نخواستند صنعت کفش ایران هاب منطقه شود

0
758
محمد عرب مدیرعامل کفش شیما

محمد عرب مدیرعامل کفش شیما گفت: سال گذشته موضوع توانمندی ایران به هاب منطقه در حوزه کفش را مطرح کردم اما هیچ کس کمکی نکرد تا این هدف محقق شود. متأسفانه تولیدکننده حتی مواد پتروشیمی را بیشتر از نرخ جهانی خریداری می کند.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از تسنیم، محمد عرب با اشاره به اینکه در طول چند سال اخیر دغدغه جدی رهبری حمایت از تولیدکننده داخلی بوده است، اظهار کرد: به خاطر تزریق ارزهای نفتی به کشور تولید آنچنان مورد توجه مسئولان نبود اما تشدید تحریم‌ها باعث شد تا به توانمندی داخلی توجه شده و برنامه‌هایی برای توسعه تولید کشور پیاده‌سازی شود.

وی با بیان اینکه از رهبری درخواست می‌کنیم تا بر تشکیل یک گروه ویژه موضوع حمایت از تولید تأکید کنند، گفت: هر ساله مسئولان دولتی فقط با برگزاری سخنرانی‌هایی برای تحقق شعار سال حرف‌هایی را می‌زنند اما در عمل ما حمایتی از سوی دولت نمی بینیم حتی مشکلات و موانع بیشتری را نیز برای تولیدکننده ایجاد می کنند.

این تولیدکننده کفش تصریح کرد: چرا با توجه به پتانسیل بالا، تولید همچنان با بی مهری روبه رو می شود! چرا تولیدکننده باید با مشقت بسیار مواد مورد نیاز را به گمرکات برساند اما برای ترخیص آنها درگیر نامه نگاری متعدد شده و در نهایت کالاهای خود را بعد از ۳ ماه از گمرکات ترخیص کند!

وی با بیان اینکه باید دستور ویژه‌ای برای رفع موانع تولید به دستگاه های متولی داده شود، افزود: تعلل در ترخیص مواد به دلیل بهانه های بانکی و استاندارد تولیدکننده را با مشکلات متعددی در روند تولید و حتی افزایش قیمت تمام شده روبه رو می کند که هیچ کس هم پاسخگوی این مشکلات نیست.

عرب با اعلام اینکه از مهم ترین خواسته ما رفع بوروکراسی اداری برای تولیدکنندگان است، تصریح کرد: ما دائماً برای رفع مشکلات خود در حال چانه زنی هستیم اما خبری از رفع مشکلات نیست. در سال گذشته صنعت کفش ۱۲۰ میلیون دلار صادارت داشت که اگر مشکلات نبود به طور حتم این رقم افزایش بیشتری هم پیدا می کرد.

این تولیدکننده کفش اضافه کرد: صنعت کفش ارزش افزوده بالایی دارد و اطراف کشور ما هم ۶۰۰ میلیون مصرف کننده وجود دارد که باید از این پتانسیل استفاده کرد.

وی با انتقاد از اینکه چند سال گذشته موضوع توانمندی ایران به هاب منطقه در حوزه کفش را مطرح کردم، گفت: هیچ کس کمکی نکرد تا این هدف محقق شود. متأسفانه قیمت مواد پتروشیمی با نرخ جهانی محاسبه می شود و در نهایت این مواد با عرضه در بورس کالا حتی ۱۰۰ دلار بیشتر از قیمت جهانی در اختیار تولیدکنندگان قرار می گیرد. حال در این شرایط دولت باید پاسخ دهد تولید برای تولیدکننده به صرفه است!

عرب با اعلام اینکه باید عرضه و تقاضای مواد اولیه تولید تعادل داشته باشد، گفت: طبیعی است وقتی عرضه و تقاضا متعادل نباشد مواد در زمان مقرر در اختیار تولیدکنندگان قرار نمی گیرد و در نهایت قیمت تمام شده کالا افزایش پیدا کرده و سود اصلی این موضوع عاید دلالان و واسطه گران خواهد شد. 

وی با بیان اینکه مشکل اساسی صنعت کفش در داخل کشور است، افزود: تولید کنندگان سربازان کشور هستند و باید از آنها حمایت ویژه ای انجام شود. امروز تولیدکننده در تأمین مواد اولیه خود مشکل دارد و کسی هم به این موضوع توجهی نمی کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید