نشست رسانه‌های تخصصی صنعتی با ستاد نانو

0
1009
فناوری نانو در صنعت چرم و کفش

نشست مدیران مسئول، سردبیران و نمایندگان رسانه‌های تخصصی فعال در حوزه‌های مختلف صنعتی، روز سه شنبه ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۸ در محل ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار شد.
نشست رسانه‌های تخصصی صنعتی، در راستای ترویج صنعتی فناوری نانو و با هدف بحث و تبادل نظر پیرامون زمینه‌های مشترک همکاری برگزار شد. در این نشست که با حضور مدیران مسئول، سردبیران و نمایندگان رسانه‌های صنعتی و تخصصی فعال در حوزه‌های مختلف صنعتی از جمله پایگاه اینترنتی مدیرنامه، رسانه اختصاصی مدیران، نشریه تاسیسات ساختمان، ماهنامه تکتا، نشریه خودرو، نشریه یدک رسانه، ماهنامه مهندسی بیمارستان، نشریه کالای سلامت، نشریه ساخت و تولید و ماهنامه اخبار صنعت چرم و کفش برگزار گردید، پیرامون بسترهای همکاری و ارتباط نانو و صنعت، هم‌اندیشی و تبادل نظرات صورت گرفت.
در ابتدای این نشست، ضمن معرفی ستاد و فعالیت‌های انجام شده، به بسترهای همکاری با رسانه‌های تخصصی صنعت پرداخته شده و لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های مشترک رسانه‌ای مورد بحث قرار گرفت. استفاده از ظرفیت رسانه‌های تخصصی صنعتی در انعکاس دستاوردهای فناوران داخلی، بیان نیازهای فنی صنعت و اطلاع‌رسانی در خصوص محصولات و تجهیزات داخلی فناوری نانو، از مهمترین محورهای مورد بحث در این نشست بود.
معرفی برنامه‌های ترویج و توسعه فناوری نانو در صنایع، معرفی «رسانه نانو و صنعت»، تبیین جایگاه فناوری نانو در جهان و بیان دستاوردهای صنعتی فناوری نانو، موضوعات دیگری بود که در این جلسه به آنها اشاره شد.
همچنین از حاضران و سایر مجموعه‌های فعال در نشریات صنعتی و تخصصی دعوت شد تا هرگونه فعالیت و یا اثر تولیدی رسانه خود را در زمینه فناوری نانو، تا ۱۵ خرداد سال ۹۹، به دبیرخانه «جشنواره نانو و رسانه ۹۹»، ارسال کنند و محتواهای تولیدی یا بازنشری خود را در این جشنواره شرکت دهند.
اصحاب رسانه در این نشست، ضمن اطلاع از اقدامات مدنظر ستاد جهت توسعه صنعتی فناوری نانو در کشور، با زمینه‌های همکاری با ستاد جهت معرفی فناوری نانو، معرفی دستاوردهای صنعتی نانو و رفع نیازهای صنعتی نانوفناورانه آشنا شدند.
از جمله محصولات فناوری نانوی ایرانی در صنایع که در این جلسه به آنها اشاره شد می‌توان موارد زیر را برشمرد:
-محصولات فناوری نانو در صنایع پلیمری مانند نانورنگ‌های اپوکسی و آلکیدی ضدخوردگی، رنگ‌های پودری الکترواستاتیک با خاصیت کاهش دود، کفپوش‎های اپوکسی هوشمند، انواع مستربچ‌های پلی‌آمیدی، پروپیلنی، پلی‌اتیلنی و …
-محصولات فناوری نانو در صنایع فلزی مانند انواع مته‌ها و قطعات مقاوم به سایش، نانو پوشش‌های تزئینی، نازل‌ها، الکترودها و سره‌های جوش در خودرو و سایر مصنوعات فلزی و …
-محصولات فناوری نانو در صنعت پوشاک، چرم و کفش مانند انواع البسه ضدباکتری، البسه‌های خود تمیزشونده، پوشاک و کفش‌های ضدلک و آبگریز، واکس و براق‌کننده‌های نانوی چرم و کفش و…
-محصولات فناوری نانو در پزشکی مانند انواع پانسمان‌ها و مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده بیمارستانی، انواع نانوداروها و مکمل‌های نانویی و ماسک‌های نانو، و …
در پایان، حاضران ضمن بازدید از نمایشگاه دستاوردهای نانو با برخی از محصولات و تجهیزات دارای گواهینامه نانومقیاس در حوزه‌های مختلف صنعتی آشنا شدند.
بشر امروزی نیازمند استفاده از ابزارهای جدیدی برای ارتقای سطح زندگی است. یکی از جدیدترین علوم نانوتکنولوژی است.
امروزه در بسیاری از صنایع به ویژه صنایع پوشاک، چرم و کفش از تکنولوژی نانو استفاده می‌شود. شاید شما هم درباره پوشاک ضدلک، لباس‌های خنک‌کننده، لباس‌های ضد چروک و تمیزشونده شنیده باشید. اینها تنها بخشی از توانایی تکنولوژی نانو هستند که تاکنون به مرحله تولید رسیده‌اند.
بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که فناوری نانو به همراه فناوری زیستی(بیوتکنولوژی) و فناوری اطلاعات(IT)، علومی هستند که انقلاب سوم صنعتی را شکل خواهند داد.

در شماره‌های آینده مجله، از فناوری نانو بیشتر خواهیم گفت و شما را با محصولات جدید و شرکت‌هایی که در صنعت پوشاک، چرم و کفش از نانو استفاده کرده‌اند آشنا خواهیم کرد. همچنین به شرایط تعامل و همکاری با ستاد توسعه فناوری نانو و حمایت‌های صورت گرفته برای تجاری‌سازی، صادرات و پژوهش درباره محصولات نانو اشاره خواهیم کرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید