معمولا افراد تا زمانی که کفش پاره و غیرقابل استفاده نشود،‌ اقدام به خرید کفش نو نمی‌کنند. همین موضوع باعث شده تا سرانه مصرف و سرانه تولید کاهش یابد. در قم نیز وضعیت بر همین منوال است و نسبت به سال‌های گذشته شرایط کمی تغییر کرده است. با این حال تولیدکنندگان کفش در استان قم از مجهزترین و به روزترین دستگاه‌های تولید کفش برخوردارند و تولیداتی مطابق با طرح‌های روز دنیا به بازار عرضه می‌کنند.

جواد شعبان‌زاده، رئیس انجمن کفش ماشینی قم / بهروز فرزام مدیرعامل ماشین سازی ام گوپ / افشین شادی مهر مدیر مسئول مجله اخبار صنعت چرم و کفش

در حال حاضر چه تعداد واحد تولیدی کفش با چه میزان اشتغالزایی در استان قم فعال است؟

در حال حاضر در استان قم نزدیک به 300 واحد تولیدی کفش ماشینی و حدود 180 واحد کارگاهی فعالیت می‌کنند. این تعداد واحد تولیدی بستر اشتغال قریب به 35 هزار نفر را فراهم کرده‌‌اند که افزون بر 10 هزار نفر به صورت اشتغال مستقیم و 25 هزار نفر به صورت اشتغال غیر مستقیم و در قالب مشاغل خانگی فعال هستند. از این رو صنعت کفش قم به عنوان اولین صنعت اشتغالزای استان قم شناخته می‌شود.

وضعیت صادراتی محصولات صنعت کفش استان قم را چطور ارزیابی می‌کنید؟

واقعیت این است که امروزه استان قم به عنوان قطب صادرات صنعت کفش کشور شناخته شده است و به عنوان ترمینال صادراتی صنعت کفش، نقش بسزایی در تجارت محصولات تولیدی این صنعت دارد. نکته حائز اهمیت در خصوص صادرات کفش قم این است که تعدادی از خریداران و متقاضیان خارجی کفش قم، مستقیما به کارخانجات این استان مراجعه می‌کنند و محصول خریداری شده را از شهر‌های دیگر صادر می‌کنند، بنابراین نمی‌توان رقم دقیقی از میزان صادرات کفش استان قم عنوان کرد اما به طور میانگین صادرات کفش استان قم بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.عراق، پاکستان، آذربایجان، تاجیکستان، روسیه، کشورهای آفریقایی، افغانستان و بسیاری از کشورهای دیگر مقاصد صادراتی کفش استان قم هستند.

سال گذشته قرار بود نمایشگاه بزرگ کفش در قم برگزار شود. دلیل عدم برپایی این نمایشگاه چه بود؟


در خصوص برگزاری نمایشگاه در قم به ویژه در سال‌های اخیر ذکر این نکته ضروری است که طی چهار سال گذشته که نمایشگاه کفش در قم برگزار شد،‌ جهش بسیار زیادی در صنعت کفش قم اتفاق افتاد. چرا که تجار خارجی بسیاری از نمایشگاه بازدید کردند و این بازدیدها منجر به افزایش 300 درصدی صادرات کفش از استان قم شد. با توجه به اینکه آخرین دوره نمایشگاه، دو سال پیش و به بهترین شکل ممکن برگزار شد، لذا این توقع وجود داشت که امسال نیز نمایشگاه با بالاترین کیفیت برگزار شود. جالب است بدانید که برای برگزاری نمایشگاه امسال 250 شرکت تامین‌کننده و تولیدکننده صنعت کفش کشور متقاضی شرکت در نمایشگاه استان قم بودند، اما به دلایل متعددی امکان برگزاری نمایشگاه امسال فراهم نشد. اول اینکه متاسفانه پتانسیل نمایشگاهی استان قم بسیار کم بود و فضای کوچکی در اختیار ما قرار داشت. لذا در حال ساخت یک سایت نمایشگاهی جدید با دو سالن به مساحت 18 هزار متر مربع در قم بودیم که متاسفانه به دلیل شیوع کرونا، عملیات ساخت متوقف شد. در واقع قرار بود نمایشگاه امسال در فضایی به مساحت 36 هزار متر مربع برپا شود. وقفه ایجاد شده در روند ساخت سایت نمایشگاهی، باعث شد تا به فکر مکان دیگری برای برپایی نمایشگاه بیفتیم. در این راستا از ابتدای سال از سوله‌ها و سالن‌های متعدد و مختلفی بازدید کردیم، اما هیچکدام مناسب برگزاری نمایشگاه نبود و لذا نتوانستیم میزبان صنعتگران کفش در نمایشگاه امسال قم باشیم.

در حال حاضر ساخت سایت نمایشگاهی در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

سایت نمایشگاهی اکنون در مراحل پایانی ساخت است، اما با یک معضلی در ارتباط با راه دسترسی مواجه هستیم. این سایت نمایشگاهی در کنار اتوبان قم- تهران ساخته شده و از نظر وزارت راه و شهرسازی، ایجاد راه دسترسی به این سایت مشکلات فنی دارد. در این زمینه در سفر استانی رئیس جمهوری و هیأت دولت به استان قم، در این زمینه با وزیر راه و شهرسازی جلساتی برگزار شد تا بتوانیم راه دسترسی به سایت نمایشگاهی را ایجاد کنیم که امیدواریم مجوزهای لازم در این زمینه از سوی وزارت راه و شهرسازی ارائه شود و بتوانیم سال آینده پرقدرت و پرتوان نمایشگاهی را در حد و اندازه و شأن صنعت کفش کشور برگزار و از تجار سراسر دنیا برای حضور در این نمایشگاه دعوت کنیم. ما نمایشگاه سال گذشته میزبان تاجرانی از 28 کشور بودیم که این موضوع در نوع خود یک رکوردشکنی محسوب می‌شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید