مواد اولیه تولیدکنندگان باید تامین شود

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چرم طبیعی و مصنوعی و لوازم کفش تهران:

0
933
روند صدور مجوز عامل ناامیدی و نارضایتی کارآفرینان

صنعت کفش با عبور از روزهای سخت کرونايی، قادر شد که رکود را تاب بياورد و همواره در تلاش است تا رونقی دوباره را به اين صنعت بازگرداند. دست‌اندرکاران اين حوزه در پی آن هستند تا با ايجاد انجمن ملی و کشوری برای صنعت کفش سبب يکپارچگی در اين صنعت شده و علاوه بر تامين نياز داخل، بيش از پيش راهی بازارهای منطقه و بين‌المللی شوند.
سعید حیاتی رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چرم طبیعی و مصنوعی و لوازم کفش تهران در گفت‌وگو با مجله اخبار درباره بازار این صنف عنوان کرد: هر ساله با نزدیک شدن به پاییز و گشایش مدارس، صنعت چرم و کفش رونق می‌یافت. صنف ما این بازار پاییزه را به دلیل شیوع بیماری کرونا، دو سال است که از دست داده هرچند که امیدواریم با واکسیناسیون عمومی در سراسر کشور ریشه این بیماری کنده شود و ما نیز به روزهای اوج خود بازگردیم.

قيمت مواد اوليه وابسته به نرخ دلار است
رئيس اتحاديه صنف فروشندگان چرم طبيعی و مصنوعی و لوازم کفش تهران در پاسخ به اين پرسش که وضعيت لوازم کفش چگونه است، عنوان کرد: به علت ادامه‌دار شدن نوسانات نرخ دلار، قيمت مواد اوليه نيز در نوسان است، چراکه قيمت اين مواد به قيمت دلار وابستگي شديدي دارد.
وي افزود: اگر بتوانيم مواد اوليه را به دست توليدکنندگان برسانيم، بخش قابل‌توجهي از مشکلات آنها را مي‌توانيم حل کنيم.
توليدکنندگان از لحاظ قيمت‌گذاري، بيمه، ماليات و تامين مواد اوليه نياز به حمايت دارند. اگر قيمت‌ها ثابت شود، توليدکنندگان مي‌توانند سرباره‌هاي توليد را ثابت نگه دارند.

دولت بدون مشورت با اتحاديه‌ها و انجمن‌ها، قانون تصويب نکند
رئيس اتحاديه صنف فروشندگان چرم طبيعي و مصنوعي و لوازم کفش تهران ادامه داد: ما در نظام صنفي از نمايندگان درخواست کرديم که با ما نشست‌هايي را برگزار کنند و اگر مي‌خواهند دستوالعملي صادر کنند، پيش از آن با انجمن‌ها، اتحاديه‌ها و تشکل‌هاي چرمي يا توليدکنندگان مشورت داشته باشند تا در اين راستا کنش و واکنشي وجود داشته باشد، چراکه در غير اين صورت ممکن است اين قوانين هم به ضرر توليدکننده و هم به ضرر خود دولت باشد.
حياتي در پاسخ به اين پرسش که اين تشکل جديد به چه دليل به‌وجود آمده است، گفت: ما يک سري مطالبات داشتيم که در صورت درخواست فردي به جايي نمي‌رسيد، به‌ويژه در حوزه چسب و مواد اوليه طي سه چهار سال اخير بسيار اذيت شديم و مواد اوليه خود را نمي‌توانستيم از گمرک ‌خارج کنيم؛ اما زماني که برخي مسئولان در يک‌ جلسه‌اي از نزديک از کارگاه‌هاي توليد کفش در اسلامشهر بازديد به عمل آوردند و در معرض مشکلات به‌صورت مستقيم قرار گرفتند؛ خود آنها عنوان کردند که ما نياز به کنسرسيوم يا انجمن يا سازماني داريم تا بتوانيم به‌صورت واحد صداي خود را به مجلس شوراي اسلامي و وزارت صنعت، معدن و تجارت و رسانه‌ها برسانيم.
وي در ادامه خاطرنشان کرد: اين کمبودها سال‌ها وجود داشت که به همت دوستان و با زحمات زياد ايجاد انجمن را آغاز کرديم. اين کار انجام شده و اساسنامه و ساير کارهاي آن نيز به ثبت رسيده و روي ريل قرار گرفته و تقاضاي من آن است که تمامي دوستان در اين صنف در اين انجمن حضور داشته باشند، چراکه اين انجمن به‌صورت انحصاري و براي قشر خاصي نيست. توليدکنندگان چرم، چرم مصنوعي، کفش دست‌دوز، اتحاديه سراجان و ماشيني و… حتي شرکت‌ها همگي مي‌توانند حضور داشته باشند.


انجمن ملی به‌دنبال اهداف صنفی
رئيس اتحاديه صنف فروشندگان چرم طبيعی و مصنوعی و لوازم کفش تهران با اين موضوع که اين يک انجمن ملي و کشوري است که در قالب آن مي‌توانيم حرف و مطالبات خود را بيان کنيم، گفت: در بخش توليد، ماليات و… مشکلاتي براي صنف ما وجود دارد که در قالب اين انجمن مي‌توانيم اين مشکلات خود را بيان کنيم. اگر بخواهيم به‌صورت انفرادي پيش برويم نمي‌توانيم به حق خود برسيم.
حتي در بخش صادرات اگر بخواهيم به شکل تنهايي وارد اين حوزه شويم، يا نمايشگاه برگزار کنيم، به‌صورت گروهي و دسته‌جمعي نتيجه بهتري خواهد داشت.
ما نياز به نمايشگاه‌هاي متعدد در سراسر کشور داريم، از همه توليدکنندگان کفش و دمپايي مي‌خواهيم به‌صورت واحد و زير يک پرچم حضور داشته باشيم. ما از همه استقبال مي‌کنيم.
حياتي تاکيد کرد:‌ با اين اقدام ممکن است 50 درصد مشکلاتي که لاينحل باقي مانده است، برطرف شده و روز به روز و با عبور از بيماري کرونا به توليد بالا با کيفيت عالي هم براي داخل و هم براي صادرات برسيم.
وي همچنين با اشاره به موضوع صادرات عنوان کرد: يکي از اهداف اين تشکل ملي، توجه به امر صادرات است؛ البته اين موضوع نياز به مديريت دارد. ما بايد کشورهاي مبدا که نيازمند محصولات ما هستند را شناسايي کنيم. پس از آن نيز بايد انبارهاي خود را در آن کشورها برپا کنيم. بايد با افرادي که زبان آنجا را مي‌دانند، هماهنگ باشيم.

سخن آخر
حياتي در پايان از حضور هميشگي مجله اخبار صنعت چرم و کفش طي اين سال‌هاي کرونايي تشکر کرد و گفت: مجله اخبار صنعت چرم و کفش در ايام کرونا هميشه براي پوشش اخبار اين صنعت حضور داشته است.
در کوچه و پس‌کوچه‌هاي دور و نزديک اين صنعت حضور داشته و به همه توليدهاي کوچک و بزرگ سر زده است. اگر ناملايمات ديديد به خاطر صنعت کفش از شما تقاضا دارم که هيچگاه خسته نشويد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید