نمایشگاههای چرم و کفش کرمان و تبریز در تیرماه برگزار می شوند

0
332
نمایشگاههای چرم و کفش کرمان و تبریز در تیرماه برگزار می شوند

سال گذشته پس از یک دوره تعطیلی نمایشگاه‌های در سراسر کشور به دلیل شیوع کووید۱۹، چندین نمایشگاه خوب در شیراز، مشهد و همدان در زمینه چرم و کفش برگزار شد که مورد استقبال قرار گرفت. امسال نیز در تیرماه دو نمایشگاه چرم و کفش در پیش روی داریم که یک نمایشگاه در کرمان به تاریخ اول تا چهارم تیرماه و یک نمایشگاه نیز در تبریز به تاریخ ۲2 تا ۲۵ تیر ماه برگزار خواهد شد. پس از آن نیز نمایشگاه‌های شیراز و مشهد برگزار خواهند شد.

تبریز شهر اولین‌های صنعت
شهرام دانشور یکی از بنیانگذاران نمایشگاه دوره‌ای کفش در ایران و خارج از کشور است که طی سال‌های گذشته فعالیت‌های قابل توجهی در برگزاری نمایشگاه انجام داده است. شهرام دانشور در گفت‌وگو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش و در پاسخ به این پرسش که نمایشگاه چرم و کفش تبریز چه اهمیتی دارد، عنوان کرد:‌ تبریز شهر اولین‌هاست و معمولا ما این شهر را با برخی صنایع می‌شناسیم که یکی از این صنایع که حتی در دنیا نیز زبانزد است، صنعت چرم و کفش است، از این‌رو افتخار می‌کنیم که چنین صنعتی را در شهر اولین‌ها در قالب یک نمایشگاه برگزار می‌کنیم.

در مقام سرباز از صنعت کفش دفاع می‌کنیم
دانشور در ادامه با تاکید بر این موضوع که ما به عنوان یک سرباز باید از این صنعت دفاع کنیم، گفت: وظیفه ماست تا جایی که امکان دارد از تولید حمایت به عمل آوریم. وی در ادامه با اشاره به تاریخچه برگزاری نمایشگاه کفش تبریز عنوان کرد: نمایشگاه کفش تبریز به دوره بیست و سوم خود رسیده است. زحمات بسیاری طی این ۲۳ سال برای این صنعت در نمایشگاه کشیده شده است. صنعتگران بسیاری در این نمایشگاه حضور داشته‌اند. ما نیز امسال درصدد هستیم که نمایشگاه پربارتری نسبت به سال‌های گذشته برگزار کنیم.

از فعالان حوزه چرم و کفش در نمایشگاه تبریز دعوت به‌عمل می‌آوریم
این فعال حوزه کفش ادامه داد: در سال‌جاری نیز در نمایشگاه چه از بعد تولیدکنندگان کفش و چه از بعد تولیدکنندگان لوازم جانبی، تجهیزات و ماشین‌آلات، برندهای معتبری حضور دارند. دانشور در ادامه تاکید کرد: بدون شک کسی که امسال در نمایشگاه حضور داشته باشد دست خالی برنمی‌گردد. جا دارد از این فرصت استفاده کرده و از تمام فعالان حوزه چرم و کفش دعوت به عمل آورم تا از بیست و دوم تا بیست و پنجم تیر ماه در نمایشگاه چرم و کفش تبریز حضور داشته باشند.
دانشور ادامه داد: ما تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا نمایشگاه بهتری برگزار کنیم، بدون شک در این راستا حضور مسئولان همچون نمایندگان مجلس شورای اسلامی و روسای ادارات صنعت، معدن و تجارت می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. قصد داریم از وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز دعوت به عمل آوریم که امیدواریم در این نمایشگاه حضور داشته باشند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد در زمینه برگزاری نمایشگاه نگرانی نداریم، چراکه اتحادیه‌ها و انجمن‌های مختلف در این صنعت از برگزاری این نمایشگاه حمایت به عمل می‌آورند که جا دارد از تمامی این عزیزان تشکر کنم.
این فعال حوزه کفش در ادامه تاکید کر: ما تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا کسانی که در نمایشگاه حضور خواهند یافت چه غرفه‌داران و چه بازدیدکنندگان از برگزاری چنین نمایشگاهی راضی باشند تا شرمنده هیچ یک از این بزرگواران نشویم.
دانشور ادامه داد: تیم‌های مختلفی در سراسر ایران و در کشور عراق دعوت‌نامه‌های این نمایشگاه را انجام می‌دهند. کتاب عربی نیز در این راستا چاپ شده که برای تبلیغ این نمایشگاه در حال توزیع است.
وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر دعوت‌نامه‌های زاهدان، یزد، کرمان، شیراز خراسان‌جنوبی و قم ارسال شده است.

نمایشگاه کرمان با حضور ۱۰۲ تولیدکننده
دانشور همچنین درباره نمایشگاه کرمان یادآور شد: در نمایشگاه کرمان ۸۵ غرفه با حضور ۱۰۲ تولیدکننده برپا می‌شود که به دلیل محدودیت مکانی برخی غرفه‌ها به دو تولیدکننده اختصاص داده شده است. تنوع کالایی بسیاری در نمایشگاه وجود دارد. امیدواریم این نمایشگاه‌ تداوم داشته باشد. نمایشگاه کرمان منطقه جنوب شرق کشور را می‌تواند پوشش دهد.

همکاری اتحادیه‌ها و انجمن‌ها در برگزاری نمایشگاه‌ها
وی همچنین با اشاره به همکاری روسای اتحادیه‌های کشور در زمینه برگزاری نمایشگاه‌ها عنوان کرد: روسای اتحادیه‌ها در برگزاری نمایشگاه‌ها، چه نمایشگاه کرمان و نمایشگاه تبریز تمام تلاش خود را به کار گرفتند و هیچ نوع همکاری را از ما دریغ نکردند که جا دارد از تمام تلاش‌های آنها و اینکه حمایت ویژه‌ای به صنعت کفش داشتند، تشکر لازم را داشته باشیم. این بزرگواران به خاطر صنعت و تولید و از این جهت که چرخ این صنعت بچرخد، تمام همت خود را به کار گرفتند.


نقش رسانه‌ها در معرفی نمایشگاه‌ها
این فعال حوزه کفش همچنین با اشاره به نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی برای برگزاری نمایشگاه‌ها یادآور شد: در راستای حمایت از برگزاری نمایشگاه‌های کفش، مجله اخبار صنعت چرم و کفش بسیار خوب و توانمند عمل کرده است. هم در زمینه اطلاع‌رسانی به جامعه و هم در زمینه تعامل بین تولیدکنندگان، این رسانه به خوبی نقش خود را ایفا کرده است.
دانشور ادامه داد: همچنین طی این سال‌ها در زمینه تبلیغات مسائل بسیاری را آموخته‌ایم. برای نمونه یک تیم را به کشور عراق برای ارسال دعوت‌نامه فرستاده‌ایم تا در این راستا کارخانه‌هایی که در نمایشگاه حضور دارند را برای آنها معرفی کنیم. این معرفی برای تمام شهرهای عراق در بین تجار و بنکداران در زمینه چرم و کفش ایران انجام می‌گیرد تا زمانی که اگر قصد داشته باشند به تبریز بیایند با یک معرفی و دید قبلی حضور داشته باشند.
وی همچنین یادآور شد: رئیس اتحادیه‌های برخی شهرها در برگزاری نمایشگاه‌ها بسیار به ما کمک کرده‌اند، برای نمونه آقای احمد گازرانی رئیس اتحادیه کفش و کیف فروشان شهرستان همدان همواره به ما لطف داشته و در تمامی نمایشگاه‌ها حضور داشته‌اند یا آقای محمد محمدی رئیس اتحادیه صنف کفاشان مشهد نیز بسیار حامی تولیدکنندگان صنعت کفش در کشور هستند. این دو با اینکه در استان‌های خود مسئولیت دارند، اما از هیچ تلاشی برای صنعت چرم و کفش کشور دریغ نکرده‌اند.

فعالیت‌های فرهنگی
دانشور همچنین با اشاره به فعالیت‌های خویش در حوزه فرهنگ عنوان کرد: ۲۸ سال است که در زمینه‌های فرهنگی فعالیت دارم. در این راستا هفته‌نامه، ماهنامه و مجلات مختلفی در کشورهای مختلف منتشر کرده‌ام. به یاد دارم که در سال ۱۳۸۴ در آلمان حضور داشتم و یک مجله برای نمایشگاه آلمان چاپ کرده بودیم در حال توزیع این نشریه متوجه یک غرفه شدم که شلوغ‌تر از سایر غرفه ها بود. در یک پرس‌وجوی فهمیدم که آن غرفه یک کنسرسیوم است، این در حالی بود که در آن زمان کنسرسیوم‌ها در ایران چندان فعالیت نمی‌کردند و شناخته‌شده نبودند. زمانی که به ایران بازگشتم کنسرسیوم صنایع غذایی ایران را تشکیل دادم. پس از آن به این نتیجه رسیدم که باید در کشورهای مختلف فضا ایجاد کنیم که بیشتر ماشین‌آلات صنایع غذایی را بشناسانیم. در کنار این موضوع به برگزاری نمایشگاه‌ها روی آوردم تا صنایع ایران را بشناسانم و در این راستا از بازرگانان دعوت به عمل آورده تا سبب تعاملات بیشتر شویم.
دانشور ادامه داد: تا سال ۱۳۹۰ این کار را ادامه داده و این ایده را در نمایشگاه‌های مختلف در دنیا اجرا کردیم. پس از سال ۱۳۹۰ با تحریم‌های شدیدی مواجه شدیم، از همین‌رو بیشتر به سمت نمایشگاه‌های داخلی رفتیم. در نمایشگاه‌های داخلی بیشتر به صنعت کفش روی آوردیم و با نمایشگاه تبریز که در زمینه کفش در ایران زبانزد است، کار خود را ادامه دادیم و در یکی دو نمایشگاه در تبریز حضور داشتیم. در سال ۱۳۹۳ به بعد نمایشگاه استان‌ها را راه‌اندازی کردیم. سپس در استان‌های مختلف کار خود را ادامه دادیم. در آن سال‌ها در نمایشگاه‌ها ممکن بود که ۳۰ غرفه حضور داشته باشند اما هم‌اکنون تعداد غرفه‌ها به بالای ۱۰۰ غرفه رسیده است. خود من نیز مجوز برگزاری نمایشگاه را دارم. در ابتدا که در کنسرسیوم صنایع غذایی بودم، مجوز نمایشگاه گرفتم که با همان مجوز می‌توانم نمایشگاه کفش برگزار کنم. در کنار هم این نمایشگاه کفش، یکی دو نمایشگاه در خارج از کشور برگزار می‌کنیم.
وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که هدف ما معرفی توانمندی‌های استان است، افزود: یکی از اهداف ما نشان دادن توانمندی استان‌هاست، برای نمونه استان آذربایجان‌شرقی در صنایع چرم و کفش، فرش و شیرینی و شکلات توانمند است و ما به‌دنبال این موضوع هستیم که چگونه می‌توانیم این صنایع را در استان دیگر معرفی کنیم.

علاقمندی به حوزه کفش
دانشور در پاسخ به این پرسش که چگونه به حوزه کفش علاقه‌مند شدید، عنوان کرد: بنده از سال ۱۳۹۲ وارد حوزه کفش شدم و پس از آشنایی با بزرگان این حوزه، به این صنعت علاقه پیدا کردم و به نوعی عضوی از این خانواده شدم و عاشق آن شدم. وی در ادامه یادآور شد: اولین شغل من در سن دوم راهنمایی تا اول دبیرستان کفاشی بود. جالب است که نخستین تجربه کاری من هم‌اکنون تبدیل به کار اصلی من شده است. با اینکه هم‌اکنون شغل‌های متعددی دارم، اما افتخار می‌کنم که در حوزه کفش فعالیت دارم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید