نسل پسماند صفر

0
120
نسل پس‌ماند صفر

طراحان و هنرمندان به خصوص آن‌هایی که شرکت‌های کوچک و نوآفرین کار می‌کنند پایبندی به پسماند صفر را بخشی جدایی ناپذیر از راهبرد خودشان می‌کنند. دباغان و بسیاری از نام‌های تجاری فراورده‌های چرمی کامل افتخار می‌کنند که نمی‌گذارند پوست این فراورده جانبی بخش‌های کشاورزی، گوشت و لبنیات به پس‌ماند تبدیل شود. اما این برای نوقهرمانان عرصه صفر کردن پس‌ماند و از جمله آفرینندگان نام‌های تجاری کیف مثل بی ریکودر در پاریس و ایزابل هندری در بلندی‌های اسکاتلند کافی نبوده است.

کارکرد درونی
بی ریکودر که اصلیت اسپانیایی دارد ده سال در فرانسه در زمینه طراحی لوازم جانبی و تامین چرم تجربه‌اندوزی کرد. کلو و پاکو ریبن از جمله نام‌هایی موجود در فهرست کارنامه او هستند. در فوریه 2021 همزمان با ادامه دادن طراحی و ارائه خدمات مشورتی به انواع نام‌های تجاری کالاهای شیک تصمیم گرفت نام تجاری خودش یعنی استودیو ریکو را به راه اندازد.

بی ریکودر
از همان آغاز تصمیم گرفت از تجربه‌ کار خود در دباغی‌ها و نام‌های تجاری حوزه کالاهای چرمی در انتخاب چرم ته‌انباری استفاده کند. او هم‌چنین موفق شد به مجموعه شرکت‌های زیر چتر ای‌دی‌سی راه یابد، نهادی که یاری‌گر شرکت‌های نوآفرین بخش چرم در فرانسه است و به کسب و کارهای نوپا کمک می‌کند به بخش چرم فرانسه راه یابند.
شرکت‌های نوآفرین باید هیات داوری ای‌دی‌سی را توجیه کنند که می‌تواند محصولاتی نامعمول، خوشایند و ابتکاری تولید کنند تا زیر چتر حمایت آن قرار گیرند. در واقع همین هیات داوری پذیرفت که کیف‌های بی ریکودر حائز شرایط هستند. کیف‌هایی که می‌سازد از قطعات چرم تکه‌دوزی شده ساخته شده‌ان و اندکی حالت پفی دارند. می‌گوید چون از چرم‌های ته‌انباری استفاده می‌کند کارهایش شمارگان محوری دارند. کار را هم فقط با همکاری دباغی‌هایی که می‌شاسد آغاز کرده است اما امیدوار است کار خود را بسط دهد و از چرم‌های ته‌انباری همه دباغی‌های باکیفیت استفاده کند.

نمونه از کار ایزابل هندری

ایزابل هندری
نخستین تجربه کار این طراح اسکاتلندی با چرم‌های ته‌انباری به هنگام تحصیل در مدرسه هنر گالسکو رخ داد. در سال دوم تحصیل بود که شرکت چرم‌سازی نزدیک محل تحصیل وی یعنی گروه چرم اسکاتلند پشتیبان مالی طرحی مبتنی بر پیاداری زیستی برای دانشجویان شد و مصالح کار را برای‌شان فراهم کرد. خودش می‌گوید« کلی بریده‌های چرم روی میز ما بود. همه هجوم آورده بودند بزرگ‌ترین قطعه‌ها را بردارند ولی من به فکر افتاده بودم چطور می‌توان از قطعات خیلی کوچک استفاده کنم. فقط در پی قطعه‌های بریده نبودم بلکه آن‌ها را هم برش می‌داد.»


کیف‌های محصول استودیو ریکو
این خرده‌ریزها را به هم می‌دوخت و می‌بافت و نوارهای باریک چرم را با کتان تلفیق می‌کرد. حاصل کار هم حالت بافتنی داشت و ملهم از کارهای سنتی در حوزه سبدبافی، بام‌های شیروانی و حتی قایق‌سازی بود که این طراح به چشم خود در نواحی هایلندز دیده بود. بعد از فارغ شدن از تحصیل هم به هایلندز برگشت تا کسب و کاری در آن جا به راه اندازد و روش خود را تکامل دهد.
اکنون کارش بالا گرفته است و توجه شورای صنایع دستی را جلب کرده است. این نهاد مستقر در لندن کمابیش عملکردی مانند ای‌دی‌سی در لندن دارد و به پیشرفت کسب‌وکارهای این حوزه کمک می‌کند و برای مثال ده سازنده برتر را برای سال 2022 تحت نظر گرفته است که ایزابل هندری یکی از آن‌ها است. این نهاد پارسال در برنامه کسب‌وکار صنایع دستی هم این طراح را انتخاب کرده بود و خودش می‌گوید برنامه آموزشی محشری بود.
او هنوز هم از گروه چرم اسکاتلند بریده‌های چرم می‌گیرد و به ویژه در برنامه‌های طراحی داخلی خود به کار می‌برد. اما قسمت اعظم مواد خام لازم در مجموعه وسایل جانبی خود را از توسکانی می‌آورد. البته همچنان به رویکرد پس‌ماندصفر پایبند است.
ایزابل هندری می‌گوید در آینده چرم دباغی گیاهی مورد نیازش را از نواحی نزدیک‌تر تامین خواهد کرد و در صدد است با شرکت‌های خانوادگی بریتانیا ارتباط برقرار کند. می‌گوید چرم دباغی گیاهی بریتانیا با توسکانی فرق دارد و خیلی ضخیم‌تر است. در حالی که چرم لوازم جانبی باید نرم باشد. ولی چون می‌خواهد ردپای کربنی محصولات خود را کاهش دهد می‌خواهد از محصولات صنعت چرم بریتانیا استفاده کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید