نبض تپنده ماکت‌سازی در دل باغ سپهسالار

0
942

مصباح کوچه‌ای نام آشنا در دل باغ سپهسالار است که کسب و کار برخی از تولیدکنندگان صنعت کفش در آن جاری است. ساختمان «تجار» نیز از جمله ساختمان‌های کوچه مصباح است که از پنج سال پیش میزبان برادران سلیمان خان است. جالب اینجا است که اگر در جستجوگر گوگل عبارت «تولید کفش» را وارد کنید تصویر این ساختمان و نام دفتر کفش «بی بی» در اولین سطر نمایان می‌شود. مهرداد و علیرضا سلیمان خان که به مدت 19 سال در کار تولید کفش و بنکداری هستند، 5 سال پیش در این ساختمان وارد حوزه ماکت‌سازی زیره شدند و کار جدیدی را آغاز کردند که اکنون به ثمر نشسته است. دفتر ماکت‌سازی برادران سلیمان‌خان اگر چه چندان شبیه محیط کفاشی نیست اما فضای بسیار زیبایی دارد که در کمتر جایی دیده می‌شود و قدم زدن در آن روح را جلا می‌دهد. گفت‌و‌گویی که در ادامه می‌خوانید حاصل نشست چند ساعته ما با این دو عزیز در دفتر کارشان است.

در سال 1374 به‌خاطر علاقه وافری که به کامپیوتر داشتیم وارد صنف کامپیوتر و ماشین‌های اداری شدیم. مدت 5 سال با نرم‌افزارهای طراحی به‌صورت حرفه‌ای کارکردیم که از نمونه پروژه‌های انجام شده به طراحی و اجرای دکوراسیون مجازی شبکه سه و شبکه یک صداوسیما، اجرای چند پروژه انیمیشن تبلیغاتی برای شرکت‌های خصوصی، چند طراحی دیگر مجازی برای پروژه‌های ساختمانی و غیره می‌توان اشاره کرد.
از سال 1379 به واسطه برادرمان مهران سلیمان خان به صنف کفش ورود کردیم. کار را با فروش زیره به تولیدی‌های کفش شروع کردیم و در سال 1381 به تولید کفش مشغول شدیم.
بخاطر پیشینه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری که داشتیم سعی کردیم از فناوری کامپیوتر در تولید کفش و مدلسازی استفاده کنیم. در ابتدای کار با بسیاری از مشکلات و موانع تولید آشنا شدیم و توانستیم با سعی و خطا به تجربیات خود اضافه کنیم و با پژوهش و تحقیق با متدهای طراحی و تولید روز دنیا آشنا شویم.
از سال 1391 با توجه به نیاز صنعت کفش به طور حرفه‌ای به طراحی و ساخت ماکت برای قالبسازی زیره پرداختیم و هم اکنون موفق شدیم با تمرکز بر متدهای روز و همگام با طراحان دنیا به طراحی پیچیده ماکت بپردازیم.
پیش از این اکثر کارهای ماکت‌سازی‌ در ترکیه و چین انجام می شد که باعث هدر رفتن زمان و سرمایه‌های کشور می شد. متاسفانه اکثر قالب‌های ساخته در این کشورها به دلیل عدم آشنایی سفارش‌دهنده در تفهیم خواسته‌ها‌ و انتظارشان کارایی لازم را نداشتند.
تشخیص همین نیازها باعث شد با کمک گرفتن از طراحی صنعتی و تجربه 16 ساله، تمامی مشکلات تولید که بخش مهمی از آن در رابطه با زیره و قالب ماهیچه بود را حس کنیم و برای بومی سازی و تولید ماکت جامعه عمل بپوشانیم.

این صنعت، بیزینس یک شب نیست!
متاسفانه منابع آموزشگاهی و دانشگاهی برای آموزش و پژوهش در این صنعت نداریم و شاید هم اندک منابعی وجود داشته باشد که نمی‌توانند بطور کلی مشکلات فنی که در کار دیده می شود را برای صنعتگران مرتفع کنند. یکی از دلایل موفقیت ما، از در هم آمیختن علاقه به طراحی و آشنایی کامل به نقاط فنی کفش و مدد گرفتن 3 دهه از تجربیات برادرمان در زیره کفش است.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید